Fruytier stapt uit ‘Barneveld’
Wij moesten vier jaar geleden voor het Hoornbeeck ook zo'n afschuwelijk lijstje invullen. Of we wel sympathiek tegenover de SGP stonden, of we aan zondagsarbeid deden, wat we van de evangelische stroming vonden, of we tv hadden, of we lid van een omroepvereniging waren en zo meer. En je slikt het, want je wilt je kind daar op school hebben. (en we hebben er ook nog eens spijt van :mad2: )
[Aangepast op 1/6/05 door Marjan]
[Aangepast op 1/6/05 door Marjan]
Be yourself, there are plenty of others.
voor de Driestar hoefden we zo'n lijstje niet in te vullen, er is in een info-avond voor ouders die van plan zijn hun kinderen daar naar school te doen wel gezegd dat als je van je gereformeerde wortels (de spreker zei niet: het gedachtengoed van de GerGem) ben weg-gegroeid ze liever hebben dat je een andere school zoekt, daar kon geen misverstand over bestaan (overigens is met dat soort duidelijkheid niks mis)
Het Driestar College is ook geen reformatorische school zoals de andere scholen.Oorspronkelijk gepost door limosa
voor de Driestar hoefden we zo'n lijstje niet in te vullen, er is in een info-avond voor ouders die van plan zijn hun kinderen daar naar school te doen wel gezegd dat als je van je gereformeerde wortels (de spreker zei niet: het gedachtengoed van de GerGem) ben weg-gegroeid ze liever hebben dat je een andere school zoekt, daar kon geen misverstand over bestaan (overigens is met dat soort duidelijkheid niks mis)
Het Driestar College is een christelijke school op reformatorische grondslag. Dit is een flink verschil!
De school is qua type leerlingen dan ook best wel breed. Van OGG tot evangelisch.
Al is het laatste wel uitzondering en moet er eerst een gesprek met ouders plaats vinden.
Dat is de Wartburg ook hoor: 'Christelijk voortgezet onderwijs op reformatorische grondslag'Oorspronkelijk gepost door kridjeHet Driestar College is ook geen reformatorische school zoals de andere scholen.Oorspronkelijk gepost door limosa
Het Driestar College is een christelijke school op reformatorische grondslag. Dit is een flink verschil!
De school is qua type leerlingen dan ook best wel breed. Van OGG tot evangelisch.
Al is het laatste wel uitzondering en moet er eerst een gesprek met ouders plaats vinden.
Ik heb op de Wartburg (Guido) en de Gomarus gezeten en daar zit idd een groot verschil tussen.... Maar goed, dat is natuurlijk niet gek als je gaat vergelijken wat het 'achterland' van beide scholen is.
Dat zou ik dan bijzonder slecht vinden. Er moet sprake zijn van een eenheid tussen de opvoeding thuis en op school. Als de ouders niet achter de school staan, komt er absoluut geen vruchtbare situatie. De ouders worden geërgerd, de school wordt het moe, en wie is de dupe? Juist, het kind.Oorspronkelijk gepost door jacobTja dat heb ik ook begrepen.Oorspronkelijk gepost door MSHeb het idee dat tussen het Wartburg en Gomarus wel meer identiteit verschillen zijn. Gomarus is toch wat strenger..Oorspronkelijk gepost door vlinderHet identiteitsverschil is niet zo groot. Ik zou het mentaliteitsverschil willen noemen. Bijv. pesten heeft een betere aanpak op fruitschool dan op vlc. Ook bijles e.d. is beter. Dit was er wel op vlc maar werd minder aandacht aan besteed.Oorspronkelijk gepost door Pim
Zijn de verschillen tussen JFSG en VLC groot?
Bij ons in de buurt (bijv. Sliedrecht) kan je kiezen of je naar het Wartburg gaat of naar de Gomarus. Tussen die 2 scholen zitten best identiteitsverschillen.
En trouwens: over cultuurverschil gesproken: neem de vlc en Amersfoort en vlc in Hoevelaken. In mijn tijd was dat al een groot mentaliteitsverschil.
hoevelaken waren veel "raddraaiers" zoals ze dat hier uitdrukken. Op Amersfoort waren ze gemotiveerder. Niveau was daar ook hoger. Nadat ik van school ging (vlc Hoevelaken), is de mix van mvbo ook tussen die scholen veranderd.
Het schijnt dat de ouders een heel vragen formulier moeten invullen. En als de school leiding dat niet bevalt, de antwoorden dan, dan word je uitgenodigd voor een gesprek. Het zijn vaak ook regelrechte prive vragen heb ik begrepen. Ik denk dat ik zo'n vragen lijstje direct terug zou sturen met als opmerking; daar heeft u geen bal mee te maken.
En als je dan al zo begint met een opmerking van 'daar heb je geen bal mee te maken' dan kan ik je voorspellen dat het vroeg of laat spaak loopt.
gr. Wouter
Ik hoorde vandaag van iemand die op een refoschool voor vo solliciteerde.
Die kreeg de vraag: Stel, een leerling zegt tijdens de dagopening dat hij wedergeboren is. Wat zeg je dan?
Er werd duidelijk een negatief antwoord verwacht.
Twee dieptepunten bij sollicitatiegesprekken in het refo-basisonderwijs, gehoord van mensen die het zelf overkwam:
-Draag je weleens een broek? (tegen een vrouwelijke kandidaat). En 's nachts, draag je dan een pyama of een nachtpon?
-Op een sollicitatiegesprek half december stond een kerststukje op de bstuurstafel. Nadat de kandidaat binnengekomen was en wat algemene dingen gezegd werden (Koud buiten, kon je het vinden e.d.) stelde één van de bestuursleden de vraag: Gezellig kerstsfeertje hier, hè? Als je dat beaamde, kreeg je een minnetje in de lijst....
Die kreeg de vraag: Stel, een leerling zegt tijdens de dagopening dat hij wedergeboren is. Wat zeg je dan?
Er werd duidelijk een negatief antwoord verwacht.
Twee dieptepunten bij sollicitatiegesprekken in het refo-basisonderwijs, gehoord van mensen die het zelf overkwam:
-Draag je weleens een broek? (tegen een vrouwelijke kandidaat). En 's nachts, draag je dan een pyama of een nachtpon?
-Op een sollicitatiegesprek half december stond een kerststukje op de bstuurstafel. Nadat de kandidaat binnengekomen was en wat algemene dingen gezegd werden (Koud buiten, kon je het vinden e.d.) stelde één van de bestuursleden de vraag: Gezellig kerstsfeertje hier, hè? Als je dat beaamde, kreeg je een minnetje in de lijst....
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Eenheid tussen school en ouders is belangrijk, en die moet er idd ook zijn, als je je kind aanmeldt omdat je het met de regels van de school eens bent dan moet dat voldoende zijn. Dan moet je niet nog eens een formulier in hoeven te vullen met vragen als: "bent u in het bezit van tv, draagt uw kind weleens een lange broek, etc, etc." want daar hebben ze idd geen ene bal mee te maken. Jij als ouder kiest die school uit voor je kind omdat je achter de school staat, als je je tijdens schooltijden aan de regels houdt (b.v rok aan) maar na schooltijd je kind gewoon een broek aandoet als je dat gewend bent, heeft de school daar helemaal geen bal mee te maken.Oorspronkelijk gepost door WouterDat zou ik dan bijzonder slecht vinden. Er moet sprake zijn van een eenheid tussen de opvoeding thuis en op school. Als de ouders niet achter de school staan, komt er absoluut geen vruchtbare situatie. De ouders worden geërgerd, de school wordt het moe, en wie is de dupe? Juist, het kind.Oorspronkelijk gepost door jacobTja dat heb ik ook begrepen.Oorspronkelijk gepost door MSHeb het idee dat tussen het Wartburg en Gomarus wel meer identiteit verschillen zijn. Gomarus is toch wat strenger..Oorspronkelijk gepost door vlinder Het identiteitsverschil is niet zo groot. Ik zou het mentaliteitsverschil willen noemen. Bijv. pesten heeft een betere aanpak op fruitschool dan op vlc. Ook bijles e.d. is beter. Dit was er wel op vlc maar werd minder aandacht aan besteed.
En trouwens: over cultuurverschil gesproken: neem de vlc en Amersfoort en vlc in Hoevelaken. In mijn tijd was dat al een groot mentaliteitsverschil.
hoevelaken waren veel "raddraaiers" zoals ze dat hier uitdrukken. Op Amersfoort waren ze gemotiveerder. Niveau was daar ook hoger. Nadat ik van school ging (vlc Hoevelaken), is de mix van mvbo ook tussen die scholen veranderd.
Het schijnt dat de ouders een heel vragen formulier moeten invullen. En als de school leiding dat niet bevalt, de antwoorden dan, dan word je uitgenodigd voor een gesprek. Het zijn vaak ook regelrechte prive vragen heb ik begrepen. Ik denk dat ik zo'n vragen lijstje direct terug zou sturen met als opmerking; daar heeft u geen bal mee te maken.
En als je dan al zo begint met een opmerking van 'daar heb je geen bal mee te maken' dan kan ik je voorspellen dat het vroeg of laat spaak loopt.
gr. Wouter
-
Humor die besturen. :u:u:u :iOorspronkelijk gepost door Unionist-Op een sollicitatiegesprek half december stond een kerststukje op de bstuurstafel. Nadat de kandidaat binnengekomen was en wat algemene dingen gezegd werden (Koud buiten, kon je het vinden e.d.) stelde één van de bestuursleden de vraag: Gezellig kerstsfeertje hier, hè? Als je dat beaamde, kreeg je een minnetje in de lijst....
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Dat kan, maar dit is dan ook aanalles te merken.Oorspronkelijk gepost door PimDat is de Wartburg ook hoor: 'Christelijk voortgezet onderwijs op reformatorische grondslag'Oorspronkelijk gepost door kridjeHet Driestar College is ook geen reformatorische school zoals de andere scholen.Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik had 2 hele fijne normale geprekken en nooit een vragenlijst ingevuld.
Dat was ook mijn eerste reactie. Of, subtieler, als Marilyn Monroe: "Wat draagt u 's nachts?" "Chanel no. 5"Oorspronkelijk gepost door GianHahaha, dat meen je niet.....Oorspronkelijk gepost door Unionist
En 's nachts, draag je dan een pyama of een nachtpon?
''Dan draag ik niets meneer.....":,
Eigenlijk geloof ik het verhaal niet....Oorspronkelijk gepost door UnionistDat was ook mijn eerste reactie. Of, subtieler, als Marilyn Monroe: "Wat draagt u 's nachts?" "Chanel no. 5"Oorspronkelijk gepost door GianHahaha, dat meen je niet.....Oorspronkelijk gepost door Unionist
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
och, er gebeuren wel meer ongelofelijke dingen. Je zou er een boek over kunnen schrijven.Oorspronkelijk gepost door GianEigenlijk geloof ik het verhaal niet....Oorspronkelijk gepost door UnionistDat was ook mijn eerste reactie. Of, subtieler, als Marilyn Monroe: "Wat draagt u 's nachts?" "Chanel no. 5"Oorspronkelijk gepost door GianHahaha, dat meen je niet.....Oorspronkelijk gepost door Unionist
Andersom trouwens ook hoor. Wat ouders soms zeggen als ze op toelatingsgesprek moeten komen... Toen ik op de EH zat hebben Van Delden en Van Velzen eens een toneelstukje opgevoerd met dingen die ze bij toelatingsgesprekken meemaakten.
Zo viel een meisje rijdens een Bijbelstudie op de introductiedag een keer over "twee e's in plaats van 3" Boven de aanmeldingsbrief had ze geschreven: Mijne heeren", met 3 e's in plaats van 2. Zulke dingen.
Wij hebben van huisuit geen reformatorische achtergrond. Ruim een jaar geleden hebben wij onze oudste dochter aangemeld bij het Fruytier-college. We zijn op een kennismakingsavond geweest, hebben een formulier ingevuld over mediagebruik, kledinggedrag e.d. We zijn voor een gesprek in Uddel geweest met de locatiedirecteur en twee bestuursleden. Hier hebben we gesproken over onze achtergrond en het ingevulde formulier. Dit gesprek hebben we als zeer prettig ervaren. Er werd ook in alle respect omgegaan met de keuzes die wij maken (thuis draagt mijn dochter een broek). Er is gesproken over internetgebruik. Wij hebben sinds een jaar of acht geen tv meer. Er bleek veel waardering voor de bewuste manier waarop wij met veel dingen bezig zijn. Dat kwam men helaas niet zoveel tegen.Oorspronkelijk gepost door takkieEenheid tussen school en ouders is belangrijk, en die moet er idd ook zijn, als je je kind aanmeldt omdat je het met de regels van de school eens bent dan moet dat voldoende zijn. Dan moet je niet nog eens een formulier in hoeven te vullen met vragen als: "bent u in het bezit van tv, draagt uw kind weleens een lange broek, etc, etc." want daar hebben ze idd geen ene bal mee te maken. Jij als ouder kiest die school uit voor je kind omdat je achter de school staat, als je je tijdens schooltijden aan de regels houdt (b.v rok aan) maar na schooltijd je kind gewoon een broek aandoet als je dat gewend bent, heeft de school daar helemaal geen bal mee te maken.Oorspronkelijk gepost door WouterDat zou ik dan bijzonder slecht vinden. Er moet sprake zijn van een eenheid tussen de opvoeding thuis en op school. Als de ouders niet achter de school staan, komt er absoluut geen vruchtbare situatie. De ouders worden geërgerd, de school wordt het moe, en wie is de dupe? Juist, het kind.Oorspronkelijk gepost door jacobTja dat heb ik ook begrepen.Oorspronkelijk gepost door MS Heb het idee dat tussen het Wartburg en Gomarus wel meer identiteit verschillen zijn. Gomarus is toch wat strenger..
gr. Wouter
Mijn dochter wil nu na een jaar 'nooit meer naar een andere school'. Zij komt van een PC-school en is de enige die naar de Fruytier is gegaan. Ze hebben haar geweldig begeleid.
Ik bedoel maar
Je bedoelt maar - wat?Oorspronkelijk gepost door aorta
Ik bedoel maar
Ik denk dat er op elke school goede en minder goede ervaringen kunnen worden opgedaan.
De ene leraar is de andere niet.
De ene klas is de andere niet.
De ene dependance is de andere niet.
We spreken uit ervaring: het maakt allemaal verschil!
Fijn dat je goede ervaringen hebt. Wij hebben ze ook. Maar we hebben ook minder goede. En ook heel slechte. Allemaal met dezelfde school...
Ik bedoel maar...
~~Soli Deo Gloria~~