zijn alle niet-christenen goddeloos?

Jan de Wit

Bericht door Jan de Wit »

Hier geloof ik in.

Maar ik geloof dat een mens op meerdere manieren kan gedoopt altijd door de Heilige Geest worden.
Namelijk
1 door het water. Meestal in een kerk.
2 namelijk als iemand de oprechte wens had om God te dienen maar door onvolledige informatie daar niet in staat was.
3 Als iemand sterft, en gedoopt had willen worden maar niet met water is gedoopt.
4 Als iemand sterft wegens martelaarschap, maar niet gedoopt is.

Als je deze regel volgt kunnen ook niet christenen naar de hemel.
memento

Bericht door memento »

Jan,

Jij hecht waarschijnlijk een andere waarde aan de doop. De doop met water maakt een mens niet zalig. Een mens word behouden omdat hij gelooft in Christus, en dat geloof bewijst door het doen van goede werken. Iets wat een RK-er ook gelooft, alhoewel die de doop noodzakelijk acht.
2 namelijk als iemand de oprechte wens had om God te dienen maar door onvolledige informatie daar niet in staat was.
Dit is een interne contradictie. De mens heeft een ingeschapen Godskennis, en kan God kennen uit de natuur. Echter, deze kennis word nooit en te nimmer aangewend om de ware God te dienen. Kijk naar de primitieve stammen, deze vereren allemaal wel een god, echter een God die heeel anders is dan de God die de bijbel ons schetst. Kijk naar het mohammedisme, deze leerd dat Jezus niet de Zoon van God is, kijk naar het Budhisme wat helemaal geen God erkend maar de mens zelf verheft tot god.

Zie Joh 3:16 tm 21 (geciteerd uit de willibrord vertaling):

16 Zoveel immers heeft God van de wereld gehouden, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft geschonken, zodat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven bezit. 17 Want God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gezonden om de wereld te veroordelen, maar om door Hem de wereld te redden. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; maar wie niet gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de naam van de eniggeboren Zoon van God. 19 En dit oordeel bestaat hierin: het licht is in de wereld gekomen, maar de mensen waren meer gesteld op de duisternis dan op het licht, omdat hun daden slecht waren. 20 Wie kwaad doet, haat het licht: hij komt niet naar het licht toe, want dan worden zijn daden openbaar gemaakt; 21 maar wie de waarheid doet, komt wel naar het licht toe, want dan zal blijken dat zijn daden in God zijn verricht.'

Kortom, hieruit kunnen we 2 conclusies trekken:
1) Een ieder die niet gelooft in Gods Zoon (Christus) is veroordeeld
2) Een ieder die de waarheid doet, komt tót het licht (dat is: komt tot Chistus, die Zelf gezegd heeft: Ik ben het licht van de wereld (Joh 8:12))

Zie ook Mark 16:16: Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

en: II Thessalonians 1:8: Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.

II Thessalonians 2:12: Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Kortom: buiten Christus is zaligheid niet mogelijk. Ik zou je dus willen vragen jouw mening te onderbouwen met citaten uit de Schrift en/of kerkvaders.
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door memento
Jan,

Jij hecht waarschijnlijk een andere waarde aan de doop. De doop met water maakt een mens niet zalig. Een mens word behouden omdat hij gelooft in Christus, en dat geloof bewijst door het doen van goede werken. Iets wat een RK-er ook gelooft, alhoewel die de doop noodzakelijk acht.
Dit is een interne contradictie. De mens heeft een ingeschapen Godskennis, en kan God kennen uit de natuur. Echter, deze kennis word nooit en te nimmer aangewend om de ware God te dienen. Kijk naar de primitieve stammen, deze vereren allemaal wel een god, echter een God die heeel anders is dan de God die de bijbel ons schetst. Kijk naar het mohammedisme, deze leerd dat Jezus niet de Zoon van God is, kijk naar het Budhisme wat helemaal geen God erkend maar de mens zelf verheft tot god.

Zie Joh 3:16 tm 21 (geciteerd uit de willibrord vertaling):

16 Zoveel immers heeft God van de wereld gehouden, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft geschonken, zodat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven bezit. 17 Want God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gezonden om de wereld te veroordelen, maar om door Hem de wereld te redden. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; maar wie niet gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de naam van de eniggeboren Zoon van God. 19 En dit oordeel bestaat hierin: het licht is in de wereld gekomen, maar de mensen waren meer gesteld op de duisternis dan op het licht, omdat hun daden slecht waren. 20 Wie kwaad doet, haat het licht: hij komt niet naar het licht toe, want dan worden zijn daden openbaar gemaakt; 21 maar wie de waarheid doet, komt wel naar het licht toe, want dan zal blijken dat zijn daden in God zijn verricht.'

Kortom, hieruit kunnen we 2 conclusies trekken:
1) Een ieder die niet gelooft in Gods Zoon (Christus) is veroordeeld
2) Een ieder die de waarheid doet, komt tót het licht (dat is: komt tot Chistus, die Zelf gezegd heeft: Ik ben het licht van de wereld (Joh 8:12))

Zie ook Mark 16:16: Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

en: II Thessalonians 1:8: Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.

II Thessalonians 2:12: Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Kortom: buiten Christus is zaligheid niet mogelijk. Ik zou je dus willen vragen jouw mening te onderbouwen met citaten uit de Schrift en/of kerkvaders.

Ik ben het eigenlijk wel met je eens.
Buiten Christus geen Zaligheid.
Maar geloof alleen is niet voldoende.
De duivels geloven ook, maar bibberen van angst.

Bijbeltekst die u gaf :Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen

Ben ik ook mee eens. Maar mensen kunnen God kennen ook vanuit de natuur indien ze in de rimboe leven of in Amerika voor 1492.

Ik laat het hierbij.

God is rechtvaardig en eindeloos barmhartig.
Jan de Wit

Ook de niet christenen hebben een geweten al is dat vervormd door de zondeval net als bij de christenen.

Ik stop verder met discusieren hierover.

groet,

God is rechtvaardig en eindeloos Barmhartig.

Een Vader voor heel de mensheid door Christus onze Heer.

Waarom zou God de mensheid naar de hel sturen als ze toevallig niet christen zijn.
Maar wel christelijk leefde.
england

Bericht door england »

Inderdaad is God eindeloos rechtvaardig en barmhartig.
Dat heeft twee gevolgen: 1. Dat geen enkele zonde door de vingers kan worden gezien. Dus mensen in de rimboe die een andere god oprecht aanroepen endienen kunnen niet in de hemel komen, geen enkele zondaar kan voor God bestaan tenzij hij gekleed in met Christus gerechtigheid. Alleen achter het bloed van Christus is bescherming. Niemand kan God zien en leven...
2. Omdat God barmhartig is heeft Hij een Weg geopened. Door Christus kan een ieder die in Hem gelooft leven, en voor God bestaan.
Dat is oneindige barmhartigheid, want onze zonden zijn ook oneindig...
Jan de Wit

toch maar een reactie

England schreef:
Dus mensen in de rimboe die een andere god oprecht aanroepen endienen kunnen niet in de hemel komen.

Mijn reactie:

Werkelijk, waar haal je dat uit de bijbel?
Nergens gelezen.
Dus al die miljarden mensen zullen in de hel zijn waar hun worm niet sterft met hellepijnen???!!!

Sorry ik kan dit niet geloven.

Maar ik sta ook in een andere traditie.
Maar volgens mij geloven ook vele protestanten dit niet.
england

Bericht door england »

tGaat er niet om wat jij en ik kunne geloven!
Kun jij geloven dat God Zijn Enige Zoon naar deze aarde stuurde met geen ander doel dan te lijden en te sterven, alleen maar om onze zonden?
Kun jij geloven dat jouw zonden Hem dat aandeden? Dat jouw zonden alleen al genoeg waren om Hem voor al die tijd bij de engelen in de hemel weg te houden, en zelfs van Zijn Vader verlaten te worden? Hij van God verlaten, opdat wij nimmermeer van Hem verlaten zouden zijn...
Kun jij dat geloven? Ik niet, daar kan ik nog steeds niet overuit!

Kun jij geloven dat God nog naar een zondaar om wil zien? Kun jij geloven dat God een weg uitgedacht heeft van eeuwigheid om zondaren zalig te maken?

Maar God is rechtvaardig, en reken maar dat die mensen uit de bush een rechtvaardig vonnis krijgen. Maar in de hemel kunnen ze niet komen, dat blijkt uit verschillende uitspraken in het NT alleen al. Alleen diegenen met een bruiloftskleed kunnen in de hemel komen. Alleen zij die gewassen zijn in het bloed van het Lam kunnen bij God komen. Alleen bekleed zijnde met de gerechtigheid van Christus kunnen we voor God bestaan.Want onze God is een verterend vuur...

