Strijd tegen de zonde

Grace

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door GerrieBeste Grace,

Ik ben het niet met je eens, dat een mens steeds heiliger wordt. Ik denk zelf, dat het zo is, dat in eigen oog de mens steeds zondiger wordt.
Hoi Gerrie.
Ik heb niet gezegd dat een mens steeds heiliger wordt. Wel heb ik gezegd dat we alsmaar opgeroepen in de Schrift(en daarom is het ook mogelijk!!) om naar de Geest te wandelen. Hoe meer we naar de Geest mogen wandelen, hoe minder vleselijk we leven.

De mens wordt niet steeds zondiger in eigen ogen, maar gaat steeds meer zijn zondige en vleselijke natuur inleven. Hij gaat steeds meer zien wie hij, d.i. zijn vlees, is. Het vlees is zonde. En dat moeten we als dood houden.
Ik vroeg me af, hoe je beoordeelt in hoeverre de Geest van Christus onderwerpelijk bij ons zichtbaar wordt.
Hoe meer wij naar de Geest wandelen hoe meer een ander die nieuwe natuur in ons gaat ontdekken.
Ik heb de 2 stukjes van Ridderus ook gelezen in het Mbuma blad. Ik vraag me af of Kohlbrugge dit in de kachel zou hebben gegooid.
Als ik denk aan zijn opmerkingen over heiligheidskrukken, e.d. De gelovige onder de nieuwe wet, benadrukt hij ook heel sterk. Natuurlijk dat is waar, daar moet je bang voor zijn.

Maar ik geloof ook nog iets als 'geloofsgehoorzaamheid'. Een gelovige heeft een nieuwe gehoorzaamheid gekregen. Wat Ridderus schrijft zouden heel veel mensen 'een nieuwe wet' vinden. Maar ik zie het veel meer als gehoorzaamheid. We staan toch in een liefdesverhouding een nieuw verbond. Dat vraagt gehoorzaamheid jegens de andere partij. In dit alles geldt maar één wet: Blijf in Mij en ik in U.
Kunnen we de visie van Kohlbrugge niet naast die van Ridderus laten staan.
Zeker! Maar het is wel eens goed om twee kanten te belichten.

Voorbijganger, je schreef:
Wat is je probleem:
stelt K de zonde te zwart voor? of stelt K de genade van Christus te beperkt voor?
Want het blijft van tweëen één: of het is al uit Hem of er komt ook een deel van de mens.
Wel mijn probleem is dat K. naar mijn idee te eenzijdig de nadruk legt op de oude natuur in ons. Het volgende probleem is dat jij er van uitgaat dat er sprake is van zelfwerkzaamheid. Dat bedoeld Rid. helemaal niet. Jij beticht Rid. dat hij van het fundament is afgegleden. Dat is niet waar. Ook wij hebben de verantwoordelijkheid om nu niet meer naar het vlees te wandelen, maar naar de geest.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
zwartwit

Bericht door zwartwit »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Ik ben het niet met je eens, dat een mens steeds heiliger wordt.
nooit gehoord van de uitdrukking:
minder zonde doen en groter zondaar worden?
l

durf maar gewoon simpel te zeggen:
ja, na ontvangen genade wordt een mens steeds heiliger
En vandaar uit wordt gezegd: minder zonde doen, groter zondaar worden.

Anders gezegd: Hoe meer ik op de Jezus ga lijken, hoe meer ik erachter kom welke zonden ik allemaal doe. Hoe dichter bij de heiligheid van Jezus, hoe groter het contrast met mijn zonden. Zo doe je in werkelijkheid misschien 'minder' zonden, maar lijke ze groter.

groet,
ZW
Grace

Bericht door Grace »

Beste vriend,

Het gaat er hier niet over of de één wel of niet behouden wordt, maar het gaat over het wandelen met God. Daarin is de één meer geoefend dan de ander. De genade komt enkel en alleen van God vandaan. Maar de één zal nu eenmaal een afhankelijker leven met de Heere hebben dan de ander. Blijkbaar waren er in Korinthe ook twee soorten christenen(1. Kor.3: vanaf vers 1).

De mens is volmaakt. Als je het over een gelovige hebt, oké! Klopt! En daarom moet hij daar nou eens naar leven. En dat oude behoort hij eens af te leggen...(Ef 4 en Kol3)
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Mirja

Bericht door Mirja »

kan iemand mij heel duidelijk uitleggen
wat percies de werk van Christus is in de
hart van en mens. Wat is de verschil tussen de bekeert en ombekeert.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
durf maar gewoon simpel te zeggen:
ja, na ontvangen genade wordt een mens steeds heiliger
Het gaat niet over durven, Anemoon.
Het gaat om waarheid.

Kun je met voorbeelden uit de bijbel komen, dat mensen steeds heiliger werden.

Ik kom met een paar voorbeelden, waarbij het niet zo is.

Salomo
Abraham
Petrus

Petrus loopt eerst op het water (groot geloof, heilig leven)

Later verloochent hij Christus (grote zonde, onheiligheid)
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Ik heb niet gezegd dat een mens steeds heiliger wordt. Wel heb ik gezegd dat we alsmaar opgeroepen in de Schrift(en daarom is het ook mogelijk!!) om naar de Geest te wandelen. Hoe meer we naar de Geest mogen wandelen, hoe minder vleselijk we leven.
Ben ik mee eens Grace.
Maar dat betekent niet : steeds heiliger.
Als de Geest er is, dan kan de gelovige naar de Geest wandelen.
Als de Heere zijn Aangezicht verbergt, dan worden we verschrikt, en dan lukt het niet meer.

Verder ben ik het ook eens dat je Kohlbrugge en Ridderus naast elkaar moet laten staan. En hierin ben ik het niet eens met Voorbijganger.
Misschien dat deze 2 mensen er veel strijd om zouden hebben, maar voor een goed evenwicht kunnen we beide aspecten laten staan.

Anders kunnen we gemakkelijk achterover leunen en wachten tot de Geest werkt.
Terwijl er in de bijbel een duidelijke oproep is om te strijden:

Strijd om in te gaan door de enge poort!
En de strijd tegen de zonde blijft er tot je laatste snik.

[Aangepast op 6/10/04 door Gerrie]
Plaats reactie