WEER en Wateroverlast

Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Vreselijk hè, die wateroverlast in Praag! En wat te denken van Duitsland en Oostenrijk?
Toen hier een deel van de stad tijdelijk blank stond, reden wij daar net met de auto. Glibberig hoor en dat water klotsend tegen de onderkant en zijkant van de auto. Huh, ik trek de bergen in ;), wie weet houd ik het daar droog?

Nu is dat weer reeds voorbij en tijstert een drukkende warmte mijn slapen. Ik weet niet meer wat ik van het weer moet denken.

Afgelopen week een meteoroloog gezien die stelde dat er steeds meer regen valt in de zomer boven Europa. Statistiekjes erbij, heel geblabla. Zijn er mensen die hier verstand van hebben? Hoe staan de regenprognoses? Kan ik vast kaplaarzen gaan kopen voor volgend jaar, als er nog meer regen gaat vallen? Adje misschien?

Bienveillance

[Veranderd op 15/8/02 door Bienveillance]
Adje

Bericht door Adje »

Jaja, koop die regenlaarzen maar vast! Zulke dingen gaan we meer meemaken! De ene klimaatverandering na de andere. Als ik sommigen moet geloven krijgen we binnen 100 jaar palmbomen hier, anderen zeggen weer dat we over vijftig jaar gehalveerd zijn qua landoppervlak, door een combinatie van bodemdaling en zeespiegelstijging. Maar warmer en natter worden doet het sowieso. Nu hebben wij daar niet zo heel veel last van (op die paar buitjes na dan). Het wordt gekker als je in de buurt van El Nino him/herself zit. Mislukte oogsten, overstromingen, zandstormen...

Maar om nu die auto te laten staan als je naar de sputermarkt wil die 200 meter verderop staat... Het verschil tussen milieubesef en milieugedrag is (zelfs/juist) onder christenen veel te groot! Maarja, doe daar maar wat aan!
BOELY

Bericht door BOELY »

Adje wat is een El nino of zoiets?
madelief

Bericht door madelief »

De wateroverlast schijnt door het gat in de ozonlaag te komen. Daardoor regent het harder en langer waardoor we meer water krijgen in de rivieren die er niet op berekent zijn en dus overstromen. Waardoor we dus water overlast krijgen.
Kortom wie weet hoe we dat gat kunnen dichten dan zijn we van al dat gezeur ook af. In de krant stond heel cynisch Bezoek Dresden nu het nog kan. Echt triest als je daar woont.
wpv

Bericht door wpv »

Origineel geplaatst door BOELY
Adje wat is een El nino of zoiets?
Mag ik Adje misschien voor zijn?

Wanneer je de krant van zaterdag jl. gelezen hebt, dan heb je daarin kunnen lezen wat El nino is.
WSO

Bericht door WSO »

De rivieren van tegenwoordig hebben het moeilijker dan vroeger. Dat klinkt misschien raar, maar het is wel zo.

Probleem 1:
Stond het vroeger een rivier vrij om te meanderen, waardoor er meer water in de rivier kon, nu moet hij (zij?) netjes binnen een door de mens bepaald gootje lopen.

Probleem 2:
Als vroeger een rivier toch nog te vol liep, trad deze \'gewoon\' ergens buiten z\'n oevers. De druk was van de ketel (lees:rivier) en het water was weg. Vaak was men nog blij ook, want de rivierklei was (en is) vruchtbare grond. Kijk nog maar eens op de kaart: De naam betuwe duidt op vruchtbaarheid. Nu echter hebben we daar huizen gebouwd, wat dus gewoon heel dom is geweest.

El Nino zal best, maar dat is echt geen nieuw verschijnsel. De naam betekent \'het Kind\' en duidt op het Kerstkind: de Heere Jezus. Rond kerst namelijk ontdekken vissers in Zuid Amerika dat de zeestromen anders gaan lopen. Het is voor wetenschappers natuurlijk onverteerbaar dat die simpele mensen dat eerder opmerken dan zij. Daarom zijn ze nu bezig met hun eiegen waarnemingen en pogen ze vóór kerst aan te geven dat er een El Nino opkomst is. Alleen verklaart dat dat beetje water van nu niet. Hooguit de regenval van 2003.
Adje

Bericht door Adje »

Is niet helemaal waar, madelief. Het komt eenvoudig weg omdat er meer broeikasgassen in de atmosfeer zijn, daardoor stijgt de temperatuur (=versterkt broeikaseffect), waardoor meer water verdampt uit de oceanen, en het meer gaat regenen. Gat in de ozonlaag is wat anders, dat is het afbreken van Ozon door bepaalde gassen in de stratosfeer.

Enne, WSO, dat wat betreft Kerst/vissers: het heet 'het Kindje' omdat het altijd rond de kerst begint (het verleggen van de warme golfstroom) en niet vissers het eerder ontdekt hebben ofzo.

[Veranderd op 19/8/02 door Adje]
WSO

Bericht door WSO »

De benaming voor dit weerfenomeen komt van Peruaanse vissers. Die weten dat ze te maken hebben met een opwarming van het zeewater omdat er geen ansjovis meer te vangen is. De ansjovis blijft weg doordat de koude, diepe zuidelijke golfstroom vanuit Antarctica wordt geblokkeerd door het warme oppervlaktewater. Voedsel voor de ansjovis wordt hierdoor schaars en de vissen verdwijnen. Voor de vissers betekenen dit moeilijkheden door gebrek aan inkomsten. Omdat dit fenomeen meestal rond Kerstmis begint hebben ze dit El Niño genoemd, het (Kerst)Kind.
anne

Bericht door anne »

Rijssen opnieuw getroffen door wolkbreuk. Opnieuw getroffen mensen zijn aangeslagen. Net nieuw gelegde vloerbedekking dreef, nieuw behang bladderde opnieuw af. Een nog zwaardere wolkbreuk dan vorige week zondag. :(:(
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Ik hoor het net op het nieuws.. De inwoners zijn boos op de gemeente... Boos?? Rijssen boos??
Ik kan mij voorstellen dat je hier heel erg van baalt.. Maar de gemeente kan hier toch ook niets aan doen....

Ik denk dat die buien blijven hangen door de Holterberg... Net zo als bij de Lemelerberg....
Leo

Bericht door Leo »

Hoi allemaal,

Zou zo'n ramp (2x grote wolkbreuk) ons ook iets te zeggen hebben?

Of is dit iets wat de Heere over ons laat komen zonder dat we er iets mee 'moeten'?
Jelle

Bericht door Jelle »

Leo, Als we het willen zien heeft het wel wat te zeggen maar als we het niet willen zien dan is het gewoon een natuurverschijnsel wat ons voor de tweede maal overkomt en gaan we er na over tot de orde van de dag.
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Origineel geplaatst door anne
Rijssen opnieuw getroffen door wolkbreuk. Opnieuw getroffen mensen zijn aangeslagen. Net nieuw gelegde vloerbedekking dreef, nieuw behang bladderde opnieuw af. Een nog zwaardere wolkbreuk dan vorige week zondag. :(:(
Ik zag vanmiddag dat het Rijssens mannenkoor een zwembad hadden inplaats van een oudpapier stortplaats...
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

:#:(:(:(:#
Rijssen was voor de derde keer binnen
korte tijd het slachtoffer van een
wolkbreuk. Tientallen woningen en
kelders kwamen opnieuw onder water te
staan. Veel huishoudens zijn voor de
derde keer binnen twee weken gedupeerd.
:#:(:(:(:#
Plaats reactie