Geplaatst: 04 jan 2006, 21:02
Dat is een contradictio in terminis.....refo schreef:Sinds al dat gejaag op vermeende terrorristen wordt het een stuk onveiliger overal.
Dat is een contradictio in terminis.....refo schreef:Sinds al dat gejaag op vermeende terrorristen wordt het een stuk onveiliger overal.
refo schreef:Sinds al dat gejaag op vermeende terrorristen wordt het een stuk onveiliger overal.
Weleens een terrorist gezien dan?Dad schreef:refo schreef:Sinds al dat gejaag op vermeende terrorristen wordt het een stuk onveiliger overal.
Verdiep je zelf eens in de duivelse Islam.Islam betekend onderwerping, en reken maar dat ze daar voor gaan. Al die misdaden worden gepleegt uit naam van Allah.
"Vermeende terroristen" weterusten verder.
Ok, maar als ik het nu even breder trek (ook in relatie tot je eerdere postings), zal je dan als christen-politicus voor of tegen de komst van een moskee stemmen?Unionist schreef:Weleens een terrorist gezien dan?Dad schreef:refo schreef:Sinds al dat gejaag op vermeende terrorristen wordt het een stuk onveiliger overal.
Verdiep je zelf eens in de duivelse Islam.Islam betekend onderwerping, en reken maar dat ze daar voor gaan. Al die misdaden worden gepleegt uit naam van Allah.
"Vermeende terroristen" weterusten verder.
Het liberalisme is minstens even duivels als de islam. Liberaal betekent vrij zijn, maar dat is nou juist het misleidende. Vrij van God, dat wel. Maar onderwerping aan Christus? No sir.
Mijn Arabisch hou ik niet zo bij, maar men heeft mij ook weleens verteld dat "islam" van "salaam" afgeleid is. D.w.z. vrede.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen vriend van de islam, maar angst is een slechte raadgever. We hebben al sinds de vroege jaren 50 moskeeën in ons land. En nog steeds voel ik me veilig in de bus. Ook naast een baard of een hoofddoekje.
een van de weinigen die me begrijptndonselaar schreef: Billy,
Ik kan je enthousiasme best begrijpen, maar ik ga er absoluut niet in mee.
ndonselaar schreef: Een christen moet vooreerst een zoutend zout en een lichtend licht zijn. Het gaat toch om Zijn Naam, want het is de enigste Naam onder de hemel. Je kent toch wel de droom van Daniël over de steen die steeds groter werd, totdat ze de gehele aarde bedekte? Dat was niet de steen van het conservatisme, maar dé Steen.
waar baseer je deze analyse op. wat ik to nu toe van Wilders en zeker van Spruyt heb gelezen is niet `gewoon liberaal` te noemen evt. wel klassiek-liberaal of conservatief-liberaal.ndonselaar schreef:
In de postchristelijke tijd zoeken we het tenslotte in een pseudo-conservatieve partij. Pseudo, omdat het gedachtengoed van Wilders gewoon liberaal is.
hie rgeef je zelf al aan dat het `theocratisch ideaal `in de KERKELIJKE gemeente zal moeten beginnen.ndonselaar schreef:
Eerst hadden we een land met een aantal grote christelijke partijen. Nu de rol van het christendom marginaler wordt, zoeken we het in een conservatieve partij. Ik denk niet dat daar de oplossing ligt. De oplossing ligt binnen de kerkelijke gemeente(n).
klopt! maar salaam betekent weer Vrede in AllahUnionist schreef:
Mijn Arabisch hou ik niet zo bij, maar men heeft mij ook weleens verteld dat "islam" van "salaam" afgeleid is. D.w.z. vrede.
met dit verschil dat er toen in Nl geen 1 MILJOEN moslims waren en geen 450 !!! moskeeen...Unionist schreef: Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen vriend van de islam, maar angst is een slechte raadgever. We hebben al sinds de vroege jaren 50 moskeeën in ons land. En nog steeds voel ik me veilig in de bus. Ook naast een baard of een hoofddoekje.
Unionist schreef:Weleens een terrorist gezien dan?Dad schreef:refo schreef:Sinds al dat gejaag op vermeende terrorristen wordt het een stuk onveiliger overal.
Verdiep je zelf eens in de duivelse Islam.Islam betekend onderwerping, en reken maar dat ze daar voor gaan. Al die misdaden worden gepleegt uit naam van Allah.
"Vermeende terroristen" weterusten verder.
Het liberalisme is minstens even duivels als de islam. Liberaal betekent vrij zijn, maar dat is nou juist het misleidende. Vrij van God, dat wel. Maar onderwerping aan Christus? No sir.
Mijn Arabisch hou ik niet zo bij, maar men heeft mij ook weleens verteld dat "islam" van "salaam" afgeleid is. D.w.z. vrede.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen vriend van de islam, maar angst is een slechte raadgever. We hebben al sinds de vroege jaren 50 moskeeën in ons land. En nog steeds voel ik me veilig in de bus. Ook naast een baard of een hoofddoekje.
Nee, nooit. Dat zegt ook wel iets, toch?Corydoras schreef:Donselaar, heb jij eigenlijk ooit nog een reactie gekregen op je vragen aan van den Anker en van den Brink?
RefDag schreef: Onbegrip over politieke stap Spruyt
DEN HAAG - De overstap van Bart Jan Spruyt van de Edmund Burke Stichting naar de Groep Wilders wordt in kringen van SGP en CU niet begrepen. „Wilders, daar moet je niet bij willen horen”, vindt SGP-voorzitter Kolijn.
Het nieuws dat Spruyt in dienst is getreden van de Groep Wilders en beschikbaar is als kandidaat-Kamerlid, is niet echt als een bom ingeslagen. Het was al eerder duidelijk geworden dat de ex-directeur van de Edmund Burke Stichting gecharmeerd was van Wilders, al had hij daar zelf naderhand weer twijfel over gezaaid.
Dat de overstap al zo snel na zijn indiensttreding op 1 januari naar buiten kwam, was overigens niet de bedoeling. In een e-mail aan deze krant zegt Spruyt dat hij gehoopt had dat hij de eerste periode „in alle anonimiteit” zijn werk zou kunnen doen. Toen het nieuws desondanks in de wandelgangen circuleerde, werd besloten één medium uit te nodigen voor een kort interview. Dat werd de Volkskrant, die gisteren met het nieuws naar buiten kwam. Nu doet Spruyt er voorlopig weer het zwijgen toe. Hij zegt dat dit besluit is genomen in nauw overleg met de Nationaal Coördinator Bewaking en Beveiliging van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Wilders zelf wordt permanent bewaakt. Hij heeft al talloze keren aangifte gedaan van ernstige bedreigingen aan zijn adres. Spruyt is in dienst getreden van de Groep Wilders om mee te werken aan het opstellen van het verkiezingsprogramma en voor het trainen van de kandidaten die het Kamerlid inmiddels voor zijn lijst heeft geselecteerd. Hij maakt er geen geheim van dat hij zelf ook op de kandidatenlijst wil.
SGP-voorzitter Kolijn, die tot hetzelfde kerkgenootschap (Gereformeerde Gemeenten in Nederland) als Spruyt behoort, zegt hem de laatste tijd „met enige verbazing” te volgen. Dat Spruyt met Wilders in zee gaat, vindt Kolijn „volstrekt onbegrijpelijk.” Hij zegt geen enkele relatie te zien tussen het gedachtegoed van het ex-VVD-Kamerlid en het theocratisch beginsel. „Dat Spruyt politiek en religie op deze wijze scheidt, daar kan ik echt niet bij.”
Bovendien vindt hij de overstap een denker als Spruyt onwaardig. „Wilders is in mijn ogen niet meer dan een populist die inspeelt op de onlustgevoelens onder de bevolking. Daar moet je niet bij willen horen.” Verder roept hij in herinnering dat Wilders zich in het verleden uiterst negatief uitliet over het dragen van hoofddoekjes door moslimvrouwen. Twee jaar geleden verklaarde Wilders dat hij als minister meteen een verbod op hoofddoekjes zou uitvaardigen. „En laat daarna de hoofddoekjes maar wapperen op het Malieveld. Ik lust ze rauw.”
Kolijn: „We hebben het hier wel over godsdienstige uitingen in het publieke leven. Dat raakt ook onze vrijheid, waarbij ik denk aan het dragen van rokken door vrouwen.” Dat Spruyt in Wilders waardeert dat hij de bedreiging van de islam voor onze cultuur zo goed onderkent, vindt Kolijn geen geldig argument voor zijn overstap. „Dan moet hij de SGP-nota ”De islam in huis” nog maar eens goed lezen.”
Toch vindt Kolijn niet dat Spruyt zich nu buiten de gezindte heeft geplaatst. „Ik denk niet zo gauw in termen van afschrijven. Ik blijf de hoop koesteren dat hij van zijn dwaalwegen terugkomt. Het blijft jammer dat we iemand van zijn kaliber moeten missen. We hebben gebrek aan mensen die zaken goed doordenken en oplossingen aandragen. Spruyt is iemand die dieper graaft dan de waan van de dag.”
CU-senator Van Middelkoop kan Spruyt evenmin volgen, maar kan zijn overstap wel verklaren. „Hij verkeert al langere tijd dicht in de buurt van de politieke arena. Met de Burke Stichting gaat het niet goed. Voeg daarbij dat Kamerlid een schitterend ambt is. Op iemand met zo’n maatschappelijke en politieke gedrevenheid oefent dat een sterke zuigkracht uit.”
Waar Van Middelkoop vooral moeite mee heeft, is dat Spruyt als christen kiest voor zo’n seculier (niet-godsdienstig) politiek milieu. „Wilders is hard seculier. Vergis je daarin niet. Zelf sta ik in de kuyperiaanse traditie. Voor mij zou het heel moeilijk zijn om met zo iemand onder één politiek dak te verkeren.”
Het Eerste Kamerlid verbond een tijdlang als bestuurslid zijn naam aan de Burke Stichting, totdat Spruyt openlijk met Wilders sympathiseerde. „Ik heb wel gesprekken met Bart Jan gehad over de vraag hoe je de zondag van de andere dagen kunt scheiden. Het lijkt me heel lastig om het evenwicht te bewaren. Lijd je dan als kerklid niet een duaal leven? Hij is afkomstig uit een nogal stevig orthodox-gereformeerd milieu en kon de combinatie van die twee werelden gemakkelijker maken dan ik.”
Of Spruyt gelukkig zou worden van een baan als Kamerlid, betwijfelt Van Middelkoop. „Ik denk dat hij zich zal ontwikkelen tot een soort Hirsi Ali van het conservatisme, in de hoop dat er een brede conservatieve beweging ontstaat. Dan zit hij bij Wilders echter aan het verkeerde adres. Die heeft die ambitie helemaal niet.”