tongentaal

jacob

Bericht door jacob »

Daarom wil ik alleen nog zeggen dat de voorbeelden uit mijn vorige reactie jouw mening zeker niet ondebouwen. Want je kunt toch niet zeggen dat ook niet-kerkelijke mensen (ofwel: niet-christenen) zonder enig onderwijs Zuid-Chinees of een oerwoudtaal kunnen gaan spreken? Als die verhalen waar zijn, dan zijn het zonder meer wonderen. Je kunt ze niet psychologisch verklaren.
HEt is best leuk hoor, een discussie forum. Maar als je iemand anders zijn postings niet goed leest is er geen discussie mogelijk.

Tongentaal of met een duur woord glossolalie is helemaal geen taal, maar een soort van trans, (herhaalde klanken uitstoten zie verder mijn eerdere postings.) Iedereen kan het leren dus jij en ik ook. En daar is niet veel tijd voor nodig om dit onder de knie te krijgen.

groeten Jacob
ajm

Bericht door ajm »

Oké, beste vriend, leg me dan maar eens uit hoe mijn eerste mail jouw opvatting onderbouwt. Ik heb het daar simpelweg niet over de soort tongentaal die jij bedoelt.
Echte tongentaalsprekers claimen dat ze echte talen spreken; of dat nu mensentalen zijn of engelentalen. Onlangs is er bij Kok een boek van de Amerikaan Jack Hayford verschenen waarin hij die stelling poneert.

AJM
jacob

Bericht door jacob »

Ik ken je nog niet zo goed om jou ook maar gelijk beste vriend te noemen. Ik houd het voorlopig bij beste AJN Oke.

Waar geen bijbel is daar werkt God anders. (dromen ed) Maar zodra de Schrift aanwezig is, werkt God niet meer zo over het algemeen.

Dan is het door zijn Woord en Geest. Dus de voorbeelden die jij gaf, kunnen heel goed waar zijn. En dat de Heere het spreken in tongen gebruikt is heel goed mogelijk, net als in de gemeente van Korinthe. Maar zoals ik al schreef, waar de bijbel eenmaal bereikbaar is voor de gemeenschap dat zal de Heere werken door zijn Woord en Geest.

En lees nou eerst die technische kant van het spreken in tongen. Dan is de discussie duidelijk. Als jij meent dat er nog een andere vorm van spreken in tongen is dan moet je daar maar een andere topic over openen. We zullen elkaar dan weer treffen want dat ontken is namelijk stellig!

Hier nog wat info uit eerde postings

Glossolalie is een gewoon verschijnsel. Er is niets magisch of buitengewoons aan. Toch doet de wetenschap tekort aan de gelovige als zij deze magische gloed rondom het spreken in tongen weghaalt. Spreken in tongen wordt vaak beleefd in een intieme sfeer van éénzijn met God. De Geest van God wordt letterlijk ervaren, ondergaan. De pinkstergelovige die in tongen spreekt zal over het algemeen dan ook weinig hebben aan de studies over glossolalie. Sommigen staan zelfs vijandig tegenover de wetenschappers. Zij zien in het werk van de wetenschappers een soort heiligschennis. En in zekere zin hebben zij gelijk. Het is heiligschennis om een fenomeen te ontdoen van haar religieuze lading en dit vervolgens te analyseren en te bestuderen. Maar anderszijds hebben de wetenschappers ook wat tegen de pinkstergelovigen te zeggen. Zij kunnen zeggen dat het een mens niet meer maakt als deze in tongen spreekt. Zij kunnen met Paulus zeggen: "Al ware het, dat ik in de talen der mensen en der engelen sprak, en ik had de liefde niet, ik ware niets".

Omdat ik zelf een overtuigd pinkstergelovige ben geweest, weet ik van het enorme belang van het spreken in tongen voor het persoonlijke gebedsleven. Spreken in tongen betekende voor mij inderdaad, met de term van Samarin: God is hier. Glossolalie is een stuk tastbare Godservaring. Het is, om zo te zeggen, hèt Godsbewijs voor de pinkstergelovige, het bewijs dat de Geest van God de gelovige vult en leidt. En het functioneerde voor mij ook als een demarcatielijn. Het spreken in tongen was, in de termen van Virginia Hine (Williams,1981:160) een "bridge-burning act". Het betekende in mijn geval een definitieve keuze voor de pinksterbeweging, tegen de achtergrond van mijn evangelische, anti-charismatisch geörienteerde opvoeding. Uiteindelijk is het op niets uitgelopen. De pinksterbeweging, met haar aanstekelijke en expressieve geloofsbeleving ligt inmiddels al een aantal jaren achter mij. Het spreken in tongen heeft elke religieuze betekenis verloren. Toch zijn er nog steeds (zeldzame) momenten waarop het naar boven komt, en waarop ik het praktizeer. Soms bij bepaalde melancholieke stemmingen, als uiting van angst, maar soms ook als vreugde-uiting in de schoonheid van de natuur. Het duidt erop dat tongentaal nog steeds een functie kan hebben, ook bij mensen die al lang niet meer verkeren in glossolale kringen. En alhoewel de betekenis van de klanken nonsens zijn, is het gevoel bij de beoefening echt. Inderdaad, glossolalie zegt: God is hier.

http://www.apologetique.org/nl/artikele ... studie.htm

http://www.onzetaal.nl/nieuws/tongentaal.html

[Aangepast op 11/9/03 door jacob]
ajm

Bericht door ajm »

Dag Jacob

Zeg maar liever beste AJM dan beste AJN. Als mijn achternaam begit met een N klinkt-ie zo gek.
Verder vind ik het prima dat je nog niet al te vriend-elijk doet. (Hier moet eigenlijk zo'n grijnsicoon staan - maar hoe krijg ik dat voor elkaar?)

Geloof het of niet; maar de info die je nogmaals aanhaalt had ik al gelezen in je eerdere bijdrage.
Het verschilpunt is denk ik dat jij uitgaat van wat de wetenschap zegt over tongentaal; terwijl tongentaalsprekers zelf pretenderen dat ze een gave van de Geest beoefenen die niet voor iedereen is weggelegd. De persoon die jij aanhaalt lijkt me zoiets als een vrijzinnige onder de tongentaalsprekers. (Vandaar ook waarschijnlijk dat hij het nog maar zelden doet.)
Op een ander forum heb ik mensen ontmoet die zijn benadering ontluisterend en ongelovig zouden vinden.

Nogmaals: ik heb geen definitief standpunt over tongentaal en van de door jou aangehaalde onderzoeksresultaten ken ik er nog wel een paar. Ik denk ook dat die resultaten betrouwbaar zijn.
Maar er zou natuurlijk een tweede vorm van tongentaal kunnen zijn die wetenschappers niet bestudeerd hebben; -de bijbelse- naast de pseudovorm die de meesten beoefenen. Twee van de drie door mij aangehaalde verhalen sluiten in ieder geval uit dat het in die gevallen om een meditatietechniek ging. Het zou toch ook vreemd zijn om te veronderstellen dat deze mensen in het ene geval zomaar wat brabbelden terwijl ze op een ander moment opeens in een echte taal spraken?

Ik denk niet dat je met de Bijbel in de hand kunt aantonen dat die vorm alleen voorkomt op plaatsen waar de Schrift (nog) niet is. 1 Kor. 12 en 14 geven voor zo'n gedachte geen aanleiding - mij niet althans.

Mijn hoofdbezwaar tegen je benadering is in feite dat je redeneert vanuit de (wetenschappelijke) praktijk en niet vanuit de SChrift.
Misschien zeg ik het nu iets te stellig - maar dan hoor ik dat wel.

Overigens heb je nog niet uitgelegd waarom mijn eerste mail jouw eerdere mails onderbouwt.

AJM
ainux

Bericht door ainux »

wat d8en jullie eigenlijk van tongentaal?geloven jullie daarin ja of nee?
reageer es als je het lef hebt!
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Ligt eraan wat je onder tongentaal verstaat.
wim314

Bericht door wim314 »

lef...nix met gedachten te maken lijkt me

Tongentaal is een gaven de Heilige Geest en is volgens mij dienend voor de relatie van God met jou persoonlijk. Ik vermoed dat het bijzonder fijn is om zo met God te praten, maar zie ook dat het onbegrijpelijk is voor een vreemdeling om aan te horen. Maar goed, dan komen we al terecht hoe je ermee omgaat....
Plaats reactie