De hel: niet of wel?

memento

Bericht door memento »

Even een zijspoor: memento, je roept op om je te haasten en te spoeden om des levens wil. Maar ligt volgens de 3FvE (inderdaad een lastig sommetje, refo ) het besluit of je naar hemel of hel gaat niet in Gods handen en heb je er zelf absoluut geen controle over (predestinatie)? Waar moet ik me dan heen haasten of spoeden? (geen retorische vraag, maar een oprechte)
We moeten ons spoeden tot Christus, de enige weg ter ontkoming. De predestinatie zegt alleen maar dat ik mág komen. Als God geen mensen had uitverkoren zou er niemand zalig kunnen worden. Iedereen ligt verloren, maar God heeft in Zijn oneindige genade besloten een aantal van hen te redden. En daarom mogen we prediken dat er behoudenis is voor een ieder die tot Christus komt, voor een ieder die zich bekeerd.

Daarbij garandeerd de predestinatie mij ervan dat als ik Christus heb mogen aannemen in het geloof ik nooit meer af kan vallen. God heeft mij getrokken, en Hij wil dat ik zalig word. Welk een enorme troost voor een gelovige, die als hij ziet opzichzelf wel vrezen moet dat hij nog voor eeuwig verloren zal gaan!
memento

Bericht door memento »

Er worden niet een aantal gered, maar velen. een schare die niemand tellen kan.
Maar ook: velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren. (Matt 22:14)
memento

Bericht door memento »

Gods verkiezing moet niet als een beperking worden gezien, maar God nodigt een ieder, wat niet strijdt met Zijn verkiezing.
Amen to that
Robert

Bericht door Robert »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Tot voor kort stond WSO bij mij met afstand op nr. 1 in het klassement van de grofste dwalingen. Madtice is echter nadrukkelijk runner-up.

[Aangepast op 6/4/04 door Adrianus]
Sta ik in de top-10?
Even een zijspoor: memento, je roept op om je te haasten en te spoeden om des levens wil. Maar ligt volgens de 3FvE (inderdaad een lastig sommetje, refo ) het besluit of je naar hemel of hel gaat niet in Gods handen en heb je er zelf absoluut geen controle over (predestinatie)? Waar moet ik me dan heen haasten of spoeden? (geen retorische vraag, maar een oprechte)
De predestinatie houdt in dat als jij je haast tot Christus, God dat zo beschikt heeft. Kortom, je bent niet uit eigen keuze naar Christus gevlucht, maar door God's voorzienigheid.

Dus tegen jou: vlucht naar Christus.
En als je achteraf praatjes krijgt over je 'goede keus', dan zeggen we: "Niet jij, maar God!"

De uitverkiezing is iets voor bekeerde christenen. Niet iets om te leren aan onbekeerden.

Nu over de hel,
de teksten zijn al aangehaald, en daar sta ik volledig achter.
De hel is een feit.
Na de dood is het voor eeuwig met God, of voor eeuwig zonder God zijn.

Waar dat is? Ik heb geen idee.
De 'hemel' is hier op aarde. De nieuwe (vernieuwde) aarde.
De Bijbel vertelt, zover ik weet, niets over de locatie van de hel. Ik kan me voorstellen dat het echt buiten het heelal is. 'de buitenste duisternis'. Daar waar geen licht meer schijnt. Daar waar God's liefde niet is.

Ik neem de teksten over 'vuur' etc. figuurlijk. Jezus is neder gedaald in de hel, maar heeft nooit in een poel van vuur gestaan.

Het punt van de hel= Godverlatenheid is niet direct Bijbels aantoonbaar, maar wel indirect. De Godverlatenheid aan het kruis is m.i., en volgens velen, de hellegang van Christus.

Ik hoop, maar dat is een hoop die niet Bijbels gegrond is, dat God ook voor hen die verloren gaan uiteindelijk genadig is. Hen wellicht een nieuwe kans geeft. Adam kreeg een nieuwe kans, Noach kreeg een nieuwe kans. En toen door Christus, dé nieuwe kans.
Ik hoop het........ maar als God het niet doet, dat is Zijn goed recht. Dan kan ik alleen maar amen zeggen.
refo

Bericht door refo »

Die nieuwe kans zou volgens sommigen het duizendjarig rijk zijn. Christus zal Zich eerst openbaren, de doden zullen opstaan en de ganse aarde zal erkennen dat de Heere God is. Niemand zal tegen een ander zeggen: ken Hem, want iedereen zal Hem kennen. Het duizendjarig rijk vormt de herkansing voor de ongelovigen. Maar uiteindelijk zal vrijwillig gediend moeten worden, want wie uiteindelijk Hem nog niet als Heere erkent zal geworpen worden in de poel.

Dit is natuurlijk niet een refo-gedachte. Maar wat weten we uiteindelijk ervan wat er na deze dagen gebeuren zal? Vaak spreken predikanten er wel over en sommigen hebben er zelfs een 'studie' van gemaakt. Bovenstaande gedachte past m.i. wel in verschillende bijbelse noties.

PS. Ik wil natuurlijk graag ook in de top-10!
PPS. Ben je een ketter als je de bijbel leest en constateert dat andere lezingen dan de 'algemeen aanvaarde' ook geldig zijn? Of zelfs: dat de algemeen aanvaarde niet geldig zijn?
Robert

Bericht door Robert »

Het 1000-jarig rijk als 'herkansing'?
Nee, dat geloof ik niet. Het 1000-jarig rijk is al bezig.
Als ik 'hoop' op een 'herkansing' heb ik geen idee hoe. Het is een hoop, meer niet. Maar het 1000-jarig rijk, wat Bijbels gezien al op drijfzand berust, ook nog op deze manier gaan invullen...... Dat is je zuiverste inlegkunde.
Robert

Bericht door Robert »

Adrianus, hoewel je gelijk heb, vraag ik me altijd af.
Waarom zetten sommige mensen altijd een 'MAAR UITVERKIEZING' achtige tekst achter een Bijbeltekst waar dat zelf niet staat?

De uitverkiezing is een gegeven.
Maar wat me verbaast is dat het in de Bijbel een bijrol speelt, en zeker geen hoofdrol. In sommige kringen lijkt de uitverkiezing wel de boventoon te voeren.

Als er in spr 8:17 niets over de uitverkiezing wordt gezegd,
waarom het er dan zelf aan toevoegen? Daarmee zeg je eigenlijk dat spr8:17 incompleet is.
Plaats reactie