All the promises in the gospel are for awakened sinners
Beste Cannabis,
1. De rechtvaardigheid is door het geloof. Dit getuigd de Schrift ook letterlijk in Gal 2:16
Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.
en ook in Phil 3:9
En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof;
De oudvaders en Beeke dwalen hier dus niet in, maar spreken de Schrift na. Het geloof is als een rietje waarmee een glas drinken opgedronken kan worden door iemand die, vanwege een handicap, geen armen meer heeft. Nu lest dat water wat hij drinkt zijn dorst, echter dat rietje is nu onmisbaar om dat water te kunnen drinken.
2. Hierin heb je gelijk. Het is niet onze plicht om in Christus te geloven als onze zaligmaker. Maar het is wel van het hoogste belang dat wij dat doen. Want zonder dat geloof zijn en blijven we verloren. Buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
3. Johannes preekte 'bekeerd u, want het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen'. Je hebt gelijk dat een mens zich van nature niet wil bekeren, en niet wil tot God komen. Maar als hij tot God komt om het vege lijf te redden, ook dan zal God hem niet verstoten. Ik lees dat althans nergens in de Schrift. Dat hij later leren moet dat het niet gaat om zijn zaligheid, maar om de eer van God, dat is wat anders. Maar wie tot Hem komt (let op dat er hier geen kenmerken bijstaan van het ware komen) zal Hij nimmer uitwerpen.
1. De rechtvaardigheid is door het geloof. Dit getuigd de Schrift ook letterlijk in Gal 2:16
Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.
en ook in Phil 3:9
En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof;
De oudvaders en Beeke dwalen hier dus niet in, maar spreken de Schrift na. Het geloof is als een rietje waarmee een glas drinken opgedronken kan worden door iemand die, vanwege een handicap, geen armen meer heeft. Nu lest dat water wat hij drinkt zijn dorst, echter dat rietje is nu onmisbaar om dat water te kunnen drinken.
2. Hierin heb je gelijk. Het is niet onze plicht om in Christus te geloven als onze zaligmaker. Maar het is wel van het hoogste belang dat wij dat doen. Want zonder dat geloof zijn en blijven we verloren. Buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
3. Johannes preekte 'bekeerd u, want het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen'. Je hebt gelijk dat een mens zich van nature niet wil bekeren, en niet wil tot God komen. Maar als hij tot God komt om het vege lijf te redden, ook dan zal God hem niet verstoten. Ik lees dat althans nergens in de Schrift. Dat hij later leren moet dat het niet gaat om zijn zaligheid, maar om de eer van God, dat is wat anders. Maar wie tot Hem komt (let op dat er hier geen kenmerken bijstaan van het ware komen) zal Hij nimmer uitwerpen.
Ik heb Gill hier in de kast staan (afgelopen zomer in Engeland, na lang zoeken, op de kop kunnen tikken). Als iemand mij even verteld waar die geschiedenis staat, zal ik het wel ff neerzetten...gallio schreef:found the site, but it's not by chapter n text ??cannabis schreef:I think Gallio is right when he wonders how the women spoke of the "living water". But I am at work too, and dont have Gill here either. Anyone care to google him? All of Gill is on the web.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Of course and one important thing, when the Holy Sprit gives us life, He gives us at the same time the love for Jesus Christ.cannabis schreef:Jacob forgets one thing: All the promises in the gospel are for awakened sinners.
Those who knock, seek, etc. True. But only those who are regenerated will knock and seek. Knocking and seeking is done after the Holy Spirit gives life, light, and love (all three) in our heart. NOT before.
Memento:
Let us not confuse faith with believing. Faith is a gift, is like spiritual sight, requires spiritual revelation. Believing is an act of the soul that has faith (and life, love, and light). Unfortunately too many people, including JB, seem to confuse these two, and make their own act of believing the same as faith. I believe, therefore I must have faith? Sounds like presumption. Oh, and then they come up with this essence, quintessence, habit, assurance, etc distinctions.
What does it mean to come to God? To pray for deliverance from hell? When your heart has no love to God at all, dont want Him but His gifts. Please, do read how Edwards and Bellamy describe true religion. And read how Shephard and Stoddard show what is true and false repentance. And read how Philpot describes how a soul comes to God.
Let us not confuse faith with believing. Faith is a gift, is like spiritual sight, requires spiritual revelation. Believing is an act of the soul that has faith (and life, love, and light). Unfortunately too many people, including JB, seem to confuse these two, and make their own act of believing the same as faith. I believe, therefore I must have faith? Sounds like presumption. Oh, and then they come up with this essence, quintessence, habit, assurance, etc distinctions.
What does it mean to come to God? To pray for deliverance from hell? When your heart has no love to God at all, dont want Him but His gifts. Please, do read how Edwards and Bellamy describe true religion. And read how Shephard and Stoddard show what is true and false repentance. And read how Philpot describes how a soul comes to God.
john 4:15memento schreef:Ik heb Gill hier in de kast staan (afgelopen zomer in Engeland, na lang zoeken, op de kop kunnen tikken). Als iemand mij even verteld waar die geschiedenis staat, zal ik het wel ff neerzetten...gallio schreef:found the site, but it's not by chapter n text ??cannabis schreef:I think Gallio is right when he wonders how the women spoke of the "living water". But I am at work too, and dont have Gill here either. Anyone care to google him? All of Gill is on the web.
Cannabis,
Ik onderscheid net als jij de habitus (faith) van de actus (believing). Echter, begrijp ik het goed als jij de onderstaande conclusie trekt:
Je moet niet iedereen oproepen tot geloof, want alleen degene die door God wedergeboren is (die faith heeft) kan geloven?
PS> Ik heb Edwards gelezen, en Philpot, maar wat de laatste betreft zit ik meer in de lijn van Calvijn en de andere reformatoren en nadere reformatoren (zoals Brakel)
Ik onderscheid net als jij de habitus (faith) van de actus (believing). Echter, begrijp ik het goed als jij de onderstaande conclusie trekt:
Je moet niet iedereen oproepen tot geloof, want alleen degene die door God wedergeboren is (die faith heeft) kan geloven?
PS> Ik heb Edwards gelezen, en Philpot, maar wat de laatste betreft zit ik meer in de lijn van Calvijn en de andere reformatoren en nadere reformatoren (zoals Brakel)
Laatst gewijzigd door memento op 03 okt 2005, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"Of course and one important thing, when the Holy Sprit gives us life, He gives us at the same time the love for Jesus Christ."
Read Philpot's Winter Afore Harvest. This love may exist but be in so little exercise that it is scarcely noticeable. I do not hold, for example, that spiritual life begins with a conscious aquital of guilt or with a revelation of Christ to the soul. Many very good and godly men did argue for the latter, though very few for the former.
Read Philpot's Winter Afore Harvest. This love may exist but be in so little exercise that it is scarcely noticeable. I do not hold, for example, that spiritual life begins with a conscious aquital of guilt or with a revelation of Christ to the soul. Many very good and godly men did argue for the latter, though very few for the former.
"Je moet niet iedereen oproepen tot geloof, want alleen degene die door God wedergeboren is (die faith heeft) kan geloven?"
I'd put it this way: Everyone must be told to believe that Christ is the promised Saviour and that there is no salvation outside of Him. All must repent and turn from sin and pray for salvation. But only those who feel their sins and grieve because of them should be told that Christ died for such as them.
You will counter, no doubt, that those who truly feel their sins will never consider themselves regenerated. That is why the Holy Spirit must accompany the preaching and convince them they are one of the people that the pastor is describing, and that the promises that are for those people, are for them.
I'd put it this way: Everyone must be told to believe that Christ is the promised Saviour and that there is no salvation outside of Him. All must repent and turn from sin and pray for salvation. But only those who feel their sins and grieve because of them should be told that Christ died for such as them.
You will counter, no doubt, that those who truly feel their sins will never consider themselves regenerated. That is why the Holy Spirit must accompany the preaching and convince them they are one of the people that the pastor is describing, and that the promises that are for those people, are for them.
volgens mij is dit bovenstaande praktisch onuitvoerbaar.cannabis schreef:"Je moet niet iedereen oproepen tot geloof, want alleen degene die door God wedergeboren is (die faith heeft) kan geloven?"
I'd put it this way: Everyone must be told to believe that Christ is the promised Saviour and that there is no salvation outside of Him. All must repent and turn from sin and pray for salvation. But only those who feel their sins and grieve because of them should be told that Christ died for such as them.
You will counter, no doubt, that those who truly feel their sins will never consider themselves regenerated. That is why the Holy Spirit must accompany the preaching and convince them they are one of the people that the pastor is describing, and that the promises that are for those people, are for them.
JC Philpot is certainly quite different from Calvin. Why people get so stuck on the latter boggles my mind. He was a very great light, but let us not forget that he was not perfect. Theology became purer after the controversies that followed Calvin's day. I find Edwards and Owen much clearer and more consistent than Calvin. Like Augustine, Calvin can be used by many people to support their points. And people like Gill and Philpot were even clearer and more consistent than Owen.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Ik wist niet dat je evengoed postings leest in het Nederlands. Dat is voor mij toch wel wat eenvoudiger.cannabis schreef:"Of course and one important thing, when the Holy Sprit gives us life, He gives us at the same time the love for Jesus Christ."
Read Philpot's Winter Afore Harvest. This love may exist but be in so little exercise that it is scarcely noticeable. I do not hold, for example, that spiritual life begins with a conscious aquital of guilt or with a revelation of Christ to the soul. Many very good and godly men did argue for the latter, though very few for the former.
Je spreekt van een 'conscious aquital of guilt' of een 'revelation of Christ to the soul'.
Een ieder die dit forum bezoekt weet dat ik meer de nadruk leg op het laatste. Toch bevredigt dit me ook niet helemaal.
Wanneer is nu een 'ziel' een mens gered. Wanneer is hij of zij nu 'wederomgeboren'? Kan ik die met jouw genoemde onderscheidingen beantwoorden? Ik denk het niet. De Schrift verklaart een mens 'rechtvaardig, door het geloof'. De Schrift spreekt uit dat een mens gered is als hij of zij in de Christus der Schriften zoals Hij tot ons komt in het gewaad van Zijn Woord gelooft. Dat is wat de Schrift ons zegt. Is dat een openbaring van Christus aan onze ziel? Dat is de hand van het geloof leggen op de belofte van het Evangelie. Dat is amen zeggen op Zijn Woord. Dat is geloven dat het heil niet iets is in ons, maar geloven dat het heil ligt buiten ons. Als de mens dit geloof mag oefenen, oefent hij of zij gemeenschap met het Voorwerp van het geloof. Hier moeten we dan gelijk bij opmerken dat dit met een groeien gepaard gaat. Hij of zij moet meer en meer leren verstaan dat het geloof buiten hem of haar ligt. Dat is een geloofsweg. Maar één ding zal elke gelovige beamen, hoe klein of hoe groot dat geloof ook is: Heere, Gij weet alle dingen, Gij weet dat ik U liefheb.
Well, er zijn ook mensen die Spurgeon en Boston zien als een helderder licht dan Gill en Philpot. Ik waardeer Gill erg vanwege zn bijbelverklaring en weerlegging van de Arminianen, maar zn hypercalvinisme deel ik absoluut niet.cannabis schreef:JC Philpot is certainly quite different from Calvin. Why people get so stuck on the latter boggles my mind. He was a very great light, but let us not forget that he was not perfect. Theology became purer after the controversies that followed Calvin's day. I find Edwards and Owen much clearer and more consistent than Calvin. Like Augustine, Calvin can be used by many people to support their points. And people like Gill and Philpot were even clearer and more consistent than Owen.
Ik sluit me voorderest bij NDonselaar aan, alhoewel ik vind dat beiden (bekering (de KJV gebruikt hier heel mooi 'repenting'), en geloof in Christus Jezus) gelijke nadruk horen te krijgen.
When is the soul saved? From eternity. In the covenant of grace. Then they were elected, adopted, justified.
When, in time, can the sinner believe it? When it is revealed to him/her that Christ died for them too.
When regenerated? "The wind bloweth where it listeth..." "Who has taught the Spirit...?)
That takes care of lots of modern-day sophistry and religious cant.
When, in time, can the sinner believe it? When it is revealed to him/her that Christ died for them too.
When regenerated? "The wind bloweth where it listeth..." "Who has taught the Spirit...?)
That takes care of lots of modern-day sophistry and religious cant.
Laatst gewijzigd door cannabis op 03 okt 2005, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.