De vierschaar der concientie
Stel nu eens dat een totaal ongelovige per ongeluk op dit forum belandt........en al die vage theologische termen leest.......
Die weet niet wat hem overkomt mensen!
Als-ie al een beetje geïnteresseerd was geraakt in het christendom, zou ik het niet gek vinden als-ie z'n gillend z'n computer uit zou zetten!
The Critical Brother houdt het o.a. maar bij de eenvoudige gelijkenissen van de Here Jezus. Daar heb ik 1000x zo veel aan als die door mensen verzonnen, niet in de bijbel terug te vinden dogmatische bagger. (sorry voor het woordgebruik, maar ik kan geen betere term verzinnen....)
Back to Basic mensen!
The Critical Brother (niet van een "basic-geloof" hoor!)
Als-ie al een beetje geïnteresseerd was geraakt in het christendom, zou ik het niet gek vinden als-ie z'n gillend z'n computer uit zou zetten!
The Critical Brother houdt het o.a. maar bij de eenvoudige gelijkenissen van de Here Jezus. Daar heb ik 1000x zo veel aan als die door mensen verzonnen, niet in de bijbel terug te vinden dogmatische bagger. (sorry voor het woordgebruik, maar ik kan geen betere term verzinnen....)
Back to Basic mensen!
Origineel geplaatst door The Critical Brother
Stel nu eens dat een totaal ongelovige per ongeluk op dit forum belandt........en al die vage theologische termen leest.......
Back to Basic mensen!
Het is juist een heel intressant onderwerp. Het is ook niet bedoelt voor de mensen die net christelijk worden.
Hoewel ze het wel mogen lezen natuurlijk en vragen stellen op het forum of aan de beide dominee's de Knegt en Pieters.
Het is inderdaad niet het belangrijkste wat je moet weten.
Ik was het ook helemaal ermee eens, met wat ds. Harinck erover zegt.
Dat de beleving van Potappel onbijbels is, zeg ik niet, dat zegt Lecram. Hoewel het wel bijbels is als je God ervaart als Rechter van hemel en aarde. Christus als Middelaar en dus Advocaat en de duivel als aanklager die ons wanhopig wil maken. Dat de bekering van hem in elk geval wel vruchten afwierp blijkt uit de rest van zijn levensbeschrijving. Dus wat dat betreft.....
Dominee Harinck heeft aangetoond dat zo'n ervaring mogelijk is, en ook ds. P. de Vries kent kinderen van God die iets soortgelijks hebben meegemaakt.
Wat ik wil zeggen:
1. Antwoorden op Matthijs' vraag: een bijzondere ervaring kan in dit leven bij sommigen plaatsvinden.
2. Als voorbeeld heb ik Potappel aangehaald om ons te verwonderen over Gods overstelpende trekking met Zijn koorden van liefde. Potappel heeft het niet op zo'n bijzondere ervaring laten aanlopen. Het is God geweest die hem heeft stilgezet en krachtig Potappel heeft verzekerd. Wij kunnen ook simpel geloven op Zijn Woord. Maar ja, ook dat wordt geschonken.
3. ondertekenen van je eigen verdoemenis is ONBIJBELS. Inderdaad, een normaal natuurlijk mens zal daar geen vrede mee hebben, maar zal altijd blijven smeken om genade. Maargoed, dan kan het nog wel voorkomen bij een bekering. Dat is niet uitgesloten.
Hier wilde ik het bij laten.
Dat de beleving van Potappel onbijbels is, zeg ik niet, dat zegt Lecram. Hoewel het wel bijbels is als je God ervaart als Rechter van hemel en aarde. Christus als Middelaar en dus Advocaat en de duivel als aanklager die ons wanhopig wil maken. Dat de bekering van hem in elk geval wel vruchten afwierp blijkt uit de rest van zijn levensbeschrijving. Dus wat dat betreft.....
Dominee Harinck heeft aangetoond dat zo'n ervaring mogelijk is, en ook ds. P. de Vries kent kinderen van God die iets soortgelijks hebben meegemaakt.
