Alverzoening

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Ariene
Wat ik probeer aan te geven is dat je door de nieuwe visies van Dhr. Knevel zelf weer eens het scheppingsverhaal naleest en je eigen mening vormt.
Dit wil niet zeggen dat ik erachter staat, maar je wordt gedwongen om zelf na te denken en er biddend mee bezig zijn.
In ons eigen kringetje hoeven we (geldt niet echt voor de mensen hier) vaak niet na te denken maar kunnen we met de kudde meehobbelen achter onze herder aan.
Leest veel, onderzoekt veel en bid veel. En dan merk je dat dat gezegend wordt.

Wij vinden het m.i. heerlijk om allemaal zuilen te bouwen voor onszelf, maar dan sluit ik me van harte aan bij Ds. Egas die onlangs in het rd schreef, dat wij een onchristelijke werkplek niet mogen mijden.
Wij hebben de plicht om een lichtend licht en een zoutend zout te zijn.
Binnen onze veilige zuil is dat niet echt van toepassing.
Sorry, maar dit vind ik dus echt algemeenheden waar je niets mee kunt. Ik moet blij zijn dat Knevel de waarheid van de Bijbel in twijfel trekt, want dan ga ik tenminste over de schepping nadenken.
En vanwaar die oproep: lees veel, bid veel etc.? Zouden de forumleden dat niet misschien al doen?
En wie vinden het allemaal zo heerlijk om in een eigen zuil te zitten?
Kortom, misschien eens wat minder losse flodders en wat meer to the point.
mayflower

Bericht door mayflower »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door mayflower
Zelf opgegroeid in en RKK achtergrond , ben door de genade en roeping Gods 10 jaar geleden tot bekering mogen komen , en heb de Here Jezus Christus mogen omarmen als mij Verlosser en Koning. Omdat er in mijn beurt bijna geen christenen wonen, ben ik door een programma van Henk Binnendijk in contact gekomen met het Evangelie, waar ik de Here God voor mag danken. Ondanks dat Here God de EO gebruikt heeft om het Evangelie te brengen aan mij als verloren zondaar, moet ik even goed zeggen dat ik kwa boodschap en visie niet achter de EO staat. Vooral met hun visie tot de valse eenheid die ze willen zoeken met de afgodische RKK, sympathie die ze tonen naar de Paus. De EO jongerendagen die zo werelds en postmodern zijn. Ik vind deze ontwikkelen echt verschrikkelijk! De zogenaamde ronduit praise avonden (waar ik vroeger vaker ben geweest) zijn zeer op de emotie gericht, geen boodschap wet/evangelie/bekering, maar een van God houd van je, maak een keuze en kom naar voren, waar een zeer eenzijdig beeld van God wordt verkondigd. En die belachelijke onbijbelse amerikaanse serie's over die engelen, en niet te vergeten ...... (Henny) op zoek naar God,... verschrikkelijk!
Vriend, ik beaam je woorden volledig. Je zegt iets wat ook Prof. Dr. A. v.d. Beek je zal nazeggen: een kerk die een brug naar de cultuur slaat, maakt zichzelf irrelevant.

Deze houding heeft de Gereformeerde Kerken voor een groot deel verwoest en diezelfde houding treffen we helaas ook aan in de EO.

De goddelijke boodschap kan nooit aansluiten bij ons als mens. Het Evangelie is de Jood een ergernis en de Grieken een dwaasheid. Als we deze boodschap aan gaan passen, dan is het over en uit.
Als men het boek Handelingen bestudeerd, dan leest men hoe de Gemeente van Jezus Christus de omgeving waar ze woonde op z'n kop zette, er was zelfs een vrees bij de buitenstaanders. Maar op vandaag met al die seeker sensitive/Rick Warren/ Bill Hybels doelgericht gemeente, EO praise avonden die vervult zijn arimiaanisme, humanisme en postmodernisme wordt door deze vleselijke en wereldse invloeden de kerken op z'n kop gezet.

Voordat ik tot bekering kwam ben ik 4 jaar verbonden geweest met een sekte en was verplan om in India te gaan wonen, omdat deze sekte totaal anders was dan de wereld. Al die EO programma's op TV vond ik te werelds en niet geestelijk genoeg. Zolang wij denken en handelen als gemeente/kerk om wereldgelijkvormig te worden met als doel om buitenstaanders te bereiken, zal God niet centraal staan en verheerlijkt worden, maar de behoefde van een zondaar. Bijv. het boek van Rick Warren (dolegericht gemeente) staat vol van het idee dat men de behoeftes van een zondaar tegen moet moet komen (net zoals de EO ook doet!). Maar dit is vleselijk en werelds, we moeten Gods Woord lezen, en zien wat God schrijft wat onze behoeften behoren en moeten zijn, en die zijn tot in tegenstelling tot een arme zondaar die zonder Christus leeft tegen overgesteld.

