Beste Refojongere, geef mij eens teksten waarin:Je negeert overigens wel heel mooi alle andere bijbelgedeelten waarin staat dat christenen wel zondigen, zonde doen en zondaars zijn. Schrift met Schrift vergelijken a.u.b.
christenen (dat impliceert het N.T.)
die oprecht zijn (dat sluit de grove zonden al uit waartegen Paulus zo dikwijls vermaand en waar hij van zegt: doet wie niet deugt uit uw midden weg)
opzettelijk de zonde doen (dus nÃet krijgsgevangen zijn genomen door de wet der zonde - tegen hun wil in).
Dáár heb ik het over.
Ananias en Safira bijvoorbeeld, die zondigden opzettelijk en bedrogen de gemeente. Wat was hun loon? De dood.
1 Johannes 3
1 Ziet, welk een liefde ons de Vader heeft gegeven, dat wij kinderen Gods genoemd worden, en wij zijn het ook. Daarom kent de wereld ons niet, omdat zij Hem niet kent.
2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen; maar wij weten, dat, als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem gelijk zullen wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.
3 En een ieder, die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is.
4 Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid.
5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is , opdat Hij de zonden zou wegnemen , en in Hem is geen zonde .
6 Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.
7 Kinderkens, laat niemand u misleiden . Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is;
8 wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.
9 Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad Gods blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
10 Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar: een ieder die de rechtvaardigheid niet doet , is niet uit God, evenmin als wie zijn broeder niet liefheeft.
Deze teksten geven vaak misverstand - en wat ik probeer uit te leggen is dat zonde doen betekent: 'opzettelijk ingaan tegen God, je geweten en zijn Geest, de gezindheid van het vlees hebben, dus opzettelijk, met voorbedachte rade eigenlijk, datgene doen waarvan je wéét dat het zonde is.'
Immers als je het nÃet opzettelijk doet, als je weerstand biedt maar onderspit delft, dan bewerk jÃj het niet meer, maar de zonde, die in jou woont. Dan ben jÃj niet schuldig aan het vlees, want je bent niet Ãn het vlees, immers indien de Geest Gods in jou is. Dan voert de wet der zonde strijd tegen de wet van je verstand, immers het vlees is zwak, ookal is de geest gewillig. Lees Rom. 7 en 8.
En dan is de enige oplossing voor het vlees: het kruis. Gal. 5:24.
Romeinen 6:15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!
En wat betreft zondaar laten we het houden bij het bijbelse begrip zondaar:
Ik haal even alle teksten uit het N.T. aan - je ziet, het zijn er niet zoveel:
Lukas 15:7 Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben.
Lukas 15:10 Alzo is er, zeg Ik u, blijdschap bij de engelen Gods over een zondaar, die zich bekeert.
Lukas 18:13 De tollenaar stond van verre en wilde zelfs zijn ogen niet opheffen naar de hemel, maar hij sloeg zich op de borst en zeide: O God, wees mij, zondaar, genadig!
Johannes 9:24 Zij riepen dan ten tweeden male de man, die blind geweest was, en zeiden tot hem: Geef Gode de eer ; wij weten, dat deze mens een zondaar is.
Johannes 9:25 Hij dan antwoordde: Of Hij een zondaar is, weet ik niet; een ding weet ik, dat ik, die blind was , nu zien kan.
Romeinen 3:7 Maar, indien de waarachtigheid Gods door mijn leugen des te overvloediger is gebleken tot zijn heerlijkheid, waarom word ik dan nog als zondaar geoordeeld?
Jakobus 5:20 weet dan, dat, wie een zondaar van zijn dwaalweg terugbrengt, diens ziel van de dood zal behouden en tal van zonden bedekken.
1 Petrus 4:18 En indien de rechtvaardige ternauwernood behouden wordt, waar zal dan de goddeloze en zondaar verschijnen?
Mattheus 26:45 Toen kwam Hij bij de discipelen en zeide tot hen: Slaapt nu maar en rust. Zie, de ure is nabijgekomen, en de Zoon des mensen wordt overgeleverd in de handen van zondaren.
Markus 14:41 En Hij kwam ten derden male en zeide tot hen: Slaapt nu maar en rust. Het is genoeg. De ure is gekomen, zie, de Zoon des mensen wordt overgeleverd in de handen der zondaren .
Romeinen 5:8 God echter bewijst zijn liefde jegens ons, doordat Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons gestorven is.
Romeinen 5:19 Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van een mens zeer velen zondaren geworden zijn , zo zullen ook door de gehoorzaamheid van een zeer velen rechtvaardigen worden .
1 Timotheus 1:15 Dit is een getrouw woord en alle aanneming waard, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren te behouden, onder welke ik een eerste plaats inneem.
Hebreen 7:26 Immers, zulk een hogepriester hadden wij ook nodig: heilig, zonder schuld of smet, gescheiden van de zondaren en boven de hemelen verheven;
Hebreen 12:3 Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt.
In welke zin? In de zin van iemand die zich wil bekeren en om genade smeekt tot God, of iemand die niet gelooft en die tot bekering zal worden gebracht, of iemand die gelijkgesteld wordt met een goddeloze of een farizeeër die zich niet aan de wet hield. En als de zondaar is bekeerd, dan is hij geen zondaar meer. 'Toen wij nog zondaren waren..' zegt Paulus.
Groeten, Rose.
[Veranderd op 4/9/02 door roseline]