Groei Mariaverering bij niet-katholieken
Een traktaatje over de mariacultus:
http://www.chick.com/reading/tracts/0040/0040_01.asp
Nog wat extra informatie over de mariaverering:
http://www.backtothebible.nl/Ned13.pdf
In het laatste document onder andere informatie over dat Rome leert dat Maria geen erfzonde had, geen zonde heeft gedaan en ook opgevaren is ter hemel. Niets anders als afgoderij dus.
http://www.chick.com/reading/tracts/0040/0040_01.asp
Nog wat extra informatie over de mariaverering:
http://www.backtothebible.nl/Ned13.pdf
In het laatste document onder andere informatie over dat Rome leert dat Maria geen erfzonde had, geen zonde heeft gedaan en ook opgevaren is ter hemel. Niets anders als afgoderij dus.
Dathenum,
er wordt niets gepropageerd, maar alleen uitgelegd op basis van vragen
als je het verschil niet eens weet tussen propageren en antwoord geven op vragen is het droevig gesteld met je.
en buiten dát, dat krijg je als mensen die van oorsprong niks met de RK hebben of hebben gehad, zich uitspreken over het gehalte van "afgoderij", ze mengen zich in zaken waar ze alleen iets van op papier weten, maar er wezenlijk (ook gevoelsmatig) niets van weten.
er wordt niets gepropageerd, maar alleen uitgelegd op basis van vragen
als je het verschil niet eens weet tussen propageren en antwoord geven op vragen is het droevig gesteld met je.
en buiten dát, dat krijg je als mensen die van oorsprong niks met de RK hebben of hebben gehad, zich uitspreken over het gehalte van "afgoderij", ze mengen zich in zaken waar ze alleen iets van op papier weten, maar er wezenlijk (ook gevoelsmatig) niets van weten.
- Miscanthus
rustig aan Datheum,Dathenum schreef: Ik vind het absoluut niet kunnen dat deze goddeloze afgoderij hier op dit forum word gepropageerd.
is dit nou vermanen in liefde? Het wordt niet gepropageerd, we praten erover wat het inhoudt met ervaringsdeskunigen. Ik heb er tenslotte zelf om gevraagd hoe je Maria vereert, zonder haar te aanbidden. Voor ons ligt het hele zwartwit, maar voor anderen blijkbaar genuanceerder. Ik ben daar wel benieuwd naar en ik hoop niet dat er meteen met sloten gegooid gaat worden....
Ok, kan ik inkomen. Sorry voor mijn toon, praat nog maar lekker even door met de ervaringsdeskundige(n)Miscanthus schreef:rustig aan Datheum,Dathenum schreef: Ik vind het absoluut niet kunnen dat deze goddeloze afgoderij hier op dit forum word gepropageerd.
is dit nou vermanen in liefde? Het wordt niet gepropageerd, we praten erover wat het inhoudt met ervaringsdeskunigen. Ik heb er tenslotte zelf om gevraagd hoe je Maria vereert, zonder haar te aanbidden. Voor ons ligt het hele zwartwit, maar voor anderen blijkbaar genuanceerder. Ik ben daar wel benieuwd naar en ik hoop niet dat er meteen met sloten gegooid gaat worden....
Ho wacht. Dus ik mag New-Age ook niet afwijzen, omdat ik er geen wezelijke (expirimentele) kennis van heb?en buiten dát, dat krijg je als mensen die van oorsprong niks met de RK hebben of hebben gehad, zich uitspreken over het gehalte van "afgoderij", ze mengen zich in zaken waar ze alleen iets van op papier weten, maar er wezenlijk (ook gevoelsmatig) niets van weten.
Nee, tenzij bewezen kan worden uit de Schrift dat Maria-verering (incl. het mede-verlossersschap, mede-voorbiddersschap, etc) Gods wil is, is het een gruwelijke dwaling, die ingaat tegen de 10 geboden.
En Adorote, de Traditie was wel eerst, maar de Traditie heeft haar zeggenschap door de Schrift, niet omgedraait. Wij belijdenen de Schrift te zijn het woord van God, niet alleen omdat de eucomene concilies dat gesteld hebben, maar ook vanwege het getuigenis van Gods Geest in ons hart, dat het zo is.
Daarnaast:
1. De canon van de Schrift is heel vroeg al vastgesteld, ruim voordat men ruimte ging openlaten voor heiligen-verering, en nog veel vroeger dan de Maria-verering. Lees de kerkvaders, en je ziet dat ze bijna allen (op de ketter Iraneus na misschien) niet zodanig spreken over de heiligen-verering en Maria-verering dan de RK nu doet.