Moge we toch meer de Geest van het Schrift onderzoeken, omdat we niet gelijkvormig worden tot deze wereld, maar gelijkvormig worden tot een aantrekkelijke bruid tot lof en eer van Koning Jezus, waarop buitenstaanders iets mogen ervaren dat volkomen en totaal anders is dan de beleving van het wereldse en vleselijke mens.
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Afgewezen ik zeg niet dat de EO in een 'alverzoening' gelooft, maar ik heb wel enige vraagtekens bij de theologische ontwikkeling bijvoorbeeld Andries Knevel. In een artikel in CV-Koers gaf hij onlangs nog aan met moeite in de hel te geloven. Eerlijk gaf hij toe dat hem daarvoor bijbelse argumenten ontbreken, maar toch, hij twijfelt.

Omdat de EO géén kerk is, maar een verzameling mensen, zoals Andries Knevel, is juist de opinie van deze mensen erg belangrijk.
Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen moeten we onze kritiek wel zuiver formuleren.
Maar ik vind ook dat er een zorgelijke ontwikkeling gaande is als ik kijk naar mensen als Knevel en Ouweneel. Van orthodoxe creationisten naar vaag-moderne gelovigen. Als je je zo gaat aanpassen aan ongelovigen dat je zelf van kleur verschiet, dan is er iets grondig misgegaan.
Ik ben bang dat de EO de NCRV achternagaat.
Oorspronkelijk gepost door mayflower
..., moet ik even goed zeggen dat ik kwa boodschap en visie niet achter de EO staat. Vooral met hun visie tot de valse eenheid die ze willen zoeken met de afgodische RKK, sympathie die ze tonen naar de Paus. De EO jongerendagen die zo werelds en postmodern zijn. Ik vind deze ontwikkelen echt verschrikkelijk! De zogenaamde ronduit praise avonden (waar ik vroeger vaker ben geweest) zijn zeer op de emotie gericht, geen boodschap wet/evangelie/bekering, maar een van God houd van je, maak een keuze en kom naar voren, waar een zeer eenzijdig beeld van God wordt verkondigd. En die belachelijke onbijbelse amerikaanse serie's over die engelen, en niet te vergeten ...... (Henny) op zoek naar God,... verschrikkelijk!
Héhé, eindelijk eens wat beheerste (en terechte) reactie's.

Na onderhand heel wat EO-ervaring geloof ik zeker dat God ook deze organisatie gebruikt om mensen tot Hem te brengen.
Tevens zijn er bij de EO diverse activiteiten die ook mij zorgen baren, al heb ik die in mijn eigen Gemeente net zo goed.

Harde veroordelingin op alles wat maar enigzins EO is of lijkt, is niet allen erg hoogmoedig, maar geeft ook aan dat het op en top vleselijke reactie's zijn.
Hoe linkser of rechtser men is, des te harder men de ander weet te veroordelen zonder te nuanceren, of oog te hebben voor de andere kant.
Waar ligt dat aan? Aan een bepaald soort karakter? EO-haat prediking?

Ik zou in navolging van Miscantus willen vragen of de extreem-anti-EO mensen de toespraak van Constantijn willen beluisteren, alvorens ooit nog eens zo hard te oordelen over de EO in algemene zin.

Toespraak Constatijn Geluk
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ariene

Bericht door Ariene »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Wat ik probeer aan te geven is dat je door de nieuwe visies van Dhr. Knevel zelf weer eens het scheppingsverhaal naleest en je eigen mening vormt.
Dit wil niet zeggen dat ik erachter staat, maar je wordt gedwongen om zelf na te denken en er biddend mee bezig zijn.
In ons eigen kringetje hoeven we (geldt niet echt voor de mensen hier) vaak niet na te denken maar kunnen we met de kudde meehobbelen achter onze herder aan.
Leest veel, onderzoekt veel en bid veel. En dan merk je dat dat gezegend wordt.

Wij vinden het m.i. heerlijk om allemaal zuilen te bouwen voor onszelf, maar dan sluit ik me van harte aan bij Ds. Egas die onlangs in het rd schreef, dat wij een onchristelijke werkplek niet mogen mijden.
Wij hebben de plicht om een lichtend licht en een zoutend zout te zijn.
Binnen onze veilige zuil is dat niet echt van toepassing.
Sorry, maar dit vind ik dus echt algemeenheden waar je niets mee kunt. Ik moet blij zijn dat Knevel de waarheid van de Bijbel in twijfel trekt, want dan ga ik tenminste over de schepping nadenken.
En vanwaar die oproep: lees veel, bid veel etc.? Zouden de forumleden dat niet misschien al doen?
En wie vinden het allemaal zo heerlijk om in een eigen zuil te zitten?
Kortom, misschien eens wat minder losse flodders en wat meer to the point.
Sorry afgewezen,

Ik heb de zin inderdaad verkeerd geformuleerd waardoor het anders lijkt dan bedoelt. Dat krijg je als je snel iets wil schrijven.

Ik bedoelde dat ik veel ben gaan lezen, onderzoeken, met mensen ben gaan praten, en dat ik toen heb gemerkt dat uiteindelijk de Heilige Geest mij duidelijk heb gemaakt wat de kern van het geloven is. In mij geval waren dat twee woorden" Volg Mij"

Met de zuilen bedoel ik heel concreet:
voor kraamzorg gaan we naar de RST
voor thuiszorg naar Agathos
voor geestelijke zorg naar Eleos
voor hoger onderwijs naar o.a. Hoornbeeck enz.
Voor werk naar een christelijke werkgever
(kijk in RD)
zoek je personeel? dan wel christelijk personeel!

Dit bedoel ik er concreet mee
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ligt toch aan de situatie. Kun je voorstellen. Een vader die werkt. Moeder moe na een moeilijke bevalling. Moet rust houden de eerste dagen. De kraamverzorgster verzorgt de kinderen en eet met ze. Zonder te bidden.

Kan ook al bij RST. Hebben wij hele goede ervaringen mee. Ook hierin is het heel bepalend hoe jezelf bent. Is de patient terminaal, hoe is de omgeving, etc.

Nee, de RIAGG is een alternatief! Ook hier zullen positieve ervaringen zijn, maar ik moet weinig hebben van een RIAGG. Ze infecteren hun patienten.

(kijk in RD)

Ik hoef perse niet aan de slag bij een christelijke werkgever. Toch is het ook hier best moeilijk. In een 24-uurs economie is het haast onmogelijk om nog een baan te vinden waar de zondag gerespecteerd wordt. Hier sta ik wel wat makkelijker tegenover dan bovenstaande organisaties. Zolang je aan het werk bent, ben je meestal stabiel en kun je je eigen keuzes nog maken. Die keuzevrijheid ontbreekt meestal als je bijvoorbeeld aangewezen bent op bv. de GLIAGG / RIAGG.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Marjan

Bericht door Marjan »

Ligt toch aan de situatie. Kun je voorstellen. Een vader die werkt. Moeder moe na een moeilijke bevalling. Moet rust houden de eerste dagen. De kraamverzorgster verzorgt de kinderen en eet met ze. Zonder te bidden.

Kan ook al bij RST. Hebben wij hele goede ervaringen mee. Ook hierin is het heel bepalend hoe jezelf bent. Is de patient terminaal, hoe is de omgeving, etc.

Nee, de RIAGG is een alternatief! Ook hier zullen positieve ervaringen zijn, maar ik moet weinig hebben van een RIAGG. Ze infecteren hun patienten.

(kijk in RD)

Ik hoef perse niet aan de slag bij een christelijke werkgever. Toch is het ook hier best moeilijk. In een 24-uurs economie is het haast onmogelijk om nog een baan te vinden waar de zondag gerespecteerd wordt. Hier sta ik wel wat makkelijker tegenover dan bovenstaande organisaties. Zolang je aan het werk bent, ben je meestal stabiel en kun je je eigen keuzes nog maken. Die keuzevrijheid ontbreekt meestal als je bijvoorbeeld aangewezen bent op bv. de GLIAGG / RIAGG.
Maar er zijn zo wel bosjes mensen die met pensioen gaan en nog nooit een onkerkelijk iemand in het wild hebben ontmoet.
Tuurlijk is eigen kraamzorg fijn, maar vooral omdat ze zulke lange dagen maken :P, en Eleos is fijn omdat ze snappen wat je bedoelt als het met geloofszaken te maken heeft maar voor de rest zijn wij best tevreden met het Riagg hoor, en ik zou niks tegen de gewone thuiszorg hebben.
Al dat gedoe van "eigen" stichtingen vind ik ook wel eens overdreven.
Be yourself, there are plenty of others.
Ariene

Bericht door Ariene »

Iemand die nu eens precies begrijpt wat ik wil zeggen!

En als reactie op de niet biddende kraamzorg:
Je krijgt een intake gesprek waarin altijd gevraagd wordt of je gelooft. Er wordt dan gevraagd of je ook wil dat er met de kinderen gebeden wordt.
Dit kan je dus duidelijk aangeven, mijn kinderen konden al zelf bidden, dus bad de kraamzorg mee (Die nu nergens meer aan deed maar vroeger van mijn moeder zondagschool"les" kreeg).
Maar je mag ook de kraamzorg Het Onze Vader voor laten lezen of het korte kindergebed laten doen met de kinderen.
Mijn ervaring is overigens dat veel mensen dat nog kennen.

Ook hebben wij veel goede gesprekken zo gehad.

Ook wat betreft het Riaggg (waar we verschillende ervaringen mee hebben in de breedste zin van het woord) merk je dat hulpverleners openstaan voor je persoonlijke geloofsbeleving.
Om het concreet te maken zei onze therapeut:
"Ik weet dat jullie gelovig zijn dus wellicht hebben jullie daar ook steun aan of vinden jullie daar rust in"

En als laatste krijg je in de opleiding van deze beroepen les in verschillende religies en leer je daar respectvol mee om gaan.
(het zal vast niet altijd praktisch uitgedragen worden, maar ze leren het wel)
ndonselaar
Contacteer:

Ik begrijp goed wat jullie bedoelen. Ook het fijne 'nestgeurtje' is absoluut niet iets wat ik wil verabsoluteren. Het zou zeker beter zijn dat mensen ook eens naar buiten kijken. Wat ik echter als problematisch ervaar is dat mensen in kwetsbare situaties soms niets te kiezen hebben en dan kan een gelijkgestemde omgeving voor die persoon veel beter zijn.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Mariken

Bericht door Mariken »

Infecteren hun patienten met?
ndonselaar
Contacteer:

Ze infecteren hun patienten [correctie, niet altijd] met hun visie op religie.
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik begrijp goed wat jullie bedoelen. Ook het fijne 'nestgeurtje' is absoluut niet iets wat ik wil verabsoluteren. Het zou zeker beter zijn dat mensen ook eens naar buiten kijken. Wat ik echter als problematisch ervaar is dat mensen in kwetsbare situaties soms niets te kiezen hebben en dan kan een gelijkgestemde omgeving voor die persoon veel beter zijn.
Ben ik het mee eens.
Vind ik vooral van toepassing op Eleos.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Het hangt er maar vanaf waar je je houvast zoekt.
Als je ej houvast zoekt in het Woord bij Jezus Christus, kan je niet-treligieuze kraamzorg en hulpverlening wel aan en kun je je licht laten schijnen.
Als je je houvast zoekt bij het drijfhout van rokken, knotten en reformatorische hulp, dan kun je wel eens bedrogen uitkomen omdat je je veilig en vertrouwt waant.

Ik weet het, ik ben niet volledig, maar wilde deze kant graag ook belichten...
Ariene

Bericht door Ariene »

Het is een gewaagde uitspraak, maar helaas erg herkenbaar.

Je wordt hier al door sommige in een hokje geplaats als je geen ref-kraamzorg heb.
ndonselaar
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Het hangt er maar vanaf waar je je houvast zoekt.
Als je ej houvast zoekt in het Woord bij Jezus Christus, kan je niet-treligieuze hulpverlening [...] wel aan en kun je je licht laten schijnen. [...]
Miscanthus, meestal zijn we het eens. Nu niet. Als iemand zijn anker heeft in de Rots, dan kan er veel schudden, maar dan is de behoefte aan hulpverlening niet zo groot. Je licht laten schijnen, als alles uit is. Je licht laten schijnen, als alle grond onder je voeten weg is. Je niet meer weet hoe je ooit nog licht aan het einde van de tunnel moet zien? Jij wil deze mensen overlaten aan een niet-religieuze hulpverlener?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Het is een gewaagde uitspraak, maar helaas erg herkenbaar.

Je wordt hier al door sommige in een hokje geplaats als je geen ref-kraamzorg heb.
Niet alleen hier.... ;)

Trouwens,

wanneer gaan we weer on-topic over alverzoening of is dat voor iedereen helder?
Plaats reactie