Ds. F. Bakker

Dodo

Re: Ds. F. Bakker

Bericht door Dodo »

vanderberg schreef:Ik las toevallig dit stukje, en wist: deze had er kennis aan.
Ondanks dat ik nog niet wist wie het geschreven had, en zag ik de naam: ds. F. Bakker.
Ik heb de naam wel eens gezien en her en der tegen gekomen, maar niet bekend met zijn werken. Het stukje:
http://www.refdag.nl/kerkplein/meditati ... 4_1_366349

Hij wist het.
Een goede samenhang van het verhaal, hier en daar wat teksten tussendoor, het gaat maar zo vanzelf, dat merk je, dat lees je.
Zo hoort het ook, daaraan herken je de ware geroepenen.
Het wordt zo gemist deze tijden, de ware roeping.
Weinig mensen ervaren het helaas ook zo, ze zijn nogal tevreden met de lafhartige godsdienst die ze nu bedrijven, zoals ds. Fraanje in één van z'n boekjes zegt uit een preek van 1935, het was toen ook al merkbaar dus.
De Heilige Geest is van ons geweken, wij moeten bidden en vragen om hulp van de Heilige Geest.
De helft van mijn familie gaat aan het avondmaal, en de grond van het ware geloof ontbreekt, en dat omdat ze zichzelf hebben wijs gemaakt dat zij ook vanzelf bedeeld zijn met heiligmakende genade, omdat sommigen in de familie mensen van God waren.
Ze hebben geen kennis van God of het ware werk van God, en dat terwijl Gods Woord zegt: En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen. Joh. 17

Werkijk, zo gaat het. We hebben het allemaal zelf gedaan en we doen het allemaal zelf.
Wij willen niet. De wil is er niet bij de mens zelf.
Soms weet je niet of je lachen moet of huilen als je reacties leest.
Beste man, stop met dat letten op mensen en gangen en standen en ga zelf de bijbel lezen en laat God tot je spreken. Dat is het enige wat er echt toe doet, al het andere is kaf.
vanderberg

Bericht door vanderberg »

Ik zou er vooral niet om lachen, typisch kenmerkend.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

vanderberg schreef:Ik las toevallig dit stukje, en wist: deze had er kennis aan.
Ondanks dat ik nog niet wist wie het geschreven had, en zag ik de naam: ds. F. Bakker.
Ik heb de naam wel eens gezien en her en der tegen gekomen, maar niet bekend met zijn werken. Het stukje:
http://www.refdag.nl/kerkplein/meditati ... 4_1_366349

Hij wist het.
Een goede samenhang van het verhaal, hier en daar wat teksten tussendoor, het gaat maar zo vanzelf, dat merk je, dat lees je.
Zo hoort het ook, daaraan herken je de ware geroepenen.
Het wordt zo gemist deze tijden, de ware roeping.
Weinig mensen ervaren het helaas ook zo, ze zijn nogal tevreden met de lafhartige godsdienst die ze nu bedrijven, zoals ds. Fraanje in één van z'n boekjes zegt uit een preek van 1935, het was toen ook al merkbaar dus.
De Heilige Geest is van ons geweken, wij moeten bidden en vragen om hulp van de Heilige Geest.
De helft van mijn familie gaat aan het avondmaal, en de grond van het ware geloof ontbreekt, en dat omdat ze zichzelf hebben wijs gemaakt dat zij ook vanzelf bedeeld zijn met heiligmakende genade, omdat sommigen in de familie mensen van God waren.
Ze hebben geen kennis van God of het ware werk van God, en dat terwijl Gods Woord zegt: En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen. Joh. 17

Werkijk, zo gaat het. We hebben het allemaal zelf gedaan en we doen het allemaal zelf.
Wij willen niet. De wil is er niet bij de mens zelf.
Soms hoor je nog iets wat hoop kan geven. Ondanks de donkerheid der tijden gaar Gods werk
door. Ondanks al ons tegenwerken. Ondanks alle redenen die er zijn dat God ons zou verlaten.
Soms hoor je nog wat ritselingen zoals men dat wel eens zegt. Maar blijft wel, dat de tijden
ernstvol en dreigend zijn.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
vanderberg

En de vijandigheid is ook zo erg, we zijn Godhaters van nature Romeinen 1:30, en ook haten wij elkander van nature Titus 3:3.

Dwalingen en zelfrechtvaardigmaking moeten de weg vrij maken voor de zuivere leer, of mensen het nu leuk vinden of niet.
Zelfonderzoek kennen ze niet meer, ook al staat het nadrukkelijk in Gods Woord, Zefanja 2:1.

Onze oudvaders hebben zich ingezet voor de zuivere leer, ook vele leraars, en in het algemeen Gods volk.
De zuivere leer voorop, al het andere zal moeten wijken.
DDD

Bericht door DDD »

vanderberg schreef:Ik zou er vooral niet om lachen, typisch kenmerkend.
Nou ik denk eerlijk gezegd dat iemand die geestelijk en psychisch gezond is, daar wel om moet lachen. Het totale gebrek aan relativeringsvermogen leidt soms tot vermakelijkheden, waarbij je niet weet of je er nu om lachen of om huilen moet.
Isala

Bericht door Isala »

vanderberg schreef:Zelfonderzoek kennen ze niet meer,
Wie zijn die 'ze'? Hoor je zelf daar ook bij of zijn het anderen?
Hora est!
refo

Bericht door refo »

Zelfonderzoek is het slechtste wat er is.
Je treft altijd aan wat je aan wilt treffen.
vanderberg

Al het lachen zal vergaan.
Onderscheidende kennis, is erg duidelijk over te lezen in Gods Woord en wel in 1 Korinthiers 2.

Het is allemaal ernst, maar het is de kennis die ontbreekt, en tegelijkertijd ontbreekt het besef van het ontbreken van kennis hebben ervan.
Het lachen vergaat degenen die tot het besef komen, dat het waar is wat Paulus zegt in Romeinen 1 over ons verduisterd hart van nature.
En ook spreekt hij daar over enige geestelijke gave die hij wil meegeven, want wij mensen kunnen niks van Gods Woord begrijpen, tenzij God Zelf ons verduisterd hart komt te openen.

De Schrift is geestelijk en toch menen sommigen de middelen die God stuurt, niet nodig te hebben, de geheiligde mensen, zoals je kan lezen in 2 Petrus 1:20-21.

Want het lachen is de geheiligde mensen in Christus vergaan.
Want God zegt Zelf hoe deze mensen er qua toestand aan toe zijn: 'Ik zal doen overblijven een ellendig en arm volk'.. Zefanja 3:12
vanderberg

refo schreef:Zelfonderzoek is het slechtste wat er is.
Zefanja 2:1
vanderberg

DDD schreef:
vanderberg schreef:Ik zou er vooral niet om lachen, typisch kenmerkend.
Nou ik denk eerlijk gezegd dat iemand die geestelijk en psychisch gezond is, daar wel om moet lachen. Het totale gebrek aan relativeringsvermogen leidt soms tot vermakelijkheden, waarbij je niet weet of je er nu om lachen of om huilen moet.
Dus geestelijk en psychisch gezond, zijn we helemaal niet, volgens Gods getuigenis.
DDD

Bericht door DDD »

Jij hebt het gezegd.

Maar er zijn wel degelijk mensen die door Gods genade geestelijk én psychisch gezond zijn.

En het is heel mooi dat volgens Zefanja een ellendig en arm volk overblijft, maar dat heeft met het lachen van iemand met een normaal gevoel voor humor niets te maken. En trouwens, het is prima om mooie uitdrukkingen in de bijbel te gebruiken als metafoor voor een zielstoestand, maar daaraan kun je nog geen argumenten ontlenen van 'hoe het zou moeten zijn'. Want je haalt de tekst volkomen uit zijn verband om daarmee mensen om de oren te slaan, en dat ook nog eens met een uitleg die helemaal niet bevindelijk-gereformeerd is ook.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:Zelfonderzoek is het slechtste wat er is.
Aha, nu begrijp ik waarom Paulus schrijft: Onderzoekt uzelf nooit, of gij in het geloof zijt.
vanderberg

DDD schreef:
Maar er zijn wel degelijk mensen die door Gods genade geestelijk én psychisch gezond zijn.
'We kennen ten dele, en profeteren ten dele'..
Ken je die?
Zelfs met Gods genade bedeeld, krijgt elk met mate kennis van Gods wegen Job 26:14, want Jezus Alléén kreeg Gods Geest níet met mate Joh. 3:34.
Daarnaast sprak ik vanzelf over de mens van nature, niet Gods volk.

Goed, we proberen dan enkel Bijbels onderbouwd te reageren, wat je niet gelukt is in je laatste reactie.
Ik heb ook niet de indruk gekregen dat je überhaupt leest wat ik schrijf of de teksten erbij pakt.
DDD

Bericht door DDD »

Kennis van Gods wegen is geen vereiste om psychisch gezond te zijn. Dat kennis van Gods wegen met mate is doet niets af aan de mogelijkheid om geestelijk gezond te zijn. Ook baby's kunnen gezond zijn. Ze zijn alleen nog niet volwassen, en dat is iets heel anders.

Ik heb overigens de tekst er wel bij gezocht want ik had sterk het vermoeden dat die uit zijn verband was gehaald. Dat bleek ook zo te zijn.
vanderberg

Kennis van Gods wegen geen vereiste om psychisch gezond te zijn..
Tja..

Kennis van God en Zijn wegen zijn noodzaak, dus vereiste, om eeuwig te zullen leven: 'En dit is het Eeuwige leven, dat zij u kennen' Joh. 17:3.
Anders blijft het hart vanzelf verduisterd.
Het merkwaardige is dat je dit lijkt te willen ontkennen, maar je het aan besef ontbreekt dat het eenmaal zo is hoe Gods Woord het voorstelt: wij zijn van nature geestelijk en psychisch niet gezond(zoals jij het zegt) maar we zijn haters van God(Romeinen 1) en geneigd tot alle kwaad.
Het is niet dat wij een dief zijn, omdat wij stelen, zegt ds. Lamain, maar wij stelen, omdat wij dieven zijn.
En het is niet dat wij mensen moordenaars zijn, omdat we moorden, maar we moorden omdat we moordenaars zijn. Lees Titus 3:3 nog eens, het is enkel Gods genade en goedertierenheden dat ons ervoor behoedt, want van nature zijn wij tot alles in staat.

Wanneer je beweert dat ik iets uit het verband trek, dan zal je dit Bijbels onderbouwd moeten toelichten, het alleen maar roepen zegt niks natuurlijk.
Plaats reactie