Hét ware zaligmakende geloof

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Zien jullie trouwens een opvallend verschil tussen Harinck, vd. Groe en Spurgeon?

De eerste 2 praten OVER, de laatste praat TOT.

Dat is naar mijn mening ook wat hier gebeurt. Mij incluus. Altijd OVER, maar het is nooit eens TOT. En maar lucht happen en maar ijdelheid scheppen, maar nooit eens... Man! Als we zelf zouden doen wat we schreven, dan waren we nu eenvoudig weg heiligen. Laten we een keer niet l*llen maar doen!

Ik bid echt dat de preek van Spurgeon uitwerking mag hebben in ons leven, zodat we niet alleen praten over de Weg, maar dat we die dan ook bewandelen.

[Aangepast op 9/11/04 door Kaw]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Kaw,

Dat van Harinck en Van der Groe zijn BOEKEN.
Dat van Spurgeon is een PREEK.

Verder durf ik Van der Groe niet te lezen, want als ik wat hij beschrijft allemaal moet kennen (Toetsteen van ware en valse genade), dan wordt het nooit wat, maar misschien zit ik wel op de verkeerde weg hiermee.

Die angst die Matthijs had, heb ik niet overwonnen.

[Aangepast op 9/11/04 door Refojongere]
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Dat van Harinck en Van der Groe zijn BOEKEN.
Dat van Spurgeon is een PREEK.
Ben ik bewust. Ik heb het er ook niet over dat zij personen zijn die zo doen. Ik wijs op onszelf. Wij doen zo.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door RefojongereVerder durf ik Van der Groe niet te lezen, want als ik wat hij beschrijft allemaal moet kennen (Toetsteen van ware en valse genade), dan wordt het nooit wat, maar misschien zit ik wel op de verkeerde weg hiermee.
Ik ook niet :# Maar gelukkig is van der Groe de Bijbel niet. Jezus zegt: Johannes 17:3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.

[Aangepast op 9/11/04 door Miscanthus]
HansB

Bericht door HansB »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Gereed aan Gods zijde, maar aan de zijde van de mens kan dat soms lang duren, soms wel twaalf bijlsagen....
Wil je de Bijbelteksten hier opgeven of neerschrijven, waar dit in staat?
Lecram

Bericht door Lecram »

Verder durf ik Van der Groe niet te lezen, want als ik wat hij beschrijft allemaal moet kennen (Toetsteen van ware en valse genade), dan wordt het nooit wat, maar misschien zit ik wel op de verkeerde weg hiermee.
Beste RJ,

Durf je de bijbel wel helemaal te lezen? Als dat wel zo is, dan is het toch vreemd dat je je zo laat beangstigen door een stuk tekst van een mens? Dan zou de bijbel op z'n minst zo beangstigend voor je moeten zijn.

groet,

Lecram
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
...en zo zijn we van het ware zaligmakende geloof afgestapt en beland bij een predikant....

Max Lucado beschrijft het treffend hoe een gids van een museum zichzelf zo belangrijk begon te vinden dat hij tijdens de rondwandeling telkens voor het schilderij ging staan, waarna een bezoeker riep: ga eens eventjes opzij, want ik zie helemaal niet waar je het nu eigenlijk over hebt!

Miscanthus hoeft niet meer naar de kerk.
Een predikant is alleen maar een sta-in-de-weg. Thuis met een boekje in een hoekje is voldoende.
refo

Bericht door refo »

Dat zegt hij helemaal niet. Maar gek genoeg is dat volgens de GG leer wel zo. De prediking speelt alleen maar een rol in de bevinding. De wedergeboorte komt volledig bovennatuurlijk tot stand.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Oorspronkelijk gepost door arend
ik word soms zó moe van die discussies die alleen maar gevoerd worden door het over en weer knippen en plakken van oudvaders en geeërde predikanten... :#

wat heb je dan aan een forum?
Hélemaal mee eens Arend!!!:+:+:+
Ik weet een veel mooier plakboek met citaten van oudvaders. Het heet: afwachten of verwachten. Matthijs zit onderhand ook wel aan de 1100 bladzijden geciteerde oudvaders op OSW. Alleen vind ik Matthijs wèl eenzijdig.
refo

Bericht door refo »

Ik waarschuw maar vast: reacties en citaten die te groot zijn voor mijn beeldscherm, lees ik niet.

Net als in een 'echt' gesprek. Wanneer iemand zijn argument staaft met het voorlezen van een artikel van 10 minuten of langer, dan haakt ik af.

Met alle respect dus voor ds Harinck, Spurgeon en Van de Groe.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
Een predikant is alleen maar een sta-in-de-weg. Thuis met een boekje in een hoekje is voldoende.
Ik vind het treurig maar waar. Er zijn gemeentes in het land waar je beter thuis met de bijbel in een hoekje kunt gaan zitten dan dat je naar de kerk gaat.

