Christelijke Gererformeerde Kerk

Guppy

Bericht door Guppy »

Unionist schreef:"de" predikant? Welke van de 2?

Heb je al een klacht ingediend? Want als een CG-predikant alverzoening leert, is dat wel heel ernstig. Er zijn er voor minder afgezet.

't Valt me ook tegen dat een rechtse jongen als Kand. Huijgen er nog lid is.
:( Om een klacht in te dienen zul je lid moeten zijn.
En dat ben ik niet. En zal ik niet worden.
Maar er zijn wel mensen gekomen met klachten.
En daar staat ds. vd Meij achter neem ik aan, anders zal hij deze mensen niet steunen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Maar dan veronderstel je wel dat de afdeling in Overberg er komt vanwege het verval van Veenendaal.

De mensen uit Veenendaal kunnen overigens ook nog naar Ede.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
memento

Bericht door memento »

Moderator waarschuwing

Mensen, graag de reacties hier zakelijk houden. Bij persoonlijke opmerkingen (zoals over die kandidaat) is niemand gebaat.

Opmerkingen over de leer van een specifieke gemeente lijken me niet verstandig. Kan je het toch niet laten, doe het dan onderbouwt (dmv controleerbare citaten), opdat niet misschien een gemeente van Christus nodeloos en onterecht in haar goede naam aangetast zou worden...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Mensen, graag de reacties hier zakelijk houden. Bij persoonlijke opmerkingen (...) is niemand gebaat.
Volkomen mee eens.
Alleen: waarom mag het in het topic "Ger.Gem in Ede" wel?
Of gelden voor de afdeling "Prikbord" andere regels dan voor "Kerk en Cultuur"?
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Mensen, graag de reacties hier zakelijk houden. Bij persoonlijke opmerkingen (...) is niemand gebaat.
Volkomen mee eens.
Alleen: waarom mag het in het topic "Ger.Gem in Ede" wel?
Of gelden voor de afdeling "Prikbord" andere regels dan voor "Kerk en Cultuur"?
Blijkbaar heeft nog niemand het nodig geacht daarover op de Report-knop te drukken. We modereren nl. voornamelijk op basis van de rapporten die we krijgen, omdat we niet altijd tijd hebben om alle topics door te lezen (mn. de lange topics).
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik hoop dat je de insteek van mijn postings begrijpt. Ik geloof er namelijk niets van dat in de CGK Veenendaal (noch Bethel, noch Pniël) alverzoening geleerd wordt.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
helma

Re: Christelijke Gererformeerde Kerk

Bericht door helma »

Preekplaats Overberg
OVERBERG – De christelijke gereformeerde ”preekplaats” Overberg kan niet in Overberg blijven. Dat staat in het verslag van de classis Amersfoort van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK), opgenomen in het CGK orgaan De Wekker van vorige week.
De preekplaats Overberg ging op 23 april 2006 van start vanuit de cgk in Driebergen. Inmiddels komen er zo’n 200 mensen samen. Een deel van hen is afkomstig uit de cgk te Veenendaal (Pniël), de overigen vanuit de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) en de Hersteld Hervormde Kerk.

De classis Amersfoort –waarvan de cgk te Veenendaal deel uitmaakt– heeft nu uitgesproken dat de preekplaats niet in Overberg kan blijven omdat deze „op het grondgebied van Veenendaal (Pniël) ligt.” Een commissie beveelt, in volgorde van voorkeur, vijf plaatsen aan waar de preekplaats wel naartoe zou kunnen: Leersum, Maarsbergen, Maarn, Woudenberg en Valkenheide.

Eerder had de classis Utrecht –waartoe de Driebergse cgk behoort– uitgesproken om hier als zesde plaats Renswoude aan toe te voegen „en daarbij de volgorde van voorkeur te laten vervallen.” Voor de classis Amersfoort is dit echter „onaanvaardbaar”, zo blijkt uit het verslag in De Wekker. De vergadering gaf het moderamen opdracht „hierover met het moderamen van de classis Utrecht in gesprek te gaan.”

De scriba van de cgk te Driebergen, D. Oskam, zegt desgevraagd niet te willen reageren op het bericht in De Wekker. „De classis is hiertoe het geëigende platform.”
Marnix

Bericht door Marnix »

Pfff.... zie ik iets van onderlinge concurrentie hier, of vergis ik me? En is "de kerk een stuk verplaatsen" de oplossing?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Nou zeg. Dat ze in de CGK zich nog druk maken om waar een kerk staat.
henriët

Bericht door henriët »

Herman schreef:Nou zeg. Dat ze in de CGK zich nog druk maken om waar een kerk staat.
nou inderdaad, lijkt me dat ze wel andere zaken hebben om zich druk om te maken................ :hum
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Marco

Bericht door Marco »

Marnix schreef:Pfff.... zie ik iets van onderlinge concurrentie hier, of vergis ik me? En is "de kerk een stuk verplaatsen" de oplossing?
Ehh.. Had ik je al verteld dat de GKv van Delft binnenkort een filiaal in Arnhem opent?

Geintje.. Maar dat zou net zoiets zijn. Is toch raar..?
refo

Bericht door refo »

Het openen van een filiaal van de GG te Veenendaal was in 1950 één van de aanleidingen tot het schorsen van ds R Kok. In plaats van de scheurmaker te veroordelen, schorste men ds Kok.

Volgens mij is de protesterende kerk de voormalige kerk van ds Kok. Ik denk dat ze inderdaad wel wat gevoelig mogen zijn op dat punt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Haha. Er zou denk ik nog wel animo voor zijn ook :)

Maar goed, de preekplaats is niet Veenendaal, het is Overberg, een dorp westelijk daarvan. Er komen mensen uit verschillende dorpen, waaronder Veenendaal. Maar dan is het verplaatsen van de gemeente naar een dorp verderop toch nog geen oplossing? Gaan er dan andere mensen naar die kerk komen? Ik vraag me af of de situatie er daadwerkelijk van verandert. Daarnaast, als Overberg kerkelijk gezien onder Veenendaal hoort hoeft dat nog niet zo te blijven. Je zou ook een herindeling kunnen heroverwegen.

Maar goed, ik weet niet hoe de verschillende gemeenten zijn, maar vaak is er in de CGK conflict tussen licht en zwaar en het zou kunnen dat dat hier ook het geval is. Er gaat op dat vlak een hoop mis in de CGK.... Daar ben ik een beetje bang voor.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
claus

Bericht door claus »

Marnix slaat de spijker op de kop. Men moest gewoon Overberg onderbrengen als zelfstandige gemeente of station onder de classis Utrecht, waaronder óók Driebergen ressorteert. En, als ik het goed begrepen heb, gaat het om meer 'Bewaar het Pand'-predikanten, die niet (meer) in Veenendaal-Pniëlkerk voor (mogen) gaan. Ook zijn er mensen in Veenendaal-Pniël, die ten diepste die gemeente nog te zwaar vinden, maar daar wèl blijven als lid. Die kunnen m.i. zo terecht bij Veenendaal-Bethel. En dan zou je die lacune weer kunnen opvullen met de Overbergers en dan een ietsje rechtsere structuur krijgen in Veenendaal-Pniël.
Maar ja, hier geldt zoals vanouds al gegolden heeft: geen strijd zo fel als een kerkstrijd en geen oorlog zo fel als een godsdienstoorlog.
refo

Bericht door refo »

claus schreef:
Maar ja, hier geldt zoals vanouds al gegolden heeft: geen strijd zo fel als een kerkstrijd en geen oorlog zo fel als een godsdienstoorlog.
dat is op dit forum van tijd tot tijd ook wel te merken, ja.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie