Christiaan schreef:wim schreef:Wat er nog verder aan de orde komt:
Hoe snel is het tempo ordinario, zonder verdere aanduidingen:
- Discussies over een standaard tactus uit dat tijdperk gebruiken vergelijkingen met de normale menselijke 'pulse'.
- Deze, en andere historische vergelijkingen, wijzen op tempo's tussen MM60 en MM85.
- George Stauffer stelt voor Bach een tempo ordinario voor van MM72 (voor een kwartnoot).
- Mashall wijst er op dat er van Bach werd gezegd dat hij meer dan eens een levendig tempo nam, waaruit geconcludeerd kan worden dat zijn tempo ordinario zich aan de bovengrens bevond. Hij stelt een tempo ordinario voor van ca. MM80
- Marshal zegt verder: het kan niet voldoende onderstreept worden dat het tempo ordinario, of het nu als MM80 of anders is gedefinieerd, in geen geval een vast metronoomgetal is, maar dat er een vrij grote bandbreedte aan tempo's binnenvalt.
- In de praktijk zal Bach's tempo ordinario hebben afgehangen van de akoestiek, het effect van het struk en de tekst.
- Marshal geeft een bereik van ergens tussen MM72 en MM88 of zelfs verder naar elke kant.
- De auteur van het artikel zelf stelt een tempo tussen MM65 en MM95 voor.
En, mooi. Ik ga uit van 60 MM omdat dat in veel gevallen best klink, maar ik heb als gezegt iets sneller kan van mij 72 MM misschien, maar 95 MM is erg absuurd. Maar er zijn meerdere bronnen dat men voor Bach, langzamer speelde. Quart zegt dat die ik hier niet verder zal toelichten. Ik denk dat het heeft te maken met gehoor vooral. Bach hield misschien van een goed tempo, maar heeft zelf
nooit MM genoteerd. Dus ja. Voor zijn tijd misschien snel maar hij was een uitzondering, en andere speelde waarschijnlijk rustiger. Maar snel spelen komt de barok muziek en zeker de akoestiek niet ten goede.
Waarom zou die 95 MM absurder moeten zijn dan die 60MM? Die 60MM zit aan de ondergrens. De 95MM aan de bovengrens. Even absurd dus.
Anderen zullen misschien rustiger hebben gespeeld. Maar hoeveel rustiger? De conclusie is dat we er gewoon te weinig vanaf weten met z'n allen. Als de echte experts het al niet met elkaar eens zijn, hoe kunnen wij hier dan stellige uitspraken over doen?
Waarom wil je niet toelichten wat 'Quart' zegt?
Hoe dan ook: je weet nu in ieder geval dat je voor Bach beter een wat hoger tempo kan nemen dan die 60 MM van jou.