Kern

roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door PeterB

Matth 2: 23, daar wordt gezegd dat de profeten gezegd hebben dat Hij een Nazarener geheten zou worden. Waar lees ik dit LETTERLIJK in de profeten ??
Ik lees het in de bijbel, da's mij genoeg. Stel jij de verhouding van belangrijkheid van:
belijdenissen - bijbel

Even belangrijk als
nieuwe testament - oude testament?

Dan zie je ze - ookal zeg je van niet - zeer veel behoorlijk belangrijk :)
Je komt niet om belijdenissen te lezen. Nee natuurlijk niet. Maar als je ze verwerpt, op grond waarvan verwerp je ze dan.
Nu, die vraag die ik bijvoorbeeld stelde, is nog steeds niet beantwoord. Waarom wordt er met een omweg iets verkondigd? Waarom worden er geen rechte sporen getrokken bij het verkondigen van het woord?

Ik maak er zelf gewoon GEEN gebruik van, ik wijs ze af om te gebruiken, en als jullie dan met mij in discussie willen gaan, maak er dan ook geen gebruik van zodra er termen in voorkomen die niet bijbels zijn, omdat dat de reden is voor het stoppen van de discussie.
Ze zijn niet opzichzelfstaand opgesteld. De rijen met verwijsteksten zijn bijna groter dan de belijdenissen zelf.
Tja. Ik snap dan ook niet wat die belijdenissen toevoegen aan iemands geloof.
En als je geen behoefte hebt om ze te lezen, oke, maar bestempel ze dan niet direct als verkeerd.
Ik zeg slechts dat ze geen millimeter toevoegen aan mijn geloof, ik zeg slechts dat ik uit wil gaan van de bijbel in eerste instantie (terwijl velen als eerst aankomen met de belijdenisregels), en ik lever slechts kritiek wanneer ik iets tegen het lijf loop wat onjuist is. Zoals bijvoorbeeld dat er in de belijdenissen niet expliciet staat dat Jezus gesproten is uit het geslacht van David naar het vlees.
Of dat er nergens in de bijbel expliciet staat dat Jezus ter helle is nedergedaald.
Paulus spreekt in Rom 1:1-4 zeker niet onvolledig. Maar als ik het heb over dat Hij geboren is uit de maagd Maria, dan ben ik ook niet onvolledig.
Maar.....

Ik heb het niet over jouw evangelie. Maar over PAULUS' evangelie, door GOD aan hem gegeven, lees de eerste versen.
En in jouw evangelie staat niet expliciet dat Hij gesproten is uit het geslacht van David naar het vlees.

Terwijl dat een belangrijk onderdeel is volgens Johannes.
vraag: Heeft Jezus de menselijke natuur van voor of van na de val aangenomen?
Je vraag is eigenlijk of Hij wel eenzelfde vlees heeft als dat van ons - de mensen (meervoud)? Of Hij eigenlijk wel in alles aan ons - de mensen (meervoud) - is gelijk geworden?

Rom. 8:3
Fil. 2:5-7
Heb. 2:14-18
Heb. 4:14-15
Jac. 1:13-15

Groeten, Rose.

[Veranderd op 3/2/03 door roseline]
roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door parsifal
de begeerte is al zonde, in ieder geval als het begeren te zondigen is, maar de Heere was niet zondig, Hij was ons in alles gelijk, uitgenomen de zonde.

Vaya con Dios,

P.S. ik ga nog wel in op de rest als ik meer tijd heb.
Wil je nogmaals Jac. 1:13-15. lezen?

Pas als de begeerte BEVRUCHT is baart zij zonde.

Is de zuiging en begeerte van iemands eigen begeerte ZONDE?

NO WAY! Dat is een VERZOEKING TOT ZONDE!

Gelukkig maar. :)

Groeten, Rose.
roseline

Bericht door roseline »

Genesis 46 26 Al de zielen, die met Jakob in Egypte kwamen, uit zijn heup gesproten, uitgenomen de vrouwen van de zonen van Jakob, waren allen zes en zestig zielen.
1 Koningen 4 23 Tien vette runderen, en twintig weiderunderen, en honderd schapen; uitgenomen de herten, en reeen, en buffelen en gemeste vogelen.
Handelingen 26 29 En Paulus zeide: Ik wenste wel van God, dat, en bijna en geheellijk, niet alleen gij, maar ook allen, die mij heden horen, zodanigen wierden, gelijk als ik ben, uitgenomen deze banden.
1 Corinthiers 15 27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

Dit zijn alle teksten met UITGENOMEN erin, overigens.

uitgenomen de zonde..?
parsifal

Bericht door parsifal »

begeerte wordt in de tien geboden en in de bergrede opzichzelf als zonde gezien. het een vrouw aanzien om te begeren is al overspel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
roseline

Bericht door roseline »

Beste parsifal,

Wil je nogmaals Jac. 1:13-15 lezen?