Wat ik wil zeggen:
1. Antwoorden op Matthijs' vraag: een bijzondere ervaring kan in dit leven bij sommigen plaatsvinden.
2. Als voorbeeld heb ik Potappel aangehaald om ons te verwonderen over Gods overstelpende trekking met Zijn koorden van liefde. Potappel heeft het niet op zo'n bijzondere ervaring laten aanlopen. Het is God geweest die hem heeft stilgezet en krachtig Potappel heeft verzekerd. Wij kunnen ook simpel geloven op Zijn Woord. Maar ja, ook dat wordt geschonken.
3. ondertekenen van je eigen verdoemenis is ONBIJBELS. Inderdaad, een normaal natuurlijk mens zal daar geen vrede mee hebben, maar zal altijd blijven smeken om genade. Maargoed, dan kan het nog wel voorkomen bij een bekering. Dat is niet uitgesloten.
Hier wilde ik het bij laten.
Beste RJ,
Een gelovige kan heel veel meemaken, maar met alles wat we meemaken, moeten we kunnen toetsen aan het Woord. Met alles wat niet door Woord en Geest wordt gewerkt moeten we voorzichtig zijn. Het kan alleen van God vandaan komen als Hij erdoor verheerlijkt wordt. En dat zie je nogal eens anders, dan staat de mens met zijn beleving centraal.
Lettend op de schrijfstijl van dat stukje van Potappel, dan valt mij op dat dat niet door hemzelf is geschreven. Dat maakt mij in ieder geval extra voorzichtig.
Een gelovige kan heel veel meemaken, maar met alles wat we meemaken, moeten we kunnen toetsen aan het Woord. Met alles wat niet door Woord en Geest wordt gewerkt moeten we voorzichtig zijn. Het kan alleen van God vandaan komen als Hij erdoor verheerlijkt wordt. En dat zie je nogal eens anders, dan staat de mens met zijn beleving centraal.
Lettend op de schrijfstijl van dat stukje van Potappel, dan valt mij op dat dat niet door hemzelf is geschreven. Dat maakt mij in ieder geval extra voorzichtig.
We zijn ook allemaal hetzelfde. Hetzelfde als vroeger. De een is van Paulus, de ander van Apollos, de derde van Cefas: De een is van Potappel, de ander van Harinck, de derde van Vreugdenhil etc. etc. Zullen we eruit komen? Ik geloof er niks van.
Maar God moet de wasdom geven. Gods Woord en de belijdenisgeschriften. Haal daar je kennis maar vandaan.
Je kunt beter studeren in de oudvaders, of ze nu uit Nederland komen of uit Schotland dan in de hedendaagse theologen. De oudvaders worden wat breder gedragen toch?
Het roepen van namen van dominees en wat ze zeggen van tegenwoordig schept toch alleen maar verwarring en verdeeldheid.
Niet dat de dominees niet deugen van tegenwoordig hoor, verre van dat. Maar dat geroep van namen is zo ontzettend zinloos. Een ieder heeft z'n voorkeuren en dat zal niet veranderen denk ik. Was in de bijbeltijd ook al zo.
[Veranderd op 4/6/02 door rekna]
Maar God moet de wasdom geven. Gods Woord en de belijdenisgeschriften. Haal daar je kennis maar vandaan.
Je kunt beter studeren in de oudvaders, of ze nu uit Nederland komen of uit Schotland dan in de hedendaagse theologen. De oudvaders worden wat breder gedragen toch?
Het roepen van namen van dominees en wat ze zeggen van tegenwoordig schept toch alleen maar verwarring en verdeeldheid.
Niet dat de dominees niet deugen van tegenwoordig hoor, verre van dat. Maar dat geroep van namen is zo ontzettend zinloos. Een ieder heeft z'n voorkeuren en dat zal niet veranderen denk ik. Was in de bijbeltijd ook al zo.
[Veranderd op 4/6/02 door rekna]
- ndonselaar
- Contacteer:
Beste rekna, dat van Apollos en Paulus ligt iets anders. Dat had volgens mij meer met redenaarsgaven te maken.
Toch even verder:
De DL noemen de wedergeboorte 'Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking'
Spreken we hier over de vierschaarervaring?
ook spreken de DL over het weerleggen van de volgende dwalers, nl. diegenen die leren dat men geen zekerheid van de toekomende volharding in dit leven kan hebben zonder bijzondere openbaring.
of bedoelt men dit met de vierschaarervaring?
Het antwoord hierop is heel wezenlijk voor de discussie.
