De originele vraag ging over het persoonlijk doorleven van noodzaak en inhoud van de voorbereiding (zie hieronder). Ik ben bang dat ik de enige ben tot nu toe die daar echt op in is gegaan. Refo heeft aangegeven de noodzaak niet te zien om formele redenen. Graag hoor ik nog van anderen hoe ze persoonlijk de voorbereiding gestalte geven (of je nu wel of niet aangaat, dat maakt dan in principe niet uit).
----------
Voorbereiding Heilig avondmaal?
Ik ben benieuwd of jullie dit doen en vooral hoe jullie dit doen.
hartelijke groet, Rhodé
-------
[Aangepast op 16/3/04 door Orckie]
Voorbereiding Heilig avondmaal?
Oeps, sorry...
Wij hebben hier om de andere week HA. Zelf vind ik het erg moeilijk om stil te staan...Het is hier druk, en vooral zondag is zo'n beetje onze drukste dag!
Maar tussen de dienst en het HA is er wel tijd, en dan vind ik het zelf heel fijn om dan to God te komen, en jezelf te beproeven.
En als er tijd is tijdens de week om te zitten, dan is het goed om er over na te denken.
Wel denk ik dat het gevaar groter is om maar aantegaan want het is weer HA of zo, maar toch is het elke keer weer goed! Het is goed om te kijken naar jezelf, je voor God te verootmoedigen, en om op nieuw stil te staan bij wat Christus voor mij, zondaar!, deed!
Het komt misschien doordat de reformatorische kerken hier er meestal de Zwinglische visie op na houden..?
Wij hebben hier om de andere week HA. Zelf vind ik het erg moeilijk om stil te staan...Het is hier druk, en vooral zondag is zo'n beetje onze drukste dag!
Maar tussen de dienst en het HA is er wel tijd, en dan vind ik het zelf heel fijn om dan to God te komen, en jezelf te beproeven.
En als er tijd is tijdens de week om te zitten, dan is het goed om er over na te denken.
Wel denk ik dat het gevaar groter is om maar aantegaan want het is weer HA of zo, maar toch is het elke keer weer goed! Het is goed om te kijken naar jezelf, je voor God te verootmoedigen, en om op nieuw stil te staan bij wat Christus voor mij, zondaar!, deed!
Het komt misschien doordat de reformatorische kerken hier er meestal de Zwinglische visie op na houden..?
ik zou het anders willen zien: een kind vind het fijn om even op pa's knie genomen te worden.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ik bid en lees veel en probeer mij voor God te verootmoedigen en mijn zonden te overdenken. Ik merk ook wel dat ik zoek naar bevestiging en een teken van God dat het echt waar is, maar dat is niet goed. Enerzijds is dat wel afhankelijk, anderzijds geen kwestie van geloof en vertrouwen.
Het is voor een vader toch bedroevend wanneer een kind telkens naar de geboorte-akte vraagt om zeker te weten dat hij toch echt het kind van zijn vader is?
Dus het verlangen van de dichter is een goed verlangen:
Zeg tot mijn ziel: Ik ben uw heil alleen.
Je zegt hier idd wezenlijk wat anders. Een kind vindt het fijn om vader te zien en dicht bij vader te zijn, maar vraagt dan als het goed is niet meer 'bent u nu echt mijn vader'? Dan zegt vader bij wijze van spreken:"Dat heb ik je toch gisteren en eergisteren en al tig keer gezegd?" Snap je het verschil?Oorspronkelijk gepost door Orckieik zou het anders willen zien: een kind vind het fijn om even op pa's knie genomen te worden.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ik bid en lees veel en probeer mij voor God te verootmoedigen en mijn zonden te overdenken. Ik merk ook wel dat ik zoek naar bevestiging en een teken van God dat het echt waar is, maar dat is niet goed. Enerzijds is dat wel afhankelijk, anderzijds geen kwestie van geloof en vertrouwen.
Het is voor een vader toch bedroevend wanneer een kind telkens naar de geboorte-akte vraagt om zeker te weten dat hij toch echt het kind van zijn vader is?
In die week probeer ik wat meer geestelijke lectuur te lezen dan ander weken. Nu ligt "De Godvruchtige Avondmaalganger" op mijn tafel en af en toe lees ik een gedicht, wat daar in staat.Oorspronkelijk gepost door Orckie
Graag hoor ik nog van anderen hoe ze persoonlijk de voorbereiding gestalte geven.
Door dat te lezen wordt je jezelf meer bewust van de rijkdom van het H.A.
Als je de hele week niet zoveel leest, dan is het zo arm.
Eigenlijk zou je elke week meer tijd moeten besteden in het lezen van Gods Woord. De voorbereidingsweek is een extra stimulans om dat ook daadwerkelijk te doen.
Als de Heere Jezus zo geleden heeft, hoe kunnen wij dan zo gemakkelijk leven. En daarmee bedoel ik niet dat we het lijden moeten overdoen.
Samengevat:
Gebruik de week van voorbereiding de middelen, die God heeft ingesteld en verwacht het van Hem, die mildelijk geeft en niet verwijt.
[Aangepast op 16/3/04 door Gerrie]
-
- Contacteer:
Zo is het; er wordt ook weleens gezegd: de laatste Godsontmoeting is de beste verzekering...Oorspronkelijk gepost door PimJe zegt hier idd wezenlijk wat anders. Een kind vindt het fijn om vader te zien en dicht bij vader te zijn, maar vraagt dan als het goed is niet meer 'bent u nu echt mijn vader'? Dan zegt vader bij wijze van spreken:"Dat heb ik je toch gisteren en eergisteren en al tig keer gezegd?" Snap je het verschil?Oorspronkelijk gepost door Orckie
ik zou het anders willen zien: een kind vind het fijn om even op pa's knie genomen te worden.
En dan voelen we als het goed is de verantwoordelijkheid het uit te dragen net als Paulus:Oorspronkelijk gepost door OrckieZo is het; er wordt ook weleens gezegd: de laatste Godsontmoeting is de beste verzekering...
"Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere."
Mocht dat de vrucht zijn!Oorspronkelijk gepost door PimEn dan voelen we als het goed is de verantwoordelijkheid het uit te dragen net als Paulus:Oorspronkelijk gepost door OrckieZo is het; er wordt ook weleens gezegd: de laatste Godsontmoeting is de beste verzekering...
"Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere."
Ik zeg alleen dat je dan slechts 1/3 van wat het formulier noemt hebt begrepen (of iig hier noemt).Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Wat moet je doen in voorbereidingsweek?
Als ik nu eens zeg, dat je je zonden en je vervloeking iig. moet overdenken. Dat je daarom jezelf moet mishagen. Wie vind dat ik dan voorwaarden stel om deel te nemen aan de Heilige Dis.