Het loslaten van een bijbelse lijn

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

plebe schreef:Is de verdrukking van bijbelgetrouwe christenen niet al gaande?
Zo ervaar ik het wel!
Dat is waar. Rechts en links zijn eigenlijk vrijzinnig bezig en willen niet meer horen wat er echt in de bijbel staat.
Daarnaast ben je in de wereld gelijk een religieus fundamentalist en hoef je niet te rekenen op begrip.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

ndonselaar schreef:De gemeente ten tijde van Paulus was een totaal andere dan de gemeente nu!
Idd. Is dat nu een feit die we te accepteren hebben of is het een schande dat we niet meer het zout der aarde zijn!?
ndonselaar schreef:Het maakt nogal wat verschil of je keuze voor het christendom er een is die 'levensgevaarlijk' is, of dat je als kind in een gemeente gebracht wordt, waarbij je geen gevaar te vrezen hebt.

Christen zijn / worden was in sommige tijden levensgevaarlijk. Elk moment kon het je dood zijn. Is het wonder dat de gemeente bestond uit mensen die een hartelijke keuze hadden gedaan!

Natuurlijk was er toen ook een Demas, maar over het algemeen was de gemeente voluit de gemeente des HEEREN.
Klopt, maar dan is het nog steeds niet onmogelijk om een Lichaam van Christus te zijn als gemeente. Als je dit loslaat (als doel), dan mag je niet eens meer de naam christen/gemeente dragen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Klopt, maar dan is het nog steeds niet onmogelijk om een Lichaam van Christus te zijn als gemeente. Als je dit loslaat (als doel), dan mag je niet eens meer de naam christen/gemeente dragen.
En de zeven gemeenten in Klein-Azië dan?
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Kaw schreef:Een systematisch afbrekende prediking is als het ergeren van de kleinen in het geloof waar Jezus ons voor waarschuwt.

Ik vind een aantal opmerkingen in het verlengde liggen van de volgende uitspraak: De uitverkorenen komen toch wel in de hemel. Zo'n uitspraak kun je alleen maar doen wanneer je nog nooit het NT heb gelezen.
Nou kijk waar ik moeite mee heb is, dat er openbaar kritiek geleverd wordt op de prediking. Ik vraag me wel eens af waar op dat gebied de verdraagzaamheid is. Als jij een prediking afdoet als "systimatisch afbrekend"... vel je daarmee een hard oordeel! en daarmee moet je mijnsinziens heel voorzichtig mee zijn..
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Ar-Jan schreef:
Kaw schreef:Een systematisch afbrekende prediking is als het ergeren van de kleinen in het geloof waar Jezus ons voor waarschuwt.

Ik vind een aantal opmerkingen in het verlengde liggen van de volgende uitspraak: De uitverkorenen komen toch wel in de hemel. Zo'n uitspraak kun je alleen maar doen wanneer je nog nooit het NT heb gelezen.
Nou kijk waar ik moeite mee heb is, dat er openbaar kritiek geleverd wordt op de prediking. Ik vraag me wel eens af waar op dat gebied de verdraagzaamheid is. Als jij een prediking afdoet als "systimatisch afbrekend"... vel je daarmee een hard oordeel! en daarmee moet je mijnsinziens heel voorzichtig mee zijn..
welnee, goed lezen:

er staat: een systematisch- afbrekende prediking is als......
Dat is gewoon een stelling en helemaal geen kritiek op de prediking.
Of vind je een systematisch afbrekende prediking moeten kunnen omwille van "verdraagzaamheid"?
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
En de zeven gemeenten in Klein-Azië dan?
Paulus heeft ook kritiek op gemeenten waar hij brieven aan schrijft. Toch spreekt hij hen wel aan als christenen... die brieven heffen de brieven van Paulus niet op... de bijbel is niet tegenstrijdig.... Gemeente... uitverkorenen... dwalen..... tja... blijkbaar kunnen uitverkorenen dat wel.....
Marnix

Bericht door Marnix »

Breekijzertje schreef:
ndonselaar schreef:Natuurlijk was er toen ook een Demas, maar over het algemeen was de gemeente voluit de gemeente des HEEREN.
Wat is de aanspreektitel van de gemeente nu dan?
Geachte loterijdeelnemers. De kans dat u bent uitverkoren is 1%. Veel geluk gewenst.

Zoiets? :?

