Hoe letterlijk we dat verhaal moeten nemen? Gewoon zo letterlijk als het er staat. Of gaan we als we niet kunnen begrijpen wat er staat maar gelijk zeggen dat het niet letterlijk genomen moet worden? Zo werkt het niet. We geloven toch letterlijk wat er staat, schepping, zondvloed, sprekende slang, Jona in de vis, etc. Zo geloof ik ook dat er daar een lange tijd (de kranke man uit Joh. 5 had er 38 jaar gelegen en na zijn genezing ging het gewoon door) mensen genezen zijn door na de aanraking van het water door de engel in het bad te gaan en gezond te worden. En het hielp tegen alle mogelijke kwalen. Want een engel daalde neder op zekeren tijd in dat badwater, en beroerde het water; die dan eerst daarin kwam, na de beroering van het water, die werd gezond, van wat ziekte hij ook bevangen was. Het was inderdaad de engel die het water beroerde waardoor de genezing kwam. Maar waarom zou dat anno 2004 niet meer kunnen? Of hebben wij, verlichte, weldenkende, beredenerende mensen ons daarvoor afgesloten en herkennen we het niet meer?Oorspronkelijk gepost door refo
Wie is er eigenlijk genezen door water in de Bijbel?
Ik ken het verhaal van het badwater. Ik vraag me af hoe letterlijk we dat moeten nemen. Wie het eerst was na de aanraking door een engel, was genezen. Dat lijkt me behoorlijk luguber. En zo werkt God toch niet? Was het niet een mythe die opgeld deed in Israel? Waarom genas de Heere er maar één? Hij toch best die zalen leeg kunnen genezen? Hij had toch kunnen zeggen: jullie wachten op Mijn engel, maar hier ben ik Zelf? Blijkbaar vond Hij ook dat die mensen die daar lagen genezing op de verkeerde plaats zochten. In ieder geval genas het water zelf niet. Ook niet als middel, het was de 'engel'.
Naäman? Het zat niet in het wassen. Na zes keer was er niets te zien, na de zevende keer was zijn huid als van een kind. Dat heeft dat water niet gedaan.
Verder nog?
Let wel, ik stel de vraag ook aan mezelf. Ik geloof ook niet in genezend water. De vraag is of dat terecht is.