Is een Christen beter....

henriët

Re:

Bericht door henriët »

memento schreef:
Oorspronkelijk gepost door Lecram
"Op Jezus lijken" klinkt in reformatorisch Nederland wat evangelisch. Terwijl in mijn vorige GG gemeente aan het eind van een leesdienst toch écht werd gebeden: "O Zoon, maak ons uw beeld gelijk"
Dat zijn wat plechtiger woorden, maar het betekent hetzelfde.
Het volgen van Jezus in je levenswandel is een belangrijk aspect van het christelijke geloof. 'What would Jesus do' is een vraag die wij refo's onszelf ook wel mogen stellen bij alles wat we doen.

We moeten echter wel oppassen dat dát niet ons geloof wordt. Een christen leeft uit genade en uit geloof, en niet uit de werken. Gelooft en werkt, niet omgedraait!

Maar nochthans, dit is ook een boodschap voor ons refo's. Ook al zeggen we dat wij het geloof niet hebben. Bekeer je, en leeft! Begin dan maar met de buitenkant 'te bekeren'. Dan kom je er vanzelf wel achter dat wij Jezus niet kunnen volgen (in onze werken), tenzij wij in Hem geloven!
De refo zuil
Drukken wij de voetstappen van Jezus...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mister
Administrator

Re: Is een Christen beter....

Bericht door Mister »

"Ik mag verteerd worden, als ik maar nuttig ben" zei een van de hervormers.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mister schreef:"Ik mag verteerd worden, als ik maar nuttig ben" zei een van de hervormers.
Ik snap de uitspraak. Tegelijkertijd vraagt de Heere ook om goed voor ons lichaam te zorgen, voor ons gezin e.d.
Is dat niet met elkaar in tegenspraak?
Ik bedoell: Als de man verteerd wordt door nuttigheid in het Koninkrijk der hemelen, dan kan het weleens zo zijn dat hij zijn vrouw en kinderen tekort doet. En wellicht ook zijn eigen gezondheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Mister schreef:"Ik mag verteerd worden, als ik maar nuttig ben" zei een van de hervormers.
Ik snap de uitspraak. Tegelijkertijd vraagt de Heere ook om goed voor ons lichaam te zorgen, voor ons gezin e.d.
Ik bedoell: Als de man verteerd wordt door nuttigheid in het Koninkrijk der hemelen, dan kan het weleens zo zijn dat hij zijn vrouw en kinderen tekort doet. En wellicht ook zijn eigen gezondheid.
Klopt als je het zo zegt. Ik zie er vooral in dat Calvijn (want die zei dit) er alles voor over had. Tot eer van God. Wat het dan ook kost. Zelfs je leven.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mister schreef:
Luther schreef:
Klopt als je het zo zegt. Ik zie er vooral in dat Calvijn (want die zei dit) er alles voor over had. Tot eer van God. Wat het dan ook kost. Zelfs je leven.
OK, maar dan blijft de vraag staan: Is dat de bedoeling?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
En toch was Luther een "levensgenieter" en een man met veel humor, ondanks zijn dwalingen t.a.v. joden, zigeuners, de eucharistie etc....Ook in de omgang met zijn vrouw was hij, naar eigen belijden, geen monnik als voorheen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:
Luther schreef:
En toch was Luther een "levensgenieter" en een man met veel humor, ondanks zijn dwalingen t.a.v. joden, zigeuners, de eucharistie etc....Ook in de omgang met zijn vrouw was hij, naar eigen belijden, geen monnik als voorheen.
Luther wel, maar het gaat hier nu om Calvijn..............;)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
jvdg schreef:
Luther schreef:
Ik ben nu heel kort door de bocht: Was Calvijn wezenlijk anders dan Luther.
Op hoofdpunten wel, maar in bijzaken niet.
Rens

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
een mens is een mens is een mens nietwaar, en geen heilige, mét al wat menselijk is hen aanklevende.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Rens schreef:
jvdg schreef:
een mens is een mens is een mens nietwaar, en geen heilige, mét al wat menselijk is hen aanklevende.
“Gelijk Hij Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gij zelf heilig in al uw wandel; daarom dat er geschreven is: Zijt heilig, want Ik ben heilig”.
1 Petrus 1:15-16