(sorry voor mijn scherpe cynische opmerking maar het is helaas wel vaak de realiteit... anders had ik het niet gezegd)
gravo

Bericht door gravo »

Marnix schreef:
Breekijzertje schreef:
ndonselaar schreef:Natuurlijk was er toen ook een Demas, maar over het algemeen was de gemeente voluit de gemeente des HEEREN.
Geachte loterijdeelnemers. De kans dat u bent uitverkoren is 1%. Veel geluk gewenst.

(sorry voor mijn scherpe cynische opmerking maar het is helaas wel vaak de realiteit... anders had ik het niet gezegd)
Ik denk, dat de toon, die we in deze discussie aantreffen, velen zeer onaangenaam treft. Immers, direkt of indirect worden zware beschuldigingen aan het adres van de gereformeerde prediking geuit. Het is dezelfde vraag, die het gereformeerd protestantisem als eens eerder officieel heeft moeten beantwoorden: "maakt deze leer geen zorgeloze (onverschillige) mensen?

Immers, wie de prediking ervaart als een krachteloze vertoning, omdat de werkelijke gang van zaken door een LOTERIJ wordt bepaalt, kan óf heel depressief worden (vergelijkbaar met de aan gokverslaving verwante minderwaardigheidsgevoelens) óf men wordt totaal onverschillig, schikt zihc in zijn onvermijdelijk lot en wenst op geen enkel moment nog op enigerlei wijze emotioneel betrokken te raken bij hemel of hel.

Beide reacties zijn begrijpelijk, wanneer het werkelijk zo is, dat een LOTERIJ de dienst uit zou maken. (Bedoeld wordt natuurlijk de zware molensteen van de dubbele predestinatie, die men om eigen hals voelt hangen).

Tja, die toon schrikt natuurlijk af. En ik denk ook, dat op zo'n moment de grenzen van een goede communicatie bereikt zijn. Met andere woorden: dit zijn uitingen van afhakers. Treurig, maar waar.

Maar wat dan? Kunnen we ons er mee geruststellen, dat mensen gefrustreerd weglopen? Kunnen we er mee leven, dat mensen kennelijk geen enkel alternatief meer hebben, dan om met een karikatuur van de verkiezingsleer te moeten rondlopen? Fout, fout, fout...natuurlijk. Zo is de verkiezingsleer nooit bedoeld. En inderdaad: het calvinisme maakt juiste geen zorgeloze, maar verantwoordelijke mensen.
Maar hoe komt het dan toch, dat die hardnekkige, op-geen-enkele-manier-te-relativeren-gedachte van de karikaturale LOTERIJ-gedachte zoveel mensen opvreet?

Mijn becheiden wegwijzer zou zijn: wordt het niet eens tijd om te onderzoeken of we in het geheel van onze christelijke traditie door allerlei omstandigheden gedreven we niet een sterke onbalans hebben laten ontstaan, die, ik zeg het maar zoals het het is, tot een leerstellig extremisme hebben geleid?

Het is toch onloochenbaar, dat we mensen met een rationeel gezien onoplosbaar raadsel hebben opgezadeld. Enerzijds volledig verantwoordelijk, anderzijds radicaal afhankelijk.

dat zou nog niet zo erg zijn, wanneer we het getuigenis zouden toelaten en stimuleren van mensen, die wél de weg ten leven hebben gevonden. Want de notie, dat er zo weinig doorbrekend werk is, dat er zo weinig waarachtige bekering gevonden wordt is in combinatie met de onoplosbare knoop van een door de verkiezing beheerste geloofsleer waarschijnlijk dodelijk.

Stel je voor: je hoort, dat het in Gods raadsbesluit gelegen is of je ooit genade ontvangt of niet. Dat wil zeggen (rechttoe, rechtaan): dat je doodvonnis wél of niet wordt uitgevoerd...afwachten dus.
En vervolgens hoor je uit diezelfde monden, dat er maar weinig zijn, die het doodvonnis ontlopen. Als je ook maar een beetje serieus bent, moet je je toch wel zeer grote zorgen gaan maken. helemaal onbegrijpelijk wordt het, wanneer blijkt dat veel gemeenteleden, prtedikanten, ouderlingen en diakenen dat kennelijk de gewoonste zaak van de wereld vinden.

Maar het gaat toch om leven of dood? Om eeuwig wel of eeuwig wee.

Ik denk, dat er in dit soort oneindige bespiegelingen voor velen een punt komt, dat de bom barst. Het is eenvoudig niet vol te houden zonder enige handreiking, begrip, pastorale begeleiding.