Er staat niet: wanneer de zuigingen en verlokkingen uws eigen begeerte u verzoeken tot het aanzien van een vrouw om haar te begeren hebt u reeds gezondigd!

Begeer je dan al? NEE! Je hebt een keuze: iemand verzoekt je iets en je kunt JA of NEE zeggen. Je begeert nog niet, al voel je wel de zuigingen en verlokkingen van je begeerte!
Maar wordt die begeerte bevrucht - je stemt ermee in - dan baart zij zonde, in dit geval begeerte naar het andere geslacht.

Groeten, Rose.

parsifal

Bericht door parsifal »

Rose,

mijn fout uitgenomen de zonde, staat er niet, deze tekst wordt vaak geciteerd verwijzend naar Heb 4:15, volgens mij is het trouwens een vertaalkwestie of je "doch zonder" of "uitgenomen" zegt, maar neemt niet weg dat inderdaad in dit geval ook de betekenis verandert.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
roseline

Bericht door roseline »

Parsifal,

in de NBG staat in Heb. 4:15 doch zonder te zondigen.
parsifal

Bericht door parsifal »

In de statenvertaling doch zonder zonde. en in the King James without sin. Ik denk dat we terug moeten naar het grieks of het om een zelfstandig naamwoord of om een werkwoord gaat, en hierin vertrouw ik iets meer op de SV dan op de NBG.
roseline

Bericht door roseline »

Zouden we met de strongs-concordantie ofzo op moeten zoeken.

Feit is dat Hij in verzoekingen geleden heeft, en dat Hij in alle dingen op gelijke wijze als wij is verzocht geweest.

Op gelijke wijze als wij... Hoe worden wij verzocht? Jac. 1:13-15.

Hij is daarbij niet in zonde gevallen.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Strongs geven ook niet op alles een antwoord hoor. Het ligt er maar aan welke van de veeeeeele grondteksten je wilt gebruiken. De strongs gebruikt ze ook niet allemaal.
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
roseline

Bericht door roseline »

Ach soms verschaft het iets meer duidelijkheid waar nodig.

Helaas ben ik de bible-online cd kwijtgeraakt, die was heel handig....
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Hier doet 'ie het niet meer, is vorige week verwijderd en niet meer opnieuw er op gezet... zelfs in een paar dagen mis ik 'm al heel erg.. toch een soort verslaving. :%

Groetjes Lebaoth
'Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.'
refo

Bericht door refo »

Wat betekent 'gij zult niet begeren uws naasten vrouw' als het zevende gebod ook bestaat? Het is juist dat begeren dat niet tot de daad leidt, wat bedoeld wordt in het zevende gebod.

Paulus was eerst als Roseline. Die dacht aan de hele wet voldaan te hebben, immers hij vergreep zich niet aan een andermans vrouw. Totdat hij begreep wat het betekende: gij zult niet begeren'.
roseline

Bericht door roseline »

Refo,

Heb je Jac. 1:13-15 gelezen?

Iets te begeren (geld, goederen, macht, eer, vrouw/man) = zonde.

Verzoeking tot begeerte = geen zonde.
(Dan zou Jezus ook gezondigd hebben - Hij is in alle dingen op gelijke wijze als wij verzocht geweest. Heb. 4:14-15).

Maar zovaak iemand verzocht wordt, komt dit voor uit de zuigingen en verlokkingen zijner eigen begeerte.

Dit is dus de verzoeking. Je begeert nog niet, maar de begeerten des vlezes proberen je daartoe te verlokken. Je kunt ja of nee zeggen.
In het vlees wonen deze hartstochten en begeerten (Gal. 5:24). Dat is de zonde hebben (1 Joh. 1:8).

Daarna, als de begeerte bevrucht is, baart zij zonde.

Dan wordt je hebzuchtig, geldzuchtig, eerzuchtig, dan begeer je iets dat je niet hebt, het aardse. Maar er gaat een bevruchting van je vleselijke begeerten vooraf. Wil nog helemaal niet zeggen dat je steelt, of overspel pleegt o.i.d., het bevruchten van de begeerten gebeurt van binnen.

Groeten, Rose.

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Roseline,

Wij moeten Schrift met Schrift vergelijken.
Op grond daarvan moeten wij volgens mij het volgende van de tekst Jakobus 1:14 zeggen:

Maar een iegelijk wordt verzocht, als hij van zijn eigen begeerlijkheid afgetrokken en verlokt wordt.

>>>verlokt wordt.
Namelijk tot het kwaad, door de zoetigheid daarvan, als door een aas daartoe aangelokt zijnde. Dit is de eerste kwade beweging in het hart van den mens, als hij tot het kwaad verzocht of verwekt wordt; welke beweging ook zonde is, daar zij afwijkt van die oprechtheid, die de wet eist, 1 Joh. 3:4, en de apostel Paulus die dikwijls zonde noemt, Rom. 7:7-9,11, enz., en zij tegen het tiende gebod strijdt: Gij zult niet begeren.
Plaats reactie