2. De concilies die het canon hebben samengesteld waren eucomene concilies, i.e. ze vertegenwoordigde de HELE kerk. Na de scheiding tussen oost en west kan dit niet meer, en mist elke concilie-uitspraak haar bindende karakter.
- Miscanthus
Beste Rens,Petrus schreef:...daarnaast kun je, hoeft niet, haar voorspraak (pleitbezorging) vragen bij God de Vader voor iets dat je na aan het hart ligt.
daarna, als eerbewijs sluit je je meditatiemoment af met:
weest gegroet Maria,
vol van genade,
de Heer is met u,
gij zijt de gezegende onder de vrouwen
en gezegend is Jezus de Vrucht van uw schoot.
heilige Maria,
moeder van God
bid voor ons, zondaars
nu, en in het uur van onze dood
dit is gewoon bidden tot een verstorven heilige. De Heilige Schrift vertelt ons dat we een voorspraak bij de Vader hebben, namelijk Jezus Christus. Die voor ons bid.
Zou Onze Heere niet gepasseerd worden door gebruik te maken van een andere voorspraak?
Praten tegen iemand die gestorven is en in het graf ligt en slaapt, (en nog niet is opgewekt) is natuurlijk heel vreemd. Daarom is er natuurlijk verzonnen dat ze ten hemel is opgenomen. Of niet?
Daarom kunnen we bidden tot Jezus, die opgestaan is en zit ter rechterhand van Zijn Vader.
- Miscanthus
Sorry...Miscanthus schreef:dit is geen praten zo......olfie schreef:art 26 ngb
Artikel 26. Van de enige voorbidding van Christus.
Wij geloven dat wij geen toegang hebben tot God, dan alleen door den enigen Middelaar en Voorspraak, Jezus Christus, den Rechtvaardige; Dewelke hierom mens geworden is, verenigende te zamen de Goddelijke en de menselijke natuur, opdat wij mensen een toegang zouden hebben tot de Goddelijke Majesteit; anderszins ware ons de toegang gesloten. Maar deze Middelaar, Dien de Vader ons heeft gegeven tussen Zich en ons, moet ons door Zijn grootheid niet verschrikken, om ons een ander, naar ons goeddunken, te doen zoeken. Want er is niemand, noch in den hemel, noch op de aarde, onder de schepselen, die ons liever heeft dan Jezus Christus; Dewelke, hoewel Hij in de gestaltenis Gods was, nochtans Zichzelven vernietigd heeft, aangenomen hebbende de gestaltenis eens mensen en eens dienstknechts voor ons, en is in alles Zijn broederen gelijk geworden. Indien wij nu een anderen middelaar zoeken moesten, die ons goedgunstig ware, wien zouden wij kunnen vinden, die ons meer beminde dan Hij, Die Zijn leven voor ons gelaten heeft, ook toen wij Zijn vijanden waren? En zo wij een zoeken, die macht en aanzien heeft, wie is er, die daarvan zoveel heeft als Degene, Die gezeten is ter rechterhand Zijns Vaders, en Die alle macht heeft in den hemel en op de aarde? En wie zal eer verhoord worden dan de eigen welbeminde Zone Gods? Zo is dan alleen door een mistrouwen dit gebruik ingevoerd, dat men de heiligen onteert, in plaats van die te eren, doende hetgeen zij nooit gedaan noch begeerd hebben, maar hebben het volstandiglijk en volgens hun schuldigen plicht verworpen, als blijkt uit hun schriften. En hier moet men niet voorbrengen dat wij het niet waardig zijn; want het heeft hier de mening niet dat wij onze gebeden op onze waardigheid zouden voordragen, maar alleen op de uitnemendheid en waardigheid onzes Heeren Jezus Christus, Wiens rechtvaardigheid de onze is door het geloof. Daarom de apostel, willende deze zotte vrees, of veelmeer dat mistrouwen, van ons nemen, zegt ons dat Jezus Christus Zijn broederen in alles gelijk geworden is, opdat Hij een barmhartig en een getrouw Hogepriester zou zijn, om de zonden des volks te verzoenen; want in hetgeen Hij Zelf verzocht zijnde geleden heeft, kan Hij dengenen die verzocht worden, te hulp komen. En daarna, om ons nog meer moed te geven om tot Hem te gaan, zegt hij: Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zone Gods, zo laat ons deze belijdenis vasthouden. Want wij hebben geen Hogepriester, Die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen gelijk als wij is verzocht geweest, doch zonder zonde. Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden om geholpen te worden ter bekwamer tijd. Dezelfde apostel zegt dat wij vrijmoedigheid hebben om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus; laat ons dan toegaan, zegt hij, in volle verzekerdheid des geloofs, enz. Insgelijks: Christus heeft een onvergankelijk Priesterschap; waarom Hij ook volkomenlijk kan zalig maken degenen die door Hem tot God gaan, alzo Hij altijd leeft om voor hen te bidden. Wat ontbreekt er meer, dewijl Christus Zelf deze uitspraak doet: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven; niemand komt tot den Vader dan door Mij. Waartoe zouden wij een anderen advocaat zoeken, aangezien het God beliefd heeft ons Zijn Zoon tot een Advocaat te geven? Laat ons Hem niet verlaten, om een anderen te nemen; of veelmeer, een anderen te zoeken, zonder hem immermeer te vinden; want toen God Hem ons gegeven heeft, zo wist Hij wel dat wij zondaars waren. Daarom, volgens het bevel van Christus, zo roepen wij den hemelsen Vader aan door Christus, onzen enigen Middelaar, gelijk wij in het Gebed des Heeren geleerd zijn; verzekerd zijnde dat al wat wij den Vader zullen bidden in Zijn Naam, ons zal gegeven worden. (Phi 2:6,7; Heb 2:17; Rom 5:10; Mar 16:19; Mat 28:18; Heb 2:17,18; Heb 4:14-16; Heb 10:19; Heb 10:22; Heb 7:25; Joh 14:6; Joh 14:13)
Ik heb een deel vetgedrukt gemaakt, maar het hele artikel handeld hier eigenlijk over.
Er is niemand die we hoeven en moeten eren dan Jezus Christus.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
- Miscanthus
Ok Olf,
Je hebt gelijk en ik vind het ook een heel mooi artikel en ben het er ook mee eens.
Je hebt gelijk en ik vind het ook een heel mooi artikel en ben het er ook mee eens.
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 26 mei 2006, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ho wacht. Dus ik mag New-Age ook niet afwijzen, omdat ik er geen wezelijke (expirimentele) kennis van heb?
aldus Memento.........
============
Op p.6 van de ´Wachttoren´van december 2005 brengen de Jehovah Getuigen hun ´ blijde boodschap´.Al wie géén lid is van de J.G. moet uitgeroeid worden als ... ongedierte.
Deze secte treedt daarmee in de sporen van illustere voorgangers :
Hitler noemde de joden... ratten
De hutu´s noemden de tutsi´s ...microben
Een Vlaams Blokker sprak op T.V. over ... al die VREEMDE luizen
´ Aan de liefde onder elkaar zult ge hen erkennen´...
=================
Dus alleen op basis van dit zwart op wit staande stuk zou je de héle Jehova Getuige-sekte willen veroordelen, iig afwijzen?
Dat wil niet zeggen dat IK er nou wat mee op heb, allerminst, ik vind het ook maar een geestelijk invalide makende beweging, maar kan er niet écht de vinger achter krijgen waar nu ze "te pakken te nemen" zijn. Ze beschikken over een fabelachtige bijbelkennis, en zetten je ondanks jezelf je constant klem. Desalniettemin is het een heel gevaarlijk clubje (zie gelopieerde tekst)
aldus Memento.........
============
Op p.6 van de ´Wachttoren´van december 2005 brengen de Jehovah Getuigen hun ´ blijde boodschap´.Al wie géén lid is van de J.G. moet uitgeroeid worden als ... ongedierte.
Deze secte treedt daarmee in de sporen van illustere voorgangers :
Hitler noemde de joden... ratten
De hutu´s noemden de tutsi´s ...microben
Een Vlaams Blokker sprak op T.V. over ... al die VREEMDE luizen
´ Aan de liefde onder elkaar zult ge hen erkennen´...
=================
Dus alleen op basis van dit zwart op wit staande stuk zou je de héle Jehova Getuige-sekte willen veroordelen, iig afwijzen?
Dat wil niet zeggen dat IK er nou wat mee op heb, allerminst, ik vind het ook maar een geestelijk invalide makende beweging, maar kan er niet écht de vinger achter krijgen waar nu ze "te pakken te nemen" zijn. Ze beschikken over een fabelachtige bijbelkennis, en zetten je ondanks jezelf je constant klem. Desalniettemin is het een heel gevaarlijk clubje (zie gelopieerde tekst)