Jakob, even nog een positieve noot: Deze week een student gehoord die in onze [rechtse] gereformeerde gemeente gepreekt heeft en die niet alleen 'mooi' maar ook 'goed' gepreekt heeft [stichtelijk woord moet ik zeggen]. [Onder goed versta ik dat de gehele gemeente aangesproken is geweest en niet alleen zo als gewoonlijk 'Gods oude volk' of de 'van verre staanden'.]jacob schreef: Ik zie de crisus waar van der Sluis het over heeft zelf ook heel goed.
eergisteren naar een linke christelijk gereformeerde kerk geweest. Eerlijk gezegd viel het me alles mee, en heb ik er ook nog wat aan gehad. Maar het allerbelangrijkste wat ik ook doorgaans altijd mis in mijn rechtste GG is een scherpe oproep tot bekering van de boze werken, en een opening naar de troon der Genade. Ik heb er nog eens goed over nagedacht. Maar links en rechts ontlopen elkaar nauwelijks.....
Bij links is het niet nodig, want we zijn toch allemaal gedoopt en dus zalig, ik word altijd angstig van zo'n vanzelfsprekendheid. Is dat wel naar de Schrift? Het is toch niet allemaal Israel wat zich Israel noemt? Ook hier mis ik de zo broodnodige overtuiging die toch elk kind van God zou moet hebben, en zeker een ds ;DWING ZE IN TE GAAN!
Bij rechts is het onmogelijk want de verkiezing staat boven alles. Een weg preken hoe het volk het mee maakt is voldoende. Oproep tot activisme (lees bekering) is veels te gevaarlijk. Daar krijg je allemaal van de rare remonstranten van. Op uiterlijke zaken wordt gehamerd, (hoed, lange rok, lange broek) maar met de wezenlijke wetsprediking weet met geen raad. Laat staan het evangelie. De term hel en verdoeminis preek is niet eens van toepassing op de zware rechtse kerk. Deden ze het maar eens. De mystieke ellende kennis wordt als voorwaarde gesteld. En die kan een mens zich gemakkelijk inbeelden. En laten we eerlijk zijn, die zitten er bij de andere godsdiensten ook voldoende. En CHristus? Hij wordt nog even in de laatste 2 zinnen genoemd.
In beide gevallen wordt het evangelie gemist. Volledig gemist. Een goede boodschap voor een arme zondaar. Wie preekt het nog?
Nee, ik raak er steeds meer van overtuigd dat er bizarre lijnen zijn te trekken. De gnostiek, de vrijzinnigheid en het hypercalvinisme staan dichter bij elkaar dan ik ooit heb durven denken.
Na afloop kreeg hij ook nog de hand van de kerkenraad dus gaven hun goedkeuring.