voorwerpelijke/onderwerpelijke prediking

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door GerrieEr is een reeel gevaar in de tendens, die je nu ziet (met name in de GerBondskerken), waarbij alle kerkgangers worden aangesproken als gelovigen.
Paulus deed het zeker ook heel gevaarlijk door hen aan te spreken als gemeente van Jezus Christus? De gemeente is het lichaam van Christus. Dat moeten we goed weten. En door de doop zijn we ingelijfd in het huisgezin Gods. Welke kant wil je dan nog op?
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door GerrieEr is een reeel gevaar in de tendens, die je nu ziet (met name in de GerBondskerken), waarbij alle kerkgangers worden aangesproken als gelovigen.
Paulus deed het zeker ook heel gevaarlijk door hen aan te spreken als gemeente van Jezus Christus? De gemeente is het lichaam van Christus. Dat moeten we goed weten. En door de doop zijn we ingelijfd in het huisgezin Gods. Welke kant wil je dan nog op?
Idd. Dit is de oorsprong. En omdat we van de nieuw-testamentische Gemeente weer een tempel voor al het volk gemaakt hebben zitten we met nogal van dergelijke problemen. We zijn niet Rooms, maar hebben er wel heel wat van mee genomen.
Nou is de kerk opzich niet verkeerd, begrijp me goed, maar het is wel heel erg dat er allen nog maar aan het avondmaal plaats is voor de Gemeente om gemeenschap te oefenen met elkaar.

[Aangepast op 31/5/05 door Gian]
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door refo
Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door aorta
De prediking schiet tekort als we alleen zonde en genade verkondigen met de oproep tot geloof of een keuze voor Jezus. Geloven is het meest vernederende wat een zondaar kan beoefenen. Het betekent een rechteloze en goddeloze te zijn voor de Heere. We worden niet gerechtvaardigd als zoekende en gewillige mensen, maar als goddelozen.
...
Het is een groot gevaar als de prediking de indruk wekt dat ieder reeds gelovig en wedergeboren is. Wedergeboorte is een machtig wonder van de Heilige Geest. Niet iedere serieuze kerkganger heeft deel aan Christus.
Dit is zeker geen onzin.
Er is een reeel gevaar in de tendens, die je nu ziet (met name in de GerBondskerken), waarbij alle kerkgangers worden aangesproken als gelovigen.
Gevaarlijker dan alle kerkgangers aanspreken als ongelovigen? 't Is natuurlijk een streling voor het ego dat je zoiets opmerkt, maar wat is het alternatief?
Ik pleit nergens voor het aanspreken van kerkgangers als ongelovigen. Maar als je alle kerkgangers aanspreekt als gelovigen, en hen niet waarschuwt als ze ongelovig blijven, dan is dat een groot gevaar. Nl. om met een ingebeelde hemel verloren te gaan.

Of is dat niet mogelijk????
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De gemeente aanspreken als 'gelovigen' is denk ik niet goed. Wel mag je de gemeente noemen: de gemeente des Heeren / van Jezus Christus. Hij [Jezus] is het Hoofd van Zijn gemeente.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
De gemeente aanspreken als 'gelovigen' is denk ik niet goed. Wel mag je de gemeente noemen: de gemeente des Heeren / van Jezus Christus. Hij [Jezus] is het Hoofd van Zijn gemeente.
Iets snap ik niet.
Als het NT alleen maar spreekt over Gemeente met een hoofdletter in tegenstelling tot het oud-testamentische gemeente met kleine letter, dan is die NT Gemeente het Lichaam van Christus. Elk onvernieuwd mens wat zich onder de Gemeente schaart is een vlek.

Inderdaad, verre van realistisch, maar bijbelser kan ik het even niet krijgen...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Iets snap ik niet.
Als het NT alleen maar spreekt over Gemeente met een hoofdletter in tegenstelling tot het oud-testamentische gemeente met kleine letter, dan is die NT Gemeente het Lichaam van Christus. Elk onvernieuwd mens wat zich onder de Gemeente schaart is een vlek.

Inderdaad, verre van realistisch, maar bijbelser kan ik het even niet krijgen...
Als je je onder de gemeente schaart, ben je opgenomen in Gods huisgezin. Je wordt pas een vlek (iets anders dan bevlekt) als je ongelovig blijft. In feite schaar je je onder Christus als Heere (Curios).
appie

Bericht door appie »

Juist de Heere Jezus heeft zelf gewaarschuwd tegen de schijngelovige. Bijv. de gelijkenis van de zaaier, de wijze en de dwaze maagden enz.enz.

Wat is geloven? Ik ben bang dat bij velen het verstandelijk beamen van de waarheid van de Bijbel genoeg is. Het is gevaarlijk als alles alleen met het verstand wordt beredeneerd: Ik ben een zondaar, Christus is gekomen voor zondaren, er is behoud voor degenen die in Christus geloven, ik geloof dus: het kringetje is rond.

We zijn veel eerder geneigd om te geloven dat het wel goed zit en te geloven dat we geloven dan dat wij onze onbekeerde staat onder ogen te zien en om ogenzalf verlegen worden.

Daarom moet de prediking juist ook ontdekkend zijn.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jezus zei dat niet ieder die roepte "Heere Heere" behouden worden, maar alleen die de wil van de Vader doen.
Wat is de wil van de Vader? Dat kun je daarvoor lezen en dat is dat de Vader wil dat je vruchten draagt en dat is niet zo bij mensen die een dood (enkel verstands)geloof hebben.
Math 3:8 Brengt dan vruchten voort, der bekering waardig.
En wat zijn die vruchten?
Goede werken en de vrucht van het vlees is de zonde en de dood.

Jac. 2 spreekt daar heel nadrukkelijk over:
14 Wat nuttigheid is het, mijn broeders, indien iemand zegt, dat hij het geloof heeft, en hij heeft de werken niet? Kan dat geloof hem zaligmaken?
15 Indien er nu een broeder of zuster naakt zouden zijn, en gebrek zouden hebben aan dagelijks voedsel;
16 En iemand van u tot hen zou zeggen: Gaat henen in vrede, wordt warm, en wordt verzadigd; en gijlieden zoudt hun niet geven de nooddruftigheden des lichaams, wat nuttigheid is dat?
17 Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood.
18 Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen.
19 Gij gelooft, dat God een enig [God] is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
20 Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
21 Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar?
22 Ziet gij wel, dat het geloof mede gewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken?
23 En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest.
24 Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?
25 En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest, als zij de gezondenen heeft ontvangen, en door een anderen weg uitgelaten?
26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door appie
Juist de Heere Jezus heeft zelf gewaarschuwd tegen de schijngelovige. Bijv. de gelijkenis van de zaaier, de wijze en de dwaze maagden enz.enz.

Wat is geloven? Ik ben bang dat bij velen het verstandelijk beamen van de waarheid van de Bijbel genoeg is. Het is gevaarlijk als alles alleen met het verstand wordt beredeneerd: Ik ben een zondaar, Christus is gekomen voor zondaren, er is behoud voor degenen die in Christus geloven, ik geloof dus: het kringetje is rond.

We zijn veel eerder geneigd om te geloven dat het wel goed zit en te geloven dat we geloven dan dat wij onze onbekeerde staat onder ogen te zien en om ogenzalf verlegen worden.

Daarom moet de prediking juist ook ontdekkend zijn.
Ook ontdekkend, maar een preek moet ook evangeliseren.

En ik ben van mening dat je best verstandelijk mag beredeneren, want dat is geloven. Geloven bestaat voor een heel klein deeltje en lang niet altijd op bevestiging van je gevoelens.

Maar het gaat om de vruchten waaraan je kunt herkennen of een geloof echt is en zoals ik hieronder schrijf is het bijbels om dan niet te spreken over belevenissen van Gods volk en een oprechte droefheid, maar over goede werken.

Het is misschien ff wennen...
Miscanthus

Met Kaw eens.

