Onze vaderen bouwden niet op gestalten, maar om er nu in te lezen dat 'hongeren en dorsten' hetzelfde is als Christus niet kennen, gaat te ver.
Niet kennen is een extreme, wél kennen is een ander extreme. Laat ik voorop stellen dat er altijd Godskennis moet zijn (God drie-eenig), maar of Christus bewust als mijn Redder gezien word, wil ik niet zo zeker stellen. Ik hou het daarom bij:
1) God 3-enig word gekend
2) Men wil verlost worden
3) Men vertrouwd God zodanig dat men steeds bij Hem terug komt (vertrouwen is het hoofdingredieent van geloof)
Dat men spreekt over zaken als dat Christus later geopenbaard word, etc, dan moet men daaruit niet opmaken dat men God 3-enig niet kent, maar dat men dan meer zicht krijgt op Christus werk als Zaligmaker.
Maargoed, iemand die nooit verder komt dan de kennis van God als Rechter, zonder ooit iets gezien te hebben (en dan bedoel ik zien, ook zonder het mijnen), daar heb ik hele grote vraagtekens bij. Ellendekennis zonder dat het uitdrijft naar Christus is gedoemd uit te lopen in de eeuwige rampzaligheid...
BTW Doorgeleid ben je als je door de Doodsjordaan bent gegaan. De term die hier gebruikt moet worden is 'ingeleid'.
Ach, t zijn maar termen hè, t gaat uiteindelijk om de zaken die ermee bedoelt worden. Niet naar de letter, maar naar de geest....