Prediking in de crisis

Loyalus

Bericht door Loyalus »

jacob schreef: Ik zie de crisus waar van der Sluis het over heeft zelf ook heel goed.

eergisteren naar een linke christelijk gereformeerde kerk geweest. Eerlijk gezegd viel het me alles mee, en heb ik er ook nog wat aan gehad. Maar het allerbelangrijkste wat ik ook doorgaans altijd mis in mijn rechtste GG is een scherpe oproep tot bekering van de boze werken, en een opening naar de troon der Genade. Ik heb er nog eens goed over nagedacht. Maar links en rechts ontlopen elkaar nauwelijks.....
Bij links is het niet nodig, want we zijn toch allemaal gedoopt en dus zalig, ik word altijd angstig van zo'n vanzelfsprekendheid. Is dat wel naar de Schrift? Het is toch niet allemaal Israel wat zich Israel noemt? Ook hier mis ik de zo broodnodige overtuiging die toch elk kind van God zou moet hebben, en zeker een ds ;DWING ZE IN TE GAAN!
Bij rechts is het onmogelijk want de verkiezing staat boven alles. Een weg preken hoe het volk het mee maakt is voldoende. Oproep tot activisme (lees bekering) is veels te gevaarlijk. Daar krijg je allemaal van de rare remonstranten van. Op uiterlijke zaken wordt gehamerd, (hoed, lange rok, lange broek) maar met de wezenlijke wetsprediking weet met geen raad. Laat staan het evangelie. De term hel en verdoeminis preek is niet eens van toepassing op de zware rechtse kerk. Deden ze het maar eens. De mystieke ellende kennis wordt als voorwaarde gesteld. En die kan een mens zich gemakkelijk inbeelden. En laten we eerlijk zijn, die zitten er bij de andere godsdiensten ook voldoende. En CHristus? Hij wordt nog even in de laatste 2 zinnen genoemd.
In beide gevallen wordt het evangelie gemist. Volledig gemist. Een goede boodschap voor een arme zondaar. Wie preekt het nog?

Nee, ik raak er steeds meer van overtuigd dat er bizarre lijnen zijn te trekken. De gnostiek, de vrijzinnigheid en het hypercalvinisme staan dichter bij elkaar dan ik ooit heb durven denken.
Jakob, even nog een positieve noot: Deze week een student gehoord die in onze [rechtse] gereformeerde gemeente gepreekt heeft en die niet alleen 'mooi' maar ook 'goed' gepreekt heeft [stichtelijk woord moet ik zeggen]. [Onder goed versta ik dat de gehele gemeente aangesproken is geweest en niet alleen zo als gewoonlijk 'Gods oude volk' of de 'van verre staanden'.]
Na afloop kreeg hij ook nog de hand van de kerkenraad dus gaven hun goedkeuring.
Grace

Bericht door Grace »

Afgewezen schreef:Ik heb ds. Van der Sluys een tijd geleden op de radio gehoord naar aanleiding van zijn boek. Ik vind er weinig vernieuwends bij zitten: de zwaren moeten niet te zwaar zijn en de lichten niet te licht. Daar komt het vaak zo'n beetje op neer.
En dat bedoel ik met die 'open deuren'.
Ik ben het helemaal eens met deze passage. Beide kanten krijgen er weer eens van langs en we zijn weer zo evenwichtig dat we uiteindelijk iedere x weer hetzelfde, en eigenlijk niets nieuws zeggen. Wordt er nog iets nieuws gezegd?? Waarschijnlijk blijft het weer bij een geweldige instemming en herkenning. "Ja zo is het..", hoor ik weer velen zeggen. Wat doen er echter werkelijk mee?
jacob

Bericht door jacob »

Grace schreef:
Afgewezen schreef:Ik heb ds. Van der Sluys een tijd geleden op de radio gehoord naar aanleiding van zijn boek. Ik vind er weinig vernieuwends bij zitten: de zwaren moeten niet te zwaar zijn en de lichten niet te licht. Daar komt het vaak zo'n beetje op neer.
Ik ben het helemaal eens met deze passage. Beide kanten krijgen er weer eens van langs en we zijn weer zo evenwichtig dat we uiteindelijk iedere x weer hetzelfde, en eigenlijk niets nieuws zeggen. Wordt er nog iets nieuws gezegd?? Waarschijnlijk blijft het weer bij een geweldige instemming en herkenning. "Ja zo is het..", hoor ik weer velen zeggen. Wat doen er echter werkelijk mee?
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje onzin. Waren we maar zo van het midden. Ik vraag me af, of dat nog bestaat, dat midden.
Eppie

Bericht door Eppie »

Grace schreef:
Het mogen dan open deuren zijn er mag misschien niet iets 'nieuws' gebracht worden toch is het nodig om op hetzelfde aambeeld te blijven kloppen [deden immers de profeten van het OT ook?] Misschien gaan de ogen van een predikant open en die bereikt dan weer een gedeelte van het kerkvolk, heb je toch winst.
Als nu ds/dr vd Sluijs het zegt [PKN] als ds. Heemskerk het al gezegd heeft [HHK] wachten we nu nog op een GG dominee [bv. van Dieren die heeft veel ingang] dan hebben we toch een groot draagvlak.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Nog ff en het "Tuinier-effect" komt weer om de hoek kijken............... :mrgreen:
plebe

Bericht door plebe »

Crisis in de prediking?

