Ik geloof dat ik het ook wel eens in het RD heb gelezen en wel met enige instemming zelfs.
Ik wil dat voorzichtig toelichten. Ik heb bemerkt dat er in onderstaande discussie veel mensen snel zich aangevallen voelen of iets dergelijks, maar ik wil het dus heel voorzichtig onderbouwen.
Wij krijgen in een doorsnee prediking te horen dat wij de arme, vervloekte en verloren zondaren zijn die gered kunnen worden door Christus. In de prediking wordt er dan op aangedrongen dat je in Christus moet geloven zodat je zalig wordt. Dat zou dan "Christus-prediking" betekenen.
Echter, op de rechterflank van de gereformeerde gezindte is men gewoon te benadrukken wat het doel is van God met ons mensen, met jou en mij persoonlijk. Ze beginnen in de prediking vaak met het begin: Dat we naar Gods beeld geschapen zijn, volmaakt, zonder schuld en zonde. Maar dat we na de val vijanden en eerrovers zijn geworden met een ontzaglijke eeuwige schuld die in der eeuwigheid rechtvaardig gestraft zal worden in het helse vuur dat nooit uitgaat. Wat een verschrikkelijk oordeel! En nu moeten wij allereerst leren inzien dat Gods eer hersteld moet worden. Als we zien dat we zondaars zijn geworden, dan zien we daarmee dat we vijanden zijn geworden en eerrovers en als we dan God liefkrijgen en Zijn majesteit en zuivere deugden, dan zien we dat we terug moeten geven wat we aan satan hebben verkocht namelijk onze ziel. God moet bevredigd worden, met God moeten we verzoend worden. Hij moet weer op de eerste plaats komen, want dat was onze paradijszonde dat we Hem van de troon afstootten tot ons zielsverderf. Daar krijgen we een verdriet over en we willen dat wij in het reine komen met God, want in die gemeenschap met God ligt onze vreugde...daar gaat het om! Niet zozeer om onze zaligheid, maar om die gemeenschap met God. Wat wordt het dan waar wat er in Johannes 17:3 staat: "Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen".
Zie je hoe niet de mens (die in zijn hoogmoed op de troon zit) in het middelpunt en op de eerste plaats wordt gezet (als IK maar zalig wordt)...maar de Heere God op de eerste plaats gezet wordt: "Wij moeten ons tot God bekeren, wij zijn er voor Hem, Hij niet voor ons", versta me goed in dezen!
En dan is het zo, dat die gekrenkte Majesteit Gods, dat Hij Zelf ons gaat redden en Christus zendt. Waarom? Opdat Hij ons zo weer in vrede mag aannemen door Zijn gevloeid bloed. Dat bloed vloeide voor ons, maar omdat de Gerechtigheid Gods dat eiste van Jezus Christus Zijn Zoon. Gods recht, daar ging het om op Golgotha, Gods recht werd in het O.T. geopenbaard, overtreden en...weer verzoend aan het kruis. Voor wie? Voor de Zijnen, voor hen die in Hem geloven.
Waar gaat het om in de prediking? Om God drie-enig. Zijn Naam! Waartoe zijn wij geschapen? Om God te verheerlijken. Waartoe de prediking? Om God te verheerlijken. Waartoe het kruislijden? Om God te bevredigen in Zijn gekrenkte recht. Wat is gereformeerde prediking: "Dat God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar op het diepst vernederd wordt". In welke weg? Door Christus te prediken, Gods eer voorop te stellen daarin. Want Christus is gekomen om de WIL DES VADERS te doen. Hij, de Vader staat voorop! In dat licht meen ik de uitspraak te moeten waarderen. De mens DOOR Christus TOT de Vader die hij kwijt was. De gemeenschap met God Drie-enig is het einddoel, ook van het lijden en sterven van Christus. Daarom behoort de ere Gods voorop te staan in de prediking en de prediking van Christus daaraan ten dienste.
wie heeft dit gezegd?
Precies!Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ik geloof dat ik het ook wel eens in het RD heb gelezen en wel met enige instemming zelfs.
Ik wil dat voorzichtig toelichten. Ik heb bemerkt dat er in onderstaande discussie veel mensen snel zich aangevallen voelen of iets dergelijks, maar ik wil het dus heel voorzichtig onderbouwen.
Wij krijgen in een doorsnee prediking te horen dat wij de arme, vervloekte en verloren zondaren zijn die gered kunnen worden door Christus. In de prediking wordt er dan op aangedrongen dat je in Christus moet geloven zodat je zalig wordt. Dat zou dan "Christus-prediking" betekenen.
Echter, op de rechterflank van de gereformeerde gezindte is men gewoon te benadrukken wat het doel is van God met ons mensen, met jou en mij persoonlijk. Ze beginnen in de prediking vaak met het begin: Dat we naar Gods beeld geschapen zijn, volmaakt, zonder schuld en zonde. Maar dat we na de val vijanden en eerrovers zijn geworden met een ontzaglijke eeuwige schuld die in der eeuwigheid rechtvaardig gestraft zal worden in het helse vuur dat nooit uitgaat. Wat een verschrikkelijk oordeel! En nu moeten wij allereerst leren inzien dat Gods eer hersteld moet worden. Als we zien dat we zondaars zijn geworden, dan zien we daarmee dat we vijanden zijn geworden en eerrovers en als we dan God liefkrijgen en Zijn majesteit en zuivere deugden, dan zien we dat we terug moeten geven wat we aan satan hebben verkocht namelijk onze ziel. God moet bevredigd worden, met God moeten we verzoend worden. Hij moet weer op de eerste plaats komen, want dat was onze paradijszonde dat we Hem van de troon afstootten tot ons zielsverderf. Daar krijgen we een verdriet over en we willen dat wij in het reine komen met God, want in die gemeenschap met God ligt onze vreugde...daar gaat het om! Niet zozeer om onze zaligheid, maar om die gemeenschap met God. Wat wordt het dan waar wat er in Johannes 17:3 staat: "Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen".
Zie je hoe niet de mens (die in zijn hoogmoed op de troon zit) in het middelpunt en op de eerste plaats wordt gezet (als IK maar zalig wordt)...maar de Heere God op de eerste plaats gezet wordt: "Wij moeten ons tot God bekeren, wij zijn er voor Hem, Hij niet voor ons", versta me goed in dezen!
En dan is het zo, dat die gekrenkte Majesteit Gods, dat Hij Zelf ons gaat redden en Christus zendt. Waarom? Opdat Hij ons zo weer in vrede mag aannemen door Zijn gevloeid bloed. Dat bloed vloeide voor ons, maar omdat de Gerechtigheid Gods dat eiste van Jezus Christus Zijn Zoon. Gods recht, daar ging het om op Golgotha, Gods recht werd in het O.T. geopenbaard, overtreden en...weer verzoend aan het kruis. Voor wie? Voor de Zijnen, voor hen die in Hem geloven.
Waar gaat het om in de prediking? Om God drie-enig. Zijn Naam! Waartoe zijn wij geschapen? Om God te verheerlijken. Waartoe de prediking? Om God te verheerlijken. Waartoe het kruislijden? Om God te bevredigen in Zijn gekrenkte recht. Wat is gereformeerde prediking: "Dat God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar op het diepst vernederd wordt". In welke weg? Door Christus te prediken, Gods eer voorop te stellen daarin. Want Christus is gekomen om de WIL DES VADERS te doen. Hij, de Vader staat voorop! In dat licht meen ik de uitspraak te moeten waarderen. De mens DOOR Christus TOT de Vader die hij kwijt was. De gemeenschap met God Drie-enig is het einddoel, ook van het lijden en sterven van Christus. Daarom behoort de ere Gods voorop te staan in de prediking en de prediking van Christus daaraan ten dienste.
Liever Turks dan Paaps
AmenOorspronkelijk gepost door Refojongere
Ik geloof dat ik het ook wel eens in het RD heb gelezen en wel met enige instemming zelfs.
Ik wil dat voorzichtig toelichten. Ik heb bemerkt dat er in onderstaande discussie veel mensen snel zich aangevallen voelen of iets dergelijks, maar ik wil het dus heel voorzichtig onderbouwen.
Wij krijgen in een doorsnee prediking te horen dat wij de arme, vervloekte en verloren zondaren zijn die gered kunnen worden door Christus. In de prediking wordt er dan op aangedrongen dat je in Christus moet geloven zodat je zalig wordt. Dat zou dan "Christus-prediking" betekenen.
