Olympische Spelen: wat vinden we ervan?

Olympische Spelen: wat vinden we ervan?

Super! Ik volg alles!
5
8%
Ik vind het leuk.
15
25%
Ik volg het niet en ik mis niks.
24
41%
Het zou verboden moeten worden.
1
2%
Het is een goddeloos gebeuren.
14
24%

Totaal aantal stemmen: 59

Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Marnix schreef:.......Ik zat dan ook braaf in de kerk toen het goud werd gehaald... maar daarom vind ik het nog wel mooi dat ze gewonnen heeft. :D
Dan heb jij veel meer dan goud binnengehaald!!
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Ik denk dat de OS niets anders is dan een middel om mensen van God af te houden. Het is een duidelijk voorbeeld van: de wereld en haar begeerlijkheid

Het barst daar van de afgoden. Het is indrukkwekkend om te zien. Maar er wordt met God geen rekening gehouden.. en is het dus goddeloos in de letterlijke zin van het woord!
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Ar-Jan schreef:Ik denk dat de OS niets anders is dan een middel om mensen van God af te houden. Het is een duidelijk voorbeeld van: de wereld en haar begeerlijkheid

Het barst daar van de afgoden. Het is indrukkwekkend om te zien. Maar er wordt met God geen rekening gehouden.. en is het dus goddeloos in de letterlijke zin van het woord!
Er zijn daar ook christensporters. Die serveer je nu maar meteen af richting hel..................realiseer je je dat?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Breekijzertje schreef:
Ar-Jan schreef:Ik denk dat de OS niets anders is dan een middel om mensen van God af te houden. Het is een duidelijk voorbeeld van: de wereld en haar begeerlijkheid

Er zijn daar ook christensporters. Die serveer je nu maar meteen af richting hel..................realiseer je je dat?
Nou Breekijzertje... Dat is een link die je zelf trekt en een conclussie die je zelf maakt...

Zie het als een ziekenlijke vorm van strijdlust in het zakenleven. Op zichzelf verkeerd, maar er zijn zat christelijke ondernemers en ook zat christelijke ondernemers die erg succesvol zijn.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Schrijnend vond ik het vorige week, in het journaal, eerst nieuws over de MaiMai in Congo, die hele volksstammen uitmoorden, en hun volksgenoten die steeds maar weer voor hen op de vlucht moeten.
Ontheemde mensen die nergens een thuis hebben.
Hulp is nauwelijks beschikbaar.

En direkt daarna, Turijn, mensen druk bezig de stad klaar te maken voor de spelen,
kosten : vele miljoenen, het maakt niet uit.

Het trof me, dáár is geld genoeg voor, dat de rest van de wereld omkomt, ach, ver-van-mijn-bed-show.? :roll:

( wat overigens niet wil zeggen dat ik tegen sport ben, maar die spelen zijn buiten alle proporties vind ik)
olfie

Bericht door olfie »

Breekijzertje schreef:

Niet om weer een oude discussie aan te wakkeren, maar hoe christen ben je als je bereidt bent om de zondag op te offeren voor jezelf. Ten eerste is het een bewust overtreden van een gebod en ten tweede gaat je hart dus blijkbaar meer uit naar de sport.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Marnix

Bericht door Marnix »

olfie schreef:
Breekijzertje schreef:

Niet om weer een oude discussie aan te wakkeren, maar hoe christen ben je als je bereidt bent om de zondag op te offeren voor jezelf. Ten eerste is het een bewust overtreden van een gebod en ten tweede gaat je hart dus blijkbaar meer uit naar de sport.
Een beetje te simpel gedacht, vanuit de traditionele visie op de zondag, maar er zijn een hoop verschillende meningen over of het houden van de zondag als rustdag nou een bijbelse opdracht is en een voortzetting van de sabbat bijvoorbeeld.... En iemands hart hoeft helemaal niet meer uit te gaan naar sport... het is het werk van die mensen, en als jij 40 uur in de week werkt ga ik toch ook niet beweren dat jou hart meer uitgaat naar je werk dan naar sport? Waarom zou je dit bij topsporters dan wel doen? Er zijn christelijke topsporters die sport heel belangrijk vinden maar wel op de tweede plaats hebben staan.... ik snap niet waar je deze vooroordelen vandaan haalt... en hoewel niet bewust, je kwetst wel de gelovige topsporters en bestempelt ze als minderwaardige christenen omdat het niet in jou geloofsvisie past.... Maar dat zegt helemaal niets.

[quote="Ar-jan]Ik denk dat de OS niets anders is dan een middel om mensen van God af te houden. Het is een duidelijk voorbeeld van: de wereld en haar begeerlijkheid

Het barst daar van de afgoden. Het is indrukkwekkend om te zien. Maar er wordt met God geen rekening gehouden.. en is het dus goddeloos in de letterlijke zin van het woord![/quote]

Dat verschilt per persoon. Vele sporters en supporters daar zullen niet geloven... Maar dat is geen reden om het angstvallig te mijden of te beweren dat het een middel is om mensen van God af te houden. (ik kijk best veel olympische spelen en ook wel andere sporten bijvoorbeeld) maar het haalt me niet bij God vandaan.

Dat sommige mensen er wel verkeerd mee omgaan en verdwaasd raken door sport, moet dat dan een reden zijn voor ieder om er maar helemaal niet te kijken? En als het nou echt zo ontzettend slecht was, zou Paulus zo'n evenement dan gaan vergelijken met de geestelijke hardloopwedstrijd?