Toch even verder:
De DL noemen de wedergeboorte 'Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking'
Spreken we hier over de vierschaarervaring?
ook spreken de DL over het weerleggen van de volgende dwalers, nl. diegenen die leren dat men geen zekerheid van de toekomende volharding in dit leven kan hebben zonder bijzondere openbaring.
of bedoelt men dit met de vierschaarervaring?
Het antwoord hierop is heel wezenlijk voor de discussie.
Ik denk dat we nog verder moeten kijken. Laten we naar de Bijbel kijken, dat is Gods eigen woord. Daarvan weet je tenminste zeker dat het onfeilbaar is. Als God deze ervaringen noodzakekelijk acht, dan had het ook wel in de Bijbel gestaan.
(Ik bedoel dit absoluut niet oneerbiedig!)
Laten we teruggaan naar het Boek der Boeken en niet naar boeken over dat Boek.
(Ik bedoel dit absoluut niet oneerbiedig!)
Laten we teruggaan naar het Boek der Boeken en niet naar boeken over dat Boek.
- ndonselaar
- Contacteer:
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is: Waar maken we ons druk over, als er in de Bijbel niet over gesproken wordt? Dan gaat het mij nu even niet om de vraag of het woord 'vierschaarbeleving' ook in de Bijbel voorkomt, maar de zaak. Dat weet ik namelijk niet. Ik kan me niet herinneren ooit zoiets gelezen te hebben. Als dan de DL er wel over spreken, voegen ze dan niet iets toe aan de Bijbel, of moet ik dat anders zien?
- ndonselaar
- Contacteer:
Als iedereen het erover eens is dat een verschaarbeleving absoluut onnodig is om te weten of je gerechtvaardigd bent, dan kunnen we de discussie wel sluiten. De Bijbel leert ons dat geloven in Jezus Christus ter rechtvaardigheid voldoet.
Verder leert de vierschaarervaring ons dat God almachtig is en door alles heen kan breken en op bijzondere wijze nog werken wil en kan en ook werkt. Verder is de vierschaarervaring van L. Potappel niet onbijbels, daar ben ik wel van overtuigd.
Verder leert de vierschaarervaring ons dat God almachtig is en door alles heen kan breken en op bijzondere wijze nog werken wil en kan en ook werkt. Verder is de vierschaarervaring van L. Potappel niet onbijbels, daar ben ik wel van overtuigd.
- ndonselaar
- Contacteer:
Als iedereen het erover eens is dat een verschaarbeleving absoluut onnodig is om te weten of je gerechtvaardigd bent, dan kunnen we de discussie wel sluiten.
Waarom wordt er niet inhoudelijk ingegaan op mijn vraag wat je onder die vierschaarbeleving bedoeld!
De Bijbel leert ons dat geloven in Jezus Christus ter rechtvaardigheid voldoet.
Dat eerste RJ ben ik volledig met je eens,
nl. dat alleen Christus tot rechtvaardigheid voldoet, dat tweede gedeelte kunnen we over spreken als de vraag over mijn definitie beantwoordt
Waarom wordt er niet inhoudelijk ingegaan op mijn vraag wat je onder die vierschaarbeleving bedoeld!
De Bijbel leert ons dat geloven in Jezus Christus ter rechtvaardigheid voldoet.
Dat eerste RJ ben ik volledig met je eens,
nl. dat alleen Christus tot rechtvaardigheid voldoet, dat tweede gedeelte kunnen we over spreken als de vraag over mijn definitie beantwoordt
Wordt voor gezorgd:Origineel geplaatst door ndonselaar
Ik citeer hiervoor uit het boek van Ds. H.J. Hegger ‘Christus, mijn rechter en mijn redder’
Hij omschrijft de vierschaar beleving als volgt:
God roept de zondige mens ter verantwoording voor de rechtbank van zijn geweten. Het is alsof Hij daar, in de ziel van de mens (die dus fungeert als rechtszaal), een heel rechtsgeding op touw zet. Men stelt het soms heel aanschouwelijk voor. De aangeklaagde mens wordt, met de strop al om zijn hals, de rechtszaal, binnengeleid. Dan krijgt hij de lange lijst van zijn zonden voorgelegd, die uitloopt op de akte van beschuldiging en de vordering: “Geef rekenschap van uw rentmeesterschap.â€
- ndonselaar
- Contacteer: