oecumene van het hart
tja, ik vind zulke dingen altijd zo vreselijk moeilijk.
Van het weekend hadden we een weekend in Scherpenzeel. We hebben daar PKN gekerkt. Het was viering van het HA. De gehele kerk ging op een aantal mensen na aan het avondmaal.
Ik ben de laatste die wat over de staat van deze mensen iets zou durven zeggen. Ik heb genoeg aan mezelf wat dat betreft, maar er gaan wel een paar grote vragen door je hoofd.
Zoals. ER is maar een waarheid. Als deze mensen allemaal zalig zijn, dan zit er in onze gemeente wat verkeerd. Heel verkeerd.
Hoe komt het dat het me allemaal nogal oppervlakkig over komt.
Misschien is het wel normaal dat je in die kerk na belijdenis aan het HA gaan. Hoe het ook mag wezen in je hart. Maar toch, de ds had het in zijn nabetrachting toch echt dat je liefde tot Christus moet hebben om aan te kunnen. Hebben die mensen dat allemaal? Waarom dan bij ons niet?
Van het weekend hadden we een weekend in Scherpenzeel. We hebben daar PKN gekerkt. Het was viering van het HA. De gehele kerk ging op een aantal mensen na aan het avondmaal.
Ik ben de laatste die wat over de staat van deze mensen iets zou durven zeggen. Ik heb genoeg aan mezelf wat dat betreft, maar er gaan wel een paar grote vragen door je hoofd.
Zoals. ER is maar een waarheid. Als deze mensen allemaal zalig zijn, dan zit er in onze gemeente wat verkeerd. Heel verkeerd.
Misschien is het wel normaal dat je in die kerk na belijdenis aan het HA gaan. Hoe het ook mag wezen in je hart. Maar toch, de ds had het in zijn nabetrachting toch echt dat je liefde tot Christus moet hebben om aan te kunnen. Hebben die mensen dat allemaal? Waarom dan bij ons niet?
Zeker weten. Ik heb ook genoeg aan mezelf, maar net wat je zegt, wat is er mis in onze kerk waar bij lange na niet iedereen naar het Heilig Avondmaal gaat.
Het probleem blijft dat als we ongegrond aan het Avondmaal gaan we ons zelf een oordeel eten en drinken, maar ongeoorloofd wegblijven deugd ook niet.
Het probleem blijft dat als we ongegrond aan het Avondmaal gaan we ons zelf een oordeel eten en drinken, maar ongeoorloofd wegblijven deugd ook niet.
Als God in je leven komt, dan is dat vaak eerst in 'negatieve' zin: Hij ontdekt je eraan dat je Hem mist. Maar dat geeft een heimwee naar God, dat niet per se 'naargeestig' en 'somber' behoeft te zijn; verre van dat, zou ik zeggen.Oorspronkelijk gepost door Gian
Als God in je hart en leven komt is er blijdschap en verwondering.
Ik snap niet dat je kan stellen dat het geen zaak van blijdschap is als God in je hart komt.
De mensen die eerst met toorn te maken krijgen zijn vaak de meest wettische mensen die met de wet te maken krijgen.
Dan is God (nog) niet in je leven.
Ik heb dezelfde vragen gehad, Jacob. Maar toch geloof ik dat er in de GG heel wat meer mensen aan het Avondmaal zouden kunnen, die nu niet durven. Ze verlangen naar de omhelzing door Christus, maar door de prediking durven ze niet te geloven dat ze ook daadwerkelijk mogen komen. Ze voldoen als het ware niet aan de beschrijving die er in bepaalde gevallen gegeven wordt door de predikant.Oorspronkelijk gepost door jacob
tja, ik vind zulke dingen altijd zo vreselijk moeilijk.
Ik ken iemand in mijn nabije omgeving die een sterk verlangen had toen ze nog in de GG zat. Bij de ene predikant was het duidelijk dat Christus er ook voor haar was, maar de deur werd bij een andere predikant weer helemaal dichtgeslagen. Nu ze van een gemeente lid is (geen GG) waar de drempel veel lager wordt gelegd (let wel: een redelijk behoudende hervormd 'gereformeerde' gemeente) gaat ze met blijdschap en vrijmoedigheid aan. Zo gaat dat met vele mensen.
Op de manier waarop door bepaalde predikanten in de GG wordt gepreekt, is het heil maar voor een select groepje mensen. Dat is gelukkig niet zo bij alle GG predikanten.
[Aangepast op 6/9/05 door Lecram]
Daar zijn predikanten goed in, als het goed is.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenDa's nou echt wat je noemt een open deur intrappen.Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Ik las vandaag een mooie, die ik in het licht van deze topic, goed vond passen:
Volgens ds. Hegger bestaat de ware oecumene in het vertrouwen op God die de levende Waarheid, èn de Liefde is. De valse oecumene bestaat in het vertrouwen op dogma’s van eigen menselijke makelij met als bitter resultaat: het verketteren van hen die het niet eens zijn met ons eigen geliefde leerstelsel.
Ja, dan wordt het toegemuurd, zoals dat heet. Dat is heel goed, want als de obstakels weggenomen zijn, weet je zeker dat het geen eigen werk was.lecram:
...maar de deur werd bij een andere predikant weer helemaal dichtgeslagen....
Volgens sommigen...
Sommigen hebben aan een mensenleven niet genoeg om er achter te komen dat je tot Christus moet gaan. En Hij maar kloppen. En anderen maar voor die deur gaan staan: niet opendoen!! Hij moet het Zelf doen!
De blijdschap die er dus moet zijn, mis ik dus bij de meeste mensen die aan het avondmaal gaan. Uiteindelijk leven en praten ze net als mij en als je er dus dieper over doorgaat dan kunnen ze er niets over zeggen.
Er zijn wel mensen waar ik respect voor heb door hun levensuitstraling.
Er is vaak meer hoogmoed dan ootmoed in de houding van mensen en het eerste kenmerk is toch ootmoed?
Er zijn wel mensen waar ik respect voor heb door hun levensuitstraling.
Er is vaak meer hoogmoed dan ootmoed in de houding van mensen en het eerste kenmerk is toch ootmoed?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

- Miscanthus
Observance of the Lord's Supper
Come to this sacred table, not because you must, but because you may; Come to testify not that you are righteous, but that you sincerely love our Jesus Christ, and desire to be his true disciple; Come not because you are strong, but because you are weak; Come not because you have any claim on heaven's rewards. but because in your frailty and sin you stand in constant need of heaven's mercy and help; Come not to express an opinion, but to seek a Presence and pray for a Spirit.
Come to this sacred table, not because you must, but because you may; Come to testify not that you are righteous, but that you sincerely love our Jesus Christ, and desire to be his true disciple; Come not because you are strong, but because you are weak; Come not because you have any claim on heaven's rewards. but because in your frailty and sin you stand in constant need of heaven's mercy and help; Come not to express an opinion, but to seek a Presence and pray for a Spirit.
- Miscanthus
I read about a communion service in Scotland in which the pastor noticed that a woman in the congregation didn't accept the bread or the cup from the server, but instead just shook her head and wept. The pastor left the table, went to her side, and said, "Take it, my dear. It's for sinners."
[Aangepast op 6/9/05 door Miscanthus]
[Aangepast op 6/9/05 door Miscanthus]
En wat doe je met mensen die weten dat ze tot Jezus 'mogen komen', maar die ervaren dat ze dat niet kunnen?Oorspronkelijk gepost door LecramDat ze welkom zijn bij Jezus, dus ook aan Zijn tafel.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenWat bedoel je met 'mogen komen'?Ze verlangen naar de omhelzing door Christus, maar door de prediking durven ze niet te geloven dat ze ook daadwerkelijk mogen komen.
Zeggen dat ze zo verloren gaan?Oorspronkelijk gepost door AfgewezenEn wat doe je met mensen die weten dat ze tot Jezus 'mogen komen', maar die ervaren dat ze dat niet kunnen?Oorspronkelijk gepost door LecramDat ze welkom zijn bij Jezus, dus ook aan Zijn tafel.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenWat bedoel je met 'mogen komen'?Ze verlangen naar de omhelzing door Christus, maar door de prediking durven ze niet te geloven dat ze ook daadwerkelijk mogen komen.
- Miscanthus
Net als de vier vrienden, de lamme aan de voeten van de Heere Jezus brengen...Oorspronkelijk gepost door AfgewezenEn wat doe je met mensen die weten dat ze tot Jezus 'mogen komen', maar die ervaren dat ze dat niet kunnen?Oorspronkelijk gepost door LecramDat ze welkom zijn bij Jezus, dus ook aan Zijn tafel.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenWat bedoel je met 'mogen komen'?Ze verlangen naar de omhelzing door Christus, maar door de prediking durven ze niet te geloven dat ze ook daadwerkelijk mogen komen.