Zekerheid, is dat noodzakelijk?

Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Nou niet door een visioen/droom ofzo.

John Owen zegt:
“De belofte van het Evangelie, ingebracht in de ziel door de Heilige Geest en ontvangen door het geloof, maakt de rechtvaardiging van een gelovige compleet in zijn eigen geweten en geeft hen een verzekerde vrede met God."

Is het zo duidelijk?
Maar Matthijs is dit niet de gewone weg die God met íedere gelovige gaat? Ik denk dat de rechtgeaarde vierschaarbelever het toch anders zou verwoorden. [vraag mij niet hoe dan wel want ik ken die vierschaarbeleving niet].
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
[vraag mij niet hoe dan wel want ik ken die vierschaarbeleving niet].
Toch denk ik van wel, Egbert. Het gaat enkel om het geloof in de beloften van God, dus in de vrijspraak voor jou persoonlijk.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Toch denk ik van wel, Egbert. Het gaat enkel om het geloof in de beloften van God, dus in de vrijspraak voor jou persoonlijk.
Dat begrijp ik Lecram maar de echte vierschaarbelevers denken er toch anders over denk ik en díe beleving ken ik [nog?] niet

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Lecram

Bericht door Lecram »

Dat begrijp ik Lecram maar de echte vierschaarbelevers denken er toch anders over denk ik en díe beleving ken ik [nog?] niet
De kans is groot dat je dat niet zo zal ervaren. Die ervaring is naar mijn idee voor een groot deel beinvloed door de omgeving waarin je je bevindt.
Egbert

Bericht door Egbert »

De kans is groot dat je dat niet zo zal ervaren. Die ervaring is naar mijn idee voor een groot deel beinvloed door de omgeving waarin je je bevindt.
Geloven is subjectief [ja toch, niet dan?] zo is heel veel wat met geloven te maken heeft subjectief en in sterke mate afhankelijk in welke cultuur/milieu je bent opgegroeid. Zo is de 'vierschaarbeleving' en nog vele andere 'westers- 18/19e eeuws-rechtsgereformeerd' belevingen/uitspraken iets wat je kunt beleven als je er veel mee bezig bent, vergelijk het met 'teksten krijgen'. Zeg ik verder niets van. Maar niets is verder zo gevaarlijk als dit soort subjectieve verklaringen als bindend voor het geheel opleggen. Nou kan men zeggen: "zo versubjectiveer je alle geloofsuitingen." Daar op zeg ik we hebben gelukkige het objectieve Woord van God laten we daar maar bij blijven en leven.

[Aangepast op 2/3/04 door Egbert]

Plaats reactie