En tot zichzelven gekomen zijnde, zeide hij: Hoe vele huurlingen mijns vaders hebben overvloed van brood, en ik verga van honger! Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u; Ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden; maak mij als een van uw huurlingen.
En opstaande ging hij naar zijn vader. En als hij nog ver van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toe lopende, viel hem om zijn hals, en kuste hem.
Afgewezen,
De veel aangehaalde gelijkenis bevat een aantal opmerkelijke zaken. We zien dat de verloren zoon tot zichzelf komt, of in zichzelven gaande [kantt. SV].
Hij zegt: ik zal tot mijn vader gaan. Hij voegt ook de daad bij het woord. We lezen dat hij opstond en naar zijn vader ging. Wat gebeurt er dan? Wordt er nu een weg naar de vader beschreven? Ziet de zoon de vader, soms van verre? Nee! Hij was nog ver van zijn vader, toen zijn vader
hem zag.
Als we dit al willen systematiseren, moeten we concluderen dat hij tot zichzelf komt en besluit om genade te gaan vragen. Hij wacht niet met dit vragen. Hij blijft niet ergens insteken. Nee, hij gaat onmiddellijk weg. Zonder aarzelen. Zo is ook de weg als de Heere onze wond openlegt. Hij doet geen half werk. Hij snijdt het gezwel open, hij legt alles bloot. Dit doet Hij echter niet zonder in deze wond de olie te gieten. Zo als bij Ralph Erskine de draad onmiddellijk op de naald volgt, zo volgt ook hier de olie [Christus] op het openleggen van de wond. Ook hier spreekt de Schrift met twee woorden.
Voor de rechtvaardiging geen leven. Nee, dat zou onmogelijk zijn. De mens leeft slechts als hij de Zoon gevonden heeft: die de Zoon heeft, die heeft het leven. De Zoon laat Zich slechts vinden door het geloof en dit geloof rechtvaardigt de mens.
wilt U me bekeren, zoals U al Uw volk bekeert'
Deze uitdrukking is geen probleem als men daarmee bedoelt een bijbelse bekering. Een bekering door Woord en Geest.
De uitdrukking wordt pas ‘gevaarlijk’ als we deze gebruiken in combinatie met de systematisering in de Gereformeerde Gemeente. Zoals U Uw volk bekeert, is dan zoals de weg die op de preekstoel verkondigt wordt. De weg die begint zonder Christus en die misschien eindigt in Christus.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini