Geen 'refo TV' meer?

memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Het beste filter is de vreze des Heeren.
Ook dan nog blijft het gebed een voorbeeld: wend mijn oog van de ijdelheden af.
Wéll, klinkt leuk, maar ik ben het er absoluut niet mee eens. Eén van de kenmerken van een waar geloof, van de vreze des Heeren, is dat we de zonden haten en vlieden. Dat betekend dat we onszelf niet nodeloos in gevaar begeven.

Voor veel mensen, mezelf incluis, zou dat inhouden dat ze geen TV kunnen nemen, omdat ze niet immuun zijn voor de verleidingen, zoals eerder in deze topic genoemd.

Nee, de vreze des Heeren is het beste filter, het blokt de TV al bij de voordeur. Of anders neemt het andere maatregelen (zoals tot voorkort: alleen Nederland 1, 2 en 3, geen kabel).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het principe van TV blijft bestaan.
Memento, twee vragen:
1. Wat is 'het principe' van tv?
2. Waarom is godslastering door de radio minder zondig dan een blote vrouw op tv?
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door memento
Wéll, klinkt leuk, maar ik ben het er absoluut niet mee eens. Eén van de kenmerken van een waar geloof, van de vreze des Heeren, is dat we de zonden haten en vlieden. Dat betekend dat we onszelf niet nodeloos in gevaar begeven.

Voor veel mensen, mezelf incluis, zou dat inhouden dat ze geen TV kunnen nemen, omdat ze niet immuun zijn voor de verleidingen, zoals eerder in deze topic genoemd.

Nee, de vreze des Heeren is het beste filter, het blokt de TV al bij de voordeur. Of anders neemt het andere maatregelen (zoals tot voorkort: alleen Nederland 1, 2 en 3, geen kabel).
Aldus iemand die na de koninginnedag uitgebreid verslag doet van het radio 538 podium.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Oude-Waarheid
Ja klopt want :Alles wat uit het geloof niet
is is zonde.
En wat is dan zelfonderzoek dan een goede zaak (Onderzoek uzelf nauw ja zeer nauw het gaat naar een alles beslissende eeuwigheid)
M.a.w.: met een levend geloof kun je gerust TV kijken. Het is geen zonde dan.

Zonder geloof de bijbel lezen is wel zonde
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Het principe van TV blijft bestaan.
Memento, twee vragen:
1. Wat is 'het principe' van tv?
2. Waarom is godslastering door de radio minder zondig dan een blote vrouw op tv?
1. Beeld + geluid wat tezamen een programma vormt
2. Godlastering door de radio is net zo zondig. Het verschil is echter dat beeld + geluid ons meer doet dan geluid alleen. Maar het is beide zonde.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Godlastering door de radio is net zo zondig. Het verschil is echter dat beeld + geluid ons meer doet dan geluid alleen. Maar het is beide zonde.
Dus zonde die ons 'meer doet', mogen we niet in huis halen, 'gewone' zonde wel.
memento

Bericht door memento »

Godlastering door de radio is net zo zondig. Het verschil is echter dat beeld + geluid ons meer doet dan geluid alleen. Maar het is beide zonde.
Dat zeg ik helemaal niet...
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

....en dat betekent dus dat er na 21;30 uur geen TV meer gekeken wordt en dat van te voren in de gids opgezocht wordt waar ik mijn kostbare tijd aan ga besteden...
Ik zie niet in wat dat voor 'in gevaar begeven"is. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar de lust om zonde te zien is gelukkig afwezig....
memento

Bericht door memento »

....en dat betekent dus dat er na 21;30 uur geen TV meer gekeken wordt en dat van te voren in de gids opgezocht wordt waar ik mijn kostbare tijd aan ga besteden...
Ik zie niet in wat dat voor 'in gevaar begeven"is. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar de lust om zonde te zien is gelukkig afwezig....
Die lust is afwezig, maar als je er langs zapt is de verleiding om even te wachten voordat je verder zapt wel aanwezig...

Maargoed, ik zie de TV als een puur overbodig apparaat. Vandaar dat ik een wat anti-houding heb.

[Aangepast op 16/9/2005 door memento]
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dat zeg ik helemaal niet...
Dus: géén tv, maar dan ook geen radio.
Of wél een radio, maar dan ook geen bezwaren meer hebben tegen tv.
Plaats reactie