Ds Paauwe

jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Pim
Adrianus,

Hoogmoed komt voor de val. Dat geldt ook bij ons in de GG! Je kent de persoonlijke situatie niet van mensen die naar een ander kerkverband gaan. Het is naampje is allemaal zo relatief. Holland is een klein stipje op de wereldkaart en de GG nog kleiner. Laten we niet vervallen in een arrogante houding, die buitenstaanders ons toch al zo verwijten.

En trouwens, wij staan met onze armen open voor de GGiN-ers en OGG-ers die naar ons toe komen. Er er worden er nog predikant ook. Willen die mensen ook makkelijker bekeerd worden? Dat zal toch niet he?!
Even een paar dingen. Uiteraard bedoel ik niet degenen die door omstandigheden die los staan van leer en/of leven overgaan naar een ander kerkverband. Heel concreet heb ik er al heel wat zien gaan die allemaal wel in dezelfde lijn lagen: Drie dingen hadden ze vaak gemeen: ze achten zich ware gelovigen, hadden kritiek op de leer en wilden wat ruimer leven. Nee, ik beschuldig niemand persoonlijk, maar laten we alsjeblieft niet gaan ontkennen dat er diverse mensen met deze combinatie van kenmerken al naar een ander kerkverband overgingen.

Als je zulken ziet, mag dat niet lijden tot hoogmoed. Ook mensen die kerig 'in het paadje' lopen qua leer en leven hebben waarachtig geestelijk leven nodig. aangrijpend als dat wordt gemist.

heb je daar ook voorbeelden van?

ik ken namelijk zulke mensen niet.
wim

Bericht door wim »

... en wilden wat ruimer leven.
Voor een ruim leven kun je prima binnen de gergem blijven.
wim

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Adrianus,

Hoogmoed komt voor de val. Dat geldt ook bij ons in de GG! Je kent de persoonlijke situatie niet van mensen die naar een ander kerkverband gaan. Het is naampje is allemaal zo relatief. Holland is een klein stipje op de wereldkaart en de GG nog kleiner. Laten we niet vervallen in een arrogante houding, die buitenstaanders ons toch al zo verwijten.

En trouwens, wij staan met onze armen open voor de GGiN-ers en OGG-ers die naar ons toe komen. Er er worden er nog predikant ook. Willen die mensen ook makkelijker bekeerd worden? Dat zal toch niet he?!
Even een paar dingen. Uiteraard bedoel ik niet degenen die door omstandigheden die los staan van leer en/of leven overgaan naar een ander kerkverband. Heel concreet heb ik er al heel wat zien gaan die allemaal wel in dezelfde lijn lagen: Drie dingen hadden ze vaak gemeen: ze achten zich ware gelovigen, hadden kritiek op de leer en wilden wat ruimer leven. Nee, ik beschuldig niemand persoonlijk, maar laten we alsjeblieft niet gaan ontkennen dat er diverse mensen met deze combinatie van kenmerken al naar een ander kerkverband overgingen.

Als je zulken ziet, mag dat niet lijden tot hoogmoed. Ook mensen die kerig 'in het paadje' lopen qua leer en leven hebben waarachtig geestelijk leven nodig. aangrijpend als dat wordt gemist.

heb je daar ook voorbeelden van?

ik ken namelijk zulke mensen niet.
Iedereen met kritiek valt bij Adrianus automatisch in de door hem genoemde categorie-en. Dus dan zijn voorbeelden snel te vinden.
wim

Bericht door wim »

Kun je deze stelling onderbouwen, Wim? of bedoel je iedereen met bepaalde soort kritiek die jij misschein wel deelt?
Heb nog nooit van je mogen vernemen dat kritiek ook terecht kan zijn. (Tenzij dat het kritiek is op blazdingesen).

Uiteraard deel ik sommige kritiek op mijn kerkverband. Dat zal je niet ontgaan zijn.
Overigens ben ik nuchter genoeg om te erkennen dat veel van de kritiek op blazaanhangers ook wel terecht kan zijn.
Maar die kritiek kan nooit gegeneraliseerd worden. Net zomin als kritiek op de gergem gegeneraliseerd kan worden, zoals Ds. Hegger vaak doet.
Lecram

Bericht door Lecram »

Adrianus,

Adrianus,

Jij bent een fervent strijder tegen karikaturen van de GG. Waarom schets jij dan wel een karikatuur van hen die zich niet meer konden vinden in de leer van de GG? Of in ieder geval de verdraaiing daarvan zoals die in sommige gemeente plaatsvindt?

Ik heb behoorlijk wat mensen gesproken die in hun vorige GG gemeenten verstikten, omdat ze geen voedsel kregen. Dat geldt gelukkig niet voor alle GG, maar ze zijn er helaas wel. Ondanks dat het niet erkend wordt, zijn er aanzienlijke verschillen tussen de gemeenten.
Egbert

Bericht door Egbert »

Ik wil één regeltje uit het betoog van Robert lichten voordat deze verloren gaat en dat is dat wij als Ger. Gezindt het woordje zelfreflectie niet bij het vuilnis moeten zetten.Dat getuigd van hoogmoed. Verder hoorde ik vanmorgen een verhaal, over eentheatermaakster. Met vele punten ben ik het vanuit mijn traditie niet eens maar er klonken toch ook veel bekende punten, die iets anders gezegd ook prima bij ons pasten, dan denk ik wel eens beperken wij dat grote Huis met die vele kamers niet tot één klein kamertje?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
refo

Bericht door refo »

We zitten als GerGem met hand en tand ons kamertje te verdedigen en zien over het hoofd dat het Echte Werk plaatsvindt en een heel ander kamertje. In ons kamertje zitten misschien wel zoveel mensen te waken voor de deur dat de Geest er niet meer in kan.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door refo
We zitten als GerGem met hand en tand ons kamertje te verdedigen en zien over het hoofd dat het Echte Werk plaatsvindt en een heel ander kamertje. In ons kamertje zitten misschien wel zoveel mensen te waken voor de deur dat de Geest er niet meer in kan.
Godzijdank laat de Geest zich niet door mensen tegenhouden.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door refo
Godzijdank laat de Geest zich niet door mensen tegenhouden.

Zo is het hoor, er is een gewillig volk op de dag van Zijn heirkracht (ps. 110)
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Orckie
Goed laten we eens over het woordje gewillig filosoferen. Worden er gewilligen of onwilligen tot God bekeert?

Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Orckie
Goed laten we eens over het woordje gewillig filosoferen. Worden er gewilligen of onwilligen tot God bekeert?
onwilligen, maar ze worden gewillig gemaakt.

Ingewonnen en overwonnen zeiden de oudjes vroeger.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Best moeilijk gedeelte, Psalm 110.

Belangrijk is denk ik of we de Psalm Messiaans uitleggen.

Ten tweede spreekt de Psalm van een strijd.

Op de dag van uw leger / macht zal Zijn volk gewillig zijn. Is dit de gewilligheid van Zijn reeds bekeerde volk om Hem onder de strijdbanier te volgen?

Want vervolgt het vers: dat doet dat volk in heilige pracht / eer / glorie.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie