Website RD weer dicht op zondag
eigenlijk is het zo dat de zaterdag de Heilige dag is maar omdat een of andere keizer (pardon weet het niet meer precies)beter zaken kon doen op de zaterdag heeft hij geregeld dat als de zondag de rustdag zou worden hij zichzelf zou bekeren waar ze natuurlijk heel blij mee waren want wie wil nou niet een bekeerde keizer(of iets dergelijks)
dus eigenlijk is de zaterdag de Heilige dag door God gegeven
maar dat is misschien weer wat anders
maar vind het wel bijzonder en zeker om over na te denken hoe die dingen dan gaan he
groetjes
dus eigenlijk is de zaterdag de Heilige dag door God gegeven
maar dat is misschien weer wat anders
maar vind het wel bijzonder en zeker om over na te denken hoe die dingen dan gaan he
groetjes
Ik ben weleens op weg naar de kerk langs een winkel gelopen en ik heb in de etalage gekeken. Ik zag daar een mooie jurk hangen. En ik was bijna op maandag naar die winkel gegaan om de jurk te kopen. Maar eigenlijk had ik het al op zondag gekocht.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Je kan natuurlijk wel voor jezelf besluiten dat je je niet op zondag wilt bezighouden met dingen te kopen. Maar daar heeft de verkoper niet mee te maken.
Waar is de grens?
Ik ben blij met de rust van de zondag en wil graag alle verleidingen om op zondag na te denken over kopen/verkopen zover mogelijk weg houden uit mijn gedachten. Dit lukt helaas niet altijd zo goed.
Daarom ben ik blij met alles wat de zondagsheiliging bevordert.
- ndonselaar
- Contacteer:
Zou dat echt hetzelfde zijn, denk je?Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Als de zondag hier op aarde al moeite geeft, hoe moet het dan met de eeuwige sabbath?
Het werd bij ons vroeger vaak gezegd: als je niet van kerkgaan houdt, vind je de hemel ook niks.
Maar ik geloof niet dat je in de hemel de hele dag moet stilzitten en luisteren naar iets wat je niet begrijpt.
Ik ben bang voor een te strenge zondagsrust/sabbatsviering. Wat ik om me heen zie is dat mensen uit verveling de hele middag gaan liggen slapen. En dat is nou niet mijn idee van zondags-rust.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ik denk dat de zondag hier op aarde in hemels perspectief alsnog een kwelling is.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Als de zondag hier op aarde al moeite geeft, hoe moet het dan met de eeuwige sabbath?
De zondag is dankzij de prediking en de rust een noodzakelijke dag voor veel christenen, zeker in deze hectische tijdgeest.
Het is niet goed om juist deze dag allerlei pietluttigheden in wettische keurslijfen te stoppen ipv te genieten van Gods nabijheid en de christelijke vrijheden. Er is een wet van Christus en alle bijzaken zijn voor een ieder anders. Maak zelf een keuze bij wat je doet en ga anderen niet de maat aanmeten qua genoemde zaken.
- ndonselaar
- Contacteer:
Het is niet dat ik de zondagsviering 'wettisch' wil benaderen, integendeel! Alleen de zondag benaderen met dit mag net nog wel, of dat net nog niet, dat vind ik dan net een brug te ver.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Het aardige vind ik bij het lezen van zondag 38 van de Catechismus, dat er op de vraag: "Wat gebeidt God in het vierde gebod?" geen opsomming volgt van wat er allemaal niet mag. Dat is zelfs helemaal afwezig. "Actief rusten" dus op de zondag.
Inderdaad. Het kunnen en mogen staat op zondag voorop. Niet het niet mogen. De Heere heeft ons zo een dag gegeven van onschatbare waarde.Oorspronkelijk gepost door Unionist
Het aardige vind ik bij het lezen van zondag 38 van de Catechismus, dat er op de vraag: "Wat gebeidt God in het vierde gebod?" geen opsomming volgt van wat er allemaal niet mag. Dat is zelfs helemaal afwezig. "Actief rusten" dus op de zondag.
Dus als bijv. ABN-AMRO besluit om een bank over te nemen in Turkije, dan ga je hier ook een topic over openen?Oorspronkelijk gepost door Unionist
Zo kun je natuurlijk alles wat plaatsvindt afdoen. Dan hoef je het hier nergens meer over te hebben.
Een commercieel bedrijf als het RD is denk ik prima in staat om haar missie zelf te bepalen. En die missie sluit opening van de website op zondag uit.
Het enige wat je dus kunt doen is:
a. schrijf een brief omdat je het er niet mee eens bent; je vindt het betutteling o.i.d.
b. je zegt je abonnement op
Zolang er niemand van het RD in deze discussie participeert, is de discussie bij voorbaat zinloos. Dan wordt er enkel in cirkels gepraat.
De vergelijking met ABN in Turkijke gaat niet op. Ten eerste is het RD een instituut dat in onze gezindte veel invloed heeft, een centrale positie inneemt. Zou het RD een krant in Turkije overnemen, dan zou dit zeker stof tot posten zijn hier.Oorspronkelijk gepost door SabraDus als bijv. ABN-AMRO besluit om een bank over te nemen in Turkije, dan ga je hier ook een topic over openen?Oorspronkelijk gepost door Unionist
Zo kun je natuurlijk alles wat plaatsvindt afdoen. Dan hoef je het hier nergens meer over te hebben.
Een commercieel bedrijf als het RD is denk ik prima in staat om haar missie zelf te bepalen. En die missie sluit opening van de website op zondag uit.
Het enige wat je dus kunt doen is:
a. schrijf een brief omdat je het er niet mee eens bent; je vindt het betutteling o.i.d.
b. je zegt je abonnement op
Zolang er niemand van het RD in deze discussie participeert, is de discussie bij voorbaat zinloos. Dan wordt er enkel in cirkels gepraat.
Uiteraard is het een goed recht van het RD om te doen wat het behaagt. Voor mijn part geven ze vanaf morgen een roze krant uit met kersensmaak. Maar dat heeft geen enkele invloed op het doen en laten van de zuil waar dit medium een centrale plaats inneemt. En het al dan niet sluiten van een website op zondag doet dat wel degelijk.
Het openen van een website is geen daad, het sluiten wel. In principe is een site 7x24 uur open. Het is een doordachte daad om dit te sluiten. Daar is volgens mij discussie over mogelijk. Ook dit forum is op zondag dicht, niet omdat het zonde is om te discussieren, maar omdat er dan niet gemodereerd hoeft te worden. Daar is uitgebreid over van mening gewisseld en deze conclusie is er uitgekomen.
Wat mij verbaasde, is dat alleen in het ND stond dat de site open was en dat ik ineens op zondag, toen ik onverwachts elders ter kerke moest en wilde kijken hoe laat die begon, onaangekondigd geconfronteerd werd met een gesloten site. En wederom alleen via het ND tekst en uitleg.
Ik heb een brief aan het RD gestuurd toen de site open was dat ik dat een goede zaak vond, mede omdat ik door mijn handicap aangewezen ben op digitale bronnen. Ze zullen nu ook wel begrijpen dat ik niet leuk vind dat hij weer dicht is.
Abonnement opzeggen heeft geen zin, want de site is vooral voor niet-abonnees. De papieren krant is immers gewoon te lezen op zondag.
En tenslotte: iedereen van het RD kan hier vrij reageren. Er word wel vaker over iets gediscussieerd waar geen directbetrokkenen op reageren. Voor de meesten van ons geen enkele reden om er dan ook maar niet over te praten.
Je kunt zo de hele topic "politiek" wel sluiten, zolang Balkenende, Bush en Wilders zelf niet reageren. Iedereen in Nederland heeft overal een mening over en daar is nu juist dit forum voor gemaakt.
Hangt er denk ik vanaf wat voor winkel ik had. Een makelaardiij zou ik dichtdoen.Oorspronkelijk gepost door Pim
Unionist, als je een winkel had (bijv. een makelaardij). Zou je dan op zondag de screens in de etalage dicht doen of open houden?
Veel mensen ge(mis) bruiken de zondag om huizen te kijken. Had ik een bakkerij, dan zou ik er minder moeite mee hebben om de screens open te laten. Het zien van gebakjes en bonbons nodigen eerder uit tot eten en niet tot kopen. Geen mens gaat voor de etalage staan en denkt: die moorkop ga ik morgen kopen.
Overigens: als ik mijn etalage vol had met posters met goede teksten, zou ik de screens wijd open laten.
Kijk, dat het RD geen artikelen wil verkopen op zondag, no problem. Maar tot op heden wordt er helemaal niks verkocht. Wat het RD hedentendage op het web plaatst, is voor het overgrote del met een gerust geweten op zondag te raadplegen. En dan is er geen enkel verschil of je digitaal of in papier de krant bekijkt.
Lopend naar de kerk is inderdaad levensgevaarlijkOorspronkelijk gepost door GerrieIk ben weleens op weg naar de kerk langs een winkel gelopen en ik heb in de etalage gekeken. Ik zag daar een mooie jurk hangen. En ik was bijna op maandag naar die winkel gegaan om de jurk te kopen. Maar eigenlijk had ik het al op zondag gekocht.Oorspronkelijk gepost door Lecram
Je kan natuurlijk wel voor jezelf besluiten dat je je niet op zondag wilt bezighouden met dingen te kopen. Maar daar heeft de verkoper niet mee te maken.
Waar is de grens?
Ik ben blij met de rust van de zondag en wil graag alle verleidingen om op zondag na te denken over kopen/verkopen zover mogelijk weg houden uit mijn gedachten. Dit lukt helaas niet altijd zo goed.
Daarom ben ik blij met alles wat de zondagsheiliging bevordert.

Dat jij niet in etalages wilt kijken op zondag is iets dat jij zelf als keuze hebt gemaakt. Jouw eigen verantwoordelijkheid dus om je aan die keuze te houden. Maar waarom zou je je door die winkelier willen laten betuttelen? Als anderen geen problemen hebben om te kijken is daar niets mis mee.
Overigens hadden we het hier over een krant die niets verdient met het kijken op hun site.
Volgens mij zijn we veel te veel geïnfecteerd door het liberalisme en individualisme.
Als anderen geen moeite hebben om in de etalage te gaan staan kijken op een dag die apart gezet is om God te zoeken, Zijn Woord te onderzoeken en als Gemeente bijeen te komen, dan weet ik als winkelier (bijv. makelaar) dat het een slechte besteding van de zondag is om in mijn etalage te kijken.
Dat is niet betuttelend, maar dat is omdat je weet dat er Eén ding nodig is. Dat gun je iedereen en als je de mogelijkheid hebt probeer je je naasten te onthouden van zaken die hem/haar van dat ene Doel afhouden.
In mijn optiek zou overigens iedere onderneming zijn etalage/website op zondag dicht doen. Als je zelf niet wil werken op zondag, doe dat dan ook niet door middel van je dynamische marketing instrumenten.
Wij als Christenen weten toch wat goed is voor onze naaste? Namelijk dat ze verzoend worden met het bloed van Christus. Als we mogelijkheden hebben om daar heen te wijzen of we kunnen voorkomen dat dingen hen daar van af houden, dan moeten we deze benutten. Dat is geen betutteling, dat is in mijn optiek ten diepste naastenliefde.
Als anderen geen moeite hebben om in de etalage te gaan staan kijken op een dag die apart gezet is om God te zoeken, Zijn Woord te onderzoeken en als Gemeente bijeen te komen, dan weet ik als winkelier (bijv. makelaar) dat het een slechte besteding van de zondag is om in mijn etalage te kijken.
Dat is niet betuttelend, maar dat is omdat je weet dat er Eén ding nodig is. Dat gun je iedereen en als je de mogelijkheid hebt probeer je je naasten te onthouden van zaken die hem/haar van dat ene Doel afhouden.
In mijn optiek zou overigens iedere onderneming zijn etalage/website op zondag dicht doen. Als je zelf niet wil werken op zondag, doe dat dan ook niet door middel van je dynamische marketing instrumenten.
Wij als Christenen weten toch wat goed is voor onze naaste? Namelijk dat ze verzoend worden met het bloed van Christus. Als we mogelijkheden hebben om daar heen te wijzen of we kunnen voorkomen dat dingen hen daar van af houden, dan moeten we deze benutten. Dat is geen betutteling, dat is in mijn optiek ten diepste naastenliefde.
Ik denk dat er helaas weinig (christelijke)winkeliers zijn die om die reden hun winkel sluiten op Gods dag.Oorspronkelijk gepost door Pim