Raad het citaat

refo

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door Mister
Als een waarachtig bekommerde morgen den dag sterft, gaat hij regelrecht ten hemel in; en omgekeerd als het geen waarachtige droefheid naar God in hem was, zal al zijn bekommering hem zelfs geen kriezel gruis aan Sion geven, al kommert hij ook kommerlijk tot aan zijn dood.
Bekommering valt hier m.i. in twee 'soorten' (staten?) uiteen.
Ik dacht dat de GG dit verschil niet hanteert???
Sommige predikanten heb ik wel eens horen zeggen dat het met bekommering nog alle kanten uit kan.

Dat is ook precies wat Kuyper blijkbaar bedoelt.

[Aangepast op 17/8/05 door refo]
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ndonselaar,
Wat wil je daar nu mee zeggen? Dat het niet waar is wat Cutting schrijft?
Ontken ik dat Afgewezen? Ik geef alleen aan dat we de gelijkenissen niet los van elkaar kunnen zien.

Ik ben nog wel nieuwsgierig naar het antwoord op mijn vraag.
Daar kan ik geen antwoord op geven. Maar bij de verloren zoon is het duidelijk. Omdat het daar over een mens gaat met z'n menselijke belevingen. Overigens ontken je niet dat het waar is wat Cutting zegt.
Maar wat anders: ik heb een zinsnede van jou uit een andere topic gepikt en ik denk dat daaruit jouw reactie te verklaren valt. Als ik het mis heb, moet je 't maar zeggen.
Ik val [X.] bij, dat er geen leven is voor de rechtvaardigmaking.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Maar als ik te gast ben in de plaatselijke GG wordt erop gehamerd. Zorg dat je bekommert wordt. En dat je het maar lang mag blijven. Ik snap er gewoon geen syllabe van. En het zet me aan tot twijfel. Ik wil gewoon duidelijkheid. Bekommering heb ik altijd gezien als onderdeel van het genadeleven. Maar blijkbaar is dat in de GG iig niet zo dan?

Want: wel bekommmerd worden, (hamer, hamer, hamer) ben je het eenmaal, geen toegang tot HA. Eerst maar eens afwachten wat het uit - door - na - werkt...

Tja, vind ik lastig.
Of zie ik nu iets over 't hoofd?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Maar als ik te gast ben in de plaatselijke GG wordt erop gehamerd. Zorg dat je bekommert wordt. En dat je het maar lang mag blijven. Ik snap er gewoon geen syllabe van. En het zet me aan tot twijfel. Ik wil gewoon duidelijkheid. Bekommering heb ik altijd gezien als onderdeel van het genadeleven. Maar blijkbaar is dat in de GG iig niet zo dan?

Want: wel bekommmerd worden, (hamer, hamer, hamer) ben je het eenmaal, geen toegang tot HA. Eerst maar eens afwachten wat het uit - door - na - werkt...

Tja, vind ik lastig.
Volgens mij wel. Hoewel ik toegeef dat er in de GG op dit gebied verwarring wordt gewekt.
Aan de ene kant is het al gauw 'goed' met een mens (op de preekstoel). Aan de andere kant is het eigenlijk nooit 'goed genoeg' met een mens (in het pastoraat).
Dit is even heel generaliserend gezegd.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Tja, vind ik lastig.
Volgens mij gaat het om het geloof in Gods beloften en de belover. Dat je ziet dta God ook tot jou Zijn beloften richt en dat jij je daarop richt en nergens anders op.
refo

Bericht door refo »

Tja, vind ik lastig.
En jij hebt geen idee hoe je bekommerd wordt?
Het is te gek om te bidden 'wilt U me bekommerd maken'. Daarvoor is in de plaats bedacht: wilt U me bekeren, zoals U al Uw volk bekeert'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Daarvoor is in de plaats bedacht: wilt U me bekeren, zoals U al Uw volk bekeert'.
Ja, en die vind ik zo gek nog niet.
Miscanthus

Daarvoor is in de plaats bedacht: wilt U me bekeren, zoals U al Uw volk bekeert'.
gaan wij God de weg voorschrijven?
En de volgende vraag is dan: wanneer verhoort God dat gebed?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
God de weg voorschrijven??
En wanneer God dat gebed verhoort? Op Zijn tijd.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
God de weg voorschrijven??
En wanneer God dat gebed verhoort? Op Zijn tijd.
afwachten dus maar? Hou alsjeblieft op. Zo blijft er van het evangelie niks meer over dan een krasloterij.

[Aangepast op 17/8/05 door Miscanthus]
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ja, Miscanthus, dat vind jij dus.
Maar ik zie geen verband tussen bidden om bekering, met daarbij wachten op Gods tijd, en een kraslot.
Ik zou zeggen: kies je uitdrukkingen wat zorgvuldiger.
Miscanthus

Ja, Miscanthus, dat vind jij dus.
Maar ik zie geen verband tussen bidden om bekering, met daarbij wachten op Gods tijd, en een kraslot.
Ik zou zeggen: kies je uitdrukkingen wat zorgvuldiger.
ER zijn kerkbanken vol mensen van boven de 60 (hoeveel ken jij er?) die nog steeds bidden om bekering. Is dat de Bijbelse weg?
Bekeer mij zoals u al uw volk bekeert is gene gebed uit de bijbel. Bijbels bidden is Gods Woord naspreken en pleiten op Gods beloften. Vragen om de vervulling van wat God belooft. Dat is wat anders dan vragen om een bekering zoals het oude volk Pleuntje en Trijntje bekeerd werd.

[Aangepast op 17/8/05 door Miscanthus]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

En tot zichzelven gekomen zijnde, zeide hij: Hoe vele huurlingen mijns vaders hebben overvloed van brood, en ik verga van honger! Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u; Ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden; maak mij als een van uw huurlingen.
En opstaande ging hij naar zijn vader. En als hij nog ver van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toe lopende, viel hem om zijn hals, en kuste hem.

Afgewezen,

De veel aangehaalde gelijkenis bevat een aantal opmerkelijke zaken. We zien dat de verloren zoon tot zichzelf komt, of in zichzelven gaande [kantt. SV].

Hij zegt: ik zal tot mijn vader gaan. Hij voegt ook de daad bij het woord. We lezen dat hij opstond en naar zijn vader ging. Wat gebeurt er dan? Wordt er nu een weg naar de vader beschreven? Ziet de zoon de vader, soms van verre? Nee! Hij was nog ver van zijn vader, toen zijn vader hem zag.

Als we dit al willen systematiseren, moeten we concluderen dat hij tot zichzelf komt en besluit om genade te gaan vragen. Hij wacht niet met dit vragen. Hij blijft niet ergens insteken. Nee, hij gaat onmiddellijk weg. Zonder aarzelen. Zo is ook de weg als de Heere onze wond openlegt. Hij doet geen half werk. Hij snijdt het gezwel open, hij legt alles bloot. Dit doet Hij echter niet zonder in deze wond de olie te gieten. Zo als bij Ralph Erskine de draad onmiddellijk op de naald volgt, zo volgt ook hier de olie [Christus] op het openleggen van de wond. Ook hier spreekt de Schrift met twee woorden.

Voor de rechtvaardiging geen leven. Nee, dat zou onmogelijk zijn. De mens leeft slechts als hij de Zoon gevonden heeft: die de Zoon heeft, die heeft het leven. De Zoon laat Zich slechts vinden door het geloof en dit geloof rechtvaardigt de mens.
wilt U me bekeren, zoals U al Uw volk bekeert'
Deze uitdrukking is geen probleem als men daarmee bedoelt een bijbelse bekering. Een bekering door Woord en Geest.

De uitdrukking wordt pas ‘gevaarlijk’ als we deze gebruiken in combinatie met de systematisering in de Gereformeerde Gemeente. Zoals U Uw volk bekeert, is dan zoals de weg die op de preekstoel verkondigt wordt. De weg die begint zonder Christus en die misschien eindigt in Christus.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Mag ik even een kleine voorspelling wagen?

Hier komen we nooit uit. Velen van ons zitten in de bevindelijke hoek en zien gevaren mbt lijdelijkheid en voorwaardelijke prediking. Afgewezen zit in de PKN en ziet veel gevaar in een prediking en/of mensen waar het allemaal maar vrijheid/blijheid is.

Als er vanuit die achtergrond geredeneerd blijft worden, komen we er dus nooit uit.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
memento

Bericht door memento »

Hier komen we nooit uit. Velen van ons zitten in de bevindelijke hoek en zien gevaren mbt lijdelijkheid en voorwaardelijke prediking. Afgewezen zit in de PKN en ziet veel gevaar in een prediking en/of mensen waar het allemaal maar vrijheid/blijheid is.
Beiden is gevaarlijk. Laten we ons voor beide extremen behoeden...
Plaats reactie