Wachten op overtuiging

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Parsifal,

Misschien zijn stukjes van ds. P. de Vries wel heel goed omdat ze precies op deze problemen ingaan.

Vraag: Ik heb een aantal vragen. 1. Ik voel mij op dit moment niet echt heel zondig en toch zou ik graag een kind van God willen zijn. Nu wordt er altijd gepreekt dat je eerst goed je ellende moet kennen voordat je naar Jezus mag gaan. Maar als je nou je ellende niet voelt, mag je dan vragen of God je die ellendekennis wil geven? 2. Aan de andere kant wordt er ook gepreekt dat als je in Jezus gelooft, ("Geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden.") dat je dan bekeerd bent. Maar ik merk dat ik uit mijzelf helemaal niet geloven kan. 3. De gelijkenis van het verloren schaap zegt toch dat de Heere Jezus zelf zijn verloren schaap opzoekt, zonder dat dat schaap ook maar moeite doet om de kudde terug te vinden. Dat is toch in strijd met bovenstaande vragen, want dat schaap voelde zich niet ellendig, maar toch vond de Goede Herder hem ("Ik ben gevonden van degenen die mij niet zochten") en dat schaap geloofde ook niet eerst voordat de Goede Herder hem vond. Ik hoop dat het allemaal nog een beetje duidelijk is. Ik zit hier echt mee en weet niet hoe ik een kind van God kan worden.

Antwoord:

Heel hartelijk dank voor je vraag. Je voelt je niet zondig en zou toch graag een kind van God willen zijn en dat is toch iemand die vergeving van zonden heeft ontvangen in de Naam van de Heere Jezus Christus. In Gods Woord wordt ons onze schuld aangewezen opdat wij die gevoelen zoals een dokter een patiënt kan vertellen dat hij veel ernstiger ziek is dan hij zich voelt. Ook hierin geldt dat het geloof uit het gehoor is. Laten we Gods heilige majesteit overdenken opdat wij ons van onze verdorvenheid bewust worden.

Zeker is dat wij aan de Heere om een verbroken en een verslagen hart mogen vragen. De Heere eist van ons geloof en geeft ons geloof. Wij zullen nooit geloven als de Heere ons niet trekt. In Zijn trekkende liefde gaan wij echter onze verlorenheid ervaren. Er kunnen aan het beoefenen van het waarachtige geloof allerlei zielenroerselen en overtuigingen voorafgaan. Zeker is dat als de Heere Zijn goed werk in ons begint wij niet alleen weten van onze verlorenheid, maar ook van de zaligheid in Christus. In de wedergeboorte vloeien het werk van de wet die ons onze schuld laat zien en dat van het Evangelie dat ons wijst op de vergeving in Christus. Wij worden een bedelaar aan de troon van genade die toegang tot God leert zoeken en krijgt door het bloed van de Middelaar.

Laten we om deze dingen te leren eenvoudig vragen: "Heere maak Gij mij Uw wegen door Uw Woord en Geest bekend." Laten we smeken dat de Heere ons ontneemt wat wij teveel hebben en ons schenkt wat ons ontbreekt. Dit is zeker dat de Heere met Zijn Woord tot ons komt, opdat wij ons tot Hem bekeren en leven.

Vraag: Naar aanleiding van de preek die afgelopen zondag bij ons in de kerk werd gelezen, heb ik een vraag. In die preek ging het over het belijden van je zonden. Nu weet ik met mijn verstand wel dat ik zonden doe, maar met mijn hart voel ik dat niet zo. Maar als dat zo is kan ik toch nooit oprecht bidden om de vergeving van mijn zonden? En ook niet of God mijn ogen wil openen voor mijn zonden, want eigenlijk wil ik dat helemaal niet. Ik heb als ik bid ook nooit het gevoel zoals je dat wel eens hoort van: "Fijn, nu weet God ervan en nu zal het wel goed komen." Ik zie er juist altijd heel erg tegenop om te bidden en ik heb vaak het gevoel dat God mij niet hoort, maar waarom zou Hij ook, want ik heb dat helemaal niet verdiend. Wat moet ik doen?

Antwoord: Vragen om genade en vergeving. Met de catechisanten bespreek ik op het ogenblik in de lessen de eigenschappen van God. De afgelopen keren kwamen Gods rechtvaardigheid en Zijn barmhartigheid aan de orde. In Zijn rechtvaardigheid en heiligheid haat God de zonde en straft Hij de zonde. De eerste stap op weg naar de hemel is de belijdenis dat wij schuldig staan en de aanvaarding van de rechtmatigheid van de straf. Naar Gods oordeel hebben wij de eeuwige rampzaligheid verdient. Zonder het bijvallen van het Gods heilig recht is er geen zaligheid.

Hoevelen gaan verloren omdat zij nooit om zaligheid hebben gevraagd. Anderen gaan verloren, omdat zij weliswaar om zaligheid vroegen, maar dat vanuit de gedachte dat God hen eigenlijk de zaligheid niet kon weigeren. Wie werkelijk om vergeving vraagt, weet dat hij op vergeving geen recht heeft. Die erkent dat God recht is, ook als hem de vergeving van zonden niet wordt geschonken.

Het mysterie van de zaligheid is dat degene die vraag om vergeving in de erkentenis er geen recht op te hebben en slechts een beroep doet op het offer van Jezus Christus, nu juist de zaligheid krijgt. Wie het anders vraagt, krijgt het niet. Wie het zo vraagt, wordt boven bidden en denken gehoord. Dat blijkt ons duidelijk in de geschiedenis van de moordenaar aan het kruis.

Daarom wil ik iedereen wijzen op de ernst van Gods gericht, maar ook op de grote Advocaat Jezus Christus. Hij nam de plaats in van schuldigen. Zalig zijn wij als wij onze schuld erkennen en onze straf aanvaarden en op grond van het offer de Middelaar Jezus Christus vrijspraak van zonden en het recht op het eeuwige leven ontvangen. Het middel om in de vrijspraak te delen is het geloof in de Zoon van God. Met minder kan het niet, meer is niet nodig.

Vraag of de Heere het geloof in uw hart werkt en versterkt. Sla acht op de roepstem van Christus tot vermoeiden en belasten om te komen tot Hem. Wie tot Hem komt, wordt geenszins uitgeworpen. Christus is gisteren, heden, ja tot in alle eeuwigheid Dezelfde. Met Hem komen we nooit beschaamd uit.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Inderdaad; maar dat moet de mens niet doen, dat doet God en daar zorgt Hij voor. Hij ontdekt aan zonde, Hij doet de zonde bewenen, dat is alles alleen Zijn werk "Ik zal ze voeren met smeking en met geween". "En Ik zal maken dat ze een walging aan zichzelf hebben zullen".
Ik zou liever zeggen: Dat gaat een mens doen en daar zorgt God voor. Maar als we nu eens dit alles missen? Als we nu geen schuldgevoel kennen en verstandelijk wel Christus nodig hebben, maar niet vanuit het diepste van je hart?
Dan kan je wel zeggen: God werkt het alles. Maar daar schiet je niets mee op. Geloven gaat in de weg van je verlorenheid leren kennen en de dierbaarheid van Christus leren kennen. Niks moet, je mag tot Christus komen zoals je bent. Niet als een Farizeer die meent dat hij nog wel recht heeft op genade krachtens Gods Woord, nee, als een verloren zoon die eerlijk gemaakt is voor God en ook eerlijk tot God komt.
lejo

Bericht door lejo »

Zeeuw,

"Maar dan wel zo dat er getoetst word aan het Woord en dat er aan hen die menen iets van Christus te kennen de weg van de HC voor te houden; of we daar iets van kennen. Maar dat is ahw achteraf toetsen. Niet in de nodiging of prediking van het Evangelie.

Deze uitspraak ligt op het snijvlak van pastoraat en verkondiging. Is het nu zo dat veel prediking zowel pastoraat is als Evangelie verkondiging? Zo ja, dan vraag ik me af of pastoraat in een niet persoonlijke sfeer wel funktioneren kan. In hoeverre ver-on-persoonlijkt dit de nodiging. Of zo je wilt is dit een oorzaak van een vrijblijvende boodschap?
lejo

Bericht door lejo »

Beste Zeeuw,

Natuurlijk hoeft prediking niet voorbijgaan aan uitleg mbt de weg tot het heil, maar die geeft niet de zekerheid, en dat is hier het onderwerp. Laten we vasthouden aan het primaat van zoals jij het noemt “het aanbod van genadeâ€
roseline

Bericht door roseline »

Jullie hebben het wel steeds over 'overtuiging' - maar wáárvan wordt je dan overtuigd? Wachten op overtuiging... Welke overtuiging dan? Omschrijf dat eens concreet? Wát is je overtuiging? Hoe vindt die overtuiging plaats? Kun je het bijbels onderbouwen?

Groeten, Rose.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

"Jullie hebben het wel steeds over 'overtuiging' - maar wáárvan wordt je dan overtuigd? Wachten op overtuiging... Welke overtuiging dan? Omschrijf dat eens concreet? Wát is je overtuiging? Hoe vindt die overtuiging plaats? Kun je het bijbels onderbouwen? "

Beste Roseline,

M.i. een voluit Bijbelse term, de overtuiging door de Heilige Geest.

Joh 16:
7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga ; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
12 Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.
13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn , namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken , maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
roseline

Bericht door roseline »

Origineel geplaatst door Zeeuw
"Jullie hebben het wel steeds over 'overtuiging' - maar wáárvan word je dan overtuigd? Wachten op overtuiging... Welke overtuiging dan? Omschrijf dat eens concreet? Wát is je overtuiging? Hoe vindt die overtuiging plaats? Kun je het bijbels onderbouwen? "

Beste Roseline,

M.i. een voluit Bijbelse term, de overtuiging door de Heilige Geest.
Inderdaad, maar dat is eigenlijk niet het antwoord op mijn vraag: Waarvan word je dan overtuigd? Die komt gelukkig in de tekst erna:
Joh 16:
7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga ; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

12 Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.
13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn , namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken , maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
De Heilige Geest overtuigt de wereld van zonde, van oordeel, van gerechtigheid.

Het is verwarrend om het alsmaar te hebben over 'overtuiging' - zónder te vermelden over wèlke overtuiging het gaat. (Paulus overtuigde de Joden dat Jezus de Christus was (Hand. 9:22, 18:28)). Lastig voor degenen die maar zitten te wachten op een overtuiging zonder concreet te weten om welke overtuiging het dan gaat. Wat de inhoud van die overtuiging is.

Hóe geschiedt dat overtuigende werk van de Heilige Geest in de mens?

Groeten, Rose.

[Veranderd op 24/1/03 door roseline]
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

"Dat is eigenlijk niet het antwoord op mijn vraag: Waarvan wordt je dan overtuigd?. Die komt in de tekst erna: "

Inderdaad, vandaar dat ik die er ook bij geplaatst heb.

"Hóe geschiedt dat overtuigende werk van de Heilige Geest in de mens? "

Ben ik benieuwd naar je uitleg.
roseline

Bericht door roseline »

Wel, gezien de voorgaande stukken tekst dacht ik dat jij dat wel bijbels kan onderbouwen... :)
roseline

Bericht door roseline »

Hóe geschiedt dat overtuigende werk van de Heilige Geest in de mens?

Ik zat er nog even over na te denken... Eigenlijk kun je de vraag opdelen:

1. Hoe geschiedt het werk, dat de Geest de wereld overtuigt van zonde en van gerechtigheid en van oordeel?

en:

2. Hoe geschiedt het werk, dat de Geest de discipelen van Christus leidt tot de volle waarheid?

Groeten, Rose.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

"Wel, gezien de voorgaande stukken tekst dacht ik dat jij dat wel bijbels kan onderbouwen... :) "

Als ik kijk naar je aantal postings en dat vergelijk met de mijne, is het niet meer dan redelijk dat je hier het voortouw neemt...ga je gang; ik lees..
roseline

Bericht door roseline »

Beste Zeeuw,

Ik zal proberen zoveel mogelijk a.d.h.v. de bijbel te redeneren:

Hoe geschiedt het werk, dat de Geest de wereld overtuigt van zonde en van gerechtigheid en van oordeel?

Als ik kijk naar de tekst in Johannes 16:8:
En wanneer Hij komt zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel,
dan trek ik de conclusie dat het niet alleen gaat om de gelovigen, ook niet alleen om degenen die in de toekomst zullen gaan geloven (op grond van die overtuiging), maar om de gehele wereld. Dat blijkt ook uit de daarop volgende teksten:

Van zonde, omdat zij Mij niet geloven, van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is. vs. 9-11.

In feite zullen alle mensen zich op een gegeven moment geoordeeld voelen. Alle mensen, inclusief de overste der wereld, zullen moeten toegeven dat ze zondigen wanneer ze niet in Hem geloven. En dat is het werk van de Geest die door hun geweten spreekt. God heeft hun zelf dat geweten - het onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad - gegeven. Mensen proberen echter hun geweten het zwijgen op te leggen. En dan menen ze dat ze het allemaal heel goed doen, dat ze toch brave, humane mensen zijn, maar als ze zichzelf ècht zouden onderzoeken, dan voelen ze zich geoordeeld door hun geweten, vanwege hun zonden. Misschien kunnen ze gedurende hun hele leven hun geweten het zwijgen opleggen, maar eens zal het oordeel Gods komen.

…terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt, volgens mijn evangelie, door Jezus Christus. Rom. 2:15-16.

Alle mensen moeten rekenschap afleggen van hun daden, en al beweren ze dat er geen God is, ze weten het diep in hun hart. Ongeloof is dus ook een zonde zoals er staat in Joh. 16:9.
En God is het die het in de mensen verborgene oordeelt. Datgene, waar de buitenwereld geen vinger op kan leggen, dat weet God te vinden. En de gedachten van de persoon zullen zich onderling verontschuldigen of aanklagen.

[Veranderd op 24/1/03 door roseline]
Plaats reactie