Als ik het boek van dr. Post lees over Smytegelt, lees ik dat men pas belijdenis deed als men aan kon gaan.memento schreef:Als ik lees over de reformatie, was het volgens mij gewoon dat elk belijdend lid aanging.Verder kun je over de historische ontwikkeling ook niet heenlopen (hoe kwam deze ontwikkeling tot stand?, hoe was de avondsmaalsviering bij de reformatie etc.?).
Het hoorde bijelkaar.
In de Nadere Reformatie kreeg men pastoraal dan ook moeilijke zaken te behandelen hoe met deze nieuwe situatie om te gaan.
Je ziet het in de formulieren ook terug, maar ook in de beleidenisgeschriften: De aanspraak is op de gelovigen gericht.
Is de begintijd van de reformatie toen de 3FvE zijn opgericht met aanvankelijk vervolging was het ontdenkbaar dat er ongelovigen in de kerk zouden zitten. Iedereen ging inderdaad aan. Maar de formulieren waren volledig in gebruik.
Je ziet door de tijd heen ook de aanspraak in de preken verschuiven. Steeds meer en meer worden ongelovigen aangesproken.
Is er lectuur bekend dat hier meer over zegt?
Het lijkt me niet de onbelangrijkste zaak om de belijdenisgeschriften goed te kunnen interpreteren.