We moeten niet denken dat, wanneer er geschreven staat: “Zijt heilig, want Ik ben heilig”, er dan iets van de mens wordt verwacht. Iemand die deze woorden leest, kan de schrik om het hart slaan, ja het gevoel hebben dat het met hem voor eeuwig verloren is. In zichzelf bemerkt hij niets anders dan het tegenovergestelde. Hij zit vol lusten en begeerlijkheden. En dan heilig te moeten zijn, zoals God heilig is! Ach, denkt dan somtijds iemand, dan is het ook voor eeuwig afgedaan!
Maar nu is dit toch niet de bedoeling van God.
Als God zegt: “Zijt heilig, want Ik ben heilig”, dan is dit eigenlijk niets anders dan een belofte, de belofte dat God ons heilig zal maken. Wie zegt: “Zijt heilig, want Ik ben heilig”? “Hij”, zegt de apostel Petrus, Hij zegt dat, “Die u geroepen heeft”. En nu geldt het woord: “Hij Die u roept, is getrouw, Die het ook doen zal” (1 Thess. 5:24). Heeft nu een verslagen mens (alleen een verslagen mens doet dat) het oog op Jezus gevestigd en door Jezus op God — nog eens: heeft iemand die verschrikt is in zijn binnenste door het oordeel Gods de blik op het Evangelie gevestigd, waarin God niet als Verderver, maar als een Behouder verschijnt, dan merkt die mens God aan zoals Hij is in Christus Jezus. Wat doet die mens dan? Zo dikwijls het hem wordt geschonken tot Hem Die hem geroepen heeft, te naderen, zegt hij:
“Heere, dat wat U belooft, heb ik nodig, maar door mijzelf kan ik dat niet tot stand brengen. Wat ik nodig heb en U hebt beloofd, mag ik dat van U verwachten? Wilt U dat doen? Met deze vraag kom ik tot U, omdat U de belofte gedaan hebt aan al degenen die door Uw genade het oog slaan op de Heere Jezus Christus, de Zoon Uwer liefde”.
Dan verschrikt zulk een hart niet meer. Integendeel, men is blij dat dit er staat, en men hoort daarin een ander Schriftwoord: “...opdat zij zouden weten, dat Ik de HEERE ben, Die hen heilig” (Ezech. 20:12).
Zo is er altijd wel veel beschaamdheid bij de Kerk des Heeren, bij ieder gelovige, nochtans gaat hij niet van zijn God af, maar hij zegt: Doe Gij, Heere, gelijk Gij gesproken hebt (2 Sam. 7:25).

Dit sprak ook eens een hervormer.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:
Luther schreef:
jvdg schreef: En toch was Luther een "levensgenieter" en een man met veel humor, ondanks zijn dwalingen t.a.v. joden, zigeuners, de eucharistie etc....Ook in de omgang met zijn vrouw was hij, naar eigen belijden, geen monnik als voorheen.
Calvijn en Luther waren op hoofdpunten juist gelijk, maar niet in de wijze waarop ze in het leven stonden.
Kensington

Bericht door Kensington »

Calvijn en Luther waren in de hoofdzaak het juist vaak helemaal niet eens met elkaar, denk aan het avondmaal, een wezenlijke hoofdzaak.......!!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Kensington schreef:Calvijn en Luther waren in de hoofdzaak het juist vaak helemaal niet eens met elkaar, denk aan het avondmaal, een wezenlijke hoofdzaak.......!!
Vaak..... :bobo

De kernzaak is de rechtvaardigsleer.
Marnix

Bericht door Marnix »

Kensington schreef:Calvijn en Luther waren in de hoofdzaak het juist vaak helemaal niet eens met elkaar, denk aan het avondmaal, een wezenlijke hoofdzaak.......!!
Best een belangrijk punt... maar geen hoofdzaak. Je zou van avondmaal een hoofdzaak kunnen maken, maar ik vraag me sowieso af of het dat wel is. Het is heel belangrijk. Maar is het onmisbaar? Stel, er is een land waar 1 gelovige woont. Hij zal denkelijk niet het avondmaal vieren. Kan hij dan niet geloven? En denk jij dat Luther niet gerechtvaardigd is door het offer van Christus vanwege zijn leer van de transsubstantiatie? Zelfs al maken we van het avondmaal zelf een hoofdzaak, wat ik dus dubieus vind, dan nog is dit weer wat anders. Het gaat niet om het avondmaal zelf maar een aspect daarvan: Zijn Christus lichaam en bloed en brood en wijn of is het enkel symboliek?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie