Regeling grijs kenteken per januari

refo

Bericht door refo »

Jarenlang heeft de regering geroepen dat de 'wig' (verschil tussen totale loonkosten voor de werkgever en het uiteindelijke nettoloon) te hoog is. Daarom zijn wat maatregelen getroffen, die zijn afgeschaft. Vervolgens wordt onder het mom van 'werkgelegenheid' de vpb verlaagd en BINGO! we laten mensen onder het minimumloon werken. Blijkbaar was dat afschaffen van kortingen niet zo'n best idee. De kortingen worden in de plannen betaald door de allerlaagstbetaalden, in de vorm van lager minimumloon. De VVD had tijdens de algemene beschouwingen zo'n grote mond dat ZIJ tenminste langetermijn dachten, waar anderen kort dachten. Blijkbaar was er toch een verborgen gebrek in de plannen. Dat nu even gerepareerd wordt. Tegelijkertijd trekt men zich niets aan van de maatschappelijk onrust, maar doet er nog een schepje bovenop. Arrogant!!
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Democritus

Bericht door Democritus »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ik stel voor dat je je eerst eens in het verschijnsel rechtspersoon verdiept. De fiscus belast iedere rechtspersoon alsof er een onderneming wordt gedreven. De loutere verhuur van een auto is al een onderneming.
Ik wil niet bijdehand doen maarre ik denk dat jij je er eerder in moet verdiepen.

Jouw verhaal klopt vanuit de BTW hoek. Ik ben bang dat jij twee dingen door elkaar gooit namelijk de definitie van een ondernemer voor de IB en BTW. Deze twee definities verschillen.

Voor de IB:
Om in aanmerking te komen voor de status van ondernemer voor de belastingdienst moet u voldoen aan een aantal voorwaarden, de belastingdienst hanteert daarbij de volgende uitgangspunten:
- Er wordt veel tijd in de onderneming gestoken - Er is sprake van ondernemersrisico (aansprakelijkheid, geïnvesteerd vermogen, personeel, enz.)
-Uitstraling naar buiten toe (reclame, website, eigen briefpapier, visitekaartjes)
Er is sprake van (uitzicht op) winst.
De onderneming is in hoge mate zelfstandig
-De hoogte van de omzet
Een groot aantal verschillende klanten (en een onafhankelijke onderlinge verhouding).

Als je aan bovenstaande eisen voldoet ben je ondernemer voor IB. Maar om ook gebruik te kunnen maken van de ondernemersfaciliteiten (zoals FOR en ondernemersaftrek etc.) dient je daarnaast minimaal 1225 uur (gedurende het betreffende kalenderjaar) aan uw onderneming te besteden en meer dan 50% van uw werktijd aan uw onderneming te besteden.

Defintie voor BTW:
In de meeste gevallen wordt u door de belastingdienst gezien als ondernemer voor de BTW. Voor het vaststellen of u ondernemer voor de BTW bent, wordt rekening gehouden met de volgende punten:

-Er wordt zelfstandig een bedrijf of beroep uitgeoefend
-Het betreft werkzaamheden naast een vast dienstverband
-Er is sprake van de exploitatie van een vermogensbestanddeel of recht
-Er is sprake van regelmatig terugkerende activiteiten met een onafhankelijke onderlinge verhouding
-Er wordt naar winst gestreefd

Oftewel je bent voor de BTW veel eerder ondernemer dan voor de BTW.

Daarnaast de volgende punten over het subject(degene over wie belasting wordt geheven) van de belasting:
- Bij IB is het subject een natuurlijk persoon (art 2.1 IB)
- Bij de VPB is het subject lichamen (art 1 VPB). Onder lichamen worden o.a. BV en NV verstaan en nog een boel andere exoten.
- En een BV is een rechtspersoon (BW2: Art 3)
- Dus als een BV VPB plichtig (dat is deze altijd, paar kleine uitzonderingen) is, is deze per definitie een rechtspersoon en geen natuurlijk persoon. Dus heeft deze niets met de IB te maken

Met dit in ons achterhoofd koppelen we mijn verhaal terug. Wanneer mag er gebruik gemaakt worden van het grijze kenteken. Alleen door een ondernemer in de zin van de IB. Wie kan alleen ondernemer zijn voor IB? Dat is een natuurlijk persoon.

Indien een BV (welke is een rechtspersoon) een auto koopt kan deze per definitie dan geen gebruik maken van de grijs kenteken regeling. Waarom niet? Omdat het geen natuurlijk persoon is.

Dus daarom schuif het grijze kenteken in de IB sfeer en koppel het aan het gebruik mogen maken van de ondernemersfaciliteiten. Want grijs kenteken is immers een faciliteit.

Ik raad je aan eens de boeken van Prof Heithuis (VPB) en prof Stevens (IB) te lezen en daarnaast de wetboeken fiscaal en BW te gebruiken

[Aangepast op 16/10/04 door Democritus]
refo

Bericht door refo »

Veel blabla.

Wat te denken van 'Stucadoorsbedrijf Jansen en zoon BV'. Die heeft 20 combootjes en oefent wel degelijk een onderneming uit. Lijkt me sterk dat die niet met grijs kenteken gaan rijden en 'VOF List en bedrog, voor al uw stucadoorswerk' wel.

Ik ben accountant. Die colleges had je je wel kunnen besparen. Bovendien moet je die boeken zelf nog eens nalezen. Je benadert het teveel vanuit theorie
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Democritus

Bericht door Democritus »

Oorspronkelijk gepost door refo
Veel blabla.

Wat te denken van 'Stucadoorsbedrijf Jansen en zoon BV'. Die heeft 20 combootjes en oefent wel degelijk een onderneming uit. Lijkt me sterk dat die niet met grijs kenteken gaan rijden en 'VOF List en bedrog, voor al uw stucadoorswerk' wel.

Ik ben accountant. Die colleges had je je wel kunnen besparen. Bovendien moet je die boeken zelf nog eens nalezen. Je benadert het teveel vanuit theorie
Grappig ik ben ook accountant.Deze discussie kunnen we beter via de u2u of msn uitvechten. en dan presenteren we onze gezamenlijke conclusie.

Het advies van: DEMOREFO accountants ''vooral al u gepruts en gerommel in de marge'' :bou:

[Aangepast op 18/10/04 door Democritus]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Democritus
Grappig ik ben ook accountant.Deze discussie kunnen we beter via de u2u of msn uitvechten. en dan presenteren we onze gezamenlijke conclusie.

Het advies van: DEMOREFO accountants ''vooral al u gepruts en gerommel in de marge'' :bou:
Volgens mij kom jij nog maar net kijken Democritus..... Maar je praat iig al als een echte accountant, dat moet ik je meegeven. Je denkt al dat je als enige de wijsheid in pacht hebt!!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
je had net een zuurtje doorgeslikt, pim?
Ik heb ook een poosje tussen dat volk rondgelopen ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
visje

Bericht door visje »

ik zou trouwens wel eens willen weten waar wij terecht kunnen met onze bezwaarschriften?
1:
is er iemand die dat weet?

2:
is er intussen al meer nieuws over dit onderwerp?
je kunt natuurlijk de sgp en cu een mail sturen, wie weet springen die voor ons in de bres........:eur
Lecram

Bericht door Lecram »

ik zou trouwens wel eens willen weten waar wij terecht kunnen met onze bezwaarschriften?
1:
is er iemand die dat weet?

2:
is er intussen al meer nieuws over dit onderwerp?
Alstublieft mevrouw:

http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=2881

je kunt bezwaar aantekenen, maar ik zou zeggen: bespaar je de moeite.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Ik lig in een deuk!! Mijn buurman (privérijder grijs kenteken) gaat fors meer betalen!!!!!!!!

Nee, ik mag mijn buurman niet!!!!!!!!! :,
Egbert

Bericht door Egbert »

Ik dus niet, ik ben zo'n profiteur en voordat nou iedereen een oordeel klaar heeft. Ik rij al jaren grijs, iedereen, zelfs de belastingdienst, weet dat dus is er niets ongeooorloofds aan. Ik heb een auto nodig met 6 zitplaatsen en een grote kofferbak omdat ik regelmatig met fietsen en tassen moet rijden [de kinderen moeten 25 km fietsen naar een Refoschool en met wind en regen valt dat niet altijd mee, dan brengen we of halen we ze.] Verder woon ik tever van mijn werk om benzine te rijden en ik heb geen lease auto zoals ze velen hier wel hebben. Ook is mijn reiskosten vergoeding minimaal omdat ik semi/ex rijksambtenaar ben. Voor mij zijn er drie mogelijkheden. 1] gewoon 600 euro per jaar meer betalen 2] verhuizen, ook voor eigen kosten w.s. veeeeel meer dan 600 euro p/j of 3] endat lijkt mij het beste, bij ons op het dorp bij de grootste eierboer van nederland gaan werken en de bus weg doen, gaan ik lekker onbezorgt eieren inpakken.

Let wel ik ben niet zielig! Anderen wel. Ik ken mensen die puur uit bittere noodzaak grijs rijden. Ik kan alleen wat minder met m'n fooitje. B.v. niet meer naar zell am Ziller in de kerstvakantie of misschien gan we dit jaar wel naar Tsjechië. Lekker goedkoper. Heb ik gelijk de extra wegenbelastingkosten er uit.:i
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Adorote

Bericht door Adorote »

Per 1-1-2005 zijn de driewiellers vrij van alle belasting.Alleen op vertoon van je paspoort kan je een verplichte groene gratis kentekenplaat krijgen voor op de driewieller aan de zijkant te bevestigen.

Men verwacht een stormloop op de driewiellers.
Plaats reactie