Bevinding, bevindelijk (prediking)
Wat mij bij sommige bekeerde mensen opvalt, is een grondhouding van waaruit elk detail in het leven vergeestelijkt wordt. Men ziet dan overal de Hand van God in, alsof alles wat er gebeurt persoonlijk voor hen bedoeld is. Men trekt als het ware alles naar zich zelf toe.
Is hier niet sprake van psychologie in plaats van bevinding?
Er zal best iets van de Heilige Geest bijzitten, en dat iets zal ook best eeuwigheidswaarde hebben, maar heel veel ervaring daaromheen lijkt me toch meer een stuk persoonlijke psychologie dan ware bevinding.
Vaak zie je ook dat een bepaald soort bevinding wordt gestimuleerd door de prediking, en door de gemeentetheologie. Deze bevinding kan zelfs ontsporen en daardoor ontstichtelijk worden.
Laten we alsjeblieft op nuchtere en schriftuurlijke wijze geloven en ons verdiepen in de hoofdzaken, en ons niet verliezen in psychische eigenaardigheden.
Is hier niet sprake van psychologie in plaats van bevinding?
Er zal best iets van de Heilige Geest bijzitten, en dat iets zal ook best eeuwigheidswaarde hebben, maar heel veel ervaring daaromheen lijkt me toch meer een stuk persoonlijke psychologie dan ware bevinding.
Vaak zie je ook dat een bepaald soort bevinding wordt gestimuleerd door de prediking, en door de gemeentetheologie. Deze bevinding kan zelfs ontsporen en daardoor ontstichtelijk worden.
Laten we alsjeblieft op nuchtere en schriftuurlijke wijze geloven en ons verdiepen in de hoofdzaken, en ons niet verliezen in psychische eigenaardigheden.
Dat je opeens begint over "Er zal best iets van de Heilige Geest bijzitten". Dag, het is OF bevinding, of een algemeen religieus gevoel.Wat mij bij sommige bekeerde mensen opvalt, is een grondhouding van waaruit elk detail in het leven vergeestelijkt wordt. Men ziet dan overal de Hand van God in, alsof alles wat er gebeurt persoonlijk voor hen bedoeld is. Men trekt als het ware alles naar zich zelf toe.
Is hier niet sprake van psychologie in plaats van bevinding?
Er zal best iets van de Heilige Geest bijzitten
Meestal is het zo hoe dichter een mens bij God leeft en hoe meer de mens met God wandelt, hoe meer omgang die mens met God heeft, des te meer zal die mens ook in alle dingen van het leven Gods hand gaan zien. Dat is niet 'van alles naar je toetrekken', maar dat is een afhankelijk leven van God, dat is het beste leven toch, als je alles uit Zijn hand mag ontvangen, stonden we er maar meer bij stil in deze jachtige tijd! En kun jij je dingen bedenken waar de hand van God niet in is, waar Hij geen persoonlijke bedoelingen mee heeft voor je? Dus ik snap eigenlijk heel je opmerking niet.
Ik denk ook niet dat het bevindelijk geloof, op een gezonde manier, tegenstrijdig zou zijn met een nuchtere manier van geloven. Wat is ware bevinding? Niet zomaar een gevoel van: Ja, ik voel dat God hier is. Maar het is een leven naar Zijn Woord, uit Zijn Woord! Bevinding is altijd, maar dan ook altijd gebonden aan de Bijbel en niet los verkrijgbaar.
We hebben de ontsporingen in rechtse gereformeerde kringen gezien, maar ook in linkse evangelische kringen waar men bevinding los van Gods Woord ontvangt.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde maar zeggen we het anders. Het leven in afhankelijkheid van God en in overeenstemming met de Schrift is denk ik inderdaad de kern van het ware geloofsleven. Ik doelde juist op die ontsporingen die jij ook noemt! Dat de meest simpele gebeurtenissen worden vergeestelijkt, in die zin dat er een parallel met de ontwikkeling van het eigen geestelijke leven wordt getrokken.Oorspronkelijk gepost door RefojongereDat je opeens begint over "Er zal best iets van de Heilige Geest bijzitten". Dag, het is OF bevinding, of een algemeen religieus gevoel.Wat mij bij sommige bekeerde mensen opvalt, is een grondhouding van waaruit elk detail in het leven vergeestelijkt wordt. Men ziet dan overal de Hand van God in, alsof alles wat er gebeurt persoonlijk voor hen bedoeld is. Men trekt als het ware alles naar zich zelf toe.
Is hier niet sprake van psychologie in plaats van bevinding?
Er zal best iets van de Heilige Geest bijzitten
Meestal is het zo hoe dichter een mens bij God leeft en hoe meer de mens met God wandelt, hoe meer omgang die mens met God heeft, des te meer zal die mens ook in alle dingen van het leven Gods hand gaan zien. Dat is niet 'van alles naar je toetrekken', maar dat is een afhankelijk leven van God, dat is het beste leven toch, als je alles uit Zijn hand mag ontvangen, stonden we er maar meer bij stil in deze jachtige tijd! En kun jij je dingen bedenken waar de hand van God niet in is, waar Hij geen persoonlijke bedoelingen mee heeft voor je? Dus ik snap eigenlijk heel je opmerking niet.
Ik denk ook niet dat het bevindelijk geloof, op een gezonde manier, tegenstrijdig zou zijn met een nuchtere manier van geloven. Wat is ware bevinding? Niet zomaar een gevoel van: Ja, ik voel dat God hier is. Maar het is een leven naar Zijn Woord, uit Zijn Woord! Bevinding is altijd, maar dan ook altijd gebonden aan de Bijbel en niet los verkrijgbaar.
We hebben de ontsporingen in rechtse gereformeerde kringen gezien, maar ook in linkse evangelische kringen waar men bevinding los van Gods Woord ontvangt.
En dat mensen die dergelijke ervaringen niet hebben worden afgeschreven.
Citaten van Potappel: (tussen aanhalingstekens)
"Het was alleen Zijn eeuwig ontfermend mededogen; dat is de grond, waarop het fundament gebouwd en waarop alleen het ganse huis Gods samengevoegd wordt. "
Wat is het ENIGE fundament?
"Die van een zoveel beter verbond als dat van voor de val."
ZIjn we door de val beter af geworden? Ik geloof niet dat dat een bijbels notie is.
"maar o, verbergt de Heere Zich, hoewel dan het geloof en vertrouwen op Zijn onwrikbaar verbond als de grond in mijn harte ligt, nochtans is, als de Heere Zijn lichtstralen intrekt van Zijn Geest, er een gemis in mijn harte onder al de wetenschappen"
Dat doet God toch niet zomaar? Alleen als er zonden zijn, wil God Zich terugtrekken. Zoals het er nu staat lijkt God er de oorzaak van, maar het is de mens zelf. Dan moet er belijdenis van zonden zijn om weer in de gemeenschap met God te komen. Die notie ontbreekt.
[Aangepast op 2/10/03 door refo]
"Het was alleen Zijn eeuwig ontfermend mededogen; dat is de grond, waarop het fundament gebouwd en waarop alleen het ganse huis Gods samengevoegd wordt. "
Wat is het ENIGE fundament?
"Die van een zoveel beter verbond als dat van voor de val."
ZIjn we door de val beter af geworden? Ik geloof niet dat dat een bijbels notie is.
"maar o, verbergt de Heere Zich, hoewel dan het geloof en vertrouwen op Zijn onwrikbaar verbond als de grond in mijn harte ligt, nochtans is, als de Heere Zijn lichtstralen intrekt van Zijn Geest, er een gemis in mijn harte onder al de wetenschappen"
Dat doet God toch niet zomaar? Alleen als er zonden zijn, wil God Zich terugtrekken. Zoals het er nu staat lijkt God er de oorzaak van, maar het is de mens zelf. Dan moet er belijdenis van zonden zijn om weer in de gemeenschap met God te komen. Die notie ontbreekt.
[Aangepast op 2/10/03 door refo]
Refo,
Het was alleen Zijn eeuwig ontfermend mededogen; dat is de grond, waarop het fundament gebouwd en waarop alleen het ganse huis Gods samengevoegd wordt.
Wat is het ENIGE fundament?
Is Gods verkiezing niet de oorzaak geweest dat Hij besloten heeft om Zijn uitverkorenen te redden van het verderf waar ze zich in gestort hebben? Is Gods verkiezing niet de oorzaak dat Hij Zijn Zoon gezonden heeft (zie Joh. 3:16)?
Die van een zoveel beter verbond als dat van voor de val.
ZIjn we door de val beter af geworden? Ik geloof niet dat dat een bijbels notie is.
Het verbond der werken: Gehoorzaam zijn aan God, ontvangen van het eeuwige leven, dat is wat aan Adam gevraagd werd.
Het verbond der genade: Gehoorzaam zijn aan God, de schuld betalen, deze voorwaarden zijn vervuld door Christus en door in Hem te geloven worden we zalig. Je kunt dus gerust zeggen dat het verbond der genade veel rijker is dan het verbond der werken. Nee, door de val zijn we niet beter af geworden, maar het verbond der genade is wel een veel rijker en beter verbond.
maar o, verbergt de Heere Zich, hoewel dan het geloof en vertrouwen op Zijn onwrikbaar verbond als de grond in mijn harte ligt, nochtans is, als de Heere Zijn lichtstralen intrekt van Zijn Geest, er een gemis in mijn harte onder al de wetenschappen.
Dat doet God toch niet zomaar? Alleen als er zonden zijn, wil God Zich terugtrekken. Zoals het er nu staat lijkt God er de oorzaak van, maar het is de mens zelf. Dan moet er belijdenis van zonden zijn om weer in de gemeenschap met God te komen. Die notie ontbreekt.
Nee, God kan Zich ook terugtrekken om je geloof des te meer op Zijn Woord en minder op je gevoel te laten afgaan. Dus tot versterking van het geloof kan het dienen. Niet alleen als er zonden zijn tussen jou en God, hoewel dat denk ik wel heel vaak het geval is.
Hij zegt dus dat het soms is dat de Heere niet gevoelig nabij is, zoals in Job en de Psalmen duidelijk naar voren komt, maar dat zijn geloof toch vast blijft hopen op Zijn vast verbond. Hij vertelt dan dat hij Gods gemeenschap mist op zulke momenten, dat hoeft niet altijd door zonden te komen. Dus onbijbels? Ik zou niet weten waarom?
Het was alleen Zijn eeuwig ontfermend mededogen; dat is de grond, waarop het fundament gebouwd en waarop alleen het ganse huis Gods samengevoegd wordt.
Wat is het ENIGE fundament?
Is Gods verkiezing niet de oorzaak geweest dat Hij besloten heeft om Zijn uitverkorenen te redden van het verderf waar ze zich in gestort hebben? Is Gods verkiezing niet de oorzaak dat Hij Zijn Zoon gezonden heeft (zie Joh. 3:16)?
Die van een zoveel beter verbond als dat van voor de val.
ZIjn we door de val beter af geworden? Ik geloof niet dat dat een bijbels notie is.
Het verbond der werken: Gehoorzaam zijn aan God, ontvangen van het eeuwige leven, dat is wat aan Adam gevraagd werd.
Het verbond der genade: Gehoorzaam zijn aan God, de schuld betalen, deze voorwaarden zijn vervuld door Christus en door in Hem te geloven worden we zalig. Je kunt dus gerust zeggen dat het verbond der genade veel rijker is dan het verbond der werken. Nee, door de val zijn we niet beter af geworden, maar het verbond der genade is wel een veel rijker en beter verbond.
maar o, verbergt de Heere Zich, hoewel dan het geloof en vertrouwen op Zijn onwrikbaar verbond als de grond in mijn harte ligt, nochtans is, als de Heere Zijn lichtstralen intrekt van Zijn Geest, er een gemis in mijn harte onder al de wetenschappen.
Dat doet God toch niet zomaar? Alleen als er zonden zijn, wil God Zich terugtrekken. Zoals het er nu staat lijkt God er de oorzaak van, maar het is de mens zelf. Dan moet er belijdenis van zonden zijn om weer in de gemeenschap met God te komen. Die notie ontbreekt.
Nee, God kan Zich ook terugtrekken om je geloof des te meer op Zijn Woord en minder op je gevoel te laten afgaan. Dus tot versterking van het geloof kan het dienen. Niet alleen als er zonden zijn tussen jou en God, hoewel dat denk ik wel heel vaak het geval is.
Hij zegt dus dat het soms is dat de Heere niet gevoelig nabij is, zoals in Job en de Psalmen duidelijk naar voren komt, maar dat zijn geloof toch vast blijft hopen op Zijn vast verbond. Hij vertelt dan dat hij Gods gemeenschap mist op zulke momenten, dat hoeft niet altijd door zonden te komen. Dus onbijbels? Ik zou niet weten waarom?
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Nog even terugkomend op het genadeverbond. Ik geloof niet dat het Bijbels is om zo te spreken over het genadeverbond, evenals de woorden 'zalige val'. God had een verbond met de mens opgericht en de mens leefde toen in een zalige gemeenschap met God. Gods deugden waren niet verbroken. Nee, het is onschriftuurlijk.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Dus je vindt het genadeverbond niet van nog rijkere waarde dan het werkverbond? Let wel, om het genadeverbond met de mens te kunnen sluiten moest Jezus Zich heel diep voor God vernederen, de gestalte van een dienstknecht aannemen, de zondelast torsen en de toorn Gods dragen en opstaan uit de doden!!!
De woorden 'zalige val' zijn van refo, dus die moet je daar maar op aanspreken.
De woorden 'zalige val' zijn van refo, dus die moet je daar maar op aanspreken.
Moeten wij bij deze discussie ook niet de woorden van God betrekken die na de schepping alles overzag en zei "dat het goed was". Als God zegt dat het goed was, dan is het ook volmaakt goed geweest en op de nieuwe aarde zal het ook weer goed zijn. Het enigste wat anders zal zijn is dat de mens dan niet meer zal kunnen zondigen, dit zou men inderdaad als beter kunnen duiden.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Dus je vindt het genadeverbond niet van nog rijkere waarde dan het werkverbond? Let wel, om het genadeverbond met de mens te kunnen sluiten moest Jezus Zich heel diep voor God vernederen, de gestalte van een dienstknecht aannemen, de zondelast torsen en de toorn Gods dragen en opstaan uit de doden!!!
De woorden 'zalige val' zijn van refo, dus die moet je daar maar op aanspreken.
Verder was het géén zalige maar een onzalige val. Hoe kan men dit zalig noemen waaraan Christus moest lijden? Dit is een uitwas van de bevindelijkheid, het klinkt goed en zwaar maar er deugd niets van
[Aangepast op 2/10/03 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Nee, RJ, het is zoals Egbert schreef 'En God zag dat het goed was'.
De mens heeft de schepping door zijn diepe val verwoest. Ja hij is in barensnood. Gods deugden geschonden.
De mens heeft de schepping door zijn diepe val verwoest. Ja hij is in barensnood. Gods deugden geschonden.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Hoi RJ, de woorden komen niet van Refo vandaan, maar ik citeerde ze uit Philpot.
Toch heeft het de zelfde strekking als 'die van een zoveel beter verbond als dat van voor de val, Borg is geworden en o, die zalig vrucht is de zalige vrede met mijn Koning. '
Toch heeft het de zelfde strekking als 'die van een zoveel beter verbond als dat van voor de val, Borg is geworden en o, die zalig vrucht is de zalige vrede met mijn Koning. '
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Toch heeft het de zelfde strekking als 'die van een zoveel beter verbond als dat van voor de val, Borg is geworden en o, die zalig vrucht is de zalige vrede met mijn Koning.
Van een zoveel beter verbond is Jezus Borg geworden. (Hebr. 7:22)
Je kunt toch wel zeggen dat het verbond der genade nog veel beter is dan het werkverbond. Dat heb ik toch proberen uit te leggen?
Zalige val is niet hetzelfde als 'beter verbond'. Hoe kom je erbij?
Van een zoveel beter verbond is Jezus Borg geworden. (Hebr. 7:22)
Je kunt toch wel zeggen dat het verbond der genade nog veel beter is dan het werkverbond. Dat heb ik toch proberen uit te leggen?
Zalige val is niet hetzelfde als 'beter verbond'. Hoe kom je erbij?