Onderschatting van de genademiddelen
Hehe... dat is weer iets te kort door de bocht Plebe. Bekeringsgeschiendenissen kunnen ook christocentrisch zijn... Is dat het geval, dan hoef je ze niet links te laten liggen. Sterker nog, in de Bijbel staan ook bekeringsverhalen.... en daarin staat de mens echt niet centraal hoor. Paulus vertelt in een van zijn brieven over zijn bekering... Bekeringsverhalen in preken kunnen dus wel goed zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
oké, je hebt wellicht wel een beetje gelijk. Toch blijf ik huiverig van een uitgebreide beschouwing van wegen die God met een specifiek mens gegaan is.Marnix schreef:Hehe... dat is weer iets te kort door de bocht Plebe. Bekeringsgeschiendenissen kunnen ook christocentrisch zijn... Is dat het geval, dan hoef je ze niet links te laten liggen. Sterker nog, in de Bijbel staan ook bekeringsverhalen.... en daarin staat de mens echt niet centraal hoor. Paulus vertelt in een van zijn brieven over zijn bekering... Bekeringsverhalen in preken kunnen dus wel goed zijn.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Je hebt gelijk, maar m.i. moet de nadruk (gevaarlijke term!) wel liggen bij het werk van Christus. We zijn tenslotte Christenen en Hij is de Deur tot het leven!Oude Paden schreef:De prediking dient m.i. trinitairisch te zijn.
Teveel wordt er gesuggureerd dat Christus als enige gepredikt moet worden.
De zaligheid is nl. mogelijk door het werk van een DRIE enig God en is niet alleen Christus werk!
Daarnaast: een christocentrische preek verwijst altijd naar de Vader, aangezien Jezus dat ook altijd deed.
Laatst gewijzigd door rekcor op 12 jul 2006, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Eens, de prediking dient trinitairisch en christocentrisch te zijn maar niet christomonistisch.Oude Paden schreef:De prediking dient m.i. trinitairisch te zijn.
De zaligheid is nl. mogelijk door het werk van een DRIE enig God en is niet alleen Christus werk!
Dingen staan echter niet los van elkaar. Je ziet vaak dat waar de prediking niet christocentrisch is deze ook niet trinitairisch is. Als uitsluitend God gepredikt wordt als God van de Schepping en van het eeuwige besluit raken de andere Personen toch wat op de achtergrond. Ik denk dat een christocentrische insteek een voorwaarde is voor een trinitairische preek.
Hier raak je wel een wezenlijk element!limosa schreef:Eens, de prediking dient trinitairisch en christocentrisch te zijn maar niet christomonistisch.Oude Paden schreef:De prediking dient m.i. trinitairisch te zijn.
Dingen staan echter niet los van elkaar. Je ziet vaak dat waar de prediking niet christocentrisch is deze ook niet trinitairisch is. Als uitsluitend God gepredikt wordt als God van de Schepping en van het eeuwige besluit raken de andere Personen toch wat op de achtergrond. Ik denk dat een christocentrische insteek een voorwaarde is voor een trinitairische preek.
Hier liggen m.i. ook de scheidslijnen in de verschillende kerkverbanden.
Even zonder waardeoordeel objectief gezien:
Bijv. in de GGiN zie je dat de prediking ge-ent is vanuit de Vader middels de Zoon door de Heilige Geest. De grondslag van de preek ligt daar in het welbehagen en fungeert rondom het raadsplan Gods. Alles draait eigenlijk om God en niet zozeer primair om de zaligheid van de mens. De zaligheid van de mens is tot meerder heerlijkheid aan God, maar niet als doel op zich. God heeft de zaligheid van de mens niet nodig om volheerlijk te zijn in zichzelf. Je ziet dan ook een prediking waar het wonder van zalig worden niet alleen ligt in de kruisverdienste van de Zoon maar ook vooral in het verkiezen van mensen om bij Hem altijd te wonen.