Ik zie er geen redenen in om er maar niet naar te kijken.... en denk dat het zeker wel kan als christen.... Daarom geniet ik er van en dank God.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Schaatsend evangelist (of evangeliserende schaatser?) Jacques de Koning doet er in ieder geval goed werk....

Zie dit artikel in de visie over zijn missie.
olfie

Bericht door olfie »

Sorry hoor Marnix, maar als jij de zondag als rustdag in twijfel ga trekken, en hun sport op zondag goed gaat keuren omdat het hun 'werk' is, dan zijn we snel uitgepraat denk ik, anders gaan we off-topic. Ik ben wat dat betreft toch iemand van de visie dat de zondag nog een rustdag is. Ik neem aan dat je wel kiest voor een rustdag, want dat heeft de Heere zelf zo gesteld. Dus dat moet dan toch als je de zondag niet respecteert de zaterdag zijn. :?:
Iig respecteerd men bij de organisatie van de OS niet een rustdag.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Marnix

Bericht door Marnix »

olfie schreef:Sorry hoor Marnix, maar als jij de zondag als rustdag in twijfel ga trekken, en hun sport op zondag goed gaat keuren omdat het hun 'werk' is, dan zijn we snel uitgepraat denk ik, anders gaan we off-topic. Ik ben wat dat betreft toch iemand van de visie dat de zondag nog een rustdag is. Ik neem aan dat je wel kiest voor een rustdag, want dat heeft de Heere zelf zo gesteld. Dus dat moet dan toch als je de zondag niet respecteert de zaterdag zijn. :?:
Iig respecteerd men bij de organisatie van de OS niet een rustdag.
Ik geef alleen aan dat er met gebruik van de bijbel ook andere dingen over de zondag te zeggen zijn, bijvoorbeeld op basis van de Hebreeenbrief. Is de rustdag nog een plicht? In ieder geval is het goed voor de mens om een dag in de week rust te hebben en deze dag extra veel met God bezig te zijn, als gemeente samen te komen. Wat dat betreft weet ik dat die topsporters mooie dingen missen, want ik zie de zondag als een groot goed. Of het vieren van de rustdag echter nog een bijbelse opdracht is, daarvoor zijn ook tegenargumenten te vinden.... en of dit perse op zondag moet, of dat een bijbelse opdracht is, ook daar zijn de meningen nogal over verdeeld.... Maar nogmaals, ik zie het als een groot goed dus waarom zou ik het opgeven?

Misschien is het beter om in een ander onderwerp het eens over de zondag te gaan hebben en de voors en tegens daar uit te wisselen en het hier weer over de Spelen te gaan hebben.

Verder hou ik een neutrale houding, en ga ik christenen op de Spelen niet veroordelen... en dat baseer ik op de Bijbel.

4 Wie zijt gij, dat gij eens anders knecht oordeelt? Of hij staat of valt, gaat zijn eigen heer aan. Maar hij zal staande blijven, want de Here is bij machte hem vast te doen staan. 5 Deze [immers] stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. 6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Ik zou wel eens willen weten wat de uitkomst zou zijn wanneer men een aantal maanden terug een interview onder potentiële Olympische sporters zou houden met o.a. de vraag: "Waar zie je naar uit?"

Ik ben er van overtuigd.. Dat de sfeer die er is op OS een sfeer is die op de mens gericht is.. en dat lijkt me niet juist!
jacob

Bericht door jacob »

Ar-Jan schreef:Ik zou wel eens willen weten wat de uitkomst zou zijn wanneer men een aantal maanden terug een interview onder potentiële Olympische sporters zou houden met o.a. de vraag: "Waar zie je naar uit?"

Ik ben er van overtuigd.. Dat de sfeer die er is op OS een sfeer is die op de mens gericht is.. en dat lijkt me niet juist!
Er is niemand die God zoekt!

niet in de kerk en ook niet op de OS
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

jacob schreef:
Ar-Jan schreef:Ik zou wel eens willen weten wat de uitkomst zou zijn wanneer men een aantal maanden terug een interview onder potentiële Olympische sporters zou houden met o.a. de vraag: "Waar zie je naar uit?"

discotheek niet...
satanskerk niet..
jacob

Bericht door jacob »

Ar-Jan schreef:
jacob schreef:

discotheek niet...
satanskerk niet..
je wijst te veel van je af. De beerput zit net onder je hoofd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Dus? Wat als je die vraag op straat, of op je werk stelt? Dan krijg je een gelijke uitkomst... toch mijdt je die plaatsen niet.... waarom niet? Omdat je als christen je ogen niet voor de realiteit in de wereld hoeft te sluiten, en je je er niet van hoeft te distancieren.

Ieder zij in zijn besef ten volle verzekerd schrijft Paulus. Waarom mag ik dan niet kijken naar de sportieve verrichtingen van een niet-gelovige? Die redenering is toch niet logisch? Waarom zou je niet mogen luisteren naar een niet-christelijk orkest? Als christen kan je van die muziek toch ook genieten? En zou je niet met een bus mogen reizen waar een niet-christelijke chauffeur in zit, omdat die persoon ook op zondag werkt en niet op God gericht is? Het is zo selectief hoe we hier mee omgaan.... wees nou gewoon eerlijk, het gaat er gewoon om dat het sport is, en sport wordt niet zo gewaardeerd in de refocultuur.... en ene hoop vergelijkbare gevallen is het opeens helemaal geen probleem.
Gesloten