Een crisis van andere orde is m.i. al jarenlang gaande in de kringen van GB/CV.

Een prediking van: "aaien over het bolleke". Het evangelie wordt steeds zoeter gebracht en de oproep tot dagelijkse bekering, ellendestaat van de mens wordt steeds meer gemist.
Gelukkig geldt dit niet voor alle prediking uit deze kring.

Ik maak me hier ernstig zorgen over.
Wordt dit herkend?
Gelooft het evangelie en bekeert u !
jacob

Bericht door jacob »

Eppie schreef:
Grace schreef:
Het mogen dan open deuren zijn er mag misschien niet iets 'nieuws' gebracht worden toch is het nodig om op hetzelfde aambeeld te blijven kloppen [deden immers de profeten van het OT ook?] Misschien gaan de ogen van een predikant open en die bereikt dan weer een gedeelte van het kerkvolk, heb je toch winst.
Als nu ds/dr vd Sluijs het zegt [PKN] als ds. Heemskerk het al gezegd heeft [HHK] wachten we nu nog op een GG dominee [bv. van Dieren die heeft veel ingang] dan hebben we toch een groot draagvlak.
Het overgrote deel van de GG is doelwit van dit boek. Er zal nog wel wat moeten gebeuren voordat ds van Dieren dit zal onderschrijven.
plebe

Bericht door plebe »

........en zo zal het gekibbel en gekijf onder christenen voortgaan.
"Mijn kerk is zuiverder dan de jouwe! "

Kom Here Jezus
Ja, kom haastig'lijk
MARANATHA!
jacob

Bericht door jacob »

plebe schreef:........en zo zal het gekibbel en gekijf onder christenen voortgaan.

Kom Here Jezus
Ja, kom haastig'lijk
MARANATHA!
kibbel dan zelf ook niet!
plebe

Bericht door plebe »

jacob schreef:
plebe schreef:........en zo zal het gekibbel en gekijf onder christenen voortgaan.

Kom Here Jezus
Ja, kom haastig'lijk
MARANATHA!
kibbel dan zelf ook niet!
Een beetje gelijk heb je wel......
Ik doel een beetje op de gedachte dat een groot deel van de GG "doelwit" zou zijn van dit boek. De strijd tussen kerken onderling.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Hendrikus schreef:van de site van Boekencentrum:

IMPRINT Uitgeverij Boekencentrum
VERSCHIJNT december 2005
DRUK 1e
BLZ 220
PRIJS ca. € 17.90

ISBN 9023905792
Volgens het RD van gisteren verschijnt het boek deze week al. Heeft iemand het al gesignaleerd in de winkel?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:
Hendrikus schreef:van de site van Boekencentrum:

IMPRINT Uitgeverij Boekencentrum
VERSCHIJNT december 2005
DRUK 1e
BLZ 220
PRIJS ca. € 17.90

ISBN 9023905792
Volgens het RD van gisteren verschijnt het boek deze week al. Heeft iemand het al gesignaleerd in de winkel?
Ja, bij Smit in Gouda.
Loyalus

Bericht door Loyalus »

Loyalus schreef: Jakob, even nog een positieve noot: Deze week een student gehoord die in onze [rechtse] gereformeerde gemeente gepreekt heeft en die niet alleen 'mooi' maar ook 'goed' gepreekt heeft [stichtelijk woord moet ik zeggen]. [Onder goed versta ik dat de gehele gemeente aangesproken is geweest en niet alleen zo als gewoonlijk 'Gods oude volk' of de 'van verre staanden'.]
Na afloop kreeg hij ook nog de hand van de kerkenraad dus gaven hun goedkeuring.
Ik hou niet van namen noemen, maar deze positieve student mag bijname genoemd worden. Het was student Joosse.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Loyalus schreef:Na afloop kreeg hij ook nog de hand van de kerkenraad dus gaven hun goedkeuring.
Dat lijkt mij de basis van het fatsoenlijk omgaan met elkaar...............
Marnix

Bericht door Marnix »

plebe schreef:Crisis in de prediking?

Een crisis van andere orde is m.i. al jarenlang gaande in de kringen van GB/CV.

Een prediking van: "aaien over het bolleke". Het evangelie wordt steeds zoeter gebracht en de oproep tot dagelijkse bekering, ellendestaat van de mens wordt steeds meer gemist.
Gelukkig geldt dit niet voor alle prediking uit deze kring.

Ik maak me hier ernstig zorgen over.
Wordt dit herkend?
Nee dat merk ik niet. Het wordt anders gebracht dan vroeger.... maar in mijn kerk in ieder geval niet softer. Het wordt wat moderner maar niet minder scherp / radicaal.
Plaats reactie