Marnix schreef:Breekijzertje schreef:ndonselaar schreef:Natuurlijk was er toen ook een Demas, maar over het algemeen was de gemeente voluit de gemeente des HEEREN.
Wat is de aanspreektitel van de gemeente nu dan?
Geachte loterijdeelnemers. De kans dat u bent uitverkoren is 1%. Veel geluk gewenst.
Zoiets?
(sorry voor mijn scherpe cynische opmerking maar het is helaas wel vaak de realiteit... anders had ik het niet gezegd)
Ik denk, dat de toon, die we in deze discussie aantreffen, velen zeer onaangenaam treft. Immers, direkt of indirect worden zware beschuldigingen aan het adres van de gereformeerde prediking geuit. Het is dezelfde vraag, die het gereformeerd protestantisem als eens eerder officieel heeft moeten beantwoorden: "maakt deze leer geen zorgeloze (onverschillige) mensen?
Immers, wie de prediking ervaart als een krachteloze vertoning, omdat de werkelijke gang van zaken door een LOTERIJ wordt bepaalt, kan óf heel depressief worden (vergelijkbaar met de aan gokverslaving verwante minderwaardigheidsgevoelens) óf men wordt totaal onverschillig, schikt zihc in zijn onvermijdelijk lot en wenst op geen enkel moment nog op enigerlei wijze emotioneel betrokken te raken bij hemel of hel.
Beide reacties zijn begrijpelijk, wanneer het werkelijk zo is, dat een LOTERIJ de dienst uit zou maken. (Bedoeld wordt natuurlijk de zware molensteen van de dubbele predestinatie, die men om eigen hals voelt hangen).
Tja, die toon schrikt natuurlijk af. En ik denk ook, dat op zo'n moment de grenzen van een goede communicatie bereikt zijn. Met andere woorden: dit zijn uitingen van afhakers. Treurig, maar waar.
Maar wat dan? Kunnen we ons er mee geruststellen, dat mensen gefrustreerd weglopen? Kunnen we er mee leven, dat mensen kennelijk geen enkel alternatief meer hebben, dan om met een karikatuur van de verkiezingsleer te moeten rondlopen? Fout, fout, fout...natuurlijk. Zo is de verkiezingsleer nooit bedoeld. En inderdaad: het calvinisme maakt juiste geen zorgeloze, maar verantwoordelijke mensen.
Maar hoe komt het dan toch, dat die hardnekkige, op-geen-enkele-manier-te-relativeren-gedachte van de karikaturale LOTERIJ-gedachte zoveel mensen opvreet?
Mijn becheiden wegwijzer zou zijn: wordt het niet eens tijd om te onderzoeken of we in het geheel van onze christelijke traditie door allerlei omstandigheden gedreven we niet een sterke onbalans hebben laten ontstaan, die, ik zeg het maar zoals het het is, tot een leerstellig extremisme hebben geleid?
Het is toch onloochenbaar, dat we mensen met een rationeel gezien onoplosbaar raadsel hebben opgezadeld. Enerzijds volledig verantwoordelijk, anderzijds radicaal afhankelijk.
dat zou nog niet zo erg zijn, wanneer we het getuigenis zouden toelaten en stimuleren van mensen, die wél de weg ten leven hebben gevonden. Want de notie, dat er zo weinig doorbrekend werk is, dat er zo weinig waarachtige bekering gevonden wordt is in combinatie met de onoplosbare knoop van een door de verkiezing beheerste geloofsleer waarschijnlijk dodelijk.
Stel je voor: je hoort, dat het in Gods raadsbesluit gelegen is of je ooit genade ontvangt of niet. Dat wil zeggen (rechttoe, rechtaan): dat je doodvonnis wél of niet wordt uitgevoerd...afwachten dus.
En vervolgens hoor je uit diezelfde monden, dat er maar weinig zijn, die het doodvonnis ontlopen. Als je ook maar een beetje serieus bent, moet je je toch wel zeer grote zorgen gaan maken. helemaal onbegrijpelijk wordt het, wanneer blijkt dat veel gemeenteleden, prtedikanten, ouderlingen en diakenen dat kennelijk de gewoonste zaak van de wereld vinden.
Maar het gaat toch om leven of dood? Om eeuwig wel of eeuwig wee.
Ik denk, dat er in dit soort oneindige bespiegelingen voor velen een punt komt, dat de bom barst. Het is eenvoudig niet vol te houden zonder enige handreiking, begrip, pastorale begeleiding.
Is het niet broodnodig om de taalverruwing over dit onderwerp, die in deze topic de kop opsteekt, te zien als een aanwijzing, dat er brokken gemaakt worden en dat de grens van het uithoudingsvermogen van serieuze, zoekende jongeren (en ouderen?) is bereikt?
In wezen hebben 'weglopers' gelijk: 'Als er dan geen enkele vrucht te verwachten is op de meest strenge en serieuze prediking, laten we er dan maar mee ophouden. De wereld gaat ook verloren. Waarin zit het verschil eigenlijk.'
Deze mensen wensen geen enkele associatie met een LOTERIJ te vernemen. Ik vermoed, dat ze met hun ruwe toon toch de vinger op de wonde plek leggen.
gravo