Ik heb wel eens iemand aangeraden om even helemaal de woorden van zijn predikant te vergeten en om met een open hart en van te voren een gebed, de bijbel te gaan lezen. Hij zat helemaal in de put en het evangelie kon hij niet (meer) geloven, door de preken van zijn dominee.

Ik weet dat ik me hier zo niet populairder mee maak, maar dat interesseert me niet. Ik ga er niet om heen draaien.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Majorca
...en zo zijn we van het ware zaligmakende geloof afgestapt en beland bij een predikant....

Max Lucado beschrijft het treffend hoe een gids van een museum zichzelf zo belangrijk begon te vinden dat hij tijdens de rondwandeling telkens voor het schilderij ging staan, waarna een bezoeker riep: ga eens eventjes opzij, want ik zie helemaal niet waar je het nu eigenlijk over hebt!

Orc,

wat je hier doet kan niet door de beugel. Je verdraait opzettelijk mijn woorden en zondigt hiermee tegen het 9de gebod. Ik verwacht rectificatie.

Ik wilde er mee zeggen dat het goud makkelijk verdonkerd wordt door allerlei toevoegingen die niet telkens expliciet in de Bijbel staan. Het Woord is een kracht Gods tot zaligheid, een ieder die gelooft.
Met al die woorden van waarachtig, zuiver, onwederstandelijk, telkens weer erbij te nemen, wordt het evangelie zo heet gemaakt dat niemand het meer aan zijn lippen durft te zetten.
Dat is het gevaar waartegen ik wil waarschuwen.

[Aangepast op 10/11/04 door Miscanthus]
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Oorspronkelijk gepost door arend
ik word soms zó moe van die discussies die alleen maar gevoerd worden door het over en weer knippen en plakken van oudvaders en geeërde predikanten... :#

wat heb je dan aan een forum?
Hélemaal mee eens Arend!!!:+:+:+
Ik weet een veel mooier plakboek met citaten van oudvaders. Het heet: afwachten of verwachten. Matthijs zit onderhand ook wel aan de 1100 bladzijden geciteerde oudvaders op OSW. Alleen vind ik Matthijs wèl eenzijdig.
Nou, ik vind dat jullie eenzijdig zijn. Daarom belicht ik bewust het voorbereidende werk van de Heilige Geest.

Ik sta voor een prediking met de verkondiging van 2 wegen (Dood in Adam en hét Leven in Christus) en 3 stukken en niet voor een prediking met 3 wegen en 2 stukken of de stukken in omgekeerde volgorde zoals de HC de volgorde beschrijft. Dus: Verlossing/ellende Dankbaarheid.

En ook geen Evangelie zonder de eisende, vloekende Wet. De Wet is immers de tuchtmeester tot christus. Want de Wet brengt je in de schuld en het Evangelie is de bevrijding daarvan. Dat verstonden de reformatoren ook heel goed.

Zonder de Wet is het maar een goedkoop en mismaakt Evangelie.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Over afwachten en verwachten.
Ik sta van harte achter het commentaar van ds. W. van Vlastuin daarover.
Weinig van het werk van de Heilige Geest in de mens. Het voorbereidende werk. Hoe de mens dat nou ondervindt. Langs welke weg.
Dat zei ds. W. van Vlastuin tijdens het Symposium in Doelen te Rotterdam vorig jaar. Ik was daar zelf aanwezig.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Beste RJ,

Durf je de bijbel wel helemaal te lezen? Als dat wel zo is, dan is het toch vreemd dat je je zo laat beangstigen door een stuk tekst van een mens? Dan zou de bijbel op z'n minst zo beangstigend voor je moeten zijn.

groet,

Lecram
Nee, dat is niet vreemd. De Bijbel is voor de mens een Boek die niet te begrijpen is met een natuurlijk verduisterd verstand. De mens in zijn natuurstaat gaat daar altijd de verkeerde kant mee op.
Maar God heeft 'goedertierenlijk' verkondigers/verklaarders van Zijn Woord geschonken. Ook van Theodorus van der Groe mogen we opmerken dat hij godsgezant was die het Woord recht sneed.

Maar een kind van God, als die bijv. de gelijkenis van de 10 maagden zou lezen, dan zou die zonder dat er een predikant er uitleg over zou geven zeggen: "Ben ik het Heere?". En als een predikant - gedreven door de Geest - er een schriftuurlijke uitleg overgeeft, dan moet een kind van God kunnen horen dat hij er binnen of er nog buiten staat.
Een waar kind van God begint (als ik het zo zeggen mag) dan liever weer opnieuw, dan straks te moeten horen: "IK HEB U NOOIT GEKEND". Dan kunnen wij Hem verstandelijk wel kennen, maar dan kent Hij ons niet. Verschrikkelijk!
Plaats reactie