Bevinding!

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:
Tiberius schreef:
Gert10 schreef:Mv, wil je mij het verschil eens uitleggen tussen een onderwerpelijke prediking en een voorwerpelijke prediking?
Ik ben weliswaar MV niet, maar ik denk dat hij (m/v) offline is (ik zie hem niet meer bij de ingelogde gebruikers staan).
Heel eenvoudig:
Onderwerpelijk: men preekt er OVER; zoals een arts over een ziekte kan praten: heel techisch, klopt precies, maar nooit zelf gehad.
Voorwerpelijk: men preek er UIT; zoals een patient over een ziekte praat: zelf meegemaakt, misschien kloppen technisch gezien niet alle facetten en zijn er veel meer mogelijkheden, maar doorleefd.
Ik heb het altijd andersom uitgelegd gekregen. Wij werden onze ooit gewaarschuwd voor onze huidige kerk vanwege de voorwerpelijke prediking die er gebracht zou worden.

Ik heb dat altijd zo onthouden:

voorwerpelijk: je preekt in het lijdend voorwerp (hij)
onderwerpelijk: je preekt in het onderwerp (ik)
Ik had de termen omgedraaid, zoals MV terecht opmerkt.
rekcor

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:Ook geen oproepen meer tot bekering? Tot geloof? Tot heiliging? Een preek verschilt dan niet meer van een bijbelstudie.
Je hebt gelijk: "uitleggen en direct toepassen", waarmee ik bedoel: zeggen "mensen dit geldt ook voor jullie".
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik denk dat we niet moeten praten in termen van goed/fout. De een wordt jaloers onder bevindelijke prediking en dat drijft hem/haar uit naar God. De ander heeft weinig aan preken over 'dat volk' en krijgt meer onderwijs en vertroosting uit prediking waar Wet en Evangelie de boodschap zijn.

We moeten ons afvragen wat een preek met ons doet. Een lans breken voor bevindelijke prediking is heilloos als je zelf alleen maar met belangstelling naar zoiets kan luisteren en er niet door groeit in je geloof.
Net zoals een lans breken voor preken waar dat minder uit de verf komt heilloos is, als je onder die prediking geen geestelijk voedsel krijgt.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
MV

Bericht door MV »

Pim schreef:Ik denk dat we niet moeten praten in termen van goed/fout. De een wordt jaloers onder bevindelijke prediking en dat drijft hem/haar uit naar God. De ander heeft weinig aan preken over 'dat volk' en krijgt meer onderwijs en vertroosting uit prediking waar Wet en Evangelie de boodschap zijn.

We moeten ons afvragen wat een preek met ons doet. Een lans breken voor bevindelijke prediking is heilloos als je zelf alleen maar met belangstelling naar zoiets kan luisteren en er niet door groeit in je geloof.
Net zoals een lans breken voor preken waar dat minder uit de verf komt heilloos is, als je onder die prediking geen geestelijk voedsel krijgt.
M.i. blijft er een misverstand bestaan.

Ook bij bevindelijke prediking is Wet en Evangelie de boodschap.
Er wordt nu gesuggureerd dat het één van beiden is.

bevindelijk of Wet en Evangelie

Het bevindelijke houdt in dat er inhoud gegeven wordt aan de termen wet en evangelie.

Wat doet de wet en wat doet het evangelie bij een verloren liggend mens!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het moet wel in evenwicht blijven.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

verkondig het evangelie aan alle creaturen, hen dopende.....
Laten we gewoon naar Gods Woord (Jezus) luisteren....
MV

Bericht door MV »

Tiberius schreef:Ik denk dat ik wel weet wat Pim bedoel.
Zelf heb ik ook wel eens "super-bevindelijke" preken gehoord. De predikant zei dan na enkele minuten: "Laten we de tekst maar voor wat het is en snel gaan waar het om gaat". Daarmee werd de bevinding bedoeld.
Dan wordt de tekst heel kort verklaard en 3/4 van de preek gevuld met beschrijven van "dat lieve volk". Dat lijkt me niet goed. Die mensen houden steeds dezelfde preek, alleen de eerste 10 minuten zijn iets anders. Ze hebben dan ook heel weinig voorbereiding nodig.
Het moet wel in evenwicht blijven.
Maar we moeten oppassen dat we met deze ervaringen bij die predikanten niet de term bevinding een andere inhoud gaan geven!

Bevinding is niet het hierboven vermelde!!!!!!!!!!!
MV

Bericht door MV »

Miscanthus schreef:verkondig het evangelie aan alle creaturen, hen dopende.....
Dat is het hem nu juist.........

Wat is dat verkondigen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

(Overigens ben ik het met Miscanthus eens v.w.b. je avatar)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

MV schreef:
Pim schreef:Ik denk dat we niet moeten praten in termen van goed/fout. De een wordt jaloers onder bevindelijke prediking en dat drijft hem/haar uit naar God. De ander heeft weinig aan preken over 'dat volk' en krijgt meer onderwijs en vertroosting uit prediking waar Wet en Evangelie de boodschap zijn.

Het bevindelijke houdt in dat er inhoud gegeven wordt aan de termen wet en evangelie.

Er is m.i. wel degelijk een verschil tussen de prediking van Wet en Evangelie en het prediking van de uitwerking ervan.

Zie het als het verschil tussen schilderlessen en een rondleiding op een expositie van schilderijen. Beide kunnen als resultaat hebben dat iemand een mooi schilderij maakt.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

MV schreef:
Miscanthus schreef:verkondig het evangelie aan alle creaturen, hen dopende.....
Dat is het hem nu juist.........

Wat is dat verkondigen!
Verlossing van zonden door het geloof in Jezus Christus.
Gods liefde voor een verloren mensengeslacht.
MV

Bericht door MV »

Pim schreef:
MV schreef:

Er is m.i. wel degelijk een verschil tussen de prediking van Wet en Evangelie en het prediking van de uitwerking ervan.

Zie het als het verschil tussen schilderlessen en een rondleiding op een expositie van schilderijen. Beide kunnen als resultaat hebben dat iemand een mooi schilderij maakt.
Ik vindt het nog wat onduidelijk.

Ik bedoelde: Je kunt deze 2 niet tegenover elkaar stellen
Eppie

Bericht door Eppie »

Ik kom er wat laat bij en misschien is het al wel gezegd, maar bevinding is zo subjectief en Het Woord zo objectief. Preek maar gewoon, eenvoudig uit het Woord dan zal de H.G. wel voor bevinding in het hart zorgen. Een predikant kan een preek volstoppen met [rechte] bevinding waar niemand iets van herkend. De meeste mensen vinden een bevindelijke preek prachtig, niet om de bevinding wat dat kennen ze meestal niet maar om de bekende termen, zo weten ze of een preek goed was of niet.
Plaats reactie