SGP en artikel 36
-
NDonselaar, jazeker de geboden van de Heere zijn heilzaam. Maar niet door kracht of geweld. En hoe je het wendt of keert door art. 36 conceguent toe te passen moet je geweld gebruiken. Maar ik heb je nog een vraag gesteld en die moet je niet beantwoorden door een tegenvraag, dat vind ik niet sportief.
- ndonselaar
- Contacteer:
Deze bedoel je Toeschouwer:
Laten we wel praktisch wezen, stel: de SGP heeft 51% van de stemmen, de rest de andere partijen. De SGP gaat dus uitroeien al wat niet naar de gereformeerde belijdenis is. Moskeeën dicht, Roomse kerk dicht. Deze mensen aanvaarden dat gedwee? Daar komt geen onrust, daar worden geen mensen vermoord? Beste Ndonselaar, hoe stel je zo iets voor? Praktisch wezen hoor, geen theoretisch verhaal.
Was het wel een tegenvraag. Kijk wij allebei weten dat een SGP meerderheid niet zomaar ontstaat. Ik ben niet zo'n cijferfreak dat ik weet waar, maar waar de SGP in Nederland op gemeentelijk niveau een groot aantal zetels heeft [meestal ook de CU en het CDA] komt de vraag óf er een moskee mag komen, niet of bijna onmogelijk aan de orde.
Toch wil je weten hoe dat moet functioneren. Ik wil hem beantwoorden, maar dan wil ik wel als uitgangspunt nemen een gekerstende samenleving of je moet willen veronderstellen dat de SGP met 'kracht' de macht heeft genomen. Akkoord?
Laten we wel praktisch wezen, stel: de SGP heeft 51% van de stemmen, de rest de andere partijen. De SGP gaat dus uitroeien al wat niet naar de gereformeerde belijdenis is. Moskeeën dicht, Roomse kerk dicht. Deze mensen aanvaarden dat gedwee? Daar komt geen onrust, daar worden geen mensen vermoord? Beste Ndonselaar, hoe stel je zo iets voor? Praktisch wezen hoor, geen theoretisch verhaal.
Was het wel een tegenvraag. Kijk wij allebei weten dat een SGP meerderheid niet zomaar ontstaat. Ik ben niet zo'n cijferfreak dat ik weet waar, maar waar de SGP in Nederland op gemeentelijk niveau een groot aantal zetels heeft [meestal ook de CU en het CDA] komt de vraag óf er een moskee mag komen, niet of bijna onmogelijk aan de orde.
Toch wil je weten hoe dat moet functioneren. Ik wil hem beantwoorden, maar dan wil ik wel als uitgangspunt nemen een gekerstende samenleving of je moet willen veronderstellen dat de SGP met 'kracht' de macht heeft genomen. Akkoord?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
hypotheses als deze zijn eigenlijk zinloos als je ze in het licht van de praktijk beziet.... zo kun je wel ff doorgaan (51% SGP 49% moslim).... maar de SGP gaat hier mijn inziens dan ook in de fout door hier respectloos met andermans overtuiging om te gaan...de praktijk dat de SGP een meerderheid haalt...dan moet je wel een heeeel groot geloof hebben.... daarmee zet de SGP zich dan ook buitenspel lijkt me...een principieel wellicht correcte visie, maar nooit maatschappelijk gezien reeel.
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Ik wil hem beantwoorden, maar dan wil ik wel als uitgangspunt nemen een gekerstende samenleving of je moet willen veronderstellen dat de SGP met 'kracht' de macht heeft genomen. Akkoord?
Niek, moeten we Gods Woord niet als uitgang nemen?
We hoeven toch geen consessies te doen t.o.v. de huidige stand van zaken ( ontkerstende samenleving)?
Wat vind jij wat die zegt over het functioneren van de overheid?
