RKK traditie <---> Canon bijbel

Corydoras

Bericht door Corydoras »

memento schreef:De kerk is al heel snel gescheurd in oost en west.
Hee memento, even wat rechtzetten hoor. Dat 'heel snel' was dan toch maar wel een millennium (1054), de helft van de tijd van Pinksteren tot nu.

Het is inderdaad heel lastig discussieren met RK-ers, dat heb ik hier wel gemerkt. Als je met Bijbelse argumenten komt, is het elke keer: "Ja, maar de Traditie zegt ...", en dan ben je uitgepraat.
Afbeelding
Petrus

Bericht door Petrus »

Corydoras schreef:
Het is inderdaad heel lastig discussieren met RK-ers, dat heb ik hier wel gemerkt. Als je met Bijbelse argumenten komt, is het elke keer: "Ja, maar de Traditie zegt ...", en dan ben je uitgepraat.
Waarbij je er dus voor het gemak maar vanuit gaat dat JIJ gelijk hebt omdat het in JOUW bijbel staat..................tja, dan IS het idd ook lastig discusiëren......................

Wat óók lastig is, dat je altijd met Bijbelteksten aan komt smijten, waarbij je vergeet (voor het gemak) dat de RK een ándere vertaling heeft, wat dus elke tekstvergelijking mank doet gaan.

Mede daarom heb ik ook een bloedhekel aan het steeds maar weer smijten, te pas én te onpas, met bijbelteksten, alsof je zélf geen argumenten hebt maar je alleen op basis van bijbelteksten nog je gelijk kunt gaan halen, en als je geen gelijk krijgt omdat de ánder een ándere benadering heeft, begint te meesmuilen dat de ánderen zich steeds baseren op "De Traditie Zegt"........JIJ zegt toch ook steeds "de Schrift zegt......"

Daarom is het niet van één kant, maar van twéé kanten lastig discusiëren..................
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

JIJ zegt toch ook steeds "de Schrift zegt......"
Deed Jezus ook, toen Hij verzocht werd door de satan. "Er staat geschreven..."
Petrus

Bericht door Petrus »

Afgewezen schreef:
JIJ zegt toch ook steeds "de Schrift zegt......"
Deed Jezus ook, toen Hij verzocht werd door de satan. "Er staat geschreven..."
Waarmee je dus hetzelfde doet als de RK'ers: zich beroepen op "de Schrift" ("er staat geschreven") danwel de Traditie (die voortkomt uit de Schrift)........

Je slaat dus zélf ook bijvoorbaat elke grond voor discussie weg.

Waarmee we dus het cirkeltje rond hebben en er vervolgens niet uitkomen omdat eenieder op zijn/haar eigen punt blijft staan/steken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De traditie mag dan voor roomsen gezag hebben; voor ons heeft ze dat niet natuurlijk.
Niet voor niets hebben we het Sola Scriptura van de Reformatie. Dat was nodig om van al die dwalingen van de roomse traditie af te komen.

Nu kan het zijn dat er in die traditie waardevolle dingen staan. Mooi. Maar de Schrift heeft natuurlijk absoluut gezag. Als de Schrift A zegt en de traditie B, dan is het A.

Vergelijk het met Google. Daar zoek ik ook veel dingen mee op. Het heeft voor mij dus een bepaald gezag.
Maar als ik op Google ga zoeken naar bijvoorbeeld de leeftijd van de aarde, dan kom ik op een ander bedrag uit als in de Schrift. En op dat gebied heeft Google dus geen waarde voor mij.
Petrus

Bericht door Petrus »

@Tiberius..........

tja, en daar stá je dan..............voor jou is de Schrift álomvattende waarheid...................

voor de katholiek de Schrift plus Traditie.............

dus loopt elke discussie bijvoorbaat dood.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Petrus schreef:dus loopt elke discussie bijvoorbaat dood.
Klopt. Om te discussieren heb je een gezamenlijk vertrekpunt (zeg maar: fundament) nodig. Hier op refoforum fungeren de forumregels als zodanig.

