En dan hebben we het nog niet eens over de afwijzingen van het curatorium bij de recent gehouden admissie examensErasmiaan schreef:Zelden vertoont, een discussie over de CGK in plaats van over de GG!
Curatorium CGK
- Miscanthus
Wel, ik ben geen normatieve discussie aan het voeren. Dus je opmerkingen zijn wel behartenswaardig, maar tegelijkertijd gespeend van een enorme vooronderstelling, namelijk dat er een tegenstelling is tussen een Christus prediking en oud-christelijk-gerefomeerde bevindelijke prediking. En daar ben ik niet van overtuigd, of beter; daarvoor ben ik teveel cgk'er, zonder af te doen aan het bwp-gehalte.Adelbach schreef:Herman, erg jammer dat je grootouders en misschin ook jij nog steeds de bevinding van Gods kinderen wilt horen en niet alleen de schrift.

Mmm, mijn verzuchting is dat er al 100 jaar geen gegronde eenheid in het kerkverband is. 'Auto' mag zijn eigen post toelichten, ik heb geen flauw idee waar hij op doelt. Ik proef hooguit een vleugje sarcasme.Miscanthus schreef:vinden jullie het erg als ik hier geen suikerbiet van snap?
Kunnen jullie gewoon zeggen wat je bedoelt?
Sorry, slip of the pen. Het gaat mij om die 100 jaar, en niet om het bijvoegsel gegrond, alsof ik doelde op kerkordelijke en confessionele grondslagen.Unionist schreef:Ik dacht dat de CGK gegrond was op Schrift en belijdenis. Hoe kun je dan zeggen dat er al 100 jaar geen gegronde eenheid is?
Duidelijk is wel dat het Kuyperianisme met zijn benadrukking van het verbond etc. van behoorlijke invloed is geweest in het noorden, en dat wel van het begin af aan.
Het heeft mij in ieder geval altijd verbaast, dat er vele gemeenten waren die christelijk gereformeerd waren en bleven, terwijl ze met gemak gewoon bij de Doleantie hadden kunnen aansluiten.
Ik vergat nog W. Capellen, zoon van ds G.J.Unionist schreef:ja hoor:Oude-Waarheid schreef:Zijn er eigenlijk in de CGK de laatste jaren nog bewaar het panders
bij gekomen?
A.C. Uitslag
C.P. den Boer
A. den Boer
A. Huijgen
En Van Olst geeft les op een refoschool, dus zit in ieder geval ook in die hoek. Ik had hem graag als GG-predikant gezien, maar ja...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
- Oude-Waarheid
Dank je wel toch goed omdat te horen!!Unionist schreef:Ik vergat nog W. Capellen, zoon van ds G.J.Unionist schreef:ja hoor:Oude-Waarheid schreef:Zijn er eigenlijk in de CGK de laatste jaren nog bewaar het panders
bij gekomen?
A.C. Uitslag
C.P. den Boer
A. den Boer
A. Huijgen
En Van Olst geeft les op een refoschool, dus zit in ieder geval ook in die hoek. Ik had hem graag als GG-predikant gezien, maar ja...
Tja ik woon in Amsterdam noord op loop afstand van de CGK maar
daar is het zeer droevig gesteld jammer met al die vernieuwing
daar.