Dus het gaat er niet om wat wij kunenn geloven, of wat wij prettig of eerlijk vinden. Het gaat er om wat God zegt, en wie God is. En hoe meer jejezelf leert kennen, en hoe meer je God leert kennen, hoe groter wordt het wonder dat er nog iemand in de hemel komt...
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door england
Kun jij geloven dat God Zijn Enige Zoon naar deze aarde stuurde met geen ander doel dan te lijden en te sterven, alleen maar om onze zonden?
Kun jij geloven dat jouw zonden Hem dat aandeden? Dat jouw zonden alleen al genoeg waren om Hem voor al die tijd bij de engelen in de hemel weg te houden, en zelfs van Zijn Vader verlaten te worden? Hij van God verlaten, opdat wij nimmermeer van Hem verlaten zouden zijn...
Kun jij dat geloven?
Kun jij geloven dat God nog naar een zondaar om wil zien? Kun jij geloven dat God een weg uitgedacht heeft van eeuwigheid om zondaren zalig te maken?

Maar God is rechtvaardig, en reken maar dat die mensen uit de bush een rechtvaardig vonnis krijgen. Maar in de hemel kunnen ze niet komen, dat blijkt uit verschillende uitspraken in het NT alleen al.
Ja ik geloof in Christus die de mensheid verlost.
Ik geloof in God. In de 12 artikelen van het geloof.
Ik geloof trouwens ook dat Christus omziet naar alle mensen en een rechtvaardig oordeel vormt. En dat een ieder kans maakt op de eeuwige zaligheid.
Jan de Wit

[
Maar God is rechtvaardig, en reken maar dat die mensen uit de bush een rechtvaardig vonnis krijgen. Maar in de hemel kunnen ze niet komen, dat blijkt uit verschillende uitspraken in het NT alleen al.
Zie toch een contradictie in deze zin.
Ze krijgen een rechtvaardig oordeel maar gaan zowie zo naar de hel. Lijkt me niet rechtvaardig.

Mag ik vragen hoe oud u bent.
england

Bericht door england »

Toch wel Jan, er is trap en mate van straf, en trap en mate van beloning, kijk maar na in de Bijbel.
Dus die mensen zullen krijgen wat ze verdienen. Maar de enige manier om voor God te bestaan isbekleed met de gerechtigheid van Christus.

Ik zie niet in wat mijn leeftijd er mee te maken heeft... Oud genoeg zullen we maar denken. Ik heb aardig wat mee gemaakt, in verschillende takken gewerkt, heb het nodige beleeft met mensen, ik weet niet of dat helpt?

Bovendien doet leeftijd er niet zo veel toe, kijk maar naar Paulus advies aan Timotheus...
Jan de Wit

Toch wel Jan, er is trap en mate van straf, en trap en mate van beloning, kijk maar na in de Bijbel.
Dus die mensen zullen krijgen wat ze verdienen. Maar de enige manier om voor God te bestaan isbekleed met de gerechtigheid van Christus.
Een beloning en toch niet in de hemel komen? Nooit van gehoord. Hoewel ik wel eens gehoord heb dat vroeger de rk kerk zoiets leerde is gelukkig nooit tot dogma verheven en is men al gauw van afgestapt.
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit
Een beloning en toch niet in de hemel komen? Nooit van gehoord. Hoewel ik wel eens gehoord heb dat vroeger de rk kerk zoiets leerde is gelukkig nooit tot dogma verheven en is men al gauw van afgestapt.
Ik bedoel de limbus, dat leerde de rk kerk vroeger, waar ongedoopte kinderen en ongedoopte heidenen heen zouden gaan, die buiten hun schuld niet gedoopt waren. En toch goed geleefd hadden.

Dat was een plek waar men gelukkig was maar niet in Gods Aangezicht was.

Het is nooit tot de officiele kerkleer gekomen. Alleen Augustinus of zo leerde dat of Thomas van Aquino. Ik kan het verkeerd hebben hoor.

Nu zegt de rk-kerk dat ook de niet christenen in de hemel kunnen komen maar Christus beslist. En dat is wel officieel.
Jan de Wit

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Oorspronkelijk gepost door Jan de Wit

Ja ik geloof in Christus die de mensheid verlost.
Ik geloof in God. In de 12 artikelen van het geloof.
Ik geloof trouwens ook dat Christus omziet naar alle mensen en een rechtvaardig oordeel vormt. En dat een ieder kans maakt op de eeuwige zaligheid.
Brrrr wat een uitspraak: kans maken op......het is geen loterij hoor.

Ro 9:16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

1Jo 4:3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.
Geen loterij?
Wat is het dan?

75% kans als christen geboren te worden in Amerika.
3% kans als christen geboren te worden in Japan.
minder dan 1% kans als christen geboren te worden in Saodie Arabie.

Het is wel een loterij als ik in jullie theorie zou geloven.
Plaats reactie