Zelfmoord bekeerd?

nine

Bericht door nine »

vraagje

Waarom willen we weten of iemand die zelfmoord pleegt bekeerd is? Kunnen we dat niet beter aan God overlaten? Wat maakt het voor ons uit? Het gaat erom dat we zelf bekeerd zijn/worden. Ik weet dat het wel heel fijn kan zijn om het te weten, vooral als je het van dichtbij meemaakt. Maar ik denk niet dat hier echt een antwoord op te geven is.
:$
sochrio

Bericht door sochrio »

Heel sterk nine!
Laten we ieder bij onszelf beginnen, dan hebben we voorlopig de handen vol. Aan de andere kant hoeft het toch ook niet verkeerd te zijn om na te denken over bepaalde onderwerpen en om daarover van gedachten te wisselen.
nine

Bericht door nine »

Ja daar heb je gelijk in!!
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik denk dat als iemand die verder van ons af staat zelfmoord pleegt, dat we gemakkelijker zeggen dat God wel uitmaakt of zo iemand verloren of behouden is.
Maar als die persoon een direct familie lid is, je man, je vrouw, je kind dan wordt het toch wel anders, dan zou je toch zeker wel willen weten of hij of zij behouden is. Want als we weten van iemand die behouden is dan is het verlies en het gemis van iemand beter te verdragen.

Ik zal een voorbeeld noemen op 10 jarige leeftijd verloor ik een broer van 15 jaar die plotesling op straat dood bleef. Voor mijn moeder is het een grote strijd geweest om dit verlies te dragen en te aanvaarden omdat zij niet wist of hij behouden was.
Drie jaren daarna is er een zus van mij op 18 jarige leeftijd na een ziekbed overleden. Zij had op haar ziekbed zo´n duidelijke getuigenis en een blij vooruitzicht wat haar streelde dat toen zij overleden was het voor mijn moeder gemakkelijker was om dit grote verdriet te dragen. Zij wist dat haar dochter een goede ruil had gedaan.
En wat is er na die tijd gebeurd. Mijn moeder die de laatste 3 jaar na het overlijden van mijn broer niet meer had kunnen meezingen in de kerk, mocht kort na het overlijden van haar dochter in een gezicht zien dat ook haar zoon voor eeuwig behouden was. Toen haar dat door God gegeven was, was het voor haar weer mogelijk om in de kerk weer mee te zingen en was ook dit verlies, waar altijd een missen bij blijft, voor haar beter te dragen.
Bij zelfmoord weet ik niet of iemand behouden is en dat moeten we zeker maar aan God overlaten.
Maar dat het een bijzonder groot en zwaar verlies is wat moeilijk te verwerken is voor de naaste nabestaanden kan ik me goed indenken. Na zelfmoord weten wij niet of iemand behouden is maar ik kan me wel voorstellen dat deze gedachte je je leven lang blijft bezighouden van is mijn kind. man, of vrouw wel behouden.

[Veranderd op 10/4/02 door Jelle]
annoniem

Bericht door annoniem »

wat heeft de 10 geboden eigenlijk nog voor zin en betekenis als we er zo weinig waarde aan hechten ??
De hele vraagstelling en reactie's lijken mij overbodig als je alleen dat maar leest.
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door annoniem
wat heeft de 10 geboden eigenlijk nog voor zin en betekenis als we er zo weinig waarde aan hechten ??
De hele vraagstelling en reactie's lijken mij overbodig als je alleen dat maar leest.
Kan er dan iemand zalig worden? Als je behoud aan het houden van de geboden afhangt, kan je niet zalig worden. Dan zou het werk van Christus overbodig zijn.
QrunchyPlane

Bericht door QrunchyPlane »

ik snap niet waarom iemand anders volop bewust de dood in jagen omdat je je lusten wil botvieren (Zie David&Bathseba), als minder erg wordt beschouwd als compleet verrot door de ellende om je heen de moed laten zinken (en je wil niet weten wat sommigen hebben meegemaakt) en jezelf vermoorden...

Dat Judas zelfmoord pleegt als heiden, betekent nog niet dat een ieder die door rood rijd een heiden is omdat er heidenen door rood rijden..
Lassie

Bericht door Lassie »

Oorspronkelijk gepost door Aapje
zelfmoord is niet/nooit goed.
iemand uitschelden ook niet,
stelen ook niet,
grote mond tegen je ouders ook niet,
andermans dingen kapot maken ook niet,

etc.....
wim314

Bericht door wim314 »

als de dood intreedt moeten wij terug treden zegt een oude vrouw op onze gebedskring.... voor mij einde discussie
wim

Bericht door wim »

Simson heeft zichzelf vermoord. Ok, ook nog tegelijk wat anderen, maar toch...
Plaats reactie