Floor en de trein op zondag

Gert10

Bericht door Gert10 »

Tjonge wat zijn we plotseling zwart-wit geworden zeg!
refo

Bericht door refo »

De trein zou op zondag niet moeten rijden.
Gevolg: voor mij rijdt de trein niet.
Tweede gevolg: ik laat me niet per trein vervoeren op zondag.
memento

Bericht door memento »

Gert10 schreef:Tjonge wat zijn we plotseling zwart-wit geworden zeg!
Gert, leg me eens uit wat het verschil is tussen de trein (waarbij je mensen 'ziet' werken), en elektriciteit (waar ook mensen voor werken, ook al zie je ze niet)? Je kan zeggen dat elektriciteit onmisbaar is, maar dat is het niet. Over het gebruik van elektriciteit ter bevordering van de ere-dienst zou ik met je mee kunnen komen, maar voor thuisgebruik, wat eigelijk niet meer is dan pure luxe (eeuwen heeft men tenslotte zonder gekunt, toch?). Waarom trek je een lijn bij gelijkwaardige zaken? Of in andere woorden: Waarom is het ene wat ik noem anders dan het andere?
limosa

Bericht door limosa »

Ik denk dat het een waardevol element in onze traditie is om terughoudend te zijn met reizen en consumeren op de zondag. In onze maatschappij zijn nutsvoorzieningen een eerste levensbehoefte. Niet gek dat die op zondag functioneren. En inderdaad is daar personeel voor nodig. Ook in de zorg en bij de hulpdiensten wordt gewerkt. Volgens mij is daar niks mis mee.

Twijfelgeval wordt al de industrie. Raffinaderijen enzo werken op zondag ook, die processen zijn niet even stil te leggen voor een dag in de week. Ik heb zelf ook wel eens een ploeg op zondag aan het werk moeten zetten om asfalt te draaien. Gegeven de planning die werd bepaald door het proces in die plant en de stand van de techniek was er geen andere mogelijkheid dan op zondag te werken. Maar een twijfelgeval is dat wel volgens mij.

Gebruik maken van openbaar vervoer waaronder ook de luchtvaart op zondag is echt van een andere orde. Ik vind dat niet kunnen. Mobiliteit is misschien wel een eerste levensbehoefte maar niet op iedere dag van de week. Het is nergens voor nodig om op zondag in de trein te zitten. Dat kan zes dagen per week. Ik zou eerder op zondag thuis een preek lezen en door de week een kerk bezoeken dan op zondag in de trein te gaan zitten.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Gert10 schreef:Tjonge wat zijn we plotseling zwart-wit geworden zeg!
Misschien proberen mensen je wel te confronteren met de consequentie van je redenering? :idea:
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Marnix

Bericht door Marnix »

limosa schreef:Ik denk dat het een waardevol element in onze traditie is om terughoudend te zijn met reizen en consumeren op de zondag. In onze maatschappij zijn nutsvoorzieningen een eerste levensbehoefte. Niet gek dat die op zondag functioneren. En inderdaad is daar personeel voor nodig. Ook in de zorg en bij de hulpdiensten wordt gewerkt. Volgens mij is daar niks mis mee.

Twijfelgeval wordt al de industrie. Raffinaderijen enzo werken op zondag ook, die processen zijn niet even stil te leggen voor een dag in de week. Ik heb zelf ook wel eens een ploeg op zondag aan het werk moeten zetten om asfalt te draaien. Gegeven de planning die werd bepaald door het proces in die plant en de stand van de techniek was er geen andere mogelijkheid dan op zondag te werken. Maar een twijfelgeval is dat wel volgens mij.

Gebruik maken van openbaar vervoer waaronder ook de luchtvaart op zondag is echt van een andere orde. Ik vind dat niet kunnen. Mobiliteit is misschien wel een eerste levensbehoefte maar niet op iedere dag van de week. Het is nergens voor nodig om op zondag in de trein te zitten. Dat kan zes dagen per week. Ik zou eerder op zondag thuis een preek lezen en door de week een kerk bezoeken dan op zondag in de trein te gaan zitten.
Tja... ik niet... ik ga liever met de trein naar een plek waar God gediend wordt en ik me daarbij mag inzetten.... Thuis blijven onder het motto dat die trein niet zou moeten rijden is dan in mijn ogen raar, want die trein rijdt namelijk gewoon, ook als je thuis blijft... als dat dan toch zo is hoef je met het feit dat die trein rijdt niet blij te zijn, maar kan je er daarom nog wel gebruik van maken... zie mijn stukje over het eten van offervlees... dat mag volgens Paulus, maar daarmee werk je nog niet mee aan afgodenvererering en keur je het nog niet goed. Graag een inhoudelijke reactie op dit bijbels tegenargument.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Ik stel voor dat jullie allemaal een jaartje stage gaan lopen bij de Amish.......................
Daarna hebben jullie met mij een evaluatie...... :mrgreen:
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

En wat denken we van het Reformatorisch Dagblad op maandag?
memento

Bericht door memento »

Het is een bekend probleem. We hebben bepaalde ethische opvattingen die op puur traditie gebaseerd zijn, en vormen geen nieuwe principes mbt 'nieuwe' zaken. De trein op zondag is verkeerd. Maar elektriciteit-gebruiken niet. Een krant op maandag is goed, maar met de tram naar de kerk is uit den boze. Raar hoor...

Kijk, iedereen vindt dat je op zondag alleen werken der noodzakelijkheid mogen doen. Ik versta daar onder: werken die nodig zijn tot verzorging van alles wat zorg nodig heeft, en werken die nodig zijn tot het bewaken van de orde en veiligheid. Echter, hoeveel gebruiken wij geen zondagsarbeid als het helemaal niet gaat om 'noodzakelijke zaken'. Je kan zeggen: electriciteit is noodzakelijk voor ziekenhuizen, verkeerslichten, etc. Helemaal waar. Daar mogen ook mensen voor werken. Echter, de vervolgconclusie die volgt is dan: Het is er toch, dús maak ik er maar gebruik van. En voor het gemak denken we er maar niet over, dat als het stroom op zondag écht alleen voor noodzakelijke dingen gebruikt zou worden, er lang niet zo'n grote personeelsbezetting nodig is. En die misredenatie zie je op heel veel gebieden. Ik noem het inconsequent gedrag.

PS> Ikzelf zie de zondag zoals Calvijn deed, wat minder strikt is dan de NR en de puriteinen.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Breekijzertje schreef:Ik stel voor dat jullie allemaal een jaartje stage gaan lopen bij de Amish.......................
Wat zouden we daar leren dan?
Breekijzertje

Miscanthus schreef:
Breekijzertje schreef:Ik stel voor dat jullie allemaal een jaartje stage gaan lopen bij de Amish.......................
Wat zouden we daar leren dan?
Daar kom je nu juist achter als je daar stage gaat lopen.
Jij wilt op voorhand al informatie.........maar zo werkt het niet bij mij.......... :mrgreen:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

AartJan schreef:En wat denken we van het Reformatorisch Dagblad op maandag?
Te dun.
Breekijzertje

Tiberius schreef:
AartJan schreef:En wat denken we van het Reformatorisch Dagblad op maandag?
Te dun.
Geen sportnieuws..............
rekcor

Bericht door rekcor »

Te weinig strips...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Te weinig strips...
Logisch. Die zijn weggephotoshopt door de Aldi-advertentie-knipper.
Plaats reactie