Is het niet broodnodig om de taalverruwing over dit onderwerp, die in deze topic de kop opsteekt, te zien als een aanwijzing, dat er brokken gemaakt worden en dat de grens van het uithoudingsvermogen van serieuze, zoekende jongeren (en ouderen?) is bereikt?

In wezen hebben 'weglopers' gelijk: 'Als er dan geen enkele vrucht te verwachten is op de meest strenge en serieuze prediking, laten we er dan maar mee ophouden. De wereld gaat ook verloren. Waarin zit het verschil eigenlijk.'

Deze mensen wensen geen enkele associatie met een LOTERIJ te vernemen. Ik vermoed, dat ze met hun ruwe toon toch de vinger op de wonde plek leggen.

gravo
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Marnix schreef:
Breekijzertje schreef:

Dat kan wel zo zijn maar toch vindt ik deze opmerking niet gepast.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

FlyingEagle schreef:
Marnix schreef:
Breekijzertje schreef:

Ik ook niet echt.

Maar wat betekent deze tekst nu nog in de huidige context? "Lukas 13:24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen"

Wat zou Jezus nu zeggen? Hopelijk toch niet dit? "Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeen, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij [daar] niet ingaat, noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan."

En is de anti-remonstrantse dogmatiek niet een beetje doorgeschoten nu geen dominee het waagt te preken over bijv. "De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jonas is hier!", want dat kan dogmatisch toch niet meer gesteld worden? Alzo ook: "Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn."

Ik blijf van mening dat er in zekere zin weer een reformatie nodig is. Het evenwicht is ver te zoeken. De linkerkant zal nooit over Jac. 4 preken. De rechter kant ook niet. De linkerkant omdat je in Jac. 4 moet wenen over de zonden. De rechterkant omdat daar de belofte staat:"Nader tot God en Hij zal tot u naderen" En indien er toch over gepreekt wordt, dan wordt de context zodanig afgezwakt of verdraait dat het toch weer in de systematiek past.
incidenteel

Bericht door incidenteel »

Kaw schreef:Ik blijf van mening dat er in zekere zin weer een reformatie nodig is. Het evenwicht is ver te zoeken. De linkerkant zal nooit over Jac. 4 preken. De rechter kant ook niet. De linkerkant omdat je in Jac. 4 moet wenen over de zonden. De rechterkant omdat daar de belofte staat:"Nader tot God en Hij zal tot u naderen" En indien er toch over gepreekt wordt, dan wordt de context zodanig afgezwakt of verdraait dat het toch weer in de systematiek past.
Daar zeg je nogal wat Kaw.Vind je dat in het 'midden' het Woord wel recht gepredikt wordt? Heb je ook onder zo'n prediking gezeten?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

incidenteel schreef:Heb je ook onder zo'n prediking gezeten?
Ook al weer zo'n lauwe uitdrukking!
Hier druipt het lijdelijk afwachten vanaf.......
incidenteel

Bericht door incidenteel »

Breekijzertje schreef:
incidenteel schreef:Heb je ook onder zo'n prediking gezeten?
Ook al weer zo'n lauwe uitdrukking!
Hier druipt het lijdelijk afwachten vanaf.......
Probeer wel een beetje met beide benen op te grond te staan... (da's eigenlijk ook wel weer een lauwe uitdrukking).
Houthakker

Bericht door Houthakker »

Ik blijf van mening dat er in zekere zin weer een reformatie nodig is. Het evenwicht is ver te zoeken. De linkerkant zal nooit over Jac. 4 preken. De rechter kant ook niet. De linkerkant omdat je in Jac. 4 moet wenen over de zonden. De rechterkant omdat daar de belofte staat:"Nader tot God en Hij zal tot u naderen" En indien er toch over gepreekt wordt, dan wordt de context zodanig afgezwakt of verdraait dat het toch weer in de systematiek past.
Treffend verwoord, Kaw!

Groet,
Houthakker.
Marnix

Bericht door Marnix »

FlyingEagle schreef:
Marnix schreef:
Breekijzertje schreef:

Zoals ik al aangaf, het is volgens mij de realiteit... wie in de kerken kijkt naar het aantal mensen dat nog aan het avondmaal aangaat, als je onderzoekt hoeveel mensen in de kerk denken dat ze wedergeboren zijn, blijkt wel dat dit zo is. Dus waarom is deze opmerking dan niet gepast als het in de realiteit wel vaak zo blijkt te zijn? Sluiten we dan onze ogen niet teveel voor de werkelijkheid, of iig de werekelijk beleving / bevinding van mensen?
Plaats reactie