Echter, op de rechterflank van de gereformeerde gezindte is men gewoon te benadrukken wat het doel is van God met ons mensen, met jou en mij persoonlijk. Ze beginnen in de prediking vaak met het begin: Dat we naar Gods beeld geschapen zijn, volmaakt, zonder schuld en zonde. Maar dat we na de val vijanden en eerrovers zijn geworden met een ontzaglijke eeuwige schuld die in der eeuwigheid rechtvaardig gestraft zal worden in het helse vuur dat nooit uitgaat. Wat een verschrikkelijk oordeel! En nu moeten wij allereerst leren inzien dat Gods eer hersteld moet worden. Als we zien dat we zondaars zijn geworden, dan zien we daarmee dat we vijanden zijn geworden en eerrovers en als we dan God liefkrijgen en Zijn majesteit en zuivere deugden, dan zien we dat we terug moeten geven wat we aan satan hebben verkocht namelijk onze ziel. God moet bevredigd worden, met God moeten we verzoend worden. Hij moet weer op de eerste plaats komen, want dat was onze paradijszonde dat we Hem van de troon afstootten tot ons zielsverderf. Daar krijgen we een verdriet over en we willen dat wij in het reine komen met God, want in die gemeenschap met God ligt onze vreugde...daar gaat het om! Niet zozeer om onze zaligheid, maar om die gemeenschap met God. Wat wordt het dan waar wat er in Johannes 17:3 staat: "Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen".
Zie je hoe niet de mens (die in zijn hoogmoed op de troon zit) in het middelpunt en op de eerste plaats wordt gezet (als IK maar zalig wordt)...maar de Heere God op de eerste plaats gezet wordt: "Wij moeten ons tot God bekeren, wij zijn er voor Hem, Hij niet voor ons", versta me goed in dezen!
En dan is het zo, dat die gekrenkte Majesteit Gods, dat Hij Zelf ons gaat redden en Christus zendt. Waarom? Opdat Hij ons zo weer in vrede mag aannemen door Zijn gevloeid bloed. Dat bloed vloeide voor ons, maar omdat de Gerechtigheid Gods dat eiste van Jezus Christus Zijn Zoon. Gods recht, daar ging het om op Golgotha, Gods recht werd in het O.T. geopenbaard, overtreden en...weer verzoend aan het kruis. Voor wie? Voor de Zijnen, voor hen die in Hem geloven.
Waar gaat het om in de prediking? Om God drie-enig. Zijn Naam! Waartoe zijn wij geschapen? Om God te verheerlijken. Waartoe de prediking? Om God te verheerlijken. Waartoe het kruislijden? Om God te bevredigen in Zijn gekrenkte recht. Wat is gereformeerde prediking: "Dat God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar op het diepst vernederd wordt". In welke weg? Door Christus te prediken, Gods eer voorop te stellen daarin. Want Christus is gekomen om de WIL DES VADERS te doen. Hij, de Vader staat voorop! In dat licht meen ik de uitspraak te moeten waarderen. De mens DOOR Christus TOT de Vader die hij kwijt was. De gemeenschap met God Drie-enig is het einddoel, ook van het lijden en sterven van Christus. Daarom behoort de ere Gods voorop te staan in de prediking en de prediking van Christus daaraan ten dienste.
Refojongere,
Ik kan je posting wel volgen. De stelling was overigens: . . . In de prediking moet het niet gaan om Jezus, maar om God. . . . Dat lijkt me zo sterk uitgedrukt dat dat ook door jouw verhaal niet wordt gesteund.
Er is echter ook een andere kant. Natuurlijk gaat het uiteindelijk om de eer van God, daar kan geen twijfel over zijn. Je posting wekt de indruk dat de enige reden voor het verzoenend werk van Christus de herstel van Gods recht is. Daar zou ik wat genuanceerder tegen aan willen kijken, overigens zonder tegenstelling te maken waar die niet is.
Want, als Gods recht de enige reden is, hoe leg je dan Johannus 3:16 uit waar als reden voor de komst van Jezus op aarde de liefde van God tot de wereld genoemd is. God had ons ook in één keer kunnen verdoemen na de val en zo de rekening vereffenen. Dat Hij Zijn Zoon naar ons gezonden heeft, heeft niet alléén met Zijn recht te maken maar ook met Zijn liefde. God is niet alléén Rechter die Zijn recht zal handhaven, maar ook een lankmoedige Vader, voor degenen die in Zijn Zoon geloven als hun Zaligmaker.
