hebben jullie alle posts in deze topic gelezen?
Over wat jullie zeggen hebben meerdere mensen het een en ander gezegd.
Ik kan het herhalen, maar jullie kunnen het ook gewoon lezen

Hoe moeten we dan de bijbeltekst zien waarin wordt gesproken over het niet willen? Jeruzalem heb niet gewild dat Christus over hun koning werd en het is toen ook niet gebeurd? Christus zegt dat hij heel vaak de kinderen van Jeruzalem bij elkaar wilde vergaderen zoals een hen haar kuikens. Maar ze wilde niet en het is toen ook niet gebeurd! Hoe moeten we dit dan zien?Oorspronkelijk gepost door tukkertjeVolgens mij is er een wezenlijk verschil tussen tegen werken en tegen houden.Kom dan eens met een duidelijke verklaring van de bijbelteksten die spreken over Gods Geest tegen werken
Tegen werken ben ik met je eens, maar God's werk tegen kunnen houden gaat er bij mij niet in
De waarde van de wedergeboorte ligt voor een belangrijk deel in de ‘vrijwillige terugkeer’ van de mens tot God. Waar blijft de schoonheid en diepte van de liefde als er dwang aan ten grondslag ligt? Weer opnieuw de gelijkenis van de verloren zoon. Ja, de vader kon niets doen dan afwachten. Daarin was hij kwetsbaar. Maar ook ontzettend sterk, want het is alleen aan de sterken voorbehouden om zich kwetsbaar op te durven stellen. Christus is ook in zekere zin kwetsbaar. Maar wel een kwetsbaarheid die voorbehouden is aan de Almachtige, want alleen de Almachtige is in staat om Zijn macht vrijwillig af te leggen. Zoals Christus ook gedaan heeft. En juist dat maakt Hem de ‘schoonste van alle mensenkinderen’. Daar kunnen we oneindig tegenop kijken.Oorspronkelijk gepost door Pied
Waar is zo’n vrije wilskeuze nog voor nodig?! God moet volgens de remonstranten van te voren en onwederstandelijk de mens in zoverre vernieuwen, dat hij vóór het Evangelie kiezen kan. Maar dan dient de handhaving van de wilsvrijheid blijkbaar alleen om:
- Gods genade weer te verijdelen,
- zijn genadeverbond weer even wankel en onvast te maken als het werkverbond van vóór onze zondeval
- Christus nog machtelozer en liefdelozer voor te stellen dan Adam; want Hij heeft alles volbracht en alles verworven, maar als Hij het wil toepassen, stuit zijn macht en zijn liefde af op de wil van de mens!
Conclusie: Alleen om een schijnvrijheid van de mens te redden, wordt (a) God van zijn soevereiniteit, (b) het genadeverbond van zijn vastigheid en (c) Christus van zijn koninklijke macht beroofd.
Ook dit is geen goed argument. De aanname dat kinderen om de ouders zalig worden is betwistbaar, aangezien in de Bijbel de nadruk wordt gelegd op een persoonlijk keuze en persoonlijk geloof. Daarnaast naïef, want er zijn in principe nog tal van andere opties te bedenken. Bijvoorbeeld dat er voor deze kinderen een ander moment van keuze is na de dood. Maar daarover zwijgt de Bijbel.Oorspronkelijk gepost door Pied
Bavinck gaat nog even door: men wint er niets mee – maar men verliest er alles bij. Niet alleen wordt ten aanzien van de volwassenen de vrije wil slechts in schijn gered, maar voor wat betreft de kinderen blijkt deze leer geheel onvoldoende en de onbarmhartigheid zelve.
Want één van beide:
- De genade, die aan de kinderen geschonken wordt, is voldoende ter zaligheid en opent voor hen, als zij jong sterven, de poorten van de hemel. Zij worden behouden zonder hun toedoen en zonder zelf gekozen en beslist te hebben.
- Of zij is niet voldoende. Maar dan zijn ook alle kinderen verloren, die vroeg, voordat ze kiezen konden, stierven; en van de kinderen die opgroeien, vallen er door vrije wilskeuze weer duizenden en duizenden af.
Het pelagianisme in zijn verschillende vormen (o.a. remonstrantisme) heeft een schijn van barmhartigheid; maar het is niets anders dan de barmhartigheid van de farizeër, die zich om de tollenaars niet bekommert. Om de wilsvrijheid bij enkele duizenden volwassenen te redden (en dan nog maar in schijn!), geeft het miljoenen kinderen aan de verdoemenis prijs.