zonde

roseline

Bericht door roseline »

Refojongere
Je negeert overigens wel heel mooi alle andere bijbelgedeelten waarin staat dat christenen wel zondigen, zonde doen en zondaars zijn. Schrift met Schrift vergelijken a.u.b.
Beste Refojongere, geef mij eens teksten waarin:
christenen (dat impliceert het N.T.)
die oprecht zijn (dat sluit de grove zonden al uit waartegen Paulus zo dikwijls vermaand en waar hij van zegt: doet wie niet deugt uit uw midden weg)
opzettelijk de zonde doen (dus níet krijgsgevangen zijn genomen door de wet der zonde - tegen hun wil in).

Dáár heb ik het over.

Ananias en Safira bijvoorbeeld, die zondigden opzettelijk en bedrogen de gemeente. Wat was hun loon? De dood.

1 Johannes 3
1 Ziet, welk een liefde ons de Vader heeft gegeven, dat wij kinderen Gods genoemd worden, en wij zijn het ook. Daarom kent de wereld ons niet, omdat zij Hem niet kent.
2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen; maar wij weten, dat, als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem gelijk zullen wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.
3 En een ieder, die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is.
4 Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid.
5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is , opdat Hij de zonden zou wegnemen , en in Hem is geen zonde .
6 Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.
7 Kinderkens, laat niemand u misleiden . Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is;
8 wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.
9 Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad Gods blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
10 Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar: een ieder die de rechtvaardigheid niet doet , is niet uit God, evenmin als wie zijn broeder niet liefheeft.

Deze teksten geven vaak misverstand - en wat ik probeer uit te leggen is dat zonde doen betekent: 'opzettelijk ingaan tegen God, je geweten en zijn Geest, de gezindheid van het vlees hebben, dus opzettelijk, met voorbedachte rade eigenlijk, datgene doen waarvan je wéét dat het zonde is.'

Immers als je het níet opzettelijk doet, als je weerstand biedt maar onderspit delft, dan bewerk jíj het niet meer, maar de zonde, die in jou woont. Dan ben jíj niet schuldig aan het vlees, want je bent niet ín het vlees, immers indien de Geest Gods in jou is. Dan voert de wet der zonde strijd tegen de wet van je verstand, immers het vlees is zwak, ookal is de geest gewillig. Lees Rom. 7 en 8.

En dan is de enige oplossing voor het vlees: het kruis. Gal. 5:24.

Romeinen 6:15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!

En wat betreft zondaar laten we het houden bij het bijbelse begrip zondaar:
Ik haal even alle teksten uit het N.T. aan - je ziet, het zijn er niet zoveel:
Lukas 15:7 Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben.
Lukas 15:10 Alzo is er, zeg Ik u, blijdschap bij de engelen Gods over een zondaar, die zich bekeert.
Lukas 18:13 De tollenaar stond van verre en wilde zelfs zijn ogen niet opheffen naar de hemel, maar hij sloeg zich op de borst en zeide: O God, wees mij, zondaar, genadig!
Johannes 9:24 Zij riepen dan ten tweeden male de man, die blind geweest was, en zeiden tot hem: Geef Gode de eer ; wij weten, dat deze mens een zondaar is.
Johannes 9:25 Hij dan antwoordde: Of Hij een zondaar is, weet ik niet; een ding weet ik, dat ik, die blind was , nu zien kan.
Romeinen 3:7 Maar, indien de waarachtigheid Gods door mijn leugen des te overvloediger is gebleken tot zijn heerlijkheid, waarom word ik dan nog als zondaar geoordeeld?
Jakobus 5:20 weet dan, dat, wie een zondaar van zijn dwaalweg terugbrengt, diens ziel van de dood zal behouden en tal van zonden bedekken.
1 Petrus 4:18 En indien de rechtvaardige ternauwernood behouden wordt, waar zal dan de goddeloze en zondaar verschijnen?
Mattheus 26:45 Toen kwam Hij bij de discipelen en zeide tot hen: Slaapt nu maar en rust. Zie, de ure is nabijgekomen, en de Zoon des mensen wordt overgeleverd in de handen van zondaren.
Markus 14:41 En Hij kwam ten derden male en zeide tot hen: Slaapt nu maar en rust. Het is genoeg. De ure is gekomen, zie, de Zoon des mensen wordt overgeleverd in de handen der zondaren .
Romeinen 5:8 God echter bewijst zijn liefde jegens ons, doordat Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons gestorven is.
Romeinen 5:19 Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van een mens zeer velen zondaren geworden zijn , zo zullen ook door de gehoorzaamheid van een zeer velen rechtvaardigen worden .
1 Timotheus 1:15 Dit is een getrouw woord en alle aanneming waard, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren te behouden, onder welke ik een eerste plaats inneem.
Hebreen 7:26 Immers, zulk een hogepriester hadden wij ook nodig: heilig, zonder schuld of smet, gescheiden van de zondaren en boven de hemelen verheven;
Hebreen 12:3 Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt.

In welke zin? In de zin van iemand die zich wil bekeren en om genade smeekt tot God, of iemand die niet gelooft en die tot bekering zal worden gebracht, of iemand die gelijkgesteld wordt met een goddeloze of een farizeeër die zich niet aan de wet hield. En als de zondaar is bekeerd, dan is hij geen zondaar meer. 'Toen wij nog zondaren waren..' zegt Paulus.

Groeten, Rose.

[Veranderd op 4/9/02 door roseline]
ptl

Bericht door ptl »

Beste Rose,

Ik weet niet of jij het ware geloof hebt, maar als je dat hebt: geloof jij altijd even sterk?

Ongeloof is namelijk ook zonde!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Refojongere, geef mij eens teksten waarin:
christenen (dat impliceert het N.T.)
die oprecht zijn (dat sluit de grove zonden al uit waartegen Paulus zo dikwijls vermaand en waar hij van zegt: doet wie niet deugt uit uw midden weg)
opzettelijk de zonde doen (dus níet krijgsgevangen zijn genomen door de wet der zonde - tegen hun wil in).
Dáár heb ik het over.

Dat begrijp ik best. Alleen is het een FEIT, letterlijk te lezen in de bijbel in de teksten die ik jl. 2/9 18:59 heb neergezet, dat een christen (broeder) zondigt, zonde doet en zondaar blijft (de grootste der zondaren zei Paulus n.b.!!).
Alleen niet in die zin van zondaar = goddeloze, nee, het blijft een zondaar, maar niet meer onbekeerd, maar met een nieuw hart!!! Jij belicht de dingen VEEL te eenzijdig en TE positief. Verder ga je ook niet in op de bede in het Onze Vader: En vergeef ons onze schulden...
rekna

Bericht door rekna »

[quote]Origineel geplaatst door roseline
zonde doen betekent: 'opzettelijk ingaan tegen God, je geweten en zijn Geest, de gezindheid van het vlees hebben, dus opzettelijk, met voorbedachte rade eigenlijk, datgene doen waarvan je wéét dat het zonde is.'
[quote]

Lukas 11:4 is duidelijker:
En vergeef ons onze zonden; want ook wij vergeven aan een iegelijk die ons schuldig is.

Rose,
hoe moet ik de verloochening van Petrus zien in jou visie?
madelief

Bericht door madelief »

Dat Paulus dat zei was toch nog voor zn bekering?
En ik wil refojongere vermanen om vooral rustig te blijven.
Verder deel ik de mening ven Roseline.
Een mens doet ook na bekering zonde maar is wel heilig verklaard. Dus moetje zeker wel vergeving vragen over je zonde.
Maar het is gewoon anders als voor je bekering.
:bou:
roseline

Bericht door roseline »

Ikzelf had nooit deze topic de titel 'blijft een christen zondaar?' gegeven, omdat deze titel de lezer op het verkeerde been zet. Ik heb deze topic dan ook niet zelf geopend.

Ja - een doorsnee christen blijft een zondaar, dat blijkt uit de geschiedenis. Waarom? Omdat men zichzelf als zondaar wil blijven zien en geen geloof heeft op overwinning door Jezus Christus. Omdat men misschien niet weet dat geloof inhoudt dat de dingen die je hoopt werkelijkheid zijn en de dingen die je niet ziet bewezen worden. Dat men toch niet gelooft dat wat bij de mensen onmogelijk is, mogelijk is bij God. Tja.

De vraag is nu: Kan iemand die uit God geboren is, zondigen?

Een volkomen bijbels antwoord is: Nee, dat is onmogelijk.

Was Jezus uit God geboren? Ja. Kon Hij zondigen? Nee. Waarom niet?

Da's een goeie vraag. Waarom niet? Omdat:
a. Hij niet verzocht werd?
b. Hij geen vlees aan dat der zonde gelijk had?
c. Hij zijn eigen wil volkomen opgegeven had om de wil van zijn Vader in praktijk te brengen?
d. Hij de gezindheid had om te lijden in de verzoekingen en daardoor de gehoorzaamheid te leren?
e. Hij deel had aan goddelijke natuur?

M.i. zijn antwoord c, d en e juist :)

Kan iemand die uit God geboren is, zondigen? Nee.

Immers, anders beweer je dus dat Jezus Christus kon zondigen.

Jezus is ons voorbeeld!

---------------------

Laten we nu zijn uitspraken eens onder de loep nemen.

Matt. 5
29 Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u, want het is beter voor u, dat een uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
30 En indien uw rechterhand u tot zonde zou verleiden, houw haar af en werp haar van u; want het is beter voor u, dat een uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam ter helle vare.

Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was Fil. 2:5.

Is het op enigerlei wijze geoorloofd om te zondigen?

Nee. Indien wel, dan heb je in elk geval een ander evangelie dan Jezus Christus bracht :)

Hebben wij gezondigd?

Ja. Indien wij zeggen van niet, dan zijn wij leugenaars.

Is het vreemd dat Jezus in het 'Onze Vader' bidt: 'Vergeef ons onze schulden'?

Is het vreemd dat de tollenaar zegt: 'God wees mij zondaar genadig'?

Is het vreemd dat Paulus zegt: 'Dit is een getrouw woord en alle aanneming waard, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren te behouden, onder welke ik een eerste plaats inneem.'?

Was hij dan geen zondaar? Ja, en dat zag hij gelukkig in. Hij kwam tot erkentenis der waarheid.

Waarom is het dan zo raar als hij zegt: 'God echter bewijst zijn liefde jegens ons, doordat Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons gestorven is'?

ÃŒs dat raar? Nee.

Niet als je beseft dat het werkelijk onmogelijk is om te zondigen als je uit God geboren bent. Als je beseft dat het werkelijk onmogelijk is om te zondigen als je de gezindheid hebt die Christus had.

Met het besef dat zondigen iets is wat je opzettelijk doet en alleen kan als je de gezindheid van het vlees hebt.

Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was.

Groeten, Rose.

[Veranderd op 5/9/02 door roseline]
england

Bericht door england »

Is er niet een beetje spraakverwarring hier?
Is het niet zo dat in Gods ogen iemand volkomen heilig is, ondanks de zonden die iemand na ontvangen genade nog steeds doet? God houdt van Zijn kinderen net zoveel als ze op aarde zijn als wanneer ze in de hemel zijn...
Maar voor ons mensen is dan niet de ervaring dat we het nooit verder brengen dan 'poor sinners, saved by grace'? En dat het daarom nodig is om die bede uit het 'Onze Vader' elke dag weer opnieuw moeten bidden? De dagelijkse bekering is zo hard nodig! Ik denk dat we inderdaad op moeten passen voor een lichtvaardig denken over de zonden! God ziet niets door de vingers, ook niet van Zijn kinderen! En voor elk klein dingetje dta je fout doet op een dag zou je voor altijd van Hem weggestoten kunnen worden! Alleen door Christus gerechtigheid kunnen wij voor God bestaan! Ook als gelovigen! En in theorie kunnen wij misschien zonder zonden leven, maar in praktijk...Ooit iemand tegen gekomen die zonder zonden kon leven? Mijn ervaring is dat het wel lijkt of ik elke dag slechter wordt! Elke dag zondig ik tegen genade in, leer ik meer over Gods liefde, en dus meer over mijn zonden...
roseline

Bericht door roseline »

England,

Reageer eens op wat Jezus zegt over zondigen? Matt. 5:28-29 bijv.

Geloof jij dat je vrijgemaakt van zonden in dienst van de gerechtigheid kunt komen, zodat je tot vrucht je heiligmaking hebt?

20 Maar de wet is er bijgekomen, zodat de overtreding toenam; waar evenwel de zonde toenam, is de genade meer dan overvloedig geworden,
21 opdat, gelijk de zonde als koning heerste in de dood, zo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid ten eeuwigen leven door Jezus Christus, onze Here.
1 ¶ Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme?
2 Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?

3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn?
4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.
Rom. 5 en 6

11 Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wel dood zijt voor de zonde , maar levend voor God in Christus Jezus.
12 Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen,
13 en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God.
14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.
15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!

16 Weet gij niet, dat gij hem, in wiens dienst gij u stelt als slaven ter gehoorzaamheid, ook moet gehoorzamen als slaven , hetzij dan van de zonde tot de dood, hetzij van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid ?
Rom. 6

Is het geoorloofd om te zondigen? Ookal zijn we niet meer onder de wet maar onder de genade?

Groeten, Rose.
rekna

Bericht door rekna »

Origineel geplaatst door roseline

De vraag is nu: Kan iemand die uit God geboren is, zondigen?
Iemand die uit God geboren is, is een christen
roseline

Bericht door roseline »

Ja, maar is het ook andersom?

Is een christen uit God geboren? Aan de vruchten kent men de boom, zegt Jezus.

Beantwoord de oorspronkelijke vraag eens?

Kan iemand die uit God geboren is zondigen?
rekna

Bericht door rekna »

Hand. 11:26: En het is geschied, dat zij een geheel jaar tezamen vergaderden in de gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen eerst te Antiochíë christenen genaamd werden.

Kanttekeningen: Christianoi, d.i. discipelen van Christus, omdat zij Zijn leer aannamen en beleden; welke met deze naam ook met recht genoemd worden, omdat, als zij in Hem geloven, zij leden van Zijn lichaam en Zijner zalving deelachtig worden.

Joh. 1:12,13: Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; Welke niet uit de bloede, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

een christen is uit God geboren.

Uiterlijke belijders van de waarheid zijn hooguit naamchristenen, zij kunnen de naam christen ten diepste niet dragen.
roseline

Bericht door roseline »

Helaas zijn er veel naamchristenen.

Maar ik zie nog steeds geen antwoord op de vraag....
rekna

Bericht door rekna »

Die discussie hebben we al gevoerd toch??

Blijft een christen zondaar, zondigt hij, en kan iemand die uit God geboren is, zondigen zijn voor mij twee identhieke vragen.
roseline

Bericht door roseline »

Met een identiek bijbels antwoord?
rekna

Bericht door rekna »

Origineel geplaatst door roseline
Met een identiek bijbels antwoord?
Ik heb in deze discussie mijn standpunt neergezet over de vraag: blijft een christen zondaar.

In mijn posting van 6/9 10:59 uur heb ik vanuit de bijbel laten zien dat een christen uit God geboren is en dat een uit God geborene christen is.

Duidelijk dunkt me.
Plaats reactie