Zelfmoord..

Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

Oorspronkelijk gepost door wit schaap
.............en hier gaat de mens op de plaats van God zitten. Een woordelijke bevestiging van wat ik dagelijks tegenkom in de wetenschap.........

Bieveillance,

Als ik een doodzieke patient anti-biotica geef, terwijl als hij/zij die niet krijgt sterft, is dat ook op de stoel van God gaan zitten?
Nee, want die anti-biotica hoeft niet aan te slaan. God heeft de mens verstand gegeven en zo kan de mens medicijnen ontwikkelen die inderdaad heel wat levens redden. Echter, als de Heere vindt dat je 'tijd erop zit', is het wel eeuwigheid; tegen de eeuwigheid gaat geen medicijn op!
Wij gaan niet op de stoel van God zitten, maar wij gebruiken onze kennis om mensen te helpen, maar die kennis kunnen we ook gebruiken om mensen te helpen met sterven,
Nee! Mensen helpen met sterven = het heft in eigen handen nemen. Niet de mens bepaald over zijn leven, maar God. Hierin verschillen wij echter van mening en ik verwacht ook niet dat we er samen uitkomen. Ik wil je benadrukken dat je als mens nog zo suïcidaal kunt zijn, als de Heere wil dat je blijft leven, zul je blijven leven, ondanks eventuele menselijke hulp die je krijgt. Dit zuig ik niet uit mijn duim, dit is gebaseerd op de ervaren werkelijkheid...
evenzo als wij hen helpen weer beter te worden.
Dat is nog altijd door God bestuurd, niet door de mens.
In beide gevallen heeft dat NIETS met God, of het innemen van zijn plaats te maken.
Wel in mijn optiek.

Groeten,
Bienveillance

[Aangepast op 28/3/03 door Bienveillance]
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

maar het is vaak zo dat je iemand als dokter kunt laten sterven of in leven laten door bijvoorbeeld reanimatie... IS niet altijd 100% natuurlijk maar vaak is er een grote kans, of bijvoorbeeld bij kanker dat als er in het begin een klein tumor is en die niet weggehaald wordt die groter wordt en je sterft terwijl als het weg was gehaald en met chemokuren wel genezen zou kunnen worden...
hoe zit het daar dan mee?
Riks

Bericht door Riks »

Ik ben het afgelopen jaar in mijn kennissenkring twee keer opgeschrikt door zelfmoord (een keer een gelukte en de andere keer een mislukte poging).

Zelfmoord is zondig, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar ik lees nergens in de bijbel dat het een onvergeeflijke zonde is; dat is alleen de zonde tegen de Heilige Geest.

Persoonlijk zie ik zelfmoord als de uiterste (en zondige) consequentie van een zware psychische stoornis, ofwel het gevolg van een ziekte.

Pleegt iemand die veel rookt en later aan longkanker sterft ook zelfmoord? Ik vind van wel. Zo iemand pleegt zelfs nog bewuster en onverschilliger zelfmoord dan iemand die in de war is.
nursje

Bericht door nursje »

Ik denk dat voor een aantal mensen een suicide poging de uitkomst kan zijn voor een hoop moeilijkheden. Ik kijk dan puur naar eht menselijke aspect en neit naar het goed /fout.
Ook ik krijg in mijn werk zeeeer regelmatig te maken met mensen die een poging tot suicide gedaan hebben. En als je de verhalen hoort van deze mensen en hoort in welke ellende zij al jaaaaren zitten en bovendien wat ze er al gedaan hebben om uit die situatie te komen dan heb ik daar echt intens medelijden mee en ik kan me dan indeken dat iemand niet verder kan en wil leven.
Wel denk ik dat we in het oog moeten houden dat deze mensen zooo ziek zijn dat ze neit aan een ander denken want daar hebben ze niet meer de energie voor. Dit moet je goed voor ogen houden.
Vanuit christelijk oogpunt heb ik er erg veel moeite mee als mensen suicide plegen want ik dnek dat Goda lleen kan beslissen over leven en dood.Maar aan de andere kant kan ik me ewl soms verplaatsen in mensen die niet verder meer willen leven!
Ik hoop nooit in die problemen te komen en mocht ik ooit depressief raken dan hoop ik op goede geestelijke bijstand an iemadn die me begrijpt en niet zegt dat is fout en je mag geen einde aan je leven maken!
Tijn

Bericht door Tijn »

Zelfmoord is veel te complex om over te gaan discusieren. Ik zit maar met 1 ding: als je het doet, doe het dan zonder anderen een trauma te bezorgen (buitenstaanders) maar hang je zo op dat bekenden je vinden en spring NIET voor de trein. Maar dit klinkt wel erg makkelijk... En zo ligt het niet, weet ik allemaal. Maar het is toch verschrikkelijk voor bijvoorbeeld zo'n treinmachinist?
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Tijn
Zelfmoord is veel te complex om over te gaan discusieren. Ik zit maar met 1 ding: als je het doet, doe het dan zonder anderen een trauma te bezorgen (buitenstaanders) maar hang je zo op dat bekenden je vinden en spring NIET voor de trein. Maar dit klinkt wel erg makkelijk... En zo ligt het niet, weet ik allemaal. Maar het is toch verschrikkelijk voor bijvoorbeeld zo'n treinmachinist?

Praat je hiermee zelfmoord goed? We mogen onszelf niet van het leven beroven. God alleen weet wanneer wij de laatste ademtocht zullen uitblazen en dat is altijd precies op het juiste moment. De dood komt geen dag te vroeg of te laat. Zelfmoord is niet naar Zijn wil, maar wel naar Zijn raad, en is nooit goed te praten.

En ik denk dat God Zijn kinderen wel bewaard voor zelfmoord. Dat laat Hij nooit toe! Was het niet de toen nog kleine Samuel Rutherford die zou verdrinken (niet uit zelf moord) in de dorpsput, als er geen lieve witte man geweest was, die hem daar uitgehaald heeft?

[Aangepast op 2/10/03 door Matthijs]
Liever Turks dan Paaps
Refojongere

Bericht door Refojongere »

God bewaart Zijn kinderen voor zelfmoord...maar ik denk niet al Zijn kinderen. Ik ken namelijk iemand die een herseninfarct had gehad, voordien echt een oprecht christen was geweest, en daarna kon hij niet meer communiceren, hij kon niks meer. En op een gegeven moment vonden ze hem dood, hij had zelfmoord gepleegd. O, de satan kan ver gaan hoor. Het is ook heel, heel erg zo te moeten sterven. Maar ik denk, hoe oprecht je het ook bedoelt, dat je te ver gaat dat God al Zijn kinderen bewaart voor die daad.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ik probeer alles aan het Woord van God te toetsen. En ik lees nergens dat een kind van God zichzelf van kant maakt. Maar ik lees ook nergens van een herseninfarct. Maar ik lees wel van Judas die zelfmoord pleegde.

Maar goed, laat ik het maar zeggen, dat ik het niet weet. Misschien dat er idd. bij zeer bijzondere gevallen het wel gebeurt. Zo zie je maar weer RJ, hoe belangrijk het is, om Jezus Christus al zeer vroeg tot Borg en Zaligmaker te hebben. Want de kwade dagen snellen toe! Wij vliegen daar heen! Geen uitstel mogelijk dus.
Liever Turks dan Paaps
limosa

Bericht door limosa »

Ik denk dat je te ver gaat, Matthijs, met je stelling dat een kind van God geen zelfmoord kan plegen. Want omgekeerd betekend dat dat alle zelfmoordenaars verloren gaan. En dat oordeel kunnen wij niet vellen.

Ik heb altijd geleerd dat er maar één zonde is waar geen vergeving voor is, die tegen de Heilige Geest. Dus ik ben wat voorzichtiger met een oordeel te vellen over degenen die zichzelf doden. Voor heel veel mensen die zover komen is dat het einde van een lange, lange weg met enorme (vaak psygische) problemen. Zo gezien kun je het ook beschouwen als overlijden aan een ziekte.

Ik zou willen pleiten voor een meer pastorale vorm van omgaan met dit onderwerp. Dan doen we het "slachtoffer" en de nabestaanden volgens mij meer recht mee.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Limosa,

IK heb mij in mijn plaatste post hersteld. Maar ik denk idd. dat er zeer weinigen van Gods kinderen zelfmoord plegen. Dat denk ik absoluut.

Voor de rest durf ik geen oordeel te geven over iemand van de kerk, die zelfmoord pleegt. Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt.

[Aangepast op 3/10/03 door Matthijs]
Liever Turks dan Paaps
limosa

Bericht door limosa »

Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt.

Kun je blij om zijn Matthijs, want het is niet leuk . . .
Maar vergis je niet, het komt veel vaker voor dan je denkt.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

En bij mensen waar je het nooit van verwacht. Kan zo een paar voorbeelden noemen.
limosa

Bericht door limosa »

En bij mensen waar je het nooit van verwacht.

Inderdaad, dat ook ja. Dat maakt het vaak ook extra moeilijk voor de omstanders.
nursje

Bericht door nursje »

Dat is ook ontzettend moelijk maar het belangrijkste is naar deze mensen te blijven kijken met liefde en niet veroordelen.
Wat ik ook een beetje lees bij matthijs dat een ander er geen last van oet of mag hebben.
Ik wil nogmaals benadrukken dat iemand die zelfmoord pleegt zo eenzaam is dat er voor hem/haar maar 1 uitweg is en dat is sterven.
Hierbij denk je neit aan wie er allemaal meegemoeid zijn. Het enigste wat je kan bedenken is hoe en wanneer je kan sterven.
Mislukt een poging bij en echte suicidale dan zal ie zo snel mogelijk een nieuwe poging doen. Vaak zelfs al in de kliniek waar ze zijn opgenomen.
Belangrijk is met liefde naar iemand te blijven kijken en vooral niet veroordelen!!!!!!
Plaats reactie