Heb je zo'n vertrekpunt niet, dan kan je alleen nog maar getuigen, niet meer overtuigen.
volgeling
Contacteer:

Bericht door volgeling »

Tiberius schreef:
Klopt. Om te discussieren heb je een gezamenlijk vertrekpunt (zeg maar: fundament) nodig. Hier op refoforum fungeren de forumregels als zodanig.

Heb je zo'n vertrekpunt niet, dan kan je alleen nog maar getuigen, niet meer overtuigen.
Dan moeten we een stapje terug doen en kijken op welke gronden wij als protestanten uitkomen bij de Bijbel alleen, en op welke gronden de Katholieken uitkomen bij Bijbel + Traditie.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

volgeling schreef:
Tiberius schreef:

Dan moeten we een stapje terug doen en kijken op welke gronden wij als protestanten uitkomen bij de Bijbel alleen, en op welke gronden de Katholieken uitkomen bij Bijbel + Traditie.
Van mij mag je, ik zal je niet tegen houden.
Maar ik voor mij, haak dan af.

Ik ga uit van het absolute gezag van de Bijbel en het daarvan afgeleide gezag van de 3FvE. Staande dus in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie.

Wat de roomse traditie erbij voegt is fantastisch ( :wink: ), maar heeft geen enkel gezag in enige discussie.

(Ik teken trouwens impliciet bezwaar aan zowel tegen de term katholieken als tegen de door jouw geplaatste beginkapitalen)
Petrus

Bericht door Petrus »

In dat geval Tiberius zullen we het in het vervolg dan ook maar hebben over "gereformeerden" zónder kapitalen alsmede de "3fve" , "reformatie" en "nadere reformatie"..........ja.....óf.............................

en wat is jouw bezwaar tegen de term "katholieken"???? Kun je dat duidelijk maken aan de hand van voorbeelden?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Petrus schreef:In dat geval Tiberius zullen we het in het vervolg dan ook maar hebben over "gereformeerden" zónder kapitalen alsmede de "3fve" ..........ja.....óf.............................
In het eerste geval heb je gelijk. Laten we inderdaad beginkapitalen alleen reserveren waar dat taalkundig voorgeschreven (begin van de zin, namen, etc) is en woorden met een Goddelijke inhoud.

In het tweede niet: het is een afkorting.
Petrus

Bericht door Petrus »

Tiberius schreef: In het eerste geval heb je gelijk. Laten we inderdaad beginkapitalen alleen reserveren waar dat taalkundig voorgeschreven (begin van de zin, namen, etc) is en woorden met een Goddelijke inhoud.

In het tweede niet: het is een afkorting.
Goed, dan zijn we het hier over eens................kapitalen waar voorgeschreven: namen en bij Goddelijke inhoud, en aan het begin van een zin (hoewel dát nou niet altijd gebeurd, ook niet door mij overigens...........)

Maar nu je impliciete bezwaar tegen de term "Katholieken".....kun je dat duidelijk maken???
volgeling
Contacteer:

Bericht door volgeling »

Tiberius schreef:Van mij mag je, ik zal je niet tegen houden.
Maar ik voor mij, haak dan af.

Ik ga uit van het absolute gezag van de Bijbel en het daarvan afgeleide gezag van de 3FvE. Staande dus in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie.
Ik ga daar ook van uit, maar ik vind het vreemd dat je gaat afhaken als je zou moeten uitleggen, waarom je daar van uitgaat. Het nadenken over dit soort zaken kan heel verrijkend zijn.
Wat de roomse traditie erbij voegt is fantastisch ( :wink: ), maar heeft geen enkel gezag in enige discussie.
Mooie stelling, maar kun je hem ook verdedigen? (Ik begrijp dat dat niet hoeft op dit forum, en dat is ergens wel fijn, maar dat kan ook wel heel 'veilig' zijn, in het algemeen gesproken).
(Ik teken trouwens impliciet bezwaar aan zowel tegen de term katholieken als tegen de door jouw geplaatste beginkapitalen)
Formeel gezien heb je gelijk, hoewel officieel het woord 'Bijbel' in de nieuwe spelling met een hoofdletter hoort te beginnen, als daarmee naar de tekst van de Bijbel wordt verwezen, en niet naar een exemplaar van de Bijbel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Petrus schreef:Maar nu je impliciete bezwaar tegen de term "Katholieken".....kun je dat duidelijk maken???
Je bedoelt waarschijnlijk tegen de term "katholieken". :wink:

Heel eenvoudig: Het woord katholiek komt uit het Grieks (καθολικός-ή-όν - katholikos), wat "algemeen" of "universeel" betekent. Dat is dus een onjuiste pretentie, die de roomsen aan hun naam toevoegen.
volgeling schreef:
Tiberius schreef:Ik ga uit van het absolute gezag van de Bijbel en het daarvan afgeleide gezag van de 3FvE. Staande dus in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie.
Ik ga daar ook van uit, maar ik vind het vreemd dat je gaat afhaken als je zou moeten uitleggen, waarom je daar van uitgaat. Het nadenken over dit soort zaken kan heel verrijkend zijn.
Jammer voor je, maar die vermeende verrijking schenk ik je. Ik voor mij probeer bij de eenvoud van Gods Woord te blijven. Als je me daaruit kan overtuigen, geef ik me direct gewonnen.
volgeling schreef:
Tiberius schreef:Wat de roomse traditie erbij voegt is fantastisch ( :wink: ), maar heeft geen enkel gezag in enige discussie.
Mooie stelling, maar kun je hem ook verdedigen? (Ik begrijp dat dat niet hoeft op dit forum, en dat is ergens wel fijn, maar dat kan ook wel heel 'veilig' zijn, in het algemeen gesproken).
Volgeling, alleen Gods Woord biedt veiligheid. Als je daaraan gaat twijfelen, raak je inderdaad al je zekerheden kwijt.
volgeling schreef:
Tiberius schreef:(Ik teken trouwens impliciet bezwaar aan zowel tegen de term katholieken als tegen de door jouw geplaatste beginkapitalen)
Formeel gezien heb je gelijk, hoewel officieel het woord 'Bijbel' in de nieuwe spelling met een hoofdletter hoort te beginnen, als daarmee naar de tekst van de Bijbel wordt verwezen, en niet naar een exemplaar van de Bijbel.
Tja. Dat vind ik een wat lastige regel. Zekerheidshalve doe ik het woord Bijbel daarom altijd maar met een beginhoofdletter.
volgeling
Contacteer:

Bericht door volgeling »

Tiberius schreef:
volgeling schreef:
Tiberius schreef:Ik ga uit van het absolute gezag van de Bijbel en het daarvan afgeleide gezag van de 3FvE. Staande dus in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie.
Jammer voor je, maar die vermeende verrijking schenk ik je. Ik voor mij probeer bij de eenvoud van Gods Woord te blijven. Als je me daaruit kan overtuigen, geef ik me direct gewonnen.
Dat bedoel ik ook juist, dat je op basis van Gods Woord kan laten zien waarom allen Gods Woord gezag heeft.
volgeling schreef:
Tiberius schreef:Wat de roomse traditie erbij voegt is fantastisch ( :wink: ), maar heeft geen enkel gezag in enige discussie.
Volgeling, alleen Gods Woord biedt veiligheid. Als je daaraan gaat twijfelen, raak je inderdaad al je zekerheden kwijt.
Helemaal mee eens! Maar ik ben nu juist benieuwd in hoeverre wij - protestanten - op grond van dat Woord, kunnen aangeven waarom alleen dat Woord gezag heeft, en niet bijv. de apocriefe boeken, of de roomse traditie (zo goed geschreven? :wink:)
Plaats reactie