Dan is het zo dat de enige weg waarlangs wij Hem de eer kunnen geven en aan Gods recht voldoen gelegen is in Christus en Die gekruisigd. Als in de prediking Christus niet in het middelpunt staat kán God de eer niet krijgen.
groeten,
limosa
[Aangepast op 20/4/04 door limosa]
Ik kan je posting wel volgen. De stelling was overigens: . . . In de prediking moet het niet gaan om Jezus, maar om God. . . . Dat lijkt me zo sterk uitgedrukt dat dat ook door jouw verhaal niet wordt gesteund.
Er is echter ook een andere kant. Natuurlijk gaat het uiteindelijk om de eer van God, daar kan geen twijfel over zijn. Je posting wekt de indruk dat de enige reden voor het verzoenend werk van Christus de herstel van Gods recht is. Daar zou ik wat genuanceerder tegen aan willen kijken, overigens zonder tegenstelling te maken waar die niet is.
Want, als Gods recht de enige reden is, hoe leg je dan Johannus 3:16 uit waar als reden voor de komst van Jezus op aarde de liefde van God tot de wereld genoemd is. God had ons ook in één keer kunnen verdoemen na de val en zo de rekening vereffenen. Dat Hij Zijn Zoon naar ons gezonden heeft, heeft niet alléén met Zijn recht te maken maar ook met Zijn liefde. God is niet alléén Rechter die Zijn recht zal handhaven, maar ook een lankmoedige Vader, voor degenen die in Zijn Zoon geloven als hun Zaligmaker.
Dan is het zo dat de enige weg waarlangs wij Hem de eer kunnen geven en aan Gods recht voldoen gelegen is in Christus en Die gekruisigd. Als in de prediking Christus niet in het middelpunt staat kán God de eer niet krijgen.
groeten,
limosa
[Aangepast op 20/4/04 door limosa]
we mochten het woordeke "Amen" niet te veel meer gebruiken, maar in navolging van Jelle maak ik hier een uitzondering:Oorspronkelijk gepost door JelleAmenOorspronkelijk gepost door Refojongere
Ik geloof dat ik het ook wel eens in het RD heb gelezen en wel met enige instemming zelfs.
Ik wil dat voorzichtig toelichten. Ik heb bemerkt dat er in onderstaande discussie veel mensen snel zich aangevallen voelen of iets dergelijks, maar ik wil het dus heel voorzichtig onderbouwen.
Wij krijgen in een doorsnee prediking te horen dat wij de arme, vervloekte en verloren zondaren zijn die gered kunnen worden door Christus. In de prediking wordt er dan op aangedrongen dat je in Christus moet geloven zodat je zalig wordt. Dat zou dan "Christus-prediking" betekenen.
Echter, op de rechterflank van de gereformeerde gezindte is men gewoon te benadrukken wat het doel is van God met ons mensen, met jou en mij persoonlijk. Ze beginnen in de prediking vaak met het begin: Dat we naar Gods beeld geschapen zijn, volmaakt, zonder schuld en zonde. Maar dat we na de val vijanden en eerrovers zijn geworden met een ontzaglijke eeuwige schuld die in der eeuwigheid rechtvaardig gestraft zal worden in het helse vuur dat nooit uitgaat. Wat een verschrikkelijk oordeel! En nu moeten wij allereerst leren inzien dat Gods eer hersteld moet worden. Als we zien dat we zondaars zijn geworden, dan zien we daarmee dat we vijanden zijn geworden en eerrovers en als we dan God liefkrijgen en Zijn majesteit en zuivere deugden, dan zien we dat we terug moeten geven wat we aan satan hebben verkocht namelijk onze ziel. God moet bevredigd worden, met God moeten we verzoend worden. Hij moet weer op de eerste plaats komen, want dat was onze paradijszonde dat we Hem van de troon afstootten tot ons zielsverderf. Daar krijgen we een verdriet over en we willen dat wij in het reine komen met God, want in die gemeenschap met God ligt onze vreugde...daar gaat het om! Niet zozeer om onze zaligheid, maar om die gemeenschap met God. Wat wordt het dan waar wat er in Johannes 17:3 staat: "Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen".
Zie je hoe niet de mens (die in zijn hoogmoed op de troon zit) in het middelpunt en op de eerste plaats wordt gezet (als IK maar zalig wordt)...maar de Heere God op de eerste plaats gezet wordt: "Wij moeten ons tot God bekeren, wij zijn er voor Hem, Hij niet voor ons", versta me goed in dezen!
En dan is het zo, dat die gekrenkte Majesteit Gods, dat Hij Zelf ons gaat redden en Christus zendt. Waarom? Opdat Hij ons zo weer in vrede mag aannemen door Zijn gevloeid bloed. Dat bloed vloeide voor ons, maar omdat de Gerechtigheid Gods dat eiste van Jezus Christus Zijn Zoon. Gods recht, daar ging het om op Golgotha, Gods recht werd in het O.T. geopenbaard, overtreden en...weer verzoend aan het kruis. Voor wie? Voor de Zijnen, voor hen die in Hem geloven.
Waar gaat het om in de prediking? Om God drie-enig. Zijn Naam! Waartoe zijn wij geschapen? Om God te verheerlijken. Waartoe de prediking? Om God te verheerlijken. Waartoe het kruislijden? Om God te bevredigen in Zijn gekrenkte recht. Wat is gereformeerde prediking: "Dat God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar op het diepst vernederd wordt". In welke weg? Door Christus te prediken, Gods eer voorop te stellen daarin. Want Christus is gekomen om de WIL DES VADERS te doen. Hij, de Vader staat voorop! In dat licht meen ik de uitspraak te moeten waarderen. De mens DOOR Christus TOT de Vader die hij kwijt was. De gemeenschap met God Drie-enig is het einddoel, ook van het lijden en sterven van Christus. Daarom behoort de ere Gods voorop te staan in de prediking en de prediking van Christus daaraan ten dienste.
Amen!
overigens ben ik het met Adrianus eens dat ds. Harinck de vragensteller er minimaal op had moeten wijzen dat de vraag een nogal vage beschuldiging betrof. Vervolgens had hij, meer in het algemeen, aan kunnen geven hoe de prediking had moeten zijn. Dat geeft hij dan ook prachtig aan, alleen iets te veel in reactie op een onduidelijke en twijfelachtige aanklacht.
Beste Rhode,
Verder moet de mens wel op het diepst vernederd worden, want alleen als de mens tot op het diepst vernederd is (alles buiten God en Christus is kwijtgeraakt) geschikt is om genade aan te schenken. Zolang we in onze blinde hoogmoed en christelijke eigengerechtigheid blijven doorleven met ons geloofje zullen we verloren gaan. Christus is gekomen om zondaren zalig te maken...opdat we weer tot Gods eer en in Zijn gemeenschap zouden gaan leven als kinderen des Heeren.
Vergeet het niet: ALLE dingen zijn uit God, door God en tot God! Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen.
Nee, het is een vraag die opkomt uit vrees voor het eeuwig verderf en op zelfbehoud is gericht.Hoe wordt ik zalig? is een legitieme vraag die regelrecht Gods eer op het oog heeft
Verder moet de mens wel op het diepst vernederd worden, want alleen als de mens tot op het diepst vernederd is (alles buiten God en Christus is kwijtgeraakt) geschikt is om genade aan te schenken. Zolang we in onze blinde hoogmoed en christelijke eigengerechtigheid blijven doorleven met ons geloofje zullen we verloren gaan. Christus is gekomen om zondaren zalig te maken...opdat we weer tot Gods eer en in Zijn gemeenschap zouden gaan leven als kinderen des Heeren.
Vergeet het niet: ALLE dingen zijn uit God, door God en tot God! Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen.
Ik dacht dat de prediking niet alleen bestond uit het evangelie, maar ook uit de wet? Of is dat een andere discussie?Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Verder hoeven zondaren niet op het diepst vernederd te worden door de prediking. Dat vinden sommige hoorders misschien wel prettig, maar is niet de bedoeling van het evangelie.
Verder wordt God verheelijkt in zijn recht als de zondaar verloren gaat en verheerlijkt in zijn liefde als de zondaar behouden wordt. Of zou je dat zo niet kunnen stellen?