n onze gemeente is er nog niemand weg, dus ik kan je pijn hierin niet delen, maar ik geloof vast en zeker dat de nood bij deze mensen zo hoog was, dat er voor hen niets anders meer opzat. Vergeet ook niet dat velen onder hen al vele jaren gewaarschuwd hebben tegen het verval in de kerken. Ik begrijp heel goed dat je op een gegeven moment daar zo verschrikkelijk moe van wordt...
Precies....
En het probleem is dat anders dat verval juist helemaal niet zien maar juist vinden dat het goed gaat met de GKV. Als je het in die kritiekpunten niet met elkaar eens bent en dus wel begrip hebt voor wat anderen vinden, maar je er zelf niet in kan vinden, dan blijven die verschillen ontstaan en groei je uit elkaar. Als bijvoorbeeld in dit geval, om ze maar even zo te noemen, de conservatievere GKV'ers denken dat het de verkeerde kant op gaat, waar het gros denkt dat het juist de goede kant op gaat, en je komt daar niet uit, en de conservatievere mensen krijgen niet de reactie die ze graag wilden, namelijk dat veranderingen werden stopgezet en soms zelfs teruggedraaid, en op basis daarvan vinden dan de kerk in verval raakt, dan is het heel moeilijk om een te blijven. Ik krijg alleen als ik de akte tot wederkeer bijvoorbeeld lees, het idee dat er ook geen middenweg mogelijk was. Ik weet niet of dit beeld klopt, maar als dat zo is kan ik me dat ook nog wel voorstellen. Als het gaat om de kerk, om wat God wil, en je bent er volledig van overtuigd dat God bepaalde dingen niet wil, dan is een compromis sluiten ook niet aan de orde. Maar als je dan een groep progressieven hebt, een groep conservatieven, en wat daar tussenin zit, dan kan wat betreft vormen bijvoorbeeld ook niet worden gezegd: Goed, we veranderen maar niets, dan is de progressieve groep weer niet tevreden

Maar ik heb het idee dat de groep die wel graag allerlei veranderingen ziet, eerder tevreden is met een middenweg dan de mensen die zich nu vrijgemaakt hebben.
Ik kan me dus de nieuwe vrijmaking wel voorstellen als ik me in die mensen verplaats, maar sta er zelf absoluut niet achter, omdat ik vind dat de veranderingen in de GKV tot eer van God zijn.
Overigens heb ik zelf ook niets van de nieuwe vrijmaking meegekregen, zoals denk ik in veel grote steden niet het geval zal zijn.
Lees mijn vorige post nu nog eens, over dat karikaturiseren..
Je weet niet of het letterlijk zo is gepubliceerd, maar ondertussen weet je wel zeker dat zij ons zo noemen? Laat ik er dit van zeggen: de berichtgeving in de kranten is, naar ik heb gemerkt, krom en verdraaid. Ik was enige jaren geleden zelf bij de zgn. vrijmakingsvergadering (toen dus de aanzet werd gegeven tot vrijmaking). De volgende dag las ik in de krant (ND) een verslag, waar ik met m'n ogen van stond te knipperen! Verdraaide woorden, zaken in de mond gelegd van de sprekers... zeer, ZEER triest allemaal, temeer daar het niet bij dit voorval is gebleven.
Sorry als ik een beetje doordraai, maar ik heb nog maar weinig objectieve journalistiek in dezen gezien.
Dat laatste klopt wel redelijk... nou is het ook moeilijk voor een krant met vrijgemaakte wortels, om hier objectief over te schrijven, maar het is goed dat we dit ons ook realiseren, het ND is niet objectief op dit punt.
Maar als je de oproep tot wederkeer leest, de 95 stellingen, het ingezonden artikel "2 jaar na de vrijmaking" in het ND van vorige week, en kijkt naar de intepratatie van NGB art. 29 en de redenen om je van een kerk zou moeten afsplitsen, dan ontkom je niet aan de conclusie dat volgens de mensen die zich hebben afgescheiden het Woord niet meer zuiver klinkt in de GKV, dat de kerk onbijbels bezig zou zijn.