Beetje eenzijdig, hoor... :| :| :mrgreen:Dus JW Kersten en ds Huisman enzo, geen enkel probleem.
Gelezen preken
Wellicht vindt men die predikanten toch een wat te eenzijdige voortzetting van de Nadere Reformatie. Maar misschien zit er wel helemaal geen speciale strategie achter.En blijkbaar acht men het niet nodig die lijn ook uit te zetten in de preekkeuze, nl. laat preken horen van 1600-1700-1800-1900. Vnl. de kruisgezinde predikanten (wat de voorlopers zijn van de GG) worden over het hoofd gezien
Trouwens, Du Cloux wordt (werd) in de GG Gouda ook wel gelezen, hoor.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 03 nov 2005, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
En je denkt dat het grootste deel van de jeugd dit gaat lezen????Pim schreef:Door die boeken zelf te gaan lezen. Lezen is zowieso goed voor je en je pakt heel wat meer op dan wanneer het voor gelezen wordt.MV schreef: .... en hoe krijgt de jeugd nog een indruk hoe er vroeger werdt gepreekt?
Nee, ik ben ook een voorstander van eigentijdse leespreken. Max. 30-50 jaar oud. Dus JW Kersten en ds Huisman enzo, geen enkel probleem.
Ik denk dat middels het argument "te moeilijk" veel wordt omzijld!
Er zijn veel eenvoudige oudvaders te vinden (en laat dan de stukken over oude heidense spelen bijv. eruit!
Je wilt toch zeker geen preken van 400 jaar oud gaan lezen he. Wat is daar nou het nut van? Geef de predikanten liever een universitaire opleiding, zodat ze de boodschap van 400 jaar geleden op een heldere wijze kunnen brengen.MV schreef:Ik zeg niet dat ze gelezen moeten worden,Afgewezen schreef:Waarom zouden die wél gelezen moeten worden dan?Enig idee waarom bovengenoemde predikanten niet worden gelezen
Maar dit vindt ik ook altijd een raadsel.
Vnl. in de GG wordt er gewezen op de lijn die te trekken is vanaf de Nadere Reformatie naar de GG. En blijkbaar acht men het niet nodig die lijn ook uit te zetten in de preekkeuze, nl. laat preken horen van 1600-1700-1800-1900. Vnl. de kruisgezinde predikanten (wat de voorlopers zijn van de GG) worden over het hoofd gezien
En als je geen predikant hebt, zorg dan dat je deze heldere preken van 400 jaar oud (zeldzaam actueel) ook leest!Pim schreef:Je wilt toch zeker geen preken van 400 jaar oud gaan lezen he. Wat is daar nou het nut van? Geef de predikanten liever een universitaire opleiding, zodat ze de boodschap van 400 jaar geleden op een heldere wijze kunnen brengen.MV schreef:Ik zeg niet dat ze gelezen moeten worden,Afgewezen schreef:Waarom zouden die wél gelezen moeten worden dan?Enig idee waarom bovengenoemde predikanten niet worden gelezen
Maar dit vindt ik ook altijd een raadsel.
Vnl. in de GG wordt er gewezen op de lijn die te trekken is vanaf de Nadere Reformatie naar de GG. En blijkbaar acht men het niet nodig die lijn ook uit te zetten in de preekkeuze, nl. laat preken horen van 1600-1700-1800-1900. Vnl. de kruisgezinde predikanten (wat de voorlopers zijn van de GG) worden over het hoofd gezien
Ze zijn te moeilijk om zelf te lezen, en dan gaan we ze maar voorlezen in de kerk. Dat men er dan niets van mee krijgt, daar denken we maar niet over na?! :roll:MV schreef:En je denkt dat het grootste deel van de jeugd dit gaat lezen????Pim schreef:Door die boeken zelf te gaan lezen. Lezen is zowieso goed voor je en je pakt heel wat meer op dan wanneer het voor gelezen wordt.MV schreef: .... en hoe krijgt de jeugd nog een indruk hoe er vroeger werdt gepreekt?
Nee, ik ben ook een voorstander van eigentijdse leespreken. Max. 30-50 jaar oud. Dus JW Kersten en ds Huisman enzo, geen enkel probleem.
Ik denk dat middels het argument "te moeilijk" veel wordt omzijld!
Er zijn veel eenvoudige oudvaders te vinden (en laat dan de stukken over oude heidense spelen bijv. eruit!
Ik ga weer aan 't werk. Groeten.
Na, dat is onzin. De oudvaders zijn bekend geworden omdat ze goed waren. Niet elke predikant uit die tijd werd dat. We kennen van de duizenden predikanten van toen er slechts een paar. Ik stel dus:Pim schreef:Je wilt toch zeker geen preken van 400 jaar oud gaan lezen he. Wat is daar nou het nut van? Geef de predikanten liever een universitaire opleiding, zodat ze de boodschap van 400 jaar geleden op een heldere wijze kunnen brengen.MV schreef:Ik zeg niet dat ze gelezen moeten worden,Afgewezen schreef:Waarom zouden die wél gelezen moeten worden dan?Enig idee waarom bovengenoemde predikanten niet worden gelezen
Maar dit vindt ik ook altijd een raadsel.
Vnl. in de GG wordt er gewezen op de lijn die te trekken is vanaf de Nadere Reformatie naar de GG. En blijkbaar acht men het niet nodig die lijn ook uit te zetten in de preekkeuze, nl. laat preken horen van 1600-1700-1800-1900. Vnl. de kruisgezinde predikanten (wat de voorlopers zijn van de GG) worden over het hoofd gezien
Waarom lees je niet het beste van het beste, dus een preek en predikant die zich bewezen heeft?
Als de huidige predikanten nou eens dat geluid gaan brengen, dan kan je gewoon de preken van de huidige predikanten lezen! :idea:MV schreef:En als je geen predikant hebt, zorg dan dat je deze heldere preken van 400 jaar oud (zeldzaam actueel) ook leest!Pim schreef:Je wilt toch zeker geen preken van 400 jaar oud gaan lezen he. Wat is daar nou het nut van? Geef de predikanten liever een universitaire opleiding, zodat ze de boodschap van 400 jaar geleden op een heldere wijze kunnen brengen.MV schreef:Ik zeg niet dat ze gelezen moeten worden,Afgewezen schreef: Waarom zouden die wél gelezen moeten worden dan?
Maar dit vindt ik ook altijd een raadsel.
Vnl. in de GG wordt er gewezen op de lijn die te trekken is vanaf de Nadere Reformatie naar de GG. En blijkbaar acht men het niet nodig die lijn ook uit te zetten in de preekkeuze, nl. laat preken horen van 1600-1700-1800-1900. Vnl. de kruisgezinde predikanten (wat de voorlopers zijn van de GG) worden over het hoofd gezien
Ze zijn niet te moeilijk om zelf te lezen, maar wordt het gedaan?Pim schreef:Ze zijn te moeilijk om zelf te lezen, en dan gaan we ze maar voorlezen in de kerk. Dat men er dan niets van mee krijgt, daar denken we maar niet over na?! :roll:MV schreef:En je denkt dat het grootste deel van de jeugd dit gaat lezen????Pim schreef:Door die boeken zelf te gaan lezen. Lezen is zowieso goed voor je en je pakt heel wat meer op dan wanneer het voor gelezen wordt.MV schreef: .... en hoe krijgt de jeugd nog een indruk hoe er vroeger werdt gepreekt?
Nee, ik ben ook een voorstander van eigentijdse leespreken. Max. 30-50 jaar oud. Dus JW Kersten en ds Huisman enzo, geen enkel probleem.
Ik denk dat middels het argument "te moeilijk" veel wordt omzijld!
Er zijn veel eenvoudige oudvaders te vinden (en laat dan de stukken over oude heidense spelen bijv. eruit!
Ik ga weer aan 't werk. Groeten.
Slim verzonnen, maar je omzuild de vraag dat je de doorgezette lijn niet uitzet in de gelezen preken. Ds. Fransen is net zo eenvoudig als Ds. Moerkerken of Huisman.Pim schreef:Als de huidige predikanten nou eens dat geluid gaan brengen, dan kan je gewoon de preken van de huidige predikanten lezen! :idea:MV schreef:En als je geen predikant hebt, zorg dan dat je deze heldere preken van 400 jaar oud (zeldzaam actueel) ook leest!Pim schreef:Je wilt toch zeker geen preken van 400 jaar oud gaan lezen he. Wat is daar nou het nut van? Geef de predikanten liever een universitaire opleiding, zodat ze de boodschap van 400 jaar geleden op een heldere wijze kunnen brengen.MV schreef: Ik zeg niet dat ze gelezen moeten worden,
Maar dit vindt ik ook altijd een raadsel.
Vnl. in de GG wordt er gewezen op de lijn die te trekken is vanaf de Nadere Reformatie naar de GG. En blijkbaar acht men het niet nodig die lijn ook uit te zetten in de preekkeuze, nl. laat preken horen van 1600-1700-1800-1900. Vnl. de kruisgezinde predikanten (wat de voorlopers zijn van de GG) worden over het hoofd gezien
- FlyingEagle
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
- Locatie: air
Is ook bizar. Maar wat doe je er aan? Ik lees ze niet ik hoor ze.Unionist schreef:Er schijnen gemeenten te zijn waar beslist niet gelezen mag worden van nog levende predikanten. Waarom is me een raadsel. Jouw uitzondering vind ik trouwens ook een beetje bizar.FlyingEagle schreef: Bij ons meestal geen predikanten die nog leven behalve Moerkerken.
.
Je redeneert wel apart, MV. Net als bij die discussie over het geloof. Jij gaat uit van een bepaald standpunt, en die ander moet dan gaan verdedigen waarom hij dat standpunt óók niet huldigt. Volgens mij moet jij uitleggen waarom ds. Fransen gelezen moet worden en niet bijv. ds. Moerkerken. En hoeft een ander niet uit te leggen waarom ds. Fransen niet gelezen wordt en ds. Moerkerken wel. Da's een kwestie van keuze.
Niet de goede keuze volgens jou? Nou, kom maar op...
Niet de goede keuze volgens jou? Nou, kom maar op...
Kan dat niet?MV schreef:Das weer een andere discussie.Houthakker schreef:Geef mij de boodschap van 2000 jaar geleden maar.zodat ze de boodschap van 400 jaar geleden op een heldere wijze kunnen brengen
Groet,
Houthakker.
Je kunt immers niet de Bijbel als preek gaan lezen!
Of denk je dat dat niet kan?
Het zou wel beter zijn, want God werkt door Zijn Woord.
Persoonlijk geloof ik dus dat de Schriftlezing het belangrijkste onderdeel is in de eredienst.
En als er toch gelezen moet worden, zou ik de Bijbel lezen.
Groet,
Houthakker.