Ja of Nee

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adryan
Oorspronkelijk gepost door Pim
Het antwoord op de vraag in deze topic staat gewoon LETTERLIJK in de Bijbel. Zullen we er dan nog maar even een paar uur over gaan discussieren?

Pim.

Mattheus 10:19 en 20

19 Doch wanneer zij u overleveren, zo zult gij niet bezorgd zijn, hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in dezelve ure gegeven worden, wat gij spreken zult.
20 Want gij zijt [het] niet, die spreekt, maar [het] [is] de Geest uws Vaders, Die in u spreekt.
Spreekt toch voor zich? Of missen jullie nog wat??

Pim.

[Aangepast op 29/8/03 door Pim]
Dit spreekt zeker voor zich, maar hoe kan Petrus dan wel Zijn Meester verloochenen? Petrus kende bovenstaande woorden toch ook?

Dus maw als het geloof niet in beoefening is kunnen we Christus verloochenen. Zeker als ze ons met een pistool bedreigen (om in het voorbeeld te blijven).
Nog 1x:

In de bijbel staat (met eigen woorden) als je vervolgd wordt maak je dan niet druk om wat je zal zeggen, want je zal dan wel woorden krijgen om te spreken. Ik vind het dan bijzonder vaag dat er hier wel over gebogen wordt in een discussie, terwijl Jezus dus zegt dat we dat maar niet moeten doen!

Dus wat of hoe het allemaal zal gaan, of het geloof wel of niet niet in beoefening is en zal zijn: niet over nadenken, niet bezorgd over zijn.
Als je er wel bezorgd over bent en niet gelooft dat je woorden zal krijgen op het moment van vervolging moet je bij de Heere Jezus zijn (omdat je Zijn woorden blijkbaar niet gelooft cq kan geloven) en niet op een forum.
Ik vind het discutabel om hier op het forum vraagtekens te gaan zetten bij een zo letterlijke uitspraak van Jezus.

[Aangepast op 18/5/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door

Adryan
Het antwoord op de vraag in deze topic staat gewoon LETTERLIJK in de Bijbel. Zullen we er dan nog maar even een paar uur over gaan discussieren?

Pim.

Mattheus 10:19 en 20

19 Doch wanneer zij u overleveren, zo zult gij niet bezorgd zijn, hoe of wat gij spreken zult; want het zal u in dezelve ure gegeven worden, wat gij spreken zult.
20 Want gij zijt [het] niet, die spreekt, maar [het] [is] de Geest uws Vaders, Die in u spreekt.
Spreekt toch voor zich? Of missen jullie nog wat??

Pim.

[Aangepast op 29/8/03 door Pim]
Dit spreekt zeker voor zich, maar hoe kan Petrus dan wel Zijn Meester verloochenen? Petrus kende bovenstaande woorden toch ook?

Dus maw als het geloof niet in beoefening is kunnen we Christus verloochenen. Zeker als ze ons met een pistool bedreigen (om in het voorbeeld te blijven).
Nog 1x:

In de bijbel staat (met eigen woorden) als je vervolgd wordt maak je dan niet druk om wat je zal zeggen, want je zal dan wel woorden krijgen om te spreken. Ik vind het dan bijzonder vaag dat er hier wel over gebogen wordt in een discussie, terwijl Jezus dus zegt dat we dat maar niet moeten doen!

Dus wat of hoe het allemaal zal gaan, of het geloof wel of niet niet in beoefening is en zal zijn: niet over nadenken, niet bezorgd over zijn.
Als je er wel bezorgd over bent en niet gelooft dat je woorden zal krijgen op het moment van vervolging moet je bij de Heere Jezus zijn (omdat je Zijn woorden blijkbaar niet gelooft cq kan geloven) en niet op een forum.
Ik vind het discutabel om hier op het forum vraagtekens te gaan zetten bij een zo letterlijke uitspraak van Jezus.

[Aangepast op 18/5/04 door Pim]
Dat is toch immers praktijk van alle dag? Als je zegt te geloven wordt je met een scheef oogje aangekeken, wordt de 'kerkelijke kaart' er bij gehaald of de goede weg gevolgt is. Maar er wordt met respect gekeken naar de mensen die eerlijk zeggen onbekeerd te zijn [zie vml. discussies]. Op die manier is het niet vreemd geen hoop uit je 'geloof' te kunnen putten.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
parsifal

Bericht door parsifal »

Pim,

Je moet echt dat boekje "Cassie zei ja" van Misty Bernall eens lezen. Het is erg indrukwekkend en je hoeft niet het antwoord op de vraag nu al te weten. Maar toen ik het zelf las werd ik wel erg bang dat ik het antwoord misschien toch wist. Wat mag het leven met Christus ons kosten?
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Pim,

Je moet echt dat boekje "Cassie zei ja" van Misty Bernall eens lezen. Het is erg indrukwekkend en je hoeft niet het antwoord op de vraag nu al te weten. Maar toen ik het zelf las werd ik wel erg bang dat ik het antwoord misschien toch wist. Wat mag het leven met Christus ons kosten?
Is eigenlijk ook het eerste wat ik dacht toen ik deze topic las... indrukwekkend boek... Cassie zei ja...!!!
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Naar mijn bescheiden mening, denk ik dat je van tevoren niet kunt zeggen, wat je wel of niet zal doen in zo'n situatie.
Laten we hopen om staande te mogen blijven, maar ik denk dat áls het er op aankomt het belangrijkste is dat je God's kind mag zijn, Hij zal je dan ook de wijsheid en kracht geven om staande te blijven door het geloof in Hem!
Is 'nee' zeggen niet hetzelfde als Christus verloochenen?

Jezus zegt hier het volgende over:
Maar zo wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Pim,

Als ik het boek tegen kom zal ik het zeker lezen. Ik zeg ook niet dat ik JA zal zeggen o.i.d. Ik lees alleen in Gods Woord dat ik me niet druk moet maken over het feit wat ik in vervolging zal zeggen. Dat doe ik dan ook niet.
De vraag of ik in Christus ben en tot Zijn eer leef verdiend de aandacht. Dat leert (kort gezegd) Gods Woord ons volgens mij.
Hartelijke groet,

Pim.

Oorspronkelijk gepost door Johannes 3:16
Naar mijn bescheiden mening, denk ik dat je van tevoren niet kunt zeggen, wat je wel of niet zal doen in zo'n situatie.
Laten we hopen om staande te mogen blijven, maar ik denk dat áls het er op aankomt het belangrijkste is dat je God's kind mag zijn, Hij zal je dan ook de wijsheid en kracht geven om staande te blijven door het geloof in Hem!
Is 'nee' zeggen niet hetzelfde als Christus verloochenen?

Jezus zegt hier het volgende over:
Maar zo wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Heeft Christus Petrus ook verloochend voor Zijn Vader???? GEENSZINS HIJ BAD VOOR PETRUS dat zijn geloof niet zou ophouden.
Het gaat er ten diepste om dat je Zijn kind mag zijn, dan mag je er ook op vertrouwen dat Hij het beste weet wat jij nodig hebt. Maar dan moet je niet van tevoren gaan lopen bedenken, wat zou ik dan en dan gaan doen als ze een pistool op mijn hoofd zouden zetten? De Heere weet Zélf wel wat het beste voor ons is.

[Aangepast op 21/5/04 door Maninne]
Markus 13 vers 11
Doch wanneer zij u leiden zullen, om u over te leveren, zo zijt te voren niet bezorgd, wat gij spreken zult, en bedenkt het niet; maar zo wat u in die ure gegeven zal worden, spreekt dat; want gij zijt het niet, die spreekt, maar de Heilige Geest.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Markus 13 vers 11
Doch wanneer zij u leiden zullen, om u over te leveren, zo zijt te voren niet bezorgd, wat gij spreken zult, en bedenkt het niet; maar zo wat u in die ure gegeven zal worden, spreekt dat; want gij zijt het niet, die spreekt, maar de Heilige Geest.
Jij bent vlot. Die tekst stond ook al aan het begin van deze topic (Matth.10:19+20)! Fijn dat we het alsnog eens zijn!
Hartelijke groet,

Pim.

Markus 13 vers 11
Jij bent vlot. Die tekst stond ook al aan het begin van deze topic (Matth.10:19+20)! Fijn dat we het alsnog eens zijn!
Die tekst die jij had geplaatst had ik al zien staan Pim. Alleen was het naar mijn mening nodig om hem nogmaals aan te halen.
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Maar Petrus was toch ook bang om overgeleverd te worden aan de spot en verachting van de Schriftgeleerden toen hij de Heere Jezus verloochende? Ik denk dat de genoemde tekst uit Markus 13 : 11 toen niet van toepassing was bij Petrus. Het was Petrus die toen sprak om zichzelf te 'redden' en zéker niet de Heilige Geest. Ik denk dat het geloof levend en krachtig moet zijn op een moment dat het moeilijk is, anders gaat het denk ik net zo als bij Petrus, dan verloochenen wij Christus.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door H.M.H.
Maar Petrus was toch ook bang om overgeleverd te worden aan de spot en verachting van de Schriftgeleerden toen hij de Heere Jezus verloochende? Ik denk dat de genoemde tekst uit Markus 13 : 11 toen niet van toepassing was bij Petrus. Het was Petrus die toen sprak om zichzelf te 'redden' en zéker niet de Heilige Geest. Ik denk dat het geloof levend en krachtig moet zijn op een moment dat het moeilijk is, anders gaat het denk ik net zo als bij Petrus, dan verloochenen wij Christus.
Het begint er op te lijken dat je het gewoon niet gelooft als de Heere Jezus zegt: 'zijt niet bezorgd'.
Hartelijke groet,

Pim.

Plaats reactie