Mag ik je wijzen op het artikel 'Hoofdbestuur GB blijft breuk met kerk afwijzen' uit het RD van 16-01.
Staat o.a. op http://www.dorpskerk.com - kies dan SoW.
Ik citeer 1 van de hoofdbestuursleden van de GB: "Zelf zal ik de kerk (bedoelt is de NHK) nimmer in de steek laten. Als ze me hier weg willen hebben dan moeten ze me hier wegslepen, maar ik kan deze kerk niet in de steek laten."
Ik denk dat we allen zo'n houding moeten hebben. Bedenk goed wat het is inhoudt om de kerk te verlaten. Reformatoren deden het ook niet. Ze werden er letterlijk en figuurlijk uitgegooid, hun leven werd bedreigd, ze werden in de ban gedaan, maar het laatste wat ze wilden was vrijwillig de kerk in de steek laten. Vanwege het 'extra ecclessiam non salus est' : buiten de kerk geen heil.
Hoe kun je als je God als Vader hebt, je moeder, de kerk, in de steek laten? Onmogelijk !!!!
Refojongere, je moet denk ik wel hard maken dat de kerk wordt opgeheven. In stricte zin heb je hierin gelijk, maar je praat nu heel makkelijk over iets heen, namelijk dat de kerk wordt voortgezet samen met 2 andere kerken. Alleen nadruk leggen op de 'opheffing' lijdt tot eenzijdigheid. Daarom, let ook op de 'voortzetting' van de NHK binnen de PKN.
Het mensenwerk is slechts dan zinloos als God Zijn zegen er niet over geeft. En ik ben er van overtuigd dat God ook werkzaam is binnen de PKN. Mensen, predikanten bouwen niet tevergeefs aan dit gebouw.De PKN zal voor mij nooit de kerk des vaderlands worden, 't is mensenwerk, menselijke motieven, menselijke wetten
Ik betreur dat er zo'n groot schisma is gekomen tussen protestanten en rooms-katholieken. Er is echter wel een verschil tussen RKK en PKN. Binnen PKN wordt de Bijbel nog boven alles gezet. Ik citeer daarom artikel 1 lid 2 en 3 van de kerkorde van de PKN:Als jij zegt dat de PKN een ware kerk is, dan kan je ook zeggen: De Roomse Kerk is een ware kerk, die heeft ook de Bijbel in haar grondslag opgenomen, tussen allerlei onbijbelse delen in haar grondslag
"2. Levend uit Gods genade in Jezus Christus vervult de kerk de opdracht van haar Heer om het Woord te horen en te verkondigen.
3. Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorÂzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkondiging en dienst, de drieëÂnige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.
."
Binnen de kerk van Rome was en is dat toch wel anders. Daar wordt het gezag van de paus en de uitleg van de paus nog boven de Schrift gesteld.
Nu mag je me terecht de vraag stellen hoe dat vandaag de dag binnen de RKK is. Daar moet ik je een goed antwoord op schuldig blijven. Dan moet ik me daar eerst meer in verdiepen. Dat lijkt me trouwens ook een zijspoor in deze discussie.
DOE DAT NIET !!! Blijft toch bij de kerk. Als er 1 schaap over de dam is, volgen er meer. Het lijkt wel of al die mensen die zich af willen scheiden er genoegen in hebben om families, gezinnen door midden te scheuren, en dat omdat ze de verantwoordelijkheid ontlopen om de kerk weer op te richten van de diepe val waarin ze in is gevallen.De voorzichtige indruk die bestaat, is, dat de gehele gemeente zich zal onttrekken aan de PKN en hetzij zelfstandig verder zal gaan hetzij mógelijk aansluiting zal zoeken bij de Christelijke Gereformeerde Kerken.
God vraagt van u en mij of we beschikbaar zijn voor Zijn dienst. En dan ook onvoorwaardelijk: ben je beschikbaar voor Mij?
En dan moet ons antwoord niet zijn: Heere, ik ben niet beschikbaar voor het werk binnen PKN, maar wel binnen de CGK of welke andere kerk dan ook.
God heeft ons gesteld op onze huidige plaats. Laten we daar dan blijven en ons beschikbaar stellen voor het werk van God. Dan alleen valt er zegen van God te verwachten.