Ze moeten allemaal dood

Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Op site van de VPRO wordt geschreven over de opening van het genocidecentrum. Je vindt het hier

De vraag die men stelt is 'Wat bezielt de ene groep mensen om de andere groep te vermoorden?'

Een conclusie trekt men al en die is 'In de jaren zestig en zeventig geloofde men nog dat in ieder mens een Hitler schuilt – of toch in elk geval een Eichmann. Een achterhaalde gedachte, vindt Houwink ten Cate. “Zeggen dat het kwaad zit ingebakken in de mens, is een politieke uitspraak. Je zegt dan eigenlijk: het zijn beesten, die mensen, je moet ze in bedwang houden. Je bent dan bijna bij het standpunt: orde en discipline moet er zijn.”

Hoe denken jullie erover?
Hoe leerde ik dat op de catechesatie ook al weer? "Niet bekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad".

"Geneigd tot alle kwaad", daar stem ik van harte mee in.

"Niet bekwaam tot enig goed", dat gaat er bij mij niet in. Dat is té pessimistisch gezien.

Een 'breekje' van Breekijzertje
Met bekwaam tot enig goed bedoelt de Catechismus niet "goed" tov ander mensen (horizontaal), maar ten opzichte van God (verticaal). Geestelijk dus. Oftewijl: kunnen wij van nature iets doen dat voor God kan bestaan? Het antwoord is nee. We zijn dood in de zonden en misdaden (Ef. 2).

Gelukkig kunnen mensen wél goed doen in horizontale zin (tov andere mensen). Schrijnend is dan soms ook dat humanisten het hier heel wat verder in schoppen dan refo's! Anderzijds doen christelijke organisaties op dit vlak ook veel goed werk, den aan ZOA vluchtelingenzorg, Woord en Daad, of St. Ontmoeting. En als er dan een vleugje geloof in Christus mee gemengd is, kan het wél voor God bestaan, en is het wél goed! Maar dan is het niet meer iets dat louter uit de mens voort komt, nee dan is het genade!
Plaats reactie