Dat maakt het wonder uit. Dat God mensen wil hebben voor Zijn troon om zich nog meer te verheerlijken. En dat Hij daar onzalige schepselen voor heeft verkoren.
nu wordt jezelf eenzijdig Kaw.Kaw schreef:Dus de uitverkiezing staat centraal in de GGiN? Ik vind het wel knap dat je daar 104 preken per jaar over kunt vullen terwijl het alleen bekend is dat God er voor zorgt dat (een vaststaand aantal) mensen (heeft uitverkoren om) gehoor te geven aan het evangelie.
Ik schreef trouwens objectief zonder waardeoordeel.
Ook denk ik dat je mijn stukje verkeerd opvat.
De uitverkiezing staat niet centraal, maar Gods raadsplan staat centraal. Ook de verlossing is Gods raadsplan, ook de toepassing door de Heilige Geest is Gods raadsplan.
De insteek van de prediking ligt in de eeuwigheid.
God's raadsplan bestaat toch uit 2 delen? De uitverkiezing en de verkondiging van het evangelie? Wordt dus het evangelie verkondigt begrijp ik? Fijn dat ik me vergist heb in de GGiN!Oude Paden schreef:nu wordt jezelf eenzijdig Kaw.Kaw schreef:Dus de uitverkiezing staat centraal in de GGiN? Ik vind het wel knap dat je daar 104 preken per jaar over kunt vullen terwijl het alleen bekend is dat God er voor zorgt dat (een vaststaand aantal) mensen (heeft uitverkoren om) gehoor te geven aan het evangelie.
De uitverkiezing staat niet centraal, maar Gods raadsplan staat centraal. Ook de verlossing is Gods raadsplan, ook de toepassing door de Heilige Geest is Gods raadsplan.
Cynisme naar een kerkverband is wat anders dan broederlijk elkaars meningen uitwisselen!Kaw schreef:God's raadsplan bestaat toch uit 2 delen? De uitverkiezing en de verkondiging van het evangelie? Wordt dus het evangelie verkondigt begrijp ik? Fijn dat ik me vergist heb in de GGiN!Oude Paden schreef:nu wordt jezelf eenzijdig Kaw.Kaw schreef:Dus de uitverkiezing staat centraal in de GGiN? Ik vind het wel knap dat je daar 104 preken per jaar over kunt vullen terwijl het alleen bekend is dat God er voor zorgt dat (een vaststaand aantal) mensen (heeft uitverkoren om) gehoor te geven aan het evangelie.
OP, hoe kun je je insteek in de eeuwigheid leggen, als wij - als tijds-gebondenen - per definitie helemaal niets van die eeuwigheid begrijpen? Grijp je daarmee niet boven je macht, en moet je je prediking niet gewoon 'beperken' tot de oproep: 'wend je tot Christus, en leef'?Oude Paden schreef:nu wordt jezelf eenzijdig Kaw.Kaw schreef:Dus de uitverkiezing staat centraal in de GGiN? Ik vind het wel knap dat je daar 104 preken per jaar over kunt vullen terwijl het alleen bekend is dat God er voor zorgt dat (een vaststaand aantal) mensen (heeft uitverkoren om) gehoor te geven aan het evangelie.
Je hebt gelijk dat ik cynisch ben. Dat is ook niet goed. Ik probeer al jaren lang iets te begrijpen van de GGiN, maar het lukt gewoon niet. De leer zoals die zijn praktijk kent in de GGiN staat, op de vlaggenschipelementen die ze zelf graag uitdragen, zo ver van de bijbel af dat ik niet snap hoe je zo overtuigt kan zijn dat het ook nog waar is wat je meent uit te moeten dragen. Zelfs al zou je van de D.L. een bijbel maken en de rest vergeten, dan zou je nog niet kunnen voorstaan wat men daar leert. Ik zeg er bij dat dit mijn opinie is en ik wil daarmee ook absoluut niet iemand kwetsen of ergeren. Maar joh. 3 en de gehele romeinenbrief moet je dan wel kunnen negeren om daar in de kerk te kunnen zitten.Oude Paden schreef:Cynisme naar een kerkverband is wat anders dan broederlijk elkaars meningen uitwisselen!Kaw schreef:God's raadsplan bestaat toch uit 2 delen? De uitverkiezing en de verkondiging van het evangelie? Wordt dus het evangelie verkondigt begrijp ik? Fijn dat ik me vergist heb in de GGiN!Oude Paden schreef:nu wordt jezelf eenzijdig Kaw.Kaw schreef:Dus de uitverkiezing staat centraal in de GGiN? Ik vind het wel knap dat je daar 104 preken per jaar over kunt vullen terwijl het alleen bekend is dat God er voor zorgt dat (een vaststaand aantal) mensen (heeft uitverkoren om) gehoor te geven aan het evangelie.
Nee, want alleen deze oproep zonder dat er gewezen wordt op je verleden en afkomst suggureert dat je tot Christus kan wenden in eigen kracht.rekcor schreef:OP, hoe kun je je insteek in de eeuwigheid leggen, als wij - als tijds-gebondenen - per definitie helemaal niets van die eeuwigheid begrijpen? Grijp je daarmee niet boven je macht, en moet je je prediking niet gewoon 'beperken' tot de oproep: 'wend je tot Christus, en leef'?Oude Paden schreef:nu wordt jezelf eenzijdig Kaw.Kaw schreef:Dus de uitverkiezing staat centraal in de GGiN? Ik vind het wel knap dat je daar 104 preken per jaar over kunt vullen terwijl het alleen bekend is dat God er voor zorgt dat (een vaststaand aantal) mensen (heeft uitverkoren om) gehoor te geven aan het evangelie.
Ook ontkracht je dan de boodschap dat God niet wil dat alle mensen zalig worden.
Uiteraard sluit dit de mens zijn verantwoording niet uit. Wij weten niet of we uitverkoren zijn en hebben dus geen vrijbrief om rustig af te wachten
Alleen een oproep doet echter geen recht aan de totale boodschap.
Evenwichtig blijven!
Kaw,Kaw schreef:Je hebt gelijk dat ik cynisch ben. Dat is ook niet goed. Ik probeer al jaren lang iets te begrijpen van de GGiN, maar het lukt gewoon niet. De leer zoals die zijn praktijk kent in de GGiN staat, op de vlaggenschipelementen die ze zelf graag uitdragen, zo ver van de bijbel af dat ik niet snap hoe je zo overtuigt kan zijn dat het ook nog waar is wat je meent uit te moeten dragen. Zelfs al zou je van de D.L. een bijbel maken en de rest vergeten, dan zou je nog niet kunnen voorstaan wat men daar leert. Ik zeg er bij dat dit mijn opinie is en ik wil daarmee ook absoluut niet iemand kwetsen of ergeren. Maar joh. 3 en de gehele romeinenbrief moet je dan wel kunnen negeren om daar in de kerk te kunnen zitten.Oude Paden schreef:Cynisme naar een kerkverband is wat anders dan broederlijk elkaars meningen uitwisselen!Kaw schreef:God's raadsplan bestaat toch uit 2 delen? De uitverkiezing en de verkondiging van het evangelie? Wordt dus het evangelie verkondigt begrijp ik? Fijn dat ik me vergist heb in de GGiN!Oude Paden schreef: nu wordt jezelf eenzijdig Kaw.
Probeer jij ook te begrijpen waarom God met de mens handelt als pottenbakker over het leem.
Deze boodschap is niet te begrijpen. Ook IK wil hem niet begrijpen, maar ik ben ervan overtuigt dat het wel de waarheid is.
Echt waar: hoe graag ik het ook zou willen. Ik durf me zoals vele anderen echt niet over te geven aan een leer waar de mens zo wordt aangedrongen tot Jezus te gaan zonder de HELE boodschap te horen. Men verzwijgd veel om het voor de mens aannemelijk te maken.
Ik zou er niet op naar de hemel durven reizen al wil ik er (i.p.v. straf) uiteraard wel komen.
De boodschap draait me teveel om de hemel te verkrijgen, en niet om God altijd te bedoelen.