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Voor mij is het inderdaad de grote vraag of de Bijbel leert dat er op een of andere manier dwang gebruikt zou moeten worden om mensen te 'bekeren' tot het christelijk geloof. Volgens mij is dat wel de implicatie van het onverkorte artikel 36. Zeker gezien de (politieke en religieuze) werkelijkheid van de 16e eeuw lijkt me dat 'uitroeien' wel degelijk de betekenis heeft die wij eraan toekennen. Maar ik kan me op de een of andere manier onmogelijk voorstellen dat Jezus of Paulus het goed zouden hebben gekeurd om mensen onder dwang zich te laten conformeren aan het christendom. Kortom, volgens mij zijn de '21 woorden' van art. 36 meer geinspireerd door de 15e eeuw dan door de Bijbel.
Nog een argument om te laten zien dat de SGP niet in de Nederlandse democratie past. In Nederland hebben we vrijheid van godsdienst, een groot goed, wat mij betreft.Oorspronkelijk gepost door de Paus... Dat houdt concreet in dat een SGP-raadslid altijd tegen een grondverkoop moet stemmen indien de grond bestemd is voor de bouw van een rooms-katholieke kerk. ...
Ik ben er op tegen mensen dood te zwijgen die niet hetzelfde denken als jij, wat helemaal niet hoeft te betekenen dat je je eigen mening moet loslaten.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
- ndonselaar
- Contacteer:
Laat één ding duidelijk zijn, er zijn twee optie's:
1. Participeren in de democratie. Dat kan alleen met een 'onverkort' artikel, maw Gods Woord is het énige richtsnoer.
2. Het andere is het doperse standpunt en dat betekent je onthouden van regeringsdeelname en alleen ín de kerk getuigen en zo de kerk een zoutend zout en een lichtend licht laten zijn.
1. Participeren in de democratie. Dat kan alleen met een 'onverkort' artikel, maw Gods Woord is het énige richtsnoer.
2. Het andere is het doperse standpunt en dat betekent je onthouden van regeringsdeelname en alleen ín de kerk getuigen en zo de kerk een zoutend zout en een lichtend licht laten zijn.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Boetes voor vloeken spekken kas Russische stad
Uitgegeven: 22 september 2004 16:35
MOSKOU - De Zuid-Russische stad Belgorod is de gemeentelijke kas in rap tempo aan het spekken door hoge boetes op te leggen aan ouders van vloekende tieners. Alleen al in september leverde dat circa een miljoen roebel (14.000 euro) op, een fors bedrag in het betreffende gebied. Dat meldde het persbureau Interfax woensdag.
De maximale boete, voor extreme uitbarstingen in het openbaar, bedraagt 33 euro. Dat is ruim een kwart van het gemiddelde maandsalaris in de regio waarin Belgorod ligt.
Politieagenten die vloekers betrappen, mogen zelf 30 procent van de boete op hun rekening bijschrijven. De rest van het geld wordt gestopt in projecten die vloeken moeten tegengaan, aldus een regionale bestuurder.
Het Russisch leent zich overigens uitstekend voor dergelijk beleid. Bijna geen enkele andere taal heeft zo'n uitgebreid vocabulaire aan scheldwoorden. In 2002 werd een eerste boek van 392 pagina's vol met vloeken en verwensingen gepubliceerd. Er zitten nog negen delen aan te komen.
Uitgegeven: 22 september 2004 16:35
MOSKOU - De Zuid-Russische stad Belgorod is de gemeentelijke kas in rap tempo aan het spekken door hoge boetes op te leggen aan ouders van vloekende tieners. Alleen al in september leverde dat circa een miljoen roebel (14.000 euro) op, een fors bedrag in het betreffende gebied. Dat meldde het persbureau Interfax woensdag.
De maximale boete, voor extreme uitbarstingen in het openbaar, bedraagt 33 euro. Dat is ruim een kwart van het gemiddelde maandsalaris in de regio waarin Belgorod ligt.
Politieagenten die vloekers betrappen, mogen zelf 30 procent van de boete op hun rekening bijschrijven. De rest van het geld wordt gestopt in projecten die vloeken moeten tegengaan, aldus een regionale bestuurder.
Het Russisch leent zich overigens uitstekend voor dergelijk beleid. Bijna geen enkele andere taal heeft zo'n uitgebreid vocabulaire aan scheldwoorden. In 2002 werd een eerste boek van 392 pagina's vol met vloeken en verwensingen gepubliceerd. Er zitten nog negen delen aan te komen.
-