De Heere Jezus heeft het niet over verstandelijk geloven of iets dergelijks. Verstandelijk geloof is ook geloof.
De Heere Jezus waarschuwde -vooral tegen de schriftgeleerden) tegen geveinsdheid, onoprechtheid. Hij kom dat doen, want Hij kent de harten en nieren. Wij niet. Daarom moeten en mogen we ook niet oordelen over andermans geloof, ook al denken we dat het nogal verstandsmatig is.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Moet je eens aan de oude Anna en Simeon. Hoe vaak zullen zij wel hebben gedacht: Is de hemel van koper? En toch... Daar was het kindje Jezus. Ze waren beiden oud geworden.

En Abraham. Hij is van Ur naar Kanaän gereist, kwam daar aan en tja... Waar was God nu?

En Jozef?

En wat dacht je van Daniël. Die zou ook wel eens hebben gedacht.

Maar wij wachten op de Heere zoals wachters op de morgen, de morgen o wanneer...

Dat is ook geloof.

Dat is juist geloof.

[Aangepast op 2/6/05 door Kaw]
MS

Bericht door MS »

Over geloof:

Stukje Bunyan:

Satan legt het erop toe tegen hen die zich de genade aanmatigen, te zeggen, dat het goed is met hen. Maar Gods kinderen maakt hij wijs dat zij onbeschaamd en brutaal zijn tegenover God. Ik heb nog nooit iemand die zich het geloof aanmatigde, horen zeggen dat hij bang was dat hij een gestolen geloof had. Maar vaak heb ik de oprechte en nederige zielen horen zeggen dat zij zo bang waren dat hun geloof niet het ware geloof uit Gos was. Ach, waarom zou satan ook de mensen lastig vallen waarvan hij weet dat ze in het einde hem toevallen? Maar hij maakt zich druk met hetn die door genade de juiste weg mogen wandelen om aan zijn helse strikken te ontkomen. (....)
Toch roep ik u toe: Wanhoop niet aan de waarheid van Gods genade. Laten degenen die berouw hebben van hun zonden en gered willen worden door Christus, niet wanhopen. Maar degenen die in de zonde willen blijven leven, roep ik toe dat zij zich bedriegen als zij menen dat zij het ware geloof bezitten.
Al staat de deur van Gods genade zo wijd open om de boetvaardige zondaar binnen te laten, hij is ook stevig afgesloten en vergrendeld voor degene die zich het geloof aanmatige. Paulus schrijft aan de Galaten: Dwaalt niet; God laat Zich niet bespotten; want zo wat de mens zaait, dat zal hij ook maaien.
Denk niet dat God Zich laat overhalen door mooi gepraat. Hij kent degene die op Hem betrouwen. Hij kent hen die door Christus in oprechtheid tot Hem komen om genade te verkrijgen. Hun roept Hij toe: Op dezen zal Ik zien, op de arme en verslagene van geest en die voor Mijn woord beeft.
appie

Bericht door appie »

Ik bedoel niet dat wij andermans geloof moeten gaan beoordelen.
Toch zijn er velen die een aangepraat geloof hebben en daar moet voor gewaarschuwd worden.

In de Gereformeerde Kerken waren het op een gegeven moment ook allemaal gelovigen. Allemaal aan het avondmaal. En toch: op een gegeven moment (bijna allemaal) afhaken en ongelovig worden.
Dat waren ook allemaal verstandige gelovigen! Met een bijbelkennis waar waarschijnlijk de gemiddelde OSWer niet aan kan tippen! Verklaar dit maar eens.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Appie,

Misschien stonden Paulus en Jakobus toch niet zover uit elkaar als Luther wel dacht.

Paulus: de rechtvaardiging door het geloof alleen.

Jakobus: Indien het geloof niet met werken gepaard gaat, zo is dat geloof dood.

Beide moeten in uw, jouw en mijn leven te zien zijn. Was dat misschien het probleem?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Geloven bestaat voor een heel klein deeltje en lang niet altijd op bevestiging van je gevoelens.
Ik zou zelfs willen stellen dat gevoel helemaal niet deel uitmaakt van het geloof. Het gevoel volgt wel op het geloof, maar ook zonder gevoel zouden we kunnen